Inverter wasmachine bosch

Hoi. Ik probeer een inverter te repareren door het middel van overbruggen, nadat komt er weer een vonkje in de inverter zoals op de foto .kan ik deze weer gewoon met draadje (overbruggen)solderen en hoopen maar dat het niet weer ergens anders gaat geburen of moet ik iets aan de bovenkant vervangen?
A.U.B kan iemand mij helpen?

Draadje solderen zal niet helpen, er zal wel iets defect zijn op de print, maar wat is een andere vraag.
Ik vermoed dat je een andere print zult moeten kopen.

LDmicro user.

Helpt helemaal niet, de motor gaat niet draaien maar je maakt alleen volle kortsluiting.

Waar zijn overigens foto 2 en 3? Ik zie 3 dezelfde.

Ik probeer de juiste foto met gesoldeerd draadje maar het lukt niet

Geeft niet, draadjes solderen is toch uit den boze als je het probleem niet hebt opgelost, je maakt het alleen maar erger.

LDmicro user.

aaah een draadje ter vervanging van een koperspoor , als kopersporen opbranden is er behoorlijk wat defect.
dat word of de defecte onderdelen vervangen of een geheel andere print .
uiteraard moet er wel onderzocht worden waarom de print defect is geraakt anders loop je de kans dat de nieuwe print gelijk ook op fikt

regel maar een nieuwe print, want als je alleen zekeringsporen kunt overbruggen zal de juiste reparatie niet gaan lukken. de driver ligt eruit en die groene weerstand is dood..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wasmachinetromel draait zwaar als het aangesloten met de inverter,machine aanzeten op cenfugureren fout code f57 trommel draait niet je gelijke vonkje bij de inverter, printplaat andere dingen zie ik geen sporen van brand,iets werkt niet naar behoren? Ik weet ook niet wat ik moet meten...ik heb geen ?eld voor nieuwe tweedehand niet betrouwbaar wil niet snel opgeven.

de print is iig dood, neem een tweedehands machine, neem een miele zeker de oude van ruim 15 jaar zijn degelijk. print gaat je meer kosten als een 2ehands machine, defect komt door overbeladen en de 3 groene weerstanden welke een fabrieks probleem hebben meen ik.

of wacht tot forumlid smd reageert, die heeft ervaring met deze printen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit is een bekend probleem. Bosch geeft dan wel 10 jaar garantie op de motor maar hier niet op. Dat component met de meeste pootjes on het koelblok is defect. Je zou het kunnen proberen te repareren, maar het onderdeel kost dacht ik iets van 15 a 20 euro op eBay.

Het probleem bij repareren is dat het ook weer kan terug komen.

2de hands miele zijn inderdaad goed. Die van 15 jaar waren het beste. Maar jongere types zijn ook nog zeer goed. Je kunt ook bosch/Siemens nemen(met koolborstels). Maar daarvan zijn meestal na 5a 6 jaar de koolborstels versleten. Dat kan je makkelijk zelf vervangen en ook niet zo duur.

High met Henk

Special Member

Op 4 maart 2019 18:25:39
schreef #jeffrey#
:
[...] Je kunt ook bosch/Siemens nemen(met koolborstels). Maar daarvan zijn meestal na 5a 6 jaar de koolborstels versleten. [...]

Alleen jammer dat zowel de bosch als de siemens de 5 jaar hier nauwelijks/niet halen. Lagers en trommelkruis defect.

Heb nog geen spijt mogen krijgen van mijn 2e hands Asko die veel heftiger mishandeld wordt....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De tweedehandsprijzen daarentegen zijn wel lager. Pas nog een machine verkocht (siemens extraklasse) voor slechts 50€, meer word er simpelweg niet voor gegeven.

Ik zelf zou ook voor een miele gaan, en dan zoeken bij een betrouwbare marktplaats verkoper of een witgoedhandel met half jaar garantie ofzo.

Als je een beetje mazzel heb, kan deze hersteld worden. In ieder geval is de motor driver onder koellichaam defect, vaak nog 2 SMD ICs en voedings IC. MITS de Ohmse waarde van processor boven de 1200 Ohm ligt als defecte ICs verwijderd zijn... Anders... Einde.. Evt heb ik nog wel printen liggen.

Hoe heet zo een ding zie afbelding hij is indedaat kapot

dijkmane

Golden Member

als je dat folie met de koelpasta eraf haalt, kun je de typenummers op het IC lezen

In no Sense, Nonsense

Als hij zwaar draait dan ligt je brug doorgaans in sluiting,
Dat zou ook een heel goede verklaring zijn waarom de fuse tracks verdwenen zijn.
(Waarschijnlijk zijn ook de 3 meetweerstanden stuk)
Als U vanavond het Ako nummer geeft, dan kan ik morgen kijken welke brug hier op geplaatst was.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

AKO726 404. Hybride type nummer staat aan printzijde op IC. IRDAK0726350B is het type van hybride module. Weerstandjes 0.05 Ohm. Weet waar je aan begint, als je het niet nauwkeurig herstelt, is het weer BOEM! en vaak met tweede klap is zeker alles total loss.. Modules zijn nieuw flink prijzig. Heb spares liggen, kan evt herstellen voor je. Ook reserve modules heb ik wel voor leukere prijs.

Beste SMD
Dit gaat mij niet lukken kan ik opsturen voor reparatie?

Op 4 maart 2019 12:46:55 schreef Zagalo:
Wasmachinetromel draait zwaar als het aangesloten met de inverter,machine aanzeten op cenfugureren fout code f57 trommel draait niet je gelijke vonkje bij de inverter, printplaat andere dingen zie ik geen sporen van brand,iets werkt niet naar behoren? Ik weet ook niet wat ik moet meten...ik heb geen ?eld voor nieuwe tweedehand niet betrouwbaar wil niet snel opgeven.

Dan neem je toch gewoon een oude AEG Turnamat ,zie foto ,geen elektronica aanwezig op een paar aanloop condensators na.

Zagalo, mail me maar even, komt wel goed...

Klikken op zijn naam, dus klikken op 'smd', dan zie je zijn email adres staan.