Ampex magneetspoor preamp heeft wijziging nodig.

Beste electronica vrienden: Graag roep ik Uw hulp in voor het volgende probleempje. Het betreft een Ampex voorversterker voor magneetspoor versterking. Deze units zijn bedoeld voor cinema gebruik bij films met magnetische randsporen.
Bij het afregelen met testfilm met roze ruis zie ik op mijn Abacus analyser dat de correctie op het midden gebied te vroeg inzet, m.a.w het kantelpunt ligt wat te laag waardoor de gewenste lineariteit nogal wat achterblijft.
Kan een van U wellicht de schakeling rond R3 eens bezien en wellicht met een suggestie komen over hoe het beste het kantelpunt naar rechts verschoven kan worden? Zou mij erg helpen!
Schematiek gaat hierbij.
Met vriendelijke groet,
Rob.

RJB

Ha soundondisc,

Heb je de weerstanden rond de equalizer instellingen gemeten er zit over die T ook een condensator deze bepaalt het kantelpunt.
Beschik je ook over een tape met witte ruis dus een vlak signaal?
Je kunt ook als je een audio sweeper heb of met een signaal generator
een aantal punten meten effenaar vlak zetten en eerst eens kijken wat de frequentie karakteristiek is.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

Oef, op die scan kan ik echt niet ontdekken wat R3 zou moeten zijn, laat staan dat ik waardes kan lezen.

Ha soundondisc,

Ben ik hier naar iets aan het zoeken kom ik een heleboel service verleng kaarten tegen van een Abacus film scanner :o
De scanner is dat ook een Abacus 16mm of een Ampex?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hi Henk,
Wel, dit is dus allemaal wat anders dan je vermoedt...
Mijn meetapparatuur is een professionele ARTA (audio real time analyser).
Daarmee wordt over 27 banden het hoorbare spectrum afgestast en keurig op de scope zichtbaar gemaakt. Super instrumentatie.
Wij werken met roze ruis voor alle audio analyses. Met pink noise als een rechte lijn is alles gehoormatig perfect. White noise wordt nooit gebruikt voor audio analyse.
Mijn schema moet voor een electronicus met rekenkennis op elementaire filters vrij gemakkelijk te analyseren zijn. De tekens zijn erg klein. Zal proberen om dat wat anders over te laten komen.
Wordt vervolgd....!
Rob.

RJB

Ha soundondisc,

Ja duidelijk die service printen dat zijn extenders voor een filmscanner heb je waarschijnlijk niets aan en heeft niets met je vraag te maken.
Ik kan je schema redelijk lezen maar de werking is duidelijk als het om een waarde gaat dan vraag ik er wel om.

Het is een simpele driebanden equalizer maar eerst een vraag hebben de instelling wel goed gewerkt of wil je een modificatie aanbrengen?
De potmeters van 10kΩ en 1MΩ zal je moeten afregelen... tja dat is een beetje balanceren tussen laag en midden!
Er staat een condensator over de brug die kan ik niet lezen welke waarde misschien is het mogelijk om dat even te lezen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Mijn originele schema is helaas erg klein en priegelig. Kan met enig getuur waarden lezen en heb die er nu in rood ingeprutst op belangrijkste plaatsen.
Het is hier inderdaad een "modificatie" of beter een beetje correctie op karakteristiek van de 4 kanaals kop. Hoop dat e.e.a. nu wat beter te zien is. Uitvergroten helpt ook nog wat.

RJB

Ha soundondisc,

Het schema is goed te doen :) heb je een aantal condensatoren in de toolbox?
Ik kan pas vanavond rekenen aan het netwerk maar een schot voor de boeg C3 is nu 1nF deze iets verkleinen naar 820pF misschien 680pF maar die laatste is denk ik al te veel.
Op dit moment zit ik met een ander experiment laser gedoe!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Voor de volledigheid heb ik het geheel aan componenten aangevuld met waardes. Met excuus voor de eerste onleesbaarheid!
Misschien Henk heb je je verkeken door de kleine druk (?), want C3 is .01 (10nF).
Hartelijke groet,
Rob.

[Bericht gewijzigd door soundondisc op woensdag 6 maart 2019 17:40:10 (35%)

RJB

Ha soundondisc,

Ja dat is zo 10nF heb je 6.8nF in de toolbox?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hi Henk,
Natuurlijk hebben we dat.Moet eigenlijk eerst een test rig maken met een ingangs setup die rose ruis van mag head simuleert....
Maar zal eerst maar eens .068 substitueren en kijken wat het resultaat is op de uitgang van de preamp. Zal berichten!
Hartelijke groet,
Rob.

RJB

Ha soundondisc,

Ik heb nog een paar vragen voor de berekening ik heb een schema getekend is iets duidelijker :) bij R20 en R22 kan ik niet lezen en kijk even naar de elektrolytische condensatoren.

Ampex preamp.pdf

Volgens welke curve zou de equalizer moeten werken NAB/CCIR ?
En welke voedingsspanning wordt er gebruikt of heeft u een apparaat type?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hi Henk,
Nou eerst maar dit: Heb wat met die C3 geprobeerd tot 680pF maar dat gaf eigenlijk weinig resultaat. Het blijft zo dat de midden pot. eigenlijk het recht trekken doet waarna je dan nog wat kan optrekken zo rond 12kc.
Het 0-kantelpunt (dus niet het 3dB punt!) van het midden ligt te laag zodat ik bij het ophalen een bult krijg bij rond 6Kc. Daarna met hoog wat op krijgen we een 2 dB excursie van de rechte lijn. Heb dat probleem slechts op één kanaal. (gebruik 2 sets van 4 preamps. Elke 4 voor één projector).
Het hele probleem zit eigenlijk in een niet 100% goed matching kopcontact
(lateraal) met het middenspoor. Daar is weinig aan te doen want de Amerikaanse mag heads hebben geen rekening gehouden met de krimp van cellulose tri-acetaat. Philips wél!! (Philips "mud head" op plaatje...
Gebruik hier een Teccon kop en de maatvoering gaat uit van nieuw fabricage norm van 35mm film. De buitenste begrenzing van L en R spoor ligt dus op de kop precies op 35,00 mm. Moet eigenlijk rond 34.5 zijn! Enfin, dit ter zijde. Wat een mooie schema weergave heb je daar! Heb 'm meteen gekopieerd want alles lijkt identiek.Nou over jouw vragen: De Cinemascope techniek stamt uit 1953 en zodoende is de weergave karakteristiek NAB.
De units hebben een zgn. cat nummer: Cat.4020161-02 en de supply voltage is 39,5V. Ik heb nog 2 extra units die niet werken en die zal ik ook eens helemaal onder handen moeten nemen. Elco/waardes, die overigens aardig intact zijn (..?) wellicht vervangen en misschien ook wat R's en torren.

RJB

Ha soundondisc,

Hee toch nog actief met het project :D dat moest ik weten NAB dan kan ik gaan rekenen.
Het schema tja dat is niet verwonderlijk dat het overeen komt want dat is mijn eigen schema voor het project getekend.
En dan is het niet zomaar een schema maar een layout voor de simulator.
Dat is dan ook de reden dat ik om die paar waardes van de componenten vraag die kan ik niet goed lezen.
Dus ga nog even niet blind solderen maar als het kan wacht even op mijn input.
Dat er een kattenrug ontstaat dus een bult in het midden dat is normaal als je laag en hoog een kantelpunt heb komt goed :)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hi Henk! Ik moet me even excuseren want ik heb je mail té snel gelezen en zo wat belangrijke details gemist..! Tjonge man, wat een moeite om dit te doen. Eigenlijk te veel voor wat het is: Voel me een beetje opgelaten...
Tot enige jaren geleden had ik een zeer goede vriend (Dr. Wijnand Lubking), die baas was van de afd. experimentele electronica aan de TH in Delft. In een dergelijk geval rekende hij zoiets pijlsnel uit en stopte dan het geheel in de computer voor een simulatie...! Those were the days. Hij is helaas op te jonge leeftijd tijdens joggen in de middagpauze overleden.Groot gemis.
O.K. terug naar het item. Jouw R20 is 2000 Ohm en jouw R22= 39 Ohm.
De elco's kloppen allemaal.
Maar joh, een puzzeltje is leuk maar ga alsjeblieft niet te ver hiermee.Het gaat uiteindelijk om een 2dB schoonheidsfoutje op 1 kanaal.... (hoewel dit altijd een beetje blijft doorzeuren in je hoofd).
Als ik er een zgn. full coat 35mm perfo met pink noise over draai is alles prachtig. Maar ja,dat is een gepolijst bandoppervlak in volle breedte en niet een smal 1,5 mm als vloeibare pasta opgebracht spoor...
Hartelijke groet,
Rob.

RJB