Processor reken geluid over speakers

Hi!
Ik heb een KRK Rokit 8 speaker set op een externe USB geluidskaart.
Nu is het zo dat ik de processor telkens hoor rekenen over de speakers (ruis).
De oorzaak en oplossing heb ik eigenlijk al, namelijk: mijn huis heeft geen aarde (ja oud huis!) alleen in de badkamer, dus als ik een verlengkabel pak en de speakers op een ge-aard stopcontact aansluit hoor ik geen rare geluidjes meer, probleen (bijna) opgelost...
Maar dat kan niet altijd zo blijven en een aardedraad trekken is momenteel nogal niet echt een optie.

De vraag:
Bestaat er een soort stabilisatie apparaat die deze ruis doet verwijderen?

Arco

Special Member

Aarddraad bijtrekken is de enige veilige optie. Je zult wel meer apparaten in huis hebben die randaarde nodig hebben...
(een fornuis/magnetron, ed... hebben dat toch ook nodig? Zonder RA daaraan is het niet denkbeeldig dat je op een keer een doodsklap krijgt...)
Of een laptop gebruiken, die heeft meestal geen RA nodig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 5 maart 2019 01:54:17 (98%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je zou een ground loop isolator kunnen proberen tussen geluidskaart en luidsprekers.

de keuken zou toch ook randaarde moeten hebben, net als de cv ketel. maar idd is de groundloop isolator ook een oplossing..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ha soundmouse,

Ik sluit me bij @Arco aan ik moet in het huis waar ik nu woon (1jaar) ook aarde er bij trekken :(
In het vorige huis net klaar krijg je te horen dat je moet verhuizen.
Het voorstel van @Multiplex werkt alleen als je aarde heb maar die mis je.
Ik doe het als volgt een blauwe en geel/groene aan de bestaande blauwe en vervangen van centraaldoos tot in de meterkast.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

je kunt ook de evt optical uit gebruiken van je geluidskaart. dat heb ik hier ook gedaan, want een groundloop isolator haalt het hoog en midden wat omlaag. van de geluidskaart naar een optical/analoog uit converter.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zet er een goede DI tussen, dan is het probleem goeddeels opgelost. Een aarde draad is uiteraard het beste idee. Een KRK set heeft volgens mij geen optical in. Tenminste die van mij niet, maar dat zijn MK2's.

[edit] Wat ook kan helpen is de speakers en computer in een spanningsslof steken ZONDER randaarde. Anders knoop je de aarde's aan elkaar en laat je die vervolgens zweven. De KRK's hebben de randaarde volgens mij niet eens nodig en zit op het chassis van de XLR inputs.

[Bericht gewijzigd door Antoine op dinsdag 5 maart 2019 09:13:33 (39%)

rbeckers

Overleden

Een apparaat dat met een randaarde stekker is uitgevoerd moet m.b.v. die stekker, in een wandcontactdoos die van randaarde voorzien is, worden aangesloten.
Dat is veiliger en voorkomt problemen.

Sine

Moderator

@Antoine,

Dat zou ik zeker niet doen, met een stekkerdoos met randaarde hou je het nog een beetje op het zelfde niveau. De stroompjes door de netfilters kunnen anders makkelijk dingen slopen bij het in/uit pluggen.
Plus, alles hangt via de verknoopte massa's toch nog aan elkaar, en dan heb je die stromen zeker door je singnaal draden lopen.

Rene heeft ook een punt, een pc hoort gewoon aan aarde.

Ik vermoed dat er asymetrische verbindingen gebruikt zijn op een plaats waar dat niet kan.
Als de betreffende USB geluidskaart sy outputs heeft zou het met gepaste bekabeling opgelost of erg veel beter moeten zijn.

Vermoedelijk doet de KRK wel een trucje om de RCA input onder gunstige omstandigheden bruikbaar te maken, een RCA op een actieve speaker met de shield/return aan PE is immers een garantie voor problemen, maar is de CMRR daarvan in dit geval niet goed genoeg.

Als de USB geluidskaart geen normale uitgangen heeft kan een symmetrische kabel met de overgang naar asy zo dicht mogelijk bij de geluidskaart (in de connector) ook aanzienlijke verbetering geven.

[edit] (geheel eens met de opmerkingen over aarding en veiligheid overigens, maar het zou op de audioverbindingen geen invloed mogen hebben) - Het zou een teleurstelling zijn als een PE trekken niet echt helpt.

Dusss. Even de klusbroek aan trekken en die aarde trekken naar boven.
Geruchten hoor ik dat het ook kan liggen omdat ze op dezelfde groep zitten, of zou het met een aarde draad direct over zijn?
Ja de aarde ligt hier bij de keuken enz. wel, maar boven dus niet.
Volgens mij heb ik alles wel correct met kwaliteit kabels aan gesloten hier.
De USB interface (Cakewalk UA-25 EX) misschien toch maar eens vervangen, zit behoorlijk wat bende in die potmeter.

CHECK VIDEO

Deze geluidskaart heeft sy uitgangen op trs jack. Het zou imo goed moeten kunnen werken.
Wat voor kabels heeft u gebruikt ? De kwaliteit is voorbij de ergste consumentenrommel niet zo relevant, het soort wel.

Symmetrische kabels trs ("stereo") jack -> trs jack of trs jack -> xlr(m) zouden moeten werken.

[Bericht gewijzigd door Aart op dinsdag 5 maart 2019 12:00:37 (19%)

Op 5 maart 2019 10:20:19 schreef Sine:
@Antoine,
Dat zou ik zeker niet doen, met een stekkerdoos met randaarde hou je het nog een beetje op het zelfde niveau. De stroompjes door de netfilters kunnen anders makkelijk dingen slopen bij het in/uit pluggen.
Plus, alles hangt via de verknoopte massa's toch nog aan elkaar, en dan heb je die stromen zeker door je singnaal draden lopen.

Rene heeft ook een punt, een pc hoort gewoon aan aarde.

Ben ik met je eens, maar de KRK heeft een klassieke transformator en (tenminste die van mij) geen netfilter naar aarde. De randaarde zit aangesloten op de ground van XLR/TRS en als je die gebalanceerd aansluit, heb je daar geen last van.

Trek "gewoon" een aardedraad. En als dat niet lukt een DI met groundlift.

Wat Aart zegt, gebruik wel de TRS stekkers en niet de "mono jackplug".

Op 5 maart 2019 11:45:55 schreef Aart:
Deze geluidskaart heeft sy uitgangen op trs jack. Het zou imo goed moeten kunnen werken.
Wat voor kabels heeft u gebruikt ? De kwaliteit is voorbij de ergste consumentenrommel niet zo relevant, het soort wel.

Symmetrische kabels trs ("stereo") jack -> trs jack of trs jack -> xlr(m) zouden moeten werken.

Zal deze kabels eens bestellen op bax shop, eens kijken of dit effect heeft!

Sine

Moderator

En dan nog is die aarddraad een goed idee.

Vaak is die ook al aanwezig in de centraaldoos, dus dan is het een kwestie van een paar meter draad.

als het echt oud is, dan heb je nog rood/groene vd draad. echter was het tot in de 90's nog normaal om op slaapkamers geen aarde te hebben op wcd's. als je op de badkamer dezelfde groep hebt, dan kun je wrs die al oppikken in de centraaldoos.

officieel mag je geen oude en nieuwe kleuren door elkaar meer gebruiken, dan zou groen/rode draad eruit moeten en alles nieuw erin. dat wil je ook niet, gezien de verdieping vaak 1 dezelfde groep is. t goedkoopste ( zeker met een huurhuis al genoeg ) is dus 1 aardedraad bijtrekken, van centraaldoos naar centraaldoos, laat een lusje in de aarddraad in elke doos over zodat je later kunt oplassen in die dozen.

check ook of je wcd wel van boven komt, niet zelden komen de slaapkamer wcd's op de verre muren weer van de centraaldozen beneden af. dat was in de 60's en 70's nog vaker zo.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Helaas is dat geen garantie. Hier is de boel geaard, maar ook ik hoor nog altijd gepiep in verschillende toonhoogtes. Vooral het insteken van een USB-stick of een groot (en vooral goed gevuld) SD-kaartje in de kaartlezer kan leuke geluiden opwekken.

Het is niet hard, maar als je om wat voor reden dan ook met koptelefoon op zit en tikjes uit moet filteren of iets moet mixen (waarbij het volume gewoon hoger staat), wordt het irritant.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

vandaar de isolatie met een optische converter. voorheen had ik ook last van jank, ruis en wat niet meer, afhankelijk van allerhande externe dingen. nu kan het volume vol open, niks meer van te horen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
HVinduction

Honourable Member

Kijk wél eerst even of de weerstand van de aardpen laag genoeg is, anders kan er als de computer stroom gaat lekken naar de aarde de aarde spanning voeren, wat levensgevaarlijk kan zijn!
Als de groep achter een aardlekschakelaar (lagere aanspreekwaarde in tegenstelling tot installatieautomaat of Diazed-patroon) zit zal dit geen probleem mogen zijn, of als de aarding geleverd wordt (bv. in een flatgebouw) en dus een lage weerstand van de aardpen gegarandeerd is.

joopv

Golden Member

USB is helaas niet galvanisch gescheiden. Dat is de oorzaak van veel ellende - waarschijnlijk ook hier.

Als je nog ergens 2 gelijke telefoonmodems hebt liggen kun je daar de 600 ohm trafos uit slopen, dan heb je een hele goede scheiding gemaakt. Zo heb ik mijn auto-audio installaties altijd doodstil gekregen.

En anders zijn die galvanische scheiders overal te koop voor een paar euro.

een pand waar de groepen nog niet allen achter aardlek zitten, heeft doorgaans nog een veilgheids aarding, die kan de kortsluitstroom van 1 groep naar aarde wel aan. t enige punt is leeftijd, aardpen kan slecht zijn of geheel weg gezien dat vroeger ook wel gietijzer waterleidingen waren die vervangen zijn voor tyleenslang, lang niet overal heeft men een aardpen geslagen toen de straat en waterleiding is vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer