52PFL9704H/12 LED backlight valt uit

Ha "Beeldbuisje",

ik had je verhaal (in mijn mailbox) compleet gemist, wordt toch maar eens tijd voor een opruim actie ;-)

Bedankt voor je uitvoerige beschrijving.... en tips.

Ik denk dat ik toch maar eens poging ga wagen.... was een goede TV met goed geluid.

je hebt niet toevallig nog wat van die LED modules liggen ? .... ;-)
want ik heb het idee dat er redelijk wat uitvallen naar verloop van tijd.
of heb je iets van typenummers van de LED's

Ik houd jullie wel op de hoogte.... misschien een nieuwe "business" ontdekt.

gr. Pascal

Liggen zeker niet.

Al een paar keer succes geboekt op ebay met ledstrips van andere merken/toestellen.

het nummertje op de strip ingegeven op ebay en zo wat vinden :)

uitdagend vakantie klusje.
gr. Pascal

Ha Beeldbuisje,

ik heb hem helemaal uit elkaar liggen.... zonder iets stuk te maken.... wat een uitdaging.
maar nu het volgende klusje.....

hoe bepaal ik welke led stuk is.... moet ik dan de drivers weer aansluiten ?
of kan ik dat ook met een 12 volt voeding of iets dergelijks ?

gewoon doormeten met mutlimeter lukt op een of andere manier niet (waarschijnlijk omdat het 12V leds zijn ????).

suggestie ?

gr. Pascal

Ha Beeldbuisje,

ik heb de electronica zonder LCD aangesloten, en dat werkte.
zoals je kunt zien op de foto
6 dode LEDS (zwart vlak)
en 6-tal (zwart omcirkelde) twijfelende LEDS.

eens kijken of dit spul kunnen vinden op het internet.
ik zie trouwens dat er een acht kunststof lensje/diffuser op de voorkant zit.
dat wordt nog humor met verwijderen.

gr. Pascal

Maar blijft de achtergrond verlichting wel aan nu??

En ook hier weeral eens een andere ledmatrix dan diegene die ik 3 jaar geleden had... Typisch Philips...

Ik vind het gek dat je zoveel LEDs hebt die niet werken. Let op dat de local dimming niet aan het werken is en die leds net uitschakelt.

Ergens in beeld instellingen (onder Perfect Pixel HD ofzoiets) kan je ergens iets instellen onder dynamische achtergrondverlichting Uit, Standaard, Optimaal verbruik, of Optimaal Beeld. Zet dit op uit.

De huidig gebruikte leds kan je met een multimeter doormeten. (geen idee of het met jouw tv ook lukt als het 12V leds zijn.)Aansluiten met een labovoeding lukt ook al, spanning doormeten op elke led individueel terwijl het toestel speelt,...
mogelijkheden genoeg.

@smd,
nee, ik zal eerst de LEDs moeten vervangen vrees ik.
ik heb een bordje via ebay besteld met daarop 20 leds.
zou voldoende moeten zijn.

@beeldbuisje
ik zie dat voor alle leds die stuk of verdacht zijn de multimeter op diode stand een pn-overgang spanning geeft van 0.5-1.5 v.
bij de leds die OK zijn blijft hij oneindig aangeven.
het rare is... als ik een batterij op zet... geeft hij net zo goed licht.... wel minder fel...

ik verwacht donderdag of vrijdag het bord met leds.
dus zaterdag hobbydag.

i ll keep you posted.

gr. pascal

Spanning staat over LED, werkt niet en met batterij er over wel?? Zouden deze LEDS een lage frequentie overheen staan dat ze niet werken??

Op 6 maart 2019 10:09:44 schreef pmjgeraeds:

@beeldbuisje
ik zie dat voor alle leds die stuk of verdacht zijn de multimeter op diode stand een pn-overgang spanning geeft van 0.5-1.5 v.
bij de leds die OK zijn blijft hij oneindig aangeven.
het rare is... als ik een batterij op zet... geeft hij net zo goed licht.... wel minder fel...

gr. pascal

Vorige maand precies hetzelfde voor gehad met een Panasonic. Met die local dimming werden ledjes in groepjes van 3 aangestuurd. Eén Ledje waarvan het stroomverbruik niet klopte deed heel de inverter in protectie gaan. Het kan dus wel degelijk. Elk groepje wordt blijkbaar apart gesenst.
De hoofdoorzaak: toestellen staan af-fabriek véél te hevig ingesteld en leds verslijten te snel zo.

Veel succes

met opstarten gaan bij veel led toestellen de achtergrond leds op vol vermogen aan, dan gaat ie ook plat meteen als er afwijking is, immers weet het toestel wat de stroom van de leds in vol vermogen moet zijn, bij een dimstand is die waarde niet zeker, vandaar die opstarttest op vol vermogen. van t begin af de backleds lager instellen scheelt zeker levensduur.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ha Allen,
heb inmiddels de kapotte leds en een set verdachte leds (die een beetje knipperde) vervangen.
daarna bleef de backlighting ongeveer 1 min stabiel.... maar ging helaas wederom onderuit.
toen maar eens de multimeter erbij gepakt en ieder ledje doorgemeten.
zoals eerder vermeld zijn er een aantal LEDs met een diode doorslagspanning van 0.5-1.5 v terwijl de rest oneindig aangeeft.
deze leds voor de zekerheid ook maar vervangen.

en ja hoor hij doet het ....

tv in elkaar gezet en langzaam contrast opgevoerd....
bij 20% helaas weer zelfde euvel.

toen maar eens alle slimmigheid zoals dynamic contrast etc uitgezet.
nu blijft hij zelf tot 50% contrast stabiel..... dit vind ik nog wel te doen.

dus jippie.......hij “doet het” ......kids blij, vrouw blij.... papa blij ;-)

bedankt alle. voor jullie advies.
vr gr pascal

daar zijn we weer....
vanochtend kwam mijn zoon naar boven.
de helft van het beeld is wit ........

wat nu weer ?

de backlighting doet het in elk geval...... heel goed te zien nu ;-)

ik vermoed dat ik bij in elkaar zetten de flatcable van tcon naar lcd beschadigd heb ?
of heeft iemand een ander voorstel.

gr. pascal

gevonden....
de flatcables tussen tcon en lcd zijn identiek.
omgewisseld en probleem verplaatst met flatcable mee.....

flatcable is een beetje vettig op de contacten.
schoon gemaakt met degreaser.

en terug gezet..... voila.... probleem is weg.
pfew!!!!

gr. pascal

@testman :
het philips logo was ook het initiele symptoom.
hij klapte er bij het logo al uit.

toen heb ik in het service menu, het logo uitgezet.
toen starte hij in elke geval door en kon ik het contrast laag zetten..... dit hielp een beetje echter meestal na 10-20sec kwam het probleem weer terug.

dus toch maar verder gaan zoeken. naar kapotte leds zoals beeldbuisje adviseerde
daar zat ook het probleem uiteindelijk.

ben nog niet helemaal tevreden, maar dit is iets voor de volgende vakantie.

gr. pascal

Op 10 maart 2019 11:22:00 schreef pmjgeraeds:

tv in elkaar gezet en langzaam contrast opgevoerd....
bij 20% helaas weer zelfde euvel.

toen maar eens alle slimmigheid zoals dynamic contrast etc uitgezet.
nu blijft hij zelf tot 50% contrast stabiel..... dit vind ik nog wel te doen.

De oorzaak was dus duidelijk defecte leds...

Ik heb al eerder het vermoeden gehad dat die inverter een supergevoelige jongen is.
Stel dat bij de nieuwe leds het stroomverbruik niet precies is zoals de originele én je gaat de dynamische achtergrondverlichting gebruiken én de meeste van de aangestuurde leds zijn net die die je vervangen hebt, kan het effectief zijn dat hij er weer uitklapt (wat een zin ;-) ).

Als heel het dynamisch gedoe uit staat en hij daarmee wel z'n ding doet, gaat hij wellicht naar gemiddelden kijken van alle led's aan.

Nu sowieso zou ik het contrast niet veel hoger dan 50% zetten (dingen geven enorme lichtopbrengst hoger dan 50), om je overgebleven leds toch wat te sparen.
Komt er nog bij: elke keer het scherm eraf en eraan... het is geen kleintje hé. Je kansen worden elke keer groter dat je schade krijgt aan de flatcables van dat LCD paneel.
Mocht het mijn toestel zijn zou ik het nu laten zoals het is als het "kijkbaar" is.
Stél je vindt de 100% identieke leds, kan je je een zondag bezighouden met ze allemaal te vervangen. Daarvoor kan ie nog eens uit elkaar :)