Variabele zaagtandgenerator tbv frequentie sweep

Ik heb een 465b, onderstaand de uitleg uit de service manual voor de 4 BNC's op de achterkant.
Wel pulsen, geen sweep, jammer maar helaas.

Action expresses priorities LH

Ha Ex-fietser,

Nu kan ik ook niet kijken maar ik weet haast wel zeker dat de B geen sweep out heeft :( wel CH1 out maar daar heeft @TS niets aan.

@LetterHenk,

Ik zat heeeeele maal verkeert met mijn opmerking over de detector je schema is niet de signaal detector maar de amplitude discriminator voor je zaagtand |:(
In het verleden heb ik ook zo'n optie gebruikt op mijn sweeper tevens om markers zeg maar verticale lijntjes er in te sleutelen.
Hoe ik dit deed ongeveer zo, twee comparators een op het lage niveau dit is de zaagtand aanbieden aan de VCO en de tweede op het hoge niveau dit is de zaagtand naar de VCO onderbreken.
Voor een marker te inserten vertraagde ik de tijdbasis (zaagtand) en kon ik een rondje schrijven of een H ;)
Voor je signaal detector komt later maar daar kan je (het beste) een logaritmische versterker voor nemen 80dB dynamiek is haalbaar.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Allen,

Ik heb met zeer veel plezier dit alles gelezen, ik ben namelijk ook in het bezit van een Krohn-Hite 5400a generator en ik wil deze inzetten als VCO zodat ik deze kan gebruiken in mijn hobby studio :)
Ben helaas niet zo technisch als jullie maar ik ben niet bang van een soldeer bout of bouwtekening.

Wat moet ik maken als ik de 5400 een signaal wilt laten maken van laat maar zeggen tussen 20hz tot 20000hz ? met amplitude control ?

Het liefst zou ik willen werken met standaard CV/Gate (volt per octave) zodat ik de 5400a kan slaven aan mijn oude synthesizers.
Wellicht een extra ingang voor amplitude control zodat ik ook een ADSR kan gebruiken.

De 5400a als mono synth en dan door de Krohn-Hite 3202r filter is mijn doel :)

Hoi Kevin, leuk dat je meeleest :)
Ik denk echter dat de generator niet geschikt is voor wat jij wil.
Twee punten.

Het bereik 20Hz - 20kHz is op het apparaat verdeeld over 3 bereiken.
Dit zijn de multiplier knoppen links op de voorkant.

code:

 10X  20Hz - 500Hz
100X 200Hz - 5kHz
 1kX  2kHz - 50kHz

Het tweede punt is de afwezigheid van een AM ingang, Amplitude Modulatie, deze functie zit niet op de 5400A.

Maar om mee spelen is het natuurlijk een leuk apparaat. De geschiktheid als instrument lijkt me beperkt.

Action expresses priorities LH
Tidak Ada

Golden Member

Ha LetterHenk
Heb even achterop mijn 466 (=465 met memory-screen optie) gekeken.
Dat is hetzelfde als bij wat jij beschreef. Dus ook géén zaagtand uit.

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik zat eigenlijk aan een ander principe te denken.
De twee drempelspanningen van de 555 (ca. 1/3 en 2/3 van voedingsspanning) kun je instelbaar nabootsen met een paar trimmers en weerstanden. Met een scoop erbij kun je dit wel afregelen. Maak nu een 3-standen schakelaar waarmee je de *ingang* van je sweep versterker kunt omschakelen tussen 555-uit, de hoge drempelspanning en de lage drempelspanning.

(Edit: onzin verwijderd)

[Bericht gewijzigd door aobp11 op woensdag 6 maart 2019 19:35:35 (37%)

@LetterHenk

Dank voor je info, de drie losse bereiken zou ik wel mee kunnen leven.
Wat ik dus extra moet maken is een envelope (ADSR) generator zodat deze het signaal kan bewerken, deze zijn ook eventueel los te vinden.
Inzake de zaagtand schema; wat kan ik hier precies mee bereiken op de 5400a ?
Soldeerbout ligt al klaar en heb wel zin in een soldeersessie :)

Vriendelijke groet,

Kevin

@letterhenk

Als ik dus enkel de frequency sweep wil kunnen aansturen op de 5400a heb ik dan amplitude en DC offset nodig op het zaagtand signaal ?

welke schema kan ik beste uitwerken en maken in jouw optiek ?

Vriendelijke groet,

Kevin

Ha Kevin de Vries,

Als je een zaagtand maak die van 10mV tot 10V loopt dan kan je 1000:1 afstemmen dit kan op twee manieren,

1- Je kunt de tuning op intern zetten als je dan op VC ingang een positieve spanning van 10mV tot 10V aansluit kan je binnen het gekozen bereik afstemmen.

2- Je kunt ook de tuning extern zetten dan wordt de interne afstemming uitgeschakeld en kan je met de zelfde spanning als boven een bereik afstemmen van 1000:1.

Wat te doen je zal een zaagtand generator moeten maken zie dit draadje van @LetterHenk met een amplitude van 10mV.....10V of een gedeelte daarvan.
Teven zal je er voor moeten zorgen dat de herhalingsfrequentie niet sneller is dan 1us voor het volledige bereik.
En het is raadzaam om tijdens de retour van de zaagtand de uitgang af te schakelen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 7 maart 2019 11:47:50 schreef Kevin de Vries:
@letterhenk
Als ik dus enkel de frequency sweep wil kunnen aansturen op de 5400a heb ik dan amplitude en DC offset nodig op het zaagtand signaal ?
welke schema kan ik beste uitwerken en maken in jouw optiek ?
Vriendelijke groet,
Kevin

Offset en amplitude zijn nodig om de start en eind frequentie van de sweep te kunnen instellen. De stuurspanning loopt van 10mV tot 10V, daarmee bestrijk je dan het hele bereik van de gekozen multiplier.
Uit het servicemanual:
"An applied voltage of ±0.2 volt will change the frequency by 1 Hz x Multiplier, or I dial division."

Stel, je wil een sweep van 500Hz t/m 1kHz.
Je gebruikt dan de multiplier 100x met bereik 200Hz t/m 5kHz.
Dan zal je een offset moeten toepassen om hoger in het bereik te starten en de amplitude verlagen om op 1kHz uit te komen aan het eind.

500Hz is 300Hz hoger dan de start van het bereik. Met de som uit het sm kom je dan op een startspanning van:
(300/100) x 200mV = 600mV + 10mV = 610mV

De eindspanning kan op dezelfde manier, maar die regel je dan met de amplitude. 1kHz is 800Hz hoger dan de start van het bereik, dus dat wordt:
(800/100) x 200mV = 1600mV + 10mV = 1610 mV ofwel 1.61V is de topwaarde van de sweep.

Je kan het generator deel van het schema uit de startpost gebruiken.
Je hebt wel een symmetrische voeding nodig van ± -12V + 12V

Action expresses priorities LH

@LetterHenk en @elctron920

Zeer veel dank voor jullie uitleg
Ik begrijp het verschill tussen intern en extern tuning nog niet zo goed denk ik:
Dus bij intern kan je enkel binnen de gekozen range (met selectie knop op het front) sweepen en dan bij extern de gehele range ?

Gezien het voltage van de zaagtand de frequentie regelt van de generator waar is dan de zaagtand frequentie voor ?, uitleg qua amplitude en offset van de zaagtand was zeer verhelderend.

Hebben jullie nog advies inzake welke voeding goed is voor +12v/-12v ?

Mijn uiteindelijk doel nu wordt om dit voorelkaar te krijgen:

Implementation / Note A1 A2 A3 B3 C4 D4 E4 A4 A5
Volts/octave (V) 1.000 2.000 3.000 3.167 3.250 3.417 3.583 4.000 5.000

ofwel 1 volt zou dan 55hz zijn, 2 volt 110hz, 3 volt 220hz etc..

Dan kan ik deze generator wellicht beperkt in zijn bereik gebruiken als synth slave (200hz tot 5khz is al een zeer mooi bereik,ca A3 tot D8)

synth CV info:
https://en.wikipedia.org/wiki/CV/gate

toonhoogte in relatie tot frequentie:
http://pages.mtu.edu/~suits/notefreqs.html

Vriendelijke groet,

Kevin

Ha Kevin de Vries,

Dat is zo ongeveer de strekking intern binnen de gekozen band en de schakelaar op extern dan wordt de intern afstemming los gekoppeld en heb je een afstembereik van 1000:1.
Je zaagtand vertegenwoordigt twee domeinen amplitude en tijd beide hebben invloed op je frequentie.

De amplitude daarmee verander je de frequentie @LetterHenk heeft al gewezen dat het meettechnisch kan voorkomen dat je helemaal niet onder in het frequentie spectrum wilt beginnen en ook niet helemaal aan het einde wilt stopen.
Je zult dus een offset willen inbouwen voorbeeld je begint niet bij 10mV maar bij 2V en je eindigt niet bij 10V maar bij 4V.

De tweede functie op je frequentie is met welke snelheid wil je het door jou ingestelde spectrum doorlopen.
De maximaal snelheid wat je generator aankan is 1us dit heeft te maken met het dynamisch gedrag interne filters in de amplitudeloop enz.
Maar het kan voorkomen dat je veel minder snel wilt sweepen een en ander is afhankelijk van je te meten object (DUT) als je filters wil meten heb je al snel te maken met de fysische begrenzing de vertragingsrespons.

Het uitschakelen van je uitgangssignaal heeft betrekking op het volgende als je sweep (zaagtand) op het einde is van je maximaal ingestelde amplitude dan gaat hij snel naar beneden om weer van voor af aan te beginnen.
Tijdens deze actie is de tijd welke nodig is voor deze amplitude verandering veel kleiner als 1us waardoor je generator rare capriolen uithaalt 8)7 dit is zichtbaar als een interferentie op je scope of hoorbaar.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Elctron920

Mooi,

Dus ik moet iets maken wat als heeft input 1v tot 8v (cv-out oude synth)
en dat vertaald naar een signaal wat de 5400b aantuurt om een signaal te maken van 55hz tot 7040hz, dus per 1v verhoging een verdubbeling van de frequency.

Zeer wensbaar is om het frequency bereik te kunnen verschuiven per octaaf.
normaal:
1v tot 8v = 55hz tot 7040hz
Octave down:
1v tot 8v = 27.5hz t0t 3520hz
Octave up:
1v tot 8v = 110hz tot 14080hz

Het audio signaal wat vervolgens de 5400b maakt kan ik dan door een envelope generator sturen die ik dan aanstuur met de gate van dezelfde oude synth en voila een monophone synthesizer in z'n puurtste vorm :)

Dus het wordt een combo van de zaagtand generator die een input voltage accepteerd en deze dan juist moduleert.

Vriendelijke groet,

Kevin

Ooh ja helemaal vergeten,

Kan de 5400b PWM ?

groet,

Kevin

Hoi Kevin, Nee dat kan de 5400b niet.
Btw als je google “krohn hite 5400b” opvoert vindt hij als 1e! link het service manual :)

Action expresses priorities LH

Ha Kevin de Vries,

Ik dacht dat je de 5400A had die kan geen PWM aan.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Schimanski

Golden Member

Op 7 oktober 2018 11:45:57 schreef electron920:...Je detector is wel heel complex het mag en kan maar een diode weerstand en een condensator geeft het zelfde resultaat...

Met nog een FET erbij maak je een infinite impedance detector, dat werkt mooi hier

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ha Schimanski,

Maar ik zat in eerste instantie mis :+ over de complexiteit ik dacht dat het schema van @LetterHenk de detector na de DUT was maar dat is niet zo.
Ja het is zeker mogelijk een actieve detector te maken of in ieder geval hoog Ω .
Wel is van belang de tijdsconstante als je over zoveel octaven sweept.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.