Op 3 maart 2019 22:16:45 schreef electron920:
Daar kan ik in mee gaan maar.... het gaat er denk ik om dat je aan de veiligheid van je zelf maar zeker van anderen denk.
Uiteraard is veiligheid erg belangrijk en dien je je gezond verstand te gebruiken bij alles wat je doet. Een formeel regelgevend kader verandert daar op zich niets aan en iemand die geen gezond verstand heeft zal zich niet storen aan een verbod. Iets verbieden maakt het dikwijls net extra aantrekkelijk...
Op 3 maart 2019 22:55:26 schreef SparkyGSX:
Er zijn grote luchtvaartongelukken gebeurd door één enkel gemist bericht (in combinatie met uitzonderlijk veel pech en een paar menselijke fouten).De potentiële gevaren zijn er dus wel, maar risico is een kans keer een gevolg. Hoe groot is die kans dan? Dat is moeilijk in te schatten.
Als je zomaar een beetje in de lucht gaat schieten is de kans dat je iemand raakt ook heel klein, maar toch vinden we dat niet acceptabel in dit land.
Risico's zijn er altijd, dat is nu eenmaal het leven... In theorie zou een teslaspoel aanleiding kunnen geven tot de meest fantastische ongelukken maar in de praktijk valt dat wel mee. Het is dezelfde stelling als zeggen dat je van het inademen van één radioactief deeltje (alfastraler) longkanker kan krijgen. In theorie kan dat, maar de kans is wel héél erg klein.
Europeanen hebben nu eenmaal iets tegen wapens maar als het over alcohol in het verkeer gaat is er veel meer tolerantie. Ik ken er die met meerdere promille achter het stuur gepakt zijn en alles bij elkaar toch maar licht gestraft zijn. Net nog iemand gezien die ladderzat achter het stuur kroop. Nochtans lijkt me dat een heel stuk gevaarlijker dan een teslaspoel (en legaal wapenbezit).
Op 4 maart 2019 00:22:42 schreef SparkyGSX:
Waarom zou zo'n ding een uitzondering moeten krijgen? Die krijg ik ook niet voor een willekeurige andere switchmode converter, motordrive, of wat voor high power schakeling dan ook.
Natuurlijk voldoet een teslaspoel niet aan de EMC-vereisten maar die dingen worden ook niet op grote schaal commercieel geproduceerd zoals de andere schakelingen welke je opsomt. Voor hobbygebruik, experimentele schakelingen en bepaalde industriële toepassingen zijn de regels ook niet zo strikt dat een formele keuring nodig zou zijn. Natuurlijk is het vanuit "good practices" aangeraden om ook voor deze toepassingen de regelgeving zoveel mogelijk te volgen. Dat neemt wel niet weg dat ik geen kwaad zie in de meeste teslaspoelen omdat ik vind dat een beetje amusement toch wel moet kunnen.