Solderen... mijn ideetjes hierover.
Denk je vooral de vraag moet stellen wat je vooral soldeert.
Enkel solderen van bv dubbelzijdige DIY projecten met loodsoldeer?
Of doe je ook herstellingen?
Dan krijg je sowieso met loodvrij te maken al is het enkel bij lossolderen of aantippen om soldeerverbindingen te herstellen.
Merk ook dat er een paar keer hoge temps vermeld zijn "als t niet gaat"...
Met mijn JBC kom ik op loodvrije printen, multilayers, pc, ps3, ps4, macbook, reballen, cleanen van bga pads op pcbs etc zelden boven 325c.
Dat is dan om vooral loodvrij te verwijderen.
Wat hier heel belangrijk is is recovery time, wat betekent vermogen ipv temperatuur en een soldeerpunt geschikt voor de job.
Temp moet zo snel mogelijk bijgeregeld. Als je bv BGA padjes op een multilayer met veel koper reinigt en je temperatuur zakt geregeld te laag ruk je gegarandaart soldeereilandjes los.
Voor loodvrij wordt 70 watt als een minimun genomen en cartridge types vanwege de snellere recovery. Zoals Hakko FX-951 (NIET de 888), JBC, Pace ADS200, KSGER (Hakko T12 clone)etc.
Ander belangrijk punt zijn de tips. Genoeg keuze voor verschillende jobs? Als ik tijdens solderen merk dat het ies minder vlot gaat zal ik heel misschien de temp iets hoger zetten.
Meestal echter wissel ik gelijk naar een iets meer geschikte tip, zeker als na verhogen van de temp nog niet vlot gaat.
(Te) Hoge temp gaat heel even goed, dan oxidatie, verbranden flux, punt wordt vuil, aanslag... Dus weer paar graden hoger en je kan misschien weer een paar punten solderen tot ie weer...
Hoe lager de temp, hoe langer je punten meegaan.
Nooit droogvegen voor je soldeerbout in de houder zet. Integendeel, net even wat soldeer toevoegen, dit belet oxideren van de punt..
Terug solderen? Bout opnemen, soldeer afvegen en klaar om weer soldeer te laten vloeien.
Had vroeger een Weller, toen kwam loodvrij, was niet meer te doen. Een iets nieuwer model van een kennis geprobeerd, zelfde probleem.
Toen een x-tronic ofzoiets, ook met korte puten en geschikt voor loodvrij was ook niet ideaal.
Dan maar even doorgebeten en een JBC AD2950 aangeschaft welke ik nog steeds gebruik, denk al 13-15 jaar.