commodore 1084s schokkend beeld

kleuren zijn goed het beeld beweegt echter wat van boven naar onder lijkt mij
hierdoor zie je alles meerdere malen
deze monitor is aangesloten op een arcade toestel

de monitor is uitgebouwd van zijn originele behuizing en in een andere behuizing gestoken hierbij heb ik de beeldbuis volledig los gekoppeld van de elektronica eerst natuurlijk de buis ontlaad
iemand een idee wat te doen of is deze tv voor de schroot

mel

Golden Member

Waarschijnlijk kloppen je raster en lijnsync niet.
Ik weet uit mn hoofd niet wat het zou moeten zijn,.
Op een andere videobron werkt het ook niet?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Niet voor de schroot, is degelijk spul. Ik zie in de omschrijving vooral een rastersyncfout, draai eens aan de vertical hold afregeling.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik vind die vertical hold niet ik heb de aansluiting nu op horizontal sync staan met rgb

Op 4 maart 2019 18:19:29 schreef Gottlieb:
ik vind die vertical hold niet ik heb de aansluiting nu op horizontal sync staan met rgb

Wat Maartenbakker bedoeld: Kijk eens onderaan je monitor aan de achterzijde, daar zit waarschijnlijk een potmeter met het label 'Vertical hold'

ik heb die potmeter gevonden zat op de print onder het scherm en is geen verbetering

Op 4 maart 2019 19:37:43 schreef Gottlieb:
ik heb die potmeter gevonden zat op de print onder het scherm en is geen verbetering

Dan werkt dat circuit dus naar alle waarschijnlijkheid niet meer zoals het hoort. Niet zo vreemd ook gezien de leeftijd van de monitor. Ik zou als eerste de elco's in dat circuit verdenken.

Is de monitor wel sync apart aangeboden en niet in sommige gevallen sync on green??

Sine

Moderator

Ofwel, werkte het geheel voordat het uit de kast gehaald werd?

de monitor is aangesloten op horz sync weet niet wat je bedoeld met sync on green alle kleuren zijn mooi
ik had ook beter de monitor getest voor ik die uit de originele behuizing had genomen :( stom van mij

maartenbakker

Golden Member

Met alleen hor sync krijg je geen vert sync, dus dan klopt het dat het beeld rolt. Kun je eens beschrijven wat je signaalbron is?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het gaat hier om een arcade spel dat in een flipperkast is verwerkt van Gottlieb caveman een foto van het chassi zoals ik die heb aangepast met met de originele aansluitings stekker zoals het standard is op het andere chassis (dat helemaal niets meer doet) er is maar een kabel die ik kan aansluiten op sync dus horz en vert sync samen aansluiten op een kabel kan niet volgens mij

maartenbakker

Golden Member

Bij twijfel is het vaak makkelijker om het origineel te repareren dan om iets om te bouwen, maar nu zul je dus een manier moeten vinden om de juiste sync aan te bieden. Ik weet uit m'n hoofd niet precies wat de ingangsmogelijkheden zijn dus zal het nog even op moeten zoeken, maar als de monitor alleen composietsync lust dan ga je daar een simpele schakeling voor nodig hebben om de hsync en vsync op de juiste niveau's te mengen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat ik niet goed begrijp is waarom je een 1084S-D2 sloopt (tegenwoordig al snel 50 a 80 euro waard onder Commodore verzamelaars, en op Ebay wordt het nog veel gekker) de D2 variant die je hier gebruikt hebt is behoorlijk zeldzaam en extreem gewild onder Amiga liefhebbers. Wat was er mis met de oude monitor?

Houdt ook heel goed in je achterhoofd dat de gebruikte lijntrafo in de 1084S heeeeeel berucht is om spontaan falen en een vervangende bijna niet meer te krijgen is. Het kan nog jaren goed gaan maar het kan ook over 10 minuten afgelopen zijn.

De 1084S-D2 heeft overigens een R-G-B + composite sync input voor de meedenkers. Geen losse H of V sync.

Op 6 maart 2019 13:43:01 schreef Dominic:
Wat ik niet goed begrijp is waarom je een 1084S sloopt (tegenwoordig al snel 50 a 80 euro waard onder Commodore verzamelaars, en op Ebay wordt het nog veel gekker). Wat was er mis met de oude monitor?

Houdt ook heel goed in je achterhoofd dat de gebruikte lijntrafo in de 1084 heeeeeel berucht is om spontaan falen en een vervangende bijna niet meer te krijgen is. Het kan nog jaren goed gaan maar het kan ook over 10 minuten afgelopen zijn.

ja sorry dat er een commodore monitor minder is maar ik ben er een miljoen procent zeker van dat deze flipper veel zeldzamer is en een vriend van mij heeft ook al zo een monitor omgebouwd zonder problemen
ik ga wel de onderdelen die ik nog over heb aanbieden op MP

Nogmaals, wat was er mis met de oude monitor die in de kast zat? Wellicht is de sync uit je logica al slecht. Heb je er al een scoop aan gehangen?

Daarbij is het bij dit soort kasten, op de slijtage delen na, altijd erg belangrijk om ze zo origineel mogelijk te houden.

Ik ben zeer benieuwd of er überhaupt al een blik op de oude monitor geworpen is of dat er gewoon direct voor de makkelijke weg gekozen is. In elk geval had je beter een Sony RGB videomonitor kunnen kiezen, dat was goedkoper en betrouwbaarder geweest.

Maar kijk sowieso de sync-puls uit je logic-board even na of die wel deugt.

[Bericht gewijzigd door Dominic op woensdag 6 maart 2019 17:39:11 (61%)

maartenbakker

Golden Member

Op 6 maart 2019 13:50:24 schreef Gottlieb:
[...]

ja sorry dat er een commodore monitor minder is maar ik ben er een miljoen procent zeker van dat deze flipper veel zeldzamer is en een vriend van mij heeft ook al zo een monitor omgebouwd zonder problemen
ik ga wel de onderdelen die ik nog over heb aanbieden op MP

Ik denk dat Dominic's argument meer je portemonnaie was, want de 1084S is simpelweg een massaproduct dus er blijven er altijd wel genoeg behouden (al is dit dan weer wel een zeldzame uitvoering, ik geloof van Daewoo in plaats van Philips).

Wel blijf ik erbij dat repareren vaak beter is, niet alleen omdat je niets hoeft om te bouwen maar ook voor de zeldzaamheidswaarde van het origineel die je zelf al aanhaalt. Ook vermoed ik dat de monitor die je er nu inzet ook niet ideaal is qua reparatie als je er ooit onderdelen voor nodig hebt.

Een goeie tip is om aan die vriend die succesvol monitoren heeft omgebouwd, te vragen hoe hij de sync gecombineerd heeft.

Verder zijn er diverse schakelingen in omloop met een 74LS86 IC, ik heb niet uitgebreid gezocht. Er is zelfs een kansje dat je het met een heel simpele schakeling al voorelkaar krijgt: http://members.optusnet.com.au/eviltim/vga2arc/syncadd.png -> die kun je sowieso eerst proberen als de andere opties je te ingewikkeld lijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nope, zo gaat het niet werken... Deze monitor dient aparte sync te krijgen zowel Horizontaal als verticaal. Nu weet ik dat er een schakeling is om dit te scheiden. Of in je schema kijken of je dit kan splitsen.

maartenbakker

Golden Member

Ik kijk nu pas in het schema van de Gottlieb en trek een andere conclusie dan eerst aan de hand van wat de TS over dat schema meldde.

Ik ga er even van uit dat de monitor inderdaad alleen csync lust, want Dominic weet wel waar hij het over heeft.

Maar nu de Gottlieb: ik zie daar in het schema alleen een /SYNC signaal staan. Dat zou dan dus wel degelijk een csync zijn maar dan geïnverteerd. Dus even een enkel transistortrapje of een TTL inverter ertussen en het zou zomaar kunnen werken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 6 maart 2019 20:11:53 (79%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 maart 2019 20:08:54 schreef maartenbakker:
Ik kijk nu pas in het schema van de Gottlieb en trek een andere conclusie dan eerst aan de hand van wat de TS over dat schema meldde.

Ik ga er even van uit dat de monitor inderdaad alleen csync lust, want Dominic weet wel waar hij het over heeft.

Maar nu de Gottlieb: ik zie daar in het schema alleen een /SYNC signaal staan. Dat zou dan dus wel degelijk een csync zijn maar dan geïnverteerd. Dus even een enkel transistortrapje of een TTL inverter ertussen en het zou zomaar kunnen werken.

een transistor trapje of ttl inverter daar ken ik dus niets van heb je een schema

maartenbakker

Golden Member

Sorry, ik loop te prutsen. Ik ben ondertussen op zoek gegaan naar de specs van de 1084S-D2, en daar staat ook een /SYNC (geïnverteerde csync) als ingangssignaal vermeld. Het zou als dat klopt dus eigenlijk gewoon moeten werken.

Dan is de volgende vraag aan welk potmetertje je gedraaid hebt. Het zou kunnen dat er geen V-HOLD tussen die 3 achterop zit. Hoe heten die?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 6 maart 2019 20:55:12 (27%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 maart 2019 20:44:25 schreef maartenbakker:
Sorry, ik loop te prutsen. Ik ben ondertussen op zoek gegaan naar de specs van de 1084S-D2, en daar staat ook een /SYNC (geïnverteerde csync) als ingangssignaal vermeld. Het zou als dat klopt dus eigenlijk gewoon moeten werken.

Dan is de volgende vraag aan welk potmetertje je gedraaid hebt. Het zou kunnen dat er geen V-HOLD tussen die 3 achterop zit. Hoe heten
die?

nee achteraan is het horizon size vert size en vertical shift
vert hold heb ik gevonden die staat op de print onder de monitor zelf moet je met een hele kleine schroevendraaier bij regelen
ik ben ondertussen ook al begonnen aan het originele chassis zitten veel minder onderdelen op