Vreemde problemen met KikAanKlikUit bewegingsmelders

TL;DR: Nieuwe KAKU bewegingsmelders werken niet met domotica, maar wel met KAKU ontvanger.

Hallo,

Een tijdje geleden ben ik begonnen met het automatiseren van ons huis. Dat gaat eigenlijk best prima, we hebben verschillende Z-wave apparaten, een hoop KAKU (KlikAanKlikUit) apparaten en daarnaast ook nog wat losse dingen die via Ethernet werken.

Om de KAKU apparaten met mijn domotica software (Home Assistant) te laten praten had ik een PCB gemaakt met daarop een 433MHz receiver, een 433MHz transmitter en een NodeMCU. Deze verbond met MQTT en zo kon ik alles uitlezen. Op een gegeven moment werkte dit echter niet erg stabiel meer en ben ik voor een RXCom rfxtrx433xl gegaan. Werkt perfect, nu hoef ik geen 3 PCB's maar gewoon 1 antenne in huis te hebben.

Goed, nu komt daadwerkelijk het probleem. Laatst heb ik wat bewegingsmelders gekocht (2 van de Praxis en later 1 van bol.com). Die van de Praxis leken niks te doen. De PCB's ontvingen heel soms iets van 1 van de 2 bewegingsmelders. Dus ik dacht eerst dat het aan het bereik lag, maar dat is dus niet het geval (met de RXCom werkt het ook niet en als ik het praktisch ernaast leg werkt het ook niet). Toen heb ik de 3e bewegingsmelder gekocht, maar die doet het ook niet! Ik heb al wel 3 werkende bewegingsmelders in huis (allemaal zelfde merk).

Vanochtend kwam ik op het idee om een van de niet werkende bewegingsmelders direct te koppelen aan een test-ontvanger (gewoon zo'n doorsteek stopcontact van KAKU zelf). Werkt perfect... Maar nog steeds zie ik niks verschijnen in de logs van de RXCom en ook niet in de logs van mijn eigen PCB.

Nou heb ik meerdere vragen:
1. Weet iemand of de frequentie veranderd is in de nieuwste batch?
2. Hoe kom ik erachter welke frequentie er gebruikt wordt?
3. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan fixen?

Ik ga ook nog met KAKU bellen straks, maar ik verwacht dat ze gaan zeggen dat ze geen ondersteuning bieden voor andere systemen.

Als iemand een idee heeft, dan hoor ik het heel graag.

Die RFXCOM kan veel protocollen decoderen, maar niet alles. KAKU kent ie wel, maar andere niet. Ik heb hier een 433 deurbel, kent ie ook niet. Heb je wel het juiste protocol enabled in de RFXCOM?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Volgens mij zitten de beveiligingsproducten van KAKU op de 868 MHz band, niet op de 433...

En is dat ook altijd zoo geweescht...

Dus in antwoord op jouw vragen:
1: Nee
2: Staat op klik-aan-klik-uit site
3: bestaat er een rfxtrx868xl?

[Bericht gewijzigd door blurp op donderdag 7 maart 2019 20:30:21 (30%)

Arco

Special Member

SDR stick is handig voor frequentie en om te bekijken wat er binnenkomt.
(de pulstrein zelf bekijk ik daarna meestal in Audacity)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 maart 2019 20:25:31 schreef flipflop:
Die RFXCOM kan veel protocollen decoderen, maar niet alles. KAKU kent ie wel, maar andere niet. Ik heb hier een 433 deurbel, kent ie ook niet. Heb je wel het juiste protocol enabled in de RFXCOM?

Zoals ik al aangaf, heb ik al wel 3 werkende bewegingsmelders in huis. De 3 nieuwe doen het echter niet. Verder heb ik ook een hoop kaku schakelaars die het perfect doen met de rfxcom

Op 7 maart 2019 20:28:50 schreef blurp:
Volgens mij zitten de beveiligingsproducten van KAKU op de 868 MHz band, niet op de 433...

En is dat ook altijd zoo geweescht...

Dus in antwoord op jouw vragen:
1: Nee
2: Staat op klik-aan-klik-uit site
3: bestaat er een rfxtrx868xl?

Maar waarom werken de andere 3 bewegingsmelders (zelfde merk, zelfde type) dan wel?

Op 8 maart 2019 10:27:38 schreef blurp:
Welk merk? Welk type?

Merk: KlikAanKlikUit (daar ging het ook over)
Type: AWST-6000 (waarvan ik dus nu al maanden lang 3 stuks werkend heb, maar de onlangs aangekochte 3 stuks niet werkend krijg)

Kaku beveiligingsspul is afaik idd 866Mhz, maar niet alles valt in die collectie

De AWST-6000 is een gewoon 433Mhz ding, want nog uit het pre-security tijdperk stamt. Bedoelt om gewoon direct te koppelen aan een device, net zoals een afstandsbediening.

De RFXcom kan die gewoon ontvangen. (Heb ik zelf ook in gebruik icm Domoticz)

Kun je die bewegingsmelder wel direct koppelen aan bv een stekkerschakelaar? Dan sluit je iig je hele RFXcom uit
Edit: Dat heb je al gedaan blijkbaar...
Helaas heb ik zelf geen recent exemplaar om te testen.

Overigens noemt Kaku zelf ook 433Mhz op hun site
https://www.klikaanklikuit.nl/nl/awst-6000-draadloze-bewegingssensor.h…

De AWST-6000 is te combineren met alle KlikAanKlikUit ontvangers met het automatisch codesysteem (productcode begint met een A, zoals ACM-1000, AWS-3500, etc.). Deze zender maakt gebruik van radiografische 433,92 Mhz technologie

Je kan nog de RFXcom direct proberen en met de RFXmanager kijken wat je ziet. Eventueel extra protocollen enablen om te zien of er misschien een subvariant is.
Heb je je RFXcom ook voorzien van de laatste firmware?

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 8 maart 2019 10:48:27 (16%)

Op 8 maart 2019 10:42:09 schreef DJSmiley:
Kaku beveiligingsspul is afaik idd 866Mhz, maar niet alles valt in die collectie

De AWST-6000 is een gewoon 433Mhz ding, want nog uit het pre-security tijdperk stamt. Bedoelt om gewoon direct te koppelen aan een device, net zoals een afstandsbediening.

De RFXcom kan die gewoon ontvangen. (Heb ik zelf ook in gebruik icm Domoticz)

Kun je die bewegingsmelder wel direct koppelen aan bv een stekkerschakelaar? Dan sluit je iig je hele RFXcom uit

Nou, kijk, ik kan die 3 nieuwe dus inderdaad wel direct aan een stekkerschakelaar koppelen, maar dat is niet wat ik wil haha. Ik vind het gek dat ze wel direct aan een stekkerschakelaar gekoppeld kunnen worden, maar niet aan de rfxcom terwijl 3 oude bewegingsmelders (zelfde type) dat wel gewoon kunnen.

Op 8 maart 2019 10:42:09 schreef DJSmiley:
Kaku beveiligingsspul is afaik idd 866Mhz, maar niet alles valt in die collectie

De AWST-6000 is een gewoon 433Mhz ding, want nog uit het pre-security tijdperk stamt. Bedoelt om gewoon direct te koppelen aan een device, net zoals een afstandsbediening.

De RFXcom kan die gewoon ontvangen. (Heb ik zelf ook in gebruik icm Domoticz)

Kun je die bewegingsmelder wel direct koppelen aan bv een stekkerschakelaar? Dan sluit je iig je hele RFXcom uit
Edit: Dat heb je al gedaan blijkbaar...
Helaas heb ik zelf geen recent exemplaar om te testen.

Overigens noemt Kaku zelf ook 433Mhz op hun site
https://www.klikaanklikuit.nl/nl/awst-6000-draadloze-bewegingssensor.h…

[...]

Je kan nog de RFXcom direct proberen en met de RFXmanager kijken wat je ziet. Eventueel extra protocollen enablen om te zien of er misschien een subvariant is.
Heb je je RFXcom ook voorzien van de laatste firmware?

Heel toevallig keek ik... Als je iets edit krijg ik daar geen mail over. Anyhow, het updaten van de RFXcom lijkt geholpen te hebben!! Nu ontvang ik ook ineens allerlei data van weerstations uit de buurt.

Het probleem lijkt nu dus opgelost. Bedankt voor de tip!

Hallo Allemaal,

Ik weet dat dit topic niet echt recent meer is maar wellicht kan iemand mij ook helpen. Ik heb ook al jaren lang diverse kaku producten gekocht, waar onder een 10 tal AWST-6000 bewegingsmelders. Ik kan deze met RFLink en wat eigen programmas uitlezen.(RCSwitch, (new)RemoteSwitch ed maar ook ik loop nu tegen het probleem aan dat ik net weer 3 melders gekocht heb en deze dus ook niet meer herkend worden. Duidelijk dat de melders zijn gewijzigd wellicht nadat trust de hele zaak heeft overgenomen?

Maar goed weet iemand welicht een Arduino library of sketch die deze melder wel kan ontvangen.

Marcel.

Zoals al eerder gesuggereerd is:

Op 8 maart 2019 10:42:09 schreef DJSmiley:
Heb je je RFXcom ook voorzien van de laatste firmware?

Is een belangrijke om te doen. Huidge versie waarmee mijn setup prima werkt is Ext2/1025. Als je het gebruikt icm domoticz, kijk dan ook goed welke Protocol support je aan hebt staan. In ieder geval AC, ARC en X10 zouden enabled moeten staan.

EDIT:
Op basis van de RFXCom blog kun je zelfs terugzien dat de firmware vanaf versie 1031 een verbeterde bediening van de AWST6000 heeft.

[Bericht gewijzigd door den_tichel op woensdag 5 juni 2019 13:19:30 (18%)

Heb je dit probleem inmiddels opgelost gekregen?

Ik heb namelijk ook een Awst-6000 van KAKU. Deze is gekoppeld aan Homey en stuurt een Ikea Tradfri lamp aan. Werkt perfect als ik de bewegingssensor in de woonkamer heb. Zodra ik richting de gang loop, reageert de sensor niet meer, of blijft detectie doorgeven.
Het bereik van de Awst-6000 zou 30 meter moeten zijn en hoort door muren te kunnen.

Iemand een idee waar ik 't zoeken moet?

Is er iets speciaals met die muur (iets van metaal erin/erop?). Zou ook nog een storing in de 433 bandje kunnen zijn, bv door een sensor in de buurt die op een lege batterij loopt.

Dit is wel een ander probleem als de TS, dus ik zou even een eigen topic aanmaken. Nu kaap je deze.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein