Hoe het uitgangs-vermogen te verlagen van een transistorversterker.

Hensz

Golden Member

Ik bedoel intern, lagere tap op de trafo bijv.
Afhankelijk van het schema misschien ook ruststroom e.d. opnieuw afregelen.

Don't Panic!

Op 3 maart 2019 14:23:26 schreef daan69:
Gewoon dat hij niet nog harder gezet kan worden, maar ook niet meer zo makkelijk terug gezet kan worden door middel van een simpele instelling.
Ik wil dat het permanent is.

Ik ben aan het googelen voor een onderhoud schema van de Yamaha RX-V481D, maar die kan ik nog nergens vinden.

Zodra de versterker alsnog in clip wordt gedraaid, neemt het vermogen enorm toe. Het eerste zullen je tweeters de geest geven, vanwege de overmaat aan hoge tonen, de basluidspreker krijgt voor zijn kiezen, omdat die de steile flanken niet kan volgen.
Met een goede compressor/limiter kun je het uitgangssignaal daarvan zo beperken, dat de versterker maar een beperkt vermogen afgeeft.
Wat je ook doet, iemand die niet verstandig met een geluidsinstallatie omgaat krijgt hem altijd stuk. Die personen moet je gewoon niet achter de knoppen zetten.
Overigens kan een goede luidspreker best een hoger signaal aan als opgegeven, zolang het signaal niet vervormd is. Soms is het zgn "progam" wel het dubbele. Dat komt omdat een gemiddeld normaal audio signaal ongeveer 1/8ste deel van het vermogen van de versterker gebruikt.

In een grijs verleden heb ik wel eens een combinatie van een LDR met een lampje ingebouwd. De LDR zat parallel aan de volumeregelaar en het lampje op de uitgang. Even experimenteren met een lampje en een weerstand in serie om het juiste max volume in te stellen. Wordt bij een digitale regeling wat ingewikkelder.

Ha buzzy,

Een multitoon signaal kan je toch niet klippen en een enkele toon levert heel veel harmonische op :( begrenzen dat zou kunnen.

@TS,

Je kunt het maximale volume 30dB lager instellen maar je geeft zelf aan dat je het niet zomaar weer moet kunnen herstellen.
De enige redelijke haalbare oplossing is wat @FET aangeef een L-netwerk met de laatste waarden R1 0.18Ω en voor R3 5.6Ω R2 kan vervallen.
Als je de versterker Zo ≈0.1Ω aansluit op de luidspreker van ≈6Ω is je demping factor 60dB met de demper er tussen het zelfde dus dat is geen probleem.
Let wel op het vermogen van de weerstanden :o

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dit is duidelijk een situatie waar de verkeerde apparatuur gebruikt wordt.

Service manual is te vinden op hifiengine.com.

Waarschijnlijk is het mogelijk om een signaalverzwakker te plaatsen bij de ingang van de FR en FL eindversterkers. 2x2 weerstandjes, of twee instelpotmetertjes.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Hey Hunter, super dankjewel voor de tip om op hifiengine te kijken.
Eindelijk heb ik het schema te pakken. ppfftt.

Misschien is dat ook het beste om te doen, want zo belast je niks meer dan dat het hoeft.
Alleen, uhm,, stel je voor dat het bijvoorbeeld weerstandjes zouden zijn van 2K7 ofzo (effe gissen), moet ik dan deze waarde ook aanhouden voor de surround en de center ??

Volgens mij gaan de surround en center niet gebruikt worden, maar voor het geval dat.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

ALS het erop aan komt om de geluidsdruk te beheersen, (wat we met ons allen vermoeden, maar nog steeds niet werd bevestigd) DAN is het niet zodanig relevant wat er met het electrische vermogen gebeurt. De eerste slimmerik (v/m) die hoogrendements-weergevers aansluit kan nog steeds veel meer herrie maken dan bedoeld.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Je kan er gewoon instelpotmetertjes van 10k voor gebruiken, dat moet werken voor alle kanalen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Ja het ging om de geluidsdruk, in de zin van vermogens vermindering.
Ik snap het nou dat je die dingen apart ziet.
Het zijn ook twee verschillende dingen.

eigenlijk probeer ik (na een goede tip) het nou op te lossen door signaal verzwakking toe te passen vlak voor de eind-trap.
Dit is dus niet echt vermogensvermindering in de zin van wat het apparaat nog steeds technisch in staat is om te leveren.

De link naar HifiEngine: https://www.hifiengine.com/manual_library/yamaha/rx-v481.shtml
(als je niet bent ingelogd dan zie je niet alle bestanden staan die te downloaden zijn)

Link Yamaha RX-V481D Service Manual: https://www.hifiengine.com/hfe_downloads/index.php?yamaha/yamaha_htr-4…
(hiervoor moet je even een account aanmaken en ingelogd zijn)

PDF Yamaha RX-V481D Service Manual:

Yamaha RX-V481D Service Manual-pagina's-119-120.pdf

Hier heb ik pagina 119 en 120 uitgehaald.

-----------------------------------------------
Even over copyrights van HifiEngine:

  • Downloadable documents can be viewed, copied or printed provided the document is used for non-commercial purposes only and any copy of the document includes the HiFi Engine cover page. We reserve the right to revoke such authorization at any time.
  • The downloadable files are copyright the HiFi Engine and are provided under our user agreement. The content reproduced in many of the distributable documents listed on this site is believed to be in the public domain. Permission has been gained for the reproduction of additional documents wherever possible. If you believe your copyright has been infringed by any document posted on this web site please contact the webmaster with details.

[Bericht gewijzigd door daan69 op maandag 4 maart 2019 16:50:22 (33%)

Ik denk dat de manier van FET wel een van de betere niet in de versterker invasieve methodes is.

Zelf zou ik een ergens in het laag vermogens deel van de versterker een plekje zoeken voor twee potmeters van b.v. 10KOhm (als dat kan met de versterker impedantie's.) en deze potmeters empirisch zo instellen dat bij maximaal opengedraaide volume, bas en treble regelaars de maximum gewenste geluidsdruk net niet/wel wordt overschreden. Of ik zou iets doen met een weerstandje over of in series (dit afhankelijk van de schakeling) met de bestaande hoofd volume potmeter.

Is de hoofdpotmeter een digitaal ding dan is dat vaak een of ander IC met een weerstand array er in. Ook daar valt dan vast wel iets te verzinnen met een gewone weerstand of instelpotmeter parallel of in series.

Eerst prutsen met een potmeter waarmee je empirisch de juiste waarde zoekt en daarna vervangen door een vaste weerstand is ook methode. Is ook minder makkelijk te saboteren door de gebruiker.

Arco

Special Member

Naast de geluidsdruk heb je ook nog de luidheidsfactor... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

sjee man, hoe krijg je afbeeldingen van 8000pix erop.
Zelfs upload services gaan zover niet eens.
Ik kan jullie alleen dit PDFje geven:

Yamaha RX-V481D Service Manual-pagina's-119-120.pdf

Eens kijken wanneer ik zin heb om versterkertje open te maken en hopelijk vind ik die plek ergens op een print.

[Bericht gewijzigd door daan69 op maandag 4 maart 2019 17:36:24 (27%)

De versterker bestaat grotendeels uit een digitaal doolhof, maar de eindtrappen zijn discreet opgebouwd.

Volumeregeling zal ergens in een DSP geregeld worden, dus de ingang van de eindtrappen lijkt mij de enige mogelijkheid.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Hensz

Golden Member

Volgens mij zit er al een limiter in die versterker:

Rechts (groen) de aansluiting waarmee de limiter wordt gestuurd. Ik vermoed dat het ding de voedingsspanning van de voortrappen regelt.

Don't Panic!

Ha Hensz,

Volgens mij is dat de beveiliging AMP-LIM dat zal niet bedoeld zijn om het audio te begrenzen.
Buiten dat het niet de juiste functie heeft @TS wil continu 30dB verzwakken dat doe je niet met een begrenzer.
Het is nog niet zo simpel om tussen de trappen 30dB te verzwakken die ingang selector daar zit de voorversterker en toon regeling in en daar kom je niet bij :(
Net voor de mute schakelaar dat is een mooie plaats maar....
Je zal goed moeten kijken welke signaal /ruis verhouding je daar heb. Of het wel haalbaar is om daar 30dB te verzwakken ligt ook aan het ruisvermogen op dat punt anders weegt de eindtrap te zwaar zeker als je de standaard volume regeling ook een stuk dicht zet.

Persoonlijk zie ik veel meer in.... de versterker laten zoals hij is en de verzwakker van 30dB inbouwen aan de uitgang.
En dat zal ook niet makkelijk zijn voor wat de ruimte betreft.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik denk dat we meer hier moeten kijken als het binnen de versterker gebeurd.

https://i.ibb.co/27jVx7Z/Yamaha-RX-V481-D-Detail-3.jpg

Ha daan69,

Ja dat punt bedoel ik er voor of er na.
Kijk op laag niveau dempen is mooi geen grote stromen dus kleine weerstanden maar als je 30dB wil dempen dan moet je de signaal/ruis verhouding in de gaten houden.
Ik begrijp je toch goed dat je 30dB extra wil dempen dat wel veel.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

yep.
Ik had al voor een kleinere versterker gekeken met dezelfde opties zoals music-cast enz.
Het laagste vermogen is zowiezo 60 watt, dus heeft geen zin.

Is de voedingsspanning van die versterker niet te verlagen?

Lijkt mij geen goed idee, want je krijgt een partij vervorming waar je U tegen zegt.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

relais RY6 RY226 schakelt de voedingsspanning tussen zon 70V en 40V en wordt aangstuurd vanuit de besturing, dan zal er rekening mee gehouden zijn dat ook de aansturing van de eindversterkers lager zal zijn, alleen onduidelijk wanneer of waarmee dat relais schakeld.

Henry S.

Moderator

Er wordt tot nu toe niet rekening gehouden met de bron, de ene opname is de andere niet ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ach, zowat alle moderne muziek wordt al 20 jaar op 0dB gemasterd. Bij voorkeur eerst ook nog platgecomprimeerd zodat je nog maar 6dB dynamiek hebt en het zo "hard" mogelijk klinkt.

Op 5 maart 2019 23:53:29 schreef subsonik:
Ach, zowat alle moderne muziek wordt al 20 jaar op 0dB gemasterd. Bij voorkeur eerst ook nog platgecomprimeerd zodat je nog maar 6dB dynamiek hebt en het zo "hard" mogelijk klinkt.

Ja, ten behoeve van de signaal/ruisverhouding.
Dit wat jij bedoeld is voor weergave afspeel apparaten bedoeld, dragers zoals cd/mp3 enz.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hensz

Golden Member

Op 5 maart 2019 18:07:45 schreef rwk:
relais RY6 schakelt de voedingsspanning tussen zon 70V en 40V en wordt aangstuurd vanuit de besturing, dan zal er rekening mee gehouden zijn dat ook de aansturing van de eindversterkers lager zal zijn, alleen onduidelijk wanneer of waarmee dat relais schakeld.

Stuursignaal komt van Trans_RY en dat komt weer van een connector op pagina 110. Is daar nog aan te komen? Nu hebben we alleen p119-120.

Don't Panic!

Het relais heet RY226, heb het gecorrigeerd.
Trans_RY komt van pin 6 van logic en dat staat wel op de pdf. komt van Volume SR, functioneerd SR als basis Volume?Ik denk dat dit onzin is.

Yamaha RX-V481D Service Manual Deze is met alle pagina's.
Ge-upload bij TinyUpload

Wat een gedoe om die foto's erop te krijgen he? vooral als ze 4K groot zijn.
Probeer mijn voorstel te laten zien waar de potmeters te plaatsen.
Alleen weet ik niet aan welke kant van de condensator, of gewoon een smd weerstandje weghalen en de soldeervlakken voor de potmeter/Weerstand gebruiken.

Aanwijspunt potmeters schema (klik):
https://i.postimg.cc/K8tn4nM7/Yamaha-RX-V481-D-Detail-3-aanwijspunt-smal.jpg

Aanwijspunt potmeters PCB (klik):
https://i.postimg.cc/0y1Vt5Gf/Yamaha-RX-V481-D-Service-Manual-pagina-s-104-cut-aanwijspunt-de.jpg

Hele Main PCB (klik):
https://i.postimg.cc/tRtdXdFh/Yamaha-RX-V481-D-Service-Manual-pagina-s-104-cut-aanwijspunt-sm.jpg

https://i.postimg.cc/8CNJX9n9/Yamaha-RX-V481-D-Service-Manual-pagina-s-105-cut-small.jpg
Achterkant Main PCB (klik):

Deze onderste twee zijn even groot.
Je kan ze dus downloaden en openen met een viewer zodat je van de één naar de ander doet switchen.
Ze overlappen elkaar.
Zo kan je goed zien waar de ondedelen van de onderkant zitten.

Service van bananendaan

----------------------
edit:

Lijkt het jullie ook niet makkelijker afstellen (kwa geluidsdruk) als gewoon het signaal voor de eindtrap verzwakt wordt in plaats van sleutelen aan de limitter of de voedingsspanning ?