NAD 306 C483 ploft eruit

Semtexx

Golden Member

Ik heb een NAD 306 versterker staan die in de protect modus blijft gaan.
Na inschakelen komt hij kort uit de protection, om hem vervolgens weer in te schakelen, en kort daarop -10 seconden- vliegt C483 (1 µF / 100V) er uit. Nieuwe erin, hetzelfde verhaal.

Wat kan daar de oorzaak van zijn, en hoe begin ik met meten? C429 die er parallel aan staat blijft wel heel.

R431 en R433 zijn fusible weerstanden die nog wel eens kapotgaan met een sluiting; die heb ik veiligheidshalve vervangen. Geen verschil.

[Bericht gewijzigd door Semtexx op woensdag 19 december 2018 17:03:35 (15%)

Ronald45

Golden Member

Is de polariteit wel goed?
Soms staat het verkeerd aangegeven op de print.

maartenbakker

Golden Member

Vervangende condensator kan ook nog stuk zijn. Heb je C429 wel ook doorgemeten?

Ik vraag me af of dit door oscilleren kan komen, maar dan zou C429 toch ook wel iets van protest moeten tonen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Semtexx

Golden Member

*edit:klopt niet wat ik zei.*

De C429 heb ik doorgemeten. 44µF en een ESR van 5,5 ohm. Das hoger dan het nieuwe kleintje. Ook maar vervangen, denk ik?

[Bericht gewijzigd door Semtexx op woensdag 19 december 2018 18:11:17 (38%)

Semtexx

Golden Member

@Ronald: je hebt me op het goede been gezet. Ik heb wat foto's op internet gezocht, en daar blijkt er inderdaad 1 andersom te staan.

So far, so good. Nu testen....

maartenbakker

Golden Member

C429 is dan duidelijk ook aan vervanging toe. Toch verkeerde polariteit zou het probleem verder afdoende verklaren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Semtexx

Golden Member

Hij heeft nu een half uurtje stevig vermogen in een paar 8 ohm weerstanden staan stoken. Geen protect mode, geen dc offset gemeten, bias blijft mooi stabiel.
Nieuwe C429 en C483 erin.

Denk dat hij nu wel goed blijft. Geen idee waarom C483 er in de eerste instantie uitgevlogen is. Het is wel een kleintje die vrij dicht bij een koellichaam staat.

Dank aan Ronald en Maarten!

Wat bedoel je met C483 vliegt eruit? Wat is dat voor een condensator?

Momenteel heb ik zelf een kapotte NAD306 onder handen. Hij geeft geen kik. Is dat protection mode?

Met geen kik bedoelde ik geen geluid: uit geen van beide kanalen.
Ik vermoed dat de NAD306 niet in protectie gaat: power-lampje aan de voorzijde brandt groen.
Voedingsspanning red-red is 65VAC; blue-blue is 113VAC. Over de voedingselco's staat: 32VDC - 43VDC - 43VDC - 32VDC. Dit is anders dan vermeld in het schema (daarin staat: 63VDC over over iedere elco).
Ik hoor het relais (speakers) na ongeveer 2 seconden aanslaan. Relais voor de extra-speakers (te bedienen met knop aan voorzijde) doet het ook. Spanningen op IC402 kloppen, ook over Q463 en Q464.
Rond Q407-Q409 en Q408-Q410 wordt het aardig warm op de printplaat: bruine verkleuring/verkoling zichtbaar.
Juiste spanningen zijn aanwezig op de 8 eind-FET's (IRFP240).
Morgen maar eens de signaalspanning volgen met de scoop.

Semtexx

Golden Member

Klinkt of het wel redelijk klopt.
Zit de brug tussen pre-out en main in achterop er wel in?

Die verkleuring is redelijk normaal. Aan de onderkant komen vaak solderingen los.

Nee, die brug zat er niet in. Dat was blijkbaar het euvel: pre-out met main-in verbinden en hij doet het weer.
Wat een maf systeem, zoiets heb ik nog nooit gezien. Zijn ze nou helemaal gek geworden bij NAD?
Dank voor jullie hulp.

Op 27 februari 2019 22:33:43 schreef zomer:
Nee, die brug zat er niet in. Dat was blijkbaar het euvel: pre-out met main-in verbinden en hij doet het weer.
Wat een maf systeem, zoiets heb ik nog nooit gezien. Zijn ze nou helemaal gek geworden bij NAD?
Dank voor jullie hulp.

Zo'n doorverbinding tussen voor en eind versterker komt wel vaker voor, ook bij andere merken.
Wel lullig dat iemand het eruit heeft gehaald.

Op 27 februari 2019 22:33:43 schreef zomer:
Nee, die brug zat er niet in. Dat was blijkbaar het euvel: pre-out met main-in verbinden en hij doet het weer.
Wat een maf systeem, zoiets heb ik nog nooit gezien. Zijn ze nou helemaal gek geworden bij NAD?
Dank voor jullie hulp.

Zo'n doorverbinding tussen voor en eind versterker komt wel vaker voor, ook bij andere merken.
Wel lullig dat iemand het eruit heeft gehaald.

KGE

Golden Member

Op 28 februari 2019 18:23:42 schreef pararuud:
[...]

Zo'n doorverbinding tussen voor en eind versterker komt wel vaker voor, ook bij andere merken.
Wel lullig dat iemand het eruit heeft gehaald.

Die iemand heeft er waarschijnlijk een of andere soundprocessor (equalizer o.i.d.) tussen gehad, de brugjes ergens neergelegd en ja, dan na verloop van tijd....

Zat op veel versterkers

Hoe kom ik aan zo'n brug? Een kabeltje met tulpstekkers is niet handig.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Of van koperen remleiding maken en even vertinnen .

Er vast wel iemand in je omgeving die hier wat van over heeft .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

VD installatiedraad 6mm2 nemen, past er zo in. anders 2 tulpstekkers met een kort draadje ertussen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Semtexx

Golden Member

Intern de plusjes even doorverbinden met een draadje van een weerstand of een ander draadje als je toch niet van plan bent een equalizer oid te gaan gebruiken.

Ik heb gekozen voor tulpstekkers. Dank voor de antwoorden.

Semtexx

Golden Member

Vandaag een NAD 306 op de werktafel gezet, van een collega: "kan jij er eens naar kijken, staat in protection..."

Meten is weten, op 1 kanaal staat 60V gelijkspanning. Een van de fusible weerstanden van 100 ohm meet oneindig, alle mosfets echter gewoon heel. Op goed geluk er een nieuwe 100 ohm weerstand in, en ja hoor, protection is uit.

Na 5 seconden begint er toch wat te roken en met een enorme knal vliegt me C483 om de oren! Had de collega er niet bij verteld: het recapping-gilde was gangs geweest en heeft C483 natuurlijk ook verkeerd-om in de print gezet.

Nieuw C-tje erin, veiligheidsbril opgezet: en zie daar, hij werkt weer als vanouds....

Nu heb ik een tuut in mijn kop en een halve hartverzakking, maar ik moest gelijk aan dit topic denken....