aan big fat mama : ik heb nog nooit gehoord van een klixon.
aan fripster : een dergelijke systeem heb ik gemonteerd, de ventilator start als de olie 90 grad wordt. Omdat de olie constant rond de 110 grad blijft, blijft de ventilator draaien. Dat is niet nodig, zie eerdere uitleg.
aan High met henk : de mechanische ventilator helpt alleen om in de winter de warme lucht in de cabine te blazen bij stadsverkeer. Zie eerdere uitleg over het feit dat boven 40 km/u de rijwind voldoende koelt en een ventilator niks toevoegt. Een e-ventilator kan de cabine ook van warme lucht voorzien bij langzaam verkeer. Zoals big fat mama ook zegt : de olie warmt snel op bij vertrek, maar ook met een e-ventilator die blijft draaien tot de olie onder 80 grad zakt is een plus voor de levensduur van de motor.
Ik meet 4 minuten na stilstand dat de olietemperatuur gezakt is van 110 naar 80 grad.
Ik kijk nog steeds uit naar een electronisch circuit dat onder de 40 km/u de e-ventilator inschakelt. Arco heeft al een goede aanzet daartoe gedaan.