Is een teslaspoel illegaal qua radiowetgeving??

rbeckers

Overleden

Natuurlijk stoort een Teslaspoel op RF.
Alleen hoeveel is de vraag. Aangezien een apparaat niet mag storen is de vraag van de TS te beantwoorden dat een Teslaspoel inderdaad illegaal is m.b.t. de radiowetgeving.

Op 5 maart 2019 13:36:03 schreef GJ_:
Met richtlijnen, en wetten in het algemeen, zijn er altijd drie mogelijkheden:
"ja", "nee" en "niet van toepassing". In dit geval is het gewoon "niet van toepassing". Alle andere antwoorden zijn dan fout.

Op grond waarvan? Ga je nou beweren dat ik willekeurig hard mag zenden op willekeurige frequenties?

Wat als ik nou tientallen kW op een ISM band van het perceel naast jouw huis in jouw richting ga zenden, mag dat? Volgens jouw stelling wel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Huh? Waar komt dat vandaan? Ik probeer alleen de EMC buiten de discussie te houden omdat die domweg niet van toepassing is. En dus kun je ook niet wel of niet aan de EMC voldoen. Daar is geen discussie over mogelijk.
Dit was een reactie op de heldere vraag die Sine zich stelde: "Zou dit aan de EMC richtlijnen voldoen?"

Ah, vooruit, dan had ik verkeerd begrepen dat je specifiek op die vraag reageerde. Er is natuurlijk meer wetgeving rondom radio emissies dan alleen de EMC richtlijnen, en het lijkt me duidelijk dat hard zenden op frequentiebanden anders dan ISM niet toegestaan is, en zelfs op de ISM banden is er de praktische limiet dat het mag totdat iemand er onredelijk hinder en/of gevaar van ondervindt. Je kunt immers niet redelijkerwijs verwachten dat andere apparatuur onbeperkte immuniteit heeft op ISM banden.

Maar ook ik ben erg benieuwd naar een beetje harde data, dus als iemand in het bezit is van zowel een Tesla coil als een spectrum analyser...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Het gedrag van Nearfield en puntstralers is een vrij moeilijk domein. Ik zou ook graag eens metingen zien.

Als je weet dat een bromfiets die niet voorzien is van een ontstoorde ontstekingskabel/kaars tot wel 200m in de omtrek de radio stoort lijkt het toch vreemd dat zo'n vuurspuwende draak waarvan je de sparkgap hoort knallen tot bij de overburen dat niet of nauwelijks zou doen.

Ik denk ook dat de coilers zelf niet staan te springen om dat verder uit te diepen. Kwestie van de slapende honden niet wakker te maken.

De argumenten die hier aangehaald zijn waarom het nogal meevalt klinken logisch, maar ik probeer het waarom te begrijpen.

Gezien de streamers wordt wel degelijk een zeer krachtig elektrisch rf veld opgebouwd in de onmiddellijke omgeving van de constructie.
Een wisselend elektrisch veld creëert per definitie een magnetisch veld en we zijn vertrokken.
Ik zie het dus als een zeer korte antenne gevoed door een zeer hoge spanning. Bij dergelijke antennes is het het bereik van het stationaire veld onafhankelijk van de antennelengte en begrensd door d=λ/2π. tot aan een afstand λ heb je dan het stralende gedeelte van het nabije veld.
Tot 2λ een transitiezone en verderop het verre veld tot in het oneindige.

Bij een 500kHz teslaspoel zijn die afstanden dan respectievelijk tot 95 meter reactief stationair, tot 600m radiatief nearfield en tot 1200 meter overgangszone. Van daar begint het verre veld.

Waarschijnlijk zijn hier zendamateurs die ervaring hebben met zgn puntstralers, antennes die veel kleiner zijn dan de golflengte en met hoge spanning aangestuurd worden.
Bij mij zit de theorie over dat soort weinig gebruikte antennes net te
ver weg.

Ha grotedikken,

Ik loop even snel voorbij probeer vanavond iets uit te diepen :D
Ook heb ik metingen maar ja dozen vol dus daar kan ik op korte termijn niet aan voldoen.
Een brommer is ook een vonkgenerator maar zonder dat er een plasma gevormd wordt (dit is belangrijk in de reactieve zone) want het vormt een belasting op het EM veld en bij de brommer is de frequentie is hoger.
Nu is het zo... en dat is het argument van Tesla altijd geweest in zijn theorie als je energie wil afstralen dan moet de frequentie ver onder de Hertz golven liggen.
Wat mijn ervaring is en wat ik mij nog kan herinneren die trigger je gasontlading buisje die hoor je niet.
Pas als er genoeg energie in de secondaire resonantie kring is opgebouwd krijgen we een ontlading naar aarde dit is geen afstraling naar de vrijruimte.
In de reactieve zone neem je vermogen van de generator je belast de generator in tegenstelling tot het verveld daar maak de belasting niet uit.
Of er nu 1 antenne afgestemd is op de VRT of 10.000 daar merkt de generator niets van.
Dus heel heel dicht bij zijn obstakels of een magnetische belasting een probleem ook voor magnetische velden geldt de wet van Ohm!
En dan de vonk ook die vormt een belasting op het elektrische veld het creëren van een plasma door ionisatie kost veel energie.
Met andere woorden er blijft niet veel over om buiten de reactieve zone nog van betekenis te zijn jammer maar hier heeft Hertz een punt.

Nu vandaag de dag is het de bedoeling om weet ik hoeveel G (ik bedoel dan de telefoon) naar 50.2GHz te gaan en dat is een hele mooi kans om deze microgolven gelijk te gebruiken voor het leveren van energie punt voor Tesla :)
Ik ga weer even spelen met de laser voor een ander draadje :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.