Storing RTL4, RTL5 en FOX op 218MHz

maartenbakker

Golden Member

Op 27 februari 2019 18:07:00 schreef Edmondo:
[...]
Dat is ook mijn ervaring, maar kennelijk zijn experts op diverse fora heiliger dan de paus.

Tsja, een installateur van Ziggo werkt niet bij de klantenservice die van alles opstuurt of aanraadt en ziet vooral de situaties waar zelf rommelen echt geen goed idee was. Bovendien kent hij zijn eigen werkinstructies. Logisch dat je dat niet gaat aanraden dan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 februari 2019 20:20:45 schreef maartenbakker:
[...]Tsja, een installateur van Ziggo werkt niet bij de klantenservice die van alles opstuurt of aanraadt en ziet vooral de situaties waar zelf rommelen echt geen goed idee was. Bovendien kent hij zijn eigen werkinstructies. Logisch dat je dat niet gaat aanraden dan.

Op zich is dat een goede zaak, maar daar ging het nu niet om. De vraag is mag je van Ziggo nu wel of niet zitten klooien aan het AOP. Het instructiefilmpje impliceert dat het wel mag, terwijl meerdere experts op fora -vaak zelf ook monteur van of voor Ziggo- zeggen dat het niet mag. Dit zaait verwarring en vraag me daarom af wat nu het officiële beleid is van Ziggo.

En waarom wil ik dat zo graag weten? Omdat ik bij een vriendin een GISX-100 als AOP wil plaatsen, maar niet het risico wil lopen dat in geval van (weer) een storing, de monteur amok gaat maken omdat hij dat ding niet kent en subiet van de muur rukt.

Shiptronic

Overleden

Waarom wil je die vervangen? als de oude een storing oplevert bel je Ziggo, en vervangen zij hem kostenloos voor je.

Welk probleem wil je oplossen? ik vond mijn oude AOP prima zat, die was in en recent verleden al een "geupdate" (iets met 4G en instraling) . Bij het onlangs op nieuw in gebruik nemen (Ziggo 3 jaar buiten de deur gezet), heeft de monteur alles gecheckt van straatkast tot AOP.

De 4G verzie moest eruit, die was te oud en voldeed niet meer aan de eisen. En om dat hij er nu toch was wogen de kosten van de elende achteraf niet op tegen het standaard vervangen /upgraden naar de laatste stand der techniek.

daarna heet hij verschillende metingen gedaan en die zijn allemaal gelogd en vast gelegd. Ziggo weet dus precies de meet waarden van het moment van opleveren.

Geen idee waarom ik een Ander AOP zou willen?

[edit] en idd als er gezeur komt is het eerste wat hij doet de aop vervangen voor wat Ziggo voor schrijft. Dan meet hij.Of hij gaat verder zoeken richting Ziggo kant, of het is goed en is het verder jouw probleem. En kop koffie en een saucijzen broodje doen dan wonderen :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 27 februari 2019 23:22:16 (14%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 27 februari 2019 23:10:23 schreef Shiptronic:
Waarom wil je die vervangen? als de oude een storing oplevert bel je Ziggo, en vervangen zij hem kostenloos voor je. Welk probleem wil je oplossen?

Vanwege een aardlus (brom in de audio installatie) gevraagd om een dubbel geïsoleerd AOP, maar kreeg nul op het rekest. Dan maar het heft in eigen hand nemen en kiezen voor het beste wat er is, zowel elektrisch, mechanisch, als esthetisch.

[...]
[edit] en idd als er gezeur komt is het eerste wat hij doet de aop vervangen voor wat Ziggo voor schrijft. Dan meet hij.Of hij gaat verder zoeken richting Ziggo kant, of het is goed en is het verder jouw probleem. En kop koffie en een saucijzen broodje doen dan wonderen :)

Mocht er ooit nog een monteur langs moeten komen, dan dus zorgen voor koffie en saucijzen. Bedankt voor de tip. ;)

Nuance...
Ik heb het filmpje bekeken en nog los ervan dat mijn haren overeind gaan staan van deze foute instructie, gaat het hier om een WCD. (haren naar achteren?? Mochten wij niet. Wil ik ook niet. Wellicht omdat er anders gemakkelijk een aardhaartje sluiting met de kern(-schroef) maakt.
Een AOP (Abonnee Overname Punt) mag sinds UPC Ziggo heeft overgenomen (waarbij de naam Ziggo is blijven bestaan) de klant niet zelf meer een AOP vervangen.
Definitie is lastig, want het lijkt op elkaar en vaak wordt ook de een voor de ander gebruikt. Norm is dat het eerste aansluitpunt niet door de klant zelf aangesloten/vervangen mag worden.

Vroeger zaten die dingen in de DHZ pakketten, maar tegenwoordig mag de klant dit zelf op alle vormen van bestaande WCD's (die als AOP worden gebruikt) aansluiten. Dat daar met de tijd alleen maar shit van komt, lijkt men voor lief te nemen. :-)
Zijn er problemen en komen ze voort door een foute WCD/AOP, wordt deze kosteloos vervangen. Hoewel ik een klant die zelf een rijgdoos heeft aangesloten en daarbij een oudere AOP jaren ervoor heeft verwijderd, dat wel in rekening breng.

Ik ben daar dubbel over...
Het liefst zie ik overal goed materiaal. Maar het voordeel is nu dat ik, wanneer ik een goede AOP zie, er vanuit kan gaan dat deze door ons of in opdracht van ons is aangesloten. Kans dat dáár de fout zit is dan al snel kleiner. (Hoewel het soms toch nog voorkomt. :-))

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Hi Fantomaz,

Wat nu als jij een GISX-100 tegenkomt? Zie je dat als een goede AOP of moet ik je kalmeren met koffie en saucijzen om te voorkomen dat je dat ding meteen van de muur afrukt?

Shiptronic

Overleden

ik zou hem eraf rukken en volgens specificaties van mijn opdrachtgever (zigo) af leveren, je aardlus probleem moet je oplossen daar waar de oorzaak zit, en dat is niet het Ziggo aop. hoe vervelend dat voor jouw mag klinken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hi Shiptronic,

Dat kan wel zijn, Maar een GISX-100 voldoet wel aan de huidige veiligheidsnormen:
"Conforms to IEC 60728-11 Safety Requirements and Genelec Class A screening effectiveness- optimised for Class A++ within LTE band",
terwijl een Braun AOP die mij nu in de maag gesplitst is daar niet aan voldoet, want slechts een enkelvoudige galvanische scheiding. Klaarblijkelijk lopen de "specificaties van jouw opdrachtgever" hopeloos achter bij de hedendaagse Europeesche normen.

Op 3 maart 2019 23:59:01 schreef Shiptronic:
[..] je aardlus probleem moet je oplossen daar waar de oorzaak zit,[..]

Klopt, dus met een dubbel galvanisch gescheiden AOP.

Edit: Omdat sommige elementen meekijken wat carrière technisch lastig kan worden...

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op woensdag 6 maart 2019 16:47:04 (94%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 26 januari 2019 11:34:39 schreef Edmondo:
[...]
In elektrisch opzicht is er niks mis met KOKA799 (nu vervangen door KOKA9TS), maar die kabel is nogal dik en stug. Daarom niet altijd makkelijk weg te werken achter plinten of naden in de vloer. Ook scherpe bochten zijn niet aan te bevelen. Met RGD179 gaat dat een stuk makkelijker want dunner (2.6mm) en soepeler. Nadeel is de demping, die met name in het UHF gebied hoger is. Bij langere afstanden moet je dat compenseren met een antenneversterker. Op zich niet echt een probleem, want bij meerdere TV's vaak toch al nodig of reeds aanwezig.

Na een paar jaar bij KPN weer terug bij Ziggo. Ondertussen is er wel e.e.a. veranderd: De download frequenties voor het kabelmodem zijn verhuisd naar een hogere band: 650 ... 850MHz en dan voldoet zo'n dunne RG179 echt niet meer. Althans niet bij mij, want het signaal komt al te zwak binnen (-6dBmV op het AOP). Dan maar toch KOKA9-TS? Nee, te dik om samen met nog wat andere kabels te leggen in een bestaande kabelgoot.

Voor mensen met een soortgelijk probleem volgt hier een tip: de Belden coax RG59/U type 1855A, te ritselen via ebay. Deze kabel is slechts 4mm dik. Doorgaans zijn (ouderwetse) kabels met deze dikte totaal onbruikbaar, maar die 1855A vormt hierop een uitzondering. Het is een speciale "low loss" uitvoering met "foam dielectric" en dubbele afscherming: een laag Al-folie en een gevlochten mantel met 95% dekking. Tussen AOP en modem heb ik 6 meter van dit spul zitten en werkt prima, geen storingen of T3 time-outs, ondanks een AOP signaal van -6dBmV. Kortom, kan je een KOKA9-TS niet kwijt, een 1855A biedt uitkomst.
link

Tekst verwijderd want dubbel gepost.

[Bericht gewijzigd door Edmondo op maandag 15 februari 2021 15:32:43 (95%)

maartenbakker

Golden Member

Bedankt voor de tip!

Grappig, het is opzich wel TV coax maar eigenlijk bedoeld voor baseband digitale video.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 februari 2021 15:28:56 schreef maartenbakker:
Bedankt voor de tip!

Grappig, het is opzich wel TV coax maar eigenlijk bedoeld voor baseband digitale video.

Al dan niet er voor bedoeld, veel hangt af van de te overbruggen lengte. Is die niet te groot, dan valt er vaak nog wel wat te "rommelen" met de specificaties. Belangrijk is de hoeveelheid demping bij de gegeven lengte en hoogst voorkomende frequentie. Daarnaast natuurlijk ook de kwaliteit van de afscherming. Bij deze kabel gewoon dik in order, want dubbel en 95% "dekkingsgraad" van het vlechtwerk (lang niet altijd het geval bij een kabel met zgn. keurmerk).

Arco

Special Member

Je vraagt je soms toch af of iets wel echt zo goed doordacht is...

In het dorp hier staat een flat van 16 verdiepingen, daar zitten de kabels in een metalen goot aan de buitengevel.
Bij problemen moet je dat 50m goot los en weer vastschroeven aan een kale zijmuur (geen ramen) tot 50m hoog...
(lijkt me geen pretje...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 februari 2021 17:22:43 schreef Arco:
Je vraagt je soms toch af of iets wel echt zo goed doordacht is...

In het dorp hier staat een flat van 16 verdiepingen, daar zitten de kabels in een metalen goot aan de buitengevel.
Bij problemen moet je dat 50m goot los en weer vastschroeven aan een kale zijmuur (geen ramen) tot 50m hoog...
(lijkt me geen pretje...)

Wel een beetje raar zo'n kabelgoot aan de buitenkant 50m omhoog. In een flat zijn toch (bijna) altijd schachten aanwezig voor diverse leidingen (gas, licht, water, telefoon, intercom)? Wat coax kan er dan ook nog wel bij. Of moesten ze dan gaten gaan boren in beton, waar de heren geen trek in hadden? Dan maar buitenom en een gaatje boren in het kozijn (zoals in de flat bij mijn GF).

Dat is dan niet zo handig gedaan dan, bij die flat, want kennelijk moet je coaxkabels om de haverklap vervangen. Ik heb vandaag al meer dan een uur met de Ziggo helpdesk aan de lijn gehangen na problemen met een pakketwissel en ontvangst van een luxere Mediabox. Daarbij werd me verteld dat coaxkabels héél kwetsbaar zijn, dat ze kapot kunnen gaan als je ze van 1 meter hoogte laat vallen, dat ze slijten, spontaan kapot gaan, dat je dat niet kunt zien aan de buitenkant en dat soort dingen en dat ze er daarom maar twee jaar garantie op kunnen geven.

In het dorp hier staat een flat van 16 verdiepingen, daar zitten de kabels in een metalen goot aan de buitengevel.

Same here, alleen dan 7 verdiepingen, jaren 60 flat, vervolgens per verdieping via de balkons naar binnen. In het pand zelf zou je moeten gaan hakken en breken, dit was sneller en goedkoper.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Coax kwetsbaar is eigenlijk alleen bij holle coax, die mishandel je liefst niet...
Bij hoge gebouwen heb je altijd problemen waar je eigenlijk niet bij stilstaat.

Zo zit er in de zendmast in IJsselstein om de 20m een 'S' bocht in de riolering, om de vaart eruit te halen.
Als ze dat niet hadden gedaan zou een 'doortreksel' van een toilet op 100m hoog zo'n momentum krijgen dat bij aankomst beneden de riolering zou breken door de klap...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 februari 2021 17:50:16 schreef Kilian:
Dat is dan niet zo handig gedaan dan, bij die flat, want kennelijk moet je coaxkabels om de haverklap vervangen. Ik heb vandaag al meer dan een uur met de Ziggo helpdesk aan de lijn gehangen na problemen met een pakketwissel en ontvangst van een luxere Mediabox. Daarbij werd me verteld dat coaxkabels héél kwetsbaar zijn, dat ze kapot kunnen gaan als je ze van 1 meter hoogte laat vallen, dat ze slijten, spontaan kapot gaan, dat je dat niet kunt zien aan de buitenkant en dat soort dingen en dat ze er daarom maar twee jaar garantie op kunnen geven.

Kilian, laat je niks op de mouw spelden door idioten op zo'n helpdesk. Lieden die echt verstand van zaken hebben, zitten niet aan een helpdesk, die kunnen wel een betere baan krijgen.
"van 1 meter hoogte laat vallen" en dan kapot? Echt onzin. Misschien wel als je het van de Eiffeltoren afmietert. ;)
Waar coax minder goed tegen kan zijn hele scherpe bochten. Neem dus de minimale buigradius in acht. Ook een aantal keren heen en weer buigen vindt coax niet prettig, met name bij een diëlektricum van schuimplastic en/of een afscherming bestaande uit folie.

Wat soms wel gebeurd is dat er (op den duur) vocht binnen dringt en corrosie optreedt, Da's geen goede zaak. Idem dito aangaande connectoren. Gebruik goed spul, b.v. van Hirschmann of Cabelcon.

Bedankt voor het advies, maar maak je in mijn geval geen zorgen. Het is echter wel iets waar ze vlgs script steeds weer over beginnen. Mijn probleem is nog niet opgelost dus wie weet heb ik straks wel nieuwe kabels en een nieuwe splitter na het aop. Die splitters gaan kennelijk ook spontaan kapot. IJs en weder dienende komt er woensdagmiddag een monteur. Benieuwd wat zijn/haar bevindingen zijn. Voor mij lijkt het op kortstondige signaalonderbrekingen, een aantal keren per dag, zowel bij internet als tv, maar zoals het nu lijkt los van elkaar.

Shiptronic

Overleden

tot nu toe tevreden met de storingsmonteurs, snel en bondig :)

Ik zou beginnen met meten, hier niet, alles v.a. de kast in de straat (misschien is daar wel gemeten, maar niet gemerkt, hij had nog niet aan gebeld, maar was al wel in de kast aan het werk geweest) is nagekeken en off vervangen (hij stond erop dat het AOP vervangen werd. terwijl die daarvoor jaren prima gewerkt heeft met een toen "nieuw" AOP voor 4G, ni al 5G blijkbaar, hij moest"eerst nog een "speciale versie zoeken ander had ik ook geen Analoge Radio meer :) ) toen dat alle maar naar meneers zin was heeft hij gemeten, alles was nu goed, ook nooit meer een probleem gehad.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 15 februari 2021 20:11:25 (82%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

Op 15 februari 2021 19:37:28 schreef Kilian:
Bedankt voor het advies, maar maak je in mijn geval geen zorgen. Het is echter wel iets waar ze vlgs script steeds weer over beginnen. Mijn probleem is nog niet opgelost dus wie weet heb ik straks wel nieuwe kabels en een nieuwe splitter na het aop. Die splitters gaan kennelijk ook spontaan kapot. IJs en weder dienende komt er woensdagmiddag een monteur. Benieuwd wat zijn/haar bevindingen zijn. Voor mij lijkt het op kortstondige signaalonderbrekingen, een aantal keren per dag, zowel bij internet als tv, maar zoals het nu lijkt los van elkaar.

Als je ook een modem hebt van Ziggo moet dat in de log te zien zjn.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb een Ziggo modem en als ik tijd en zin heb zal ik daar eens inloggen om te kijken of er iets te zien is. De helpdesk kon in ieder geval remote geen storingen zien. Of dat alles zegt weet ik niet.

Het lijkt op korte hikjes. Op de tv bijvoorbeeld geeft het voor minder dan een seconde een zwart scherm, waarna het beeld terugkeert in een soort paars en groenachtige pasteltinten. En dat gebeurt meerdere keren op een dag, soms random een keer per uur. Als je dan direct de mediabox met de afstandsbediening uit- en weer aanzet, heb je meteen weer normaal beeld. En als je niks doet duurt het ongeveer precies 5 minuten en dan is het vanzelf weer normaal. Sinds afgelopen zaterdag hebben we hier een Mediabox XL, met zijn simpele voorganger nooit dit probleem gehad. TV gaat niet via het modem, maar direct vanuit de splitter na het aop via coax naar de mediabox.

En internet vanochtend rond 9 uur een keer of 5 korte onderbrekingen, genoeg om je uit een extern systeem waarop je remote bent ingelogd te gooien. Daarna gaat het weer urenlang goed.

Shiptronic

Overleden

Geavanceerde instellingen; Hulpmiddelen; Netwerk status; tabblad Netwerk "historie"

Daar staat de log(ook signaal niveau's en kwaliteit) , onder
Beheer; Informatie vind je informatie over de verbinding en Up-time.

Succes, ben benieuwd wat er woensdag uitkomt !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.