Op 3 maart 2019 14:11:29 schreef Zoef de Haas.:
Ik weet even niet meer hoe het met het turbodeck ging, maar ik herinner mij een type videorecorder waar in het tussenwiel een slipkoppeling zat. Bij het spoelen werd de slipkoppeling omhoog getrokken waarbij een kanteel wiel direct tegen het tandwiel getrokken werd en er een directe aandrijving was met de motor. Als de koppeling niet hoog genoeg kwam dan ging hij spoelen met de slipkoppeling en trok hij het dus niet.
Mijn indruk is dat ie op de slipkoppeling blijft staat. Op een gegeven moment zag ik bij het terugspoelen de tape heel langzaam en onregelmatig terugdraaide. Ook als ik aan de onderkant de motor met de hand draai dan zie ik de ene of de andere spoelschotel (afhankelijk van de draairichting) wel mee draaien.
Een foto van het deck kan mijn geheugen weer even opfrissen! Van het turbodeck weet ik nog dat er een soort van winkelhaak in zat die de remmen bediende. Deze scharnierde om een nokje die in het metalen frame zat en dat nokje had 2 punten die door het metaal gingen. Als er 1 punt was afgebroken, kwam heel vaak voor, dat zat het scharnierpunt niet meer op zijn plaats en was verschoven waardoor de remmen niet goed meer los kwamen, met een foto kan ik het aangeven.
Ik hoop dat deze foto's helpen:
Of dat de oorzaak is kan je heel eenvoudig controleren, vooruit spoelen gaat wel dus zet een tape in en spoel vooruit. Druk de stoptoets in en nu moet een duidelijke klik hoorbaar zijn.
Bij het indrukkken van de stoptoets hoor ik niet meer dan vrij zachte klik.
Is dit niet te horen, dan wordt het remmechanisme niet vergrendeld en blijven de remmen tegen de spoelschotels staan. Die winkelhaak zorgt dat dat de remmen vrij komen en in de vergrendeling vallen. Komt die winkelhaak niet ver genoeg, dan wordt het mechaniek dus niet vergrendeld doordat het scharnierpunt is verschoven.
Hiervoor moet ik het mechanisme nog even goed bestuderen om het te snappen (mechanica is niet mijn sterkste punt).