snelheidsafhankelijk aan/uit schakelen van 12v relais

Te weinig ervaring om een goed werkend schema op te stellen, vandaar mijn vraag. Ik wil bijvoorbeeld bij 40 km/h een 12 v relais schakelen. Boven 40 km/h in, onder 40 km/h uit. De snelheid zou ook in te stellen moeten zijn. Ik kan gebruik maken van een sensor op een uitgaande as naar het wiel. De aantal pulsen per seconden zijn lineair aan de snelheid, dus dat zou een redelijk betrouwbaar gegeven moeten zijn om enkele IC 's aan te sturen.
Alvast bdankt voor het meedenken

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

1) trigger met de pulsen een monoflop, zodat ze een constante pulsbreedte krijgen
2) maak uit deze "opgepoetste" pulsen een gelijkspanning (integreren, heet dat, zeker?) die evenredig is met de pulsfrekwentie
3) vergelijk deze gelijkspanning met een referentie, bv. in een schmitt-trigger.

Per alternatief kun je met de pulsen interrupts triggeren in een microcontrollertje; dan tel je de tijd tussen twee pulsen en je bent ook gered. Maar vermits je om een schema vraagt denk ik niet dat het zo bedoeld is.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Klinkt als een snelheidsbegrenzer voor een bromfiets. Mocht dit inderdaad het geval zijn dan kan ik je op voorhand al vertellen dat het niet goed gaat werken.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Kan op vele manieren. Een ervan:

De 68k kun je een insteller voor nemen. De condensatorwaardes hangen af van de pulsen.
Aan de uitgang kun je een transistor+relais hangen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De vraag betreft een schema met genoemde componenten graag. Ik heb voldoende ervaring om een schema te kunnen lezen en om componenten op een printplaat te monteren.
Neen het is niet voor een snelheidsbegrenzer, doch wel voor een extra ventilator die alleen bij een lage snelheid van de auto moet inkomen voor extra koeling van de luchtgekoelde motor. Bedankt zover voor het meedenken.

Arco

Special Member

De vraag betreft een schema met genoemde componenten graag.

De omschrijving 'met enkele ic's' is nogal cryptisch. Daar voldoet bijna iedere schakeling aan... (OK, mijn schema is maar 1 IC... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Begrijp ik Arco. Toch bedankt.

Ik schat dat bij 40 km 7,6 pulsen per seconde afgegeven worden, berekend adhv de wielomtrek van een 15 inch wiel..

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als je een kant-en-klaar ontwerp verwacht kun je wellicht beter terecht in de rubriek "Vraag en aanbod". Het kan dan nuttig zijn om erbij te vermelden wat je er zoal voor over hebt.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

OK, big fat mama. Ik zal dat even bekijken.

Arco

Special Member

Schema kan zelfs nog eenvoudiger met een bij weinigen bekend ic, de CD40107... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, zeer bedankt. Kan je schema compleet maken met sensor voeding en relais schakeling. Ik wil graag daarvoor betalen via een advertentie.

Sorry Arco, relais staat genoemd.

Sine

Moderator

@Arco,

Die CD's (zonder schmitt trigger) zijn heel erg niet blij met flauwe ingangsflanken.

Arco

Special Member

Een 4093 is inderdaad beter, kost maar een paar onderdeeltjes meer... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Als het alleen voor extra koeling voor een luchtgekoelde motor is, is het dan niet eenvoudiger om een clixon te nemen en deze de ventilator te laten schakelen (eventueel met behulp van een relais)?
Als de motor dan te warm wordt, ongeacht je snelheid, zal de ventilator aanspringen.

Gr,

Een paar onderdeeltjes meer maakt niet uit. Aan Row_ : de luchtgekoelde motor wordt door de luchtstroom (= rijwind) gekoeld vanaf ongeveer 40 km/u. Het debiet van een ventilator is vanaf dan altijd minder dan het volume rijwind,om nog extra koeling toe te voegen. Bij buitentemperaturen zoals vandaag is een mechanische ventilator (standaard gemonteerd) niet nodig.Een olietemperatuur meter is dus in principe nodig om oververhitting te melden. Onder de 40 km/u en dan vooral in de stad en bij erg warm weer kan de motor extra koeling gebruiken van een e-ventilator. Ik zie dus die e-ventilator alleen graag inkomen wanneer het nodig is. Dank voor het meedenken.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik zie dus die e-ventilator alleen graag inkomen wanneer het nodig is.

En dat is exact wat je bereikt met die klixon: die gaat de ventilator inschakelen als de olie te warm wordt. Althans als je de klixon zo monteert dat hij de olietemperatuur meekrijgt. Op deze manier gaat de olie ook sneller warm worden bij het begin van de rit, goed voor de levensduur van de motor.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 5 maart 2019 16:22:00 (18%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
fripster

Golden Member

als je bijvoorbeeld dit in je olieleiding kunt stoppen;

https://www.amazon.com/175-185-Electric-Cooling-Thermostat-Temperature…

ben je snel klaar.

(let op temperaturen zijn in Fahrenheit...)

[Bericht gewijzigd door fripster op dinsdag 5 maart 2019 16:21:52 (12%)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
High met Henk

Special Member

Even een vraag voor je gaat knutselen.

Heeft de motor nu wel geforceerde luchtkoeling?
Dus bijv een mechanische ventilator?

Er zijn niet veel luchtkoelers meer en dus vermoed ik dat het hier om een oudere motor gaat. Bijv een 2cv, kever of tatra motor. Allemaal std voorzien van geforceerde koeling (lees fan)
ook veel motorfietsen hebben luchtkoeling en soms wel of juist geen koeling. Ik ken er verdomd weinig die hier last van hebben.

Ik zou geen reden zien om een geforceerde koeling weg te halen, anders dan racen. En dat rijmt weer niet met in de stad.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

aan big fat mama : ik heb nog nooit gehoord van een klixon.

aan fripster : een dergelijke systeem heb ik gemonteerd, de ventilator start als de olie 90 grad wordt. Omdat de olie constant rond de 110 grad blijft, blijft de ventilator draaien. Dat is niet nodig, zie eerdere uitleg.

aan High met henk : de mechanische ventilator helpt alleen om in de winter de warme lucht in de cabine te blazen bij stadsverkeer. Zie eerdere uitleg over het feit dat boven 40 km/u de rijwind voldoende koelt en een ventilator niks toevoegt. Een e-ventilator kan de cabine ook van warme lucht voorzien bij langzaam verkeer. Zoals big fat mama ook zegt : de olie warmt snel op bij vertrek, maar ook met een e-ventilator die blijft draaien tot de olie onder 80 grad zakt is een plus voor de levensduur van de motor.

Ik meet 4 minuten na stilstand dat de olietemperatuur gezakt is van 110 naar 80 grad.

Ik kijk nog steeds uit naar een electronisch circuit dat onder de 40 km/u de e-ventilator inschakelt. Arco heeft al een goede aanzet daartoe gedaan.

Arco

Special Member

Als je op olietemperatuur wilt schakelen, kun je een olietemp.sensor met hogere temp. nemen, bijv 110 of 115 graden.
(110 graden is niet erg hoog voor een luchtgekoelde motor)

Moet trouwens een heel klein motortje zijn als 'ie in 4 minuten zover afkoelt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je nu eens een oude cruisecontrol zou pakken van de sloop ,marktplaats of gewoon een hele nieuwe?

Met het uitgaande regelgedeelte een relais schakelen en klaar ben je.
Groeneveld had vroeger ook kistjes om (met) snelheid elektronisch te regelen, weet niet of die er nog zijn.

[Bericht gewijzigd door 240diesel op dinsdag 5 maart 2019 19:04:46 (35%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

ik heb nog nooit gehoord van een klixon

Nu dus wel. Maar blijkbaar ben je te xxxxxx om uit te zoeken wat het is/doet. Dat staat je natuurlijk vrij.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
High met Henk

Special Member

Frequenti of toerenrelay nemen. Klaar

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???