snelheidsafhankelijk aan/uit schakelen van 12v relais

Grappig, daar had ík dan weer nooit van gehoord, die ga ik onthouden.

Shiptronic

Overleden

Mooi klusje voor een arduino, misschien wat overkill, maar voor die prijs kan je geen lose onderdelen zelf op een print gaan zetten + en voordeel dat je meer kan, behalve de snelheid kan je ook een tempsensor toevoegen die separaat nog in kan grijpen / rijder waarschuwen. tegelijkertijd kan je er een dag/totaal teller bijmaken, zonder extra kosten.

VW kever??

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

misschien wat overkill

Da's een understatement... :)
(je moet die arduino dan ook nog 'automotive-safe' maken)

Gezien het snelle afkoelen van de motor verwacht ik eerder een eend-achtig iets als een kever...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad is Arduino stevige overkill, maar dat is blijkbaar wat deze T/S verlangt. Een simpele klixon is zijn beste oplossing, voortgaande op wat we al mochten vernemen. Maar hij vertikt het om dat nog maar te bekijken, tsja, daar sta je dan met je goede raad.

Ik ben overigens ook wel benieuwd over wat voor een vehikel het wel mag gaan - maar, toegegeven, dat doet er niet echt toe.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 5 maart 2019 19:43:50 (20%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Simpel een klixon werkt op temperatuur, das wat TS niet direct wil, die wil een flow creëren als er geen rij wind is.

Ja arduino is over kill, maar voor die prijs? automotiviseren, ik heb eens een test gedaan, +accu --> 7809 --> spoel -->Arduino , heeft meer dan een 1 jaar in een open behuizing , zonder problemen, onder de motorkap geleefd. (die verzorgde de , tijd kritische, brandstof inspuiting afhankelijk van toerental/vermogen) )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een stilstand bewakings relais, maar die zijn er alleen voor de industrie.
Of een schakeling rond de lm2907 maken.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
GJ_

Moderator

Op 5 maart 2019 19:39:41 schreef Arco:
Gezien het snelle afkoelen van de motor verwacht ik eerder een eend-achtig iets als een kever...

Met kevers heb ik niet zo'n ervaring, maar met 2CV's is dit absoluut onnodig. Die koelen ruim voldoende, zo ruim dat de grille bij temperaturen onder nul zelfs grotendeels moet worden afgedekt. En zelfs bij temperaturen onder de vijf graden moet de grille al half dicht.

Aan GJ : inderdaad, de koeling is zelfs zo goed middels de rijwind, dat een ventilator niks toevoegt. Ik heb vanmiddag enkele ritten gemaakt zonder een ventilator. De olie werd niet warmer dan 108 grad.
Mijn hobby is Citroen 2cv. Ik heb daar nu een Visa motor ingelegd en vervang alle mechanische bedieningen door electrische, gewoon voor de fun, voor de hobby. Omdat het een hobby is stelt men niet de vraag of iets echt nodig is...….
Alle lampen zijn nu LED's. De benzinepomp is nu electrisch, originele ontsteking is vervangen door een moderne uitvoering met uitlezing (GPS gemeten snelheid, toerental, ontstekingsvervroeging, batterijspanning) via een app. Nu is dus de ventilator aan de beurt.
De e-ventilator die al gemonteerd werd, draait alleen bij warme olie en wanneer de snelheid lager is dan 30 km/u. De temperatuursensor wordt nu uitgeschakeld door een simpele schakelaar die door de rijwind wordt bediend. Dus deze mechanische schakelaar wil ik vervangen door een toerental geregeld relais (met de mogelijkheid het in- en uitschakelen te vervroegen of te verlaten).

Arco

Special Member

't ging ook over de motor als 'ie uitstaat. Een kevermotor is een flinke homp metaal, die zie ik in 4 minuten geen 30 graden afkoelen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Inderdaad Arco, de motor van een Kever is in principe van dezelfde constructie, doch dubbel zo groot. Hij kan nauwelijks gebruik maken van de rijwind omdat hij aan de achterzijde ligt in een vrij gesloten motorcompartiment. Dus de Kever heeft geforceerde (aangezogen) koeling, de 2CV niet. De beplating van een 2 cv heeft voor 90 % als doel de warmte van de uitlaten in de cabine te kunnen brengen.

Ik heb ook vele kilometers gereden in een cabrio (kitcar) met een 2cv motor zonder de koelbeplating, de motor werd nooit te heet.

Wanneer ik een goede oplossing heb voor het electronisch aan/uit schakelen van de e-ventilator, afhankelijk van de rijsnelheid is mijn doel bereikt.

Tidak Ada

Golden Member

Op 5 maart 2019 19:13:27 schreef High met Henk:
Frequenti of toerenrelay nemen. Klaar

Je bedoelt een centrifugaal schakelaar?

Klixon is altijd betrouwbaarder en beter bestand tegen wersinvloeden en voocht.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Er is geen uitstekende as waarover de koppeling geschoven kan worden.

Je doel is het op temperatuur houden van de motor(olie). Je werkwijze is het bepalen van de rijsnelheid? Zou ik zo niet aanpakken...
Heb je al een olietemperatuurzender? Anders zou je er eentje kunnen monteren in een afgaande leiding, vaak is er wel ergens een stop waar je die kwijt kan en anders kan je ergens een T-stuk monteren op een leiding waar je de sensor in kwijt kan.
Dan meet je toch gewoon de temperatuur en met een comparator/transistor en relais stuur je de ventilator?
Het voordeel is dat dit veel juister werkt, bij een pas gestarte motor moet de ventilator ook niet draaien. Bij hogere buitentemperaturen zal die veel eerder moeten gaan draaien.
Ik zou het dus temperatuurgestuurd maken. Doen ze bij hydraulische systemen altijd zo, kost weinig en werkt perfect. Er zijn zelfs temperatuurswitches die de ventilator rechtstreeks kunnen aansturen. Een klixon eigenlijk in een andere behuizing.

Shiptronic

Overleden

Ik zie dat hij al stevig verbouwd geüpdatet is :)

Gps heb je al dus snelheid ook , geen extra sensor nodig dus.

Kijk hier eens na : http://realdash.net/index.php , zeker als er nog ergens een oude smartphone/tablet rondslingert die geen functie meer heeft.

dan krijg je een dash als dit:

maar met een simpele klik maak je er dit van:

de mogelijkheden zijn eindeloos. gezien het huidige dash zou een smartphone in portrait mode redelijk op de plek van de huidige teller
passen.

Maar alles kan je instellen naar jouw wens .

Met een arduino er aan, kan je zaken inlezen en sturen zowel analoog als digitaal. dus ook boven de 40 Km/h de fan aan en uit zetten. huidige waarden kan je ook inlezen (tank meter , temperaturen)

Instellen is vrij simpel , touchscreen blijft bruikbaar als input voor schakelaars/sliders .

[edit]

lol:

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Op 5 maart 2019 19:39:41 schreef Arco:
[...]
Da's een understatement... :)
(je moet die arduino dan ook nog 'automotive-safe' maken)

Gezien het snelle afkoelen van de motor verwacht ik eerder een eend-achtig iets als een kever...

Ami, Panhard? ;)

O, ja natuurlijk ook en Fiat500 anno 1957-1975
En niet te vergeten Ranault Dauphin/Ondine en 4CV

Allemaal luchtgekoeld

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bedankt voor de tip(s) Shiptronic en Tidac Ada. Doch eerst zou ik het schema willen zoals ik heb ingelegd onder "vraag en aanbod".

Aan Appel : een temperatuur gestuurde e-ventilator is al aanwezig en die werkt zoals je omschrijft. Komt eerst in bij 90 grad en schakelt weer uit na stilstand en bij afkoeling tot 80 grad. Dit is OK zo, doch ik wil nog een tussenstap : alleen draaien wanneer er te weinig koeling is door rij-wind, bijvoorbeeld in stadsverkeer bij hoge buitentemperaturen.

Die tussenstap bekom ik door het gevraagde schema onder de rubriek "vraag en aanbod" Arco heeft gisteren al een aanzet tot een schema gegeven, doch ik mis nog de aansluiting van een hall-sensor.

Op 5 maart 2019 13:27:34 schreef Arco:
Kan op vele manieren. Een ervan:

[bijlage]
De 68k kun je een insteller voor nemen. De condensatorwaardes hangen af van de pulsen.
Aan de uitgang kun je een transistor+relais hangen.

Met insteller bedoel je waarschijnlijk een potentiometer ? Kan ik het relais op out 2 of out 1 aansluiten ?

KGE

Golden Member

Ik zou ook op temperatuur gaan regelen en niet op snelheid, het een is tenslotte automatisch afhankelijk van het ander maar bij extreme buitentemperaturen zal dan ook op snelheid de ventilator netjes meehelpen koelen. Dus olietemperatuur meten en boven de 105 graden de ventilator aan en bij 95 weer uit.

Maar eh...

Je bent nu al alle mechanische dingen aan het vervangen door elektrische/electronische. Dan rest nog de ultieme uitdaging: de motor te vervangen door een elektrische.. Het typische 2CV geluid kun je ook electronisch opwekken tenslotte.

Dan mag je er ook de stad weer mee in...

Op 7 maart 2019 06:14:04 schreef KGE:
Dus olietemperatuur meten en boven de 105 graden de ventilator aan en bij 95 weer uit.
Deze temperatuur gelinkte oplossing zit al in de auto : inschakelen bij 90, uit bij 80.
Omdat de temperatuur van de olie nooit onder de 95 zakt tijdens het rijden zal de ventilator altijd draaien.
Ik heb gemerkt dat de koeling zonder ventilator ook OK is zolang je snel genoeg rijdt (+- 40 km/h). Daarboven hoeft de ventilator niet te draaien.
Dus wil ik de ventilator altijd laten draaien bij lage snelheid. In extreme omstandigheden kan ik de ventilator altijd handmatig aan zetten. Ik heb een temperatuur uitlezing ter beschikking.

Als je dat echt wil EN je hebt een schakelaar voor een 'override' dan zou ik eerder iets fabrieken dat detecteert in welke versnelling je auto zit.
Fan uit indien 2de of hoger... Of lukt dat niet makkelijk met deze?
Uiteraard kan snelheid ook gemeten worden, maar die wordt nu mechanisch gemeten?

aan Appel : de snelheid wordt via een draaiende kabel vanuit de versnellingsbak naar het dashbord gebracht, puur mechanisch en is volledig afgeschermd. Als ik moet uitgaan van de versnellingshendel ben ik alweer met iets mechanisch bezig. Ik zoek een electronische oplossing vandaar dat ik op een site zit met deelnemers die electronsiche circuits kunnen maken.

Op 6 maart 2019 18:56:17 schreef EDCE:
...Arco heeft gisteren al een aanzet tot een schema gegeven, doch ik mis nog de aansluiting van een hall-sensor.

Waarom een hall sensor? heb je deze al (welk type)?

LDmicro user.

aan MGP,
in principe heb ik geen voorkeur voor een type sensor, ik heb ook nog geen gekocht want ik wacht op een volledig circuit.