Met een Hall sensor zou het zoiets worden (r/c waarden proefondervindelijk)
Special Member
aan Arco,
Ok, bedankt voor de uitbreiding van het schema. Uw eerste opzet bevatte een 68 K weerstand, die ik zou kunnen vervangen door een "insteller". Kan ik in het aangepaste schema een regeling toevoegen in plaats van de 68 K ?
Special Member
Special Member
OK. De waardes van de onbenoemde weerstanden en condensatoren hangen af van de pulsbreedte ? Dus dat wordt nog effe knutselen. Vriendelijk bedankt voor uw hulp.
Special Member
Niet van de pulsbreedte, maar van de RC tijden. (heb geen tijd/zin om dat door te rekenen. Ik doe het meestal proefondervindelijk, wel zo makkelijk... )
Ik kom uit op een potmeter van 10Kohm en een cap van 1uF
Spaar jezelf wat problemen, tracht aan meer dan 6 impulsen/sec te geraken, hoe meer hoe preciezer maar ook afhankelijk van de sensor.
Gebruik geen hall sensors maar inductieve sensors die reageren op metaal en die gebruikt worden om de tanden van een tandwiel te controleren, ben de naam even vergeten.
aan MGP : Ok voor een inductieve sensor. Ik kan gemakkelijk de pulsen verdubbelen door 2 magneten (hall) of 2 metalen pennen (inductieve sensor) te plaatsen.
De normale inductieve sensoren uit de industrie zijn niet zo erg snel even op letten dus.
Golden Member
Op 5 maart 2019 21:05:47 schreef EDCE:
Aan GJ : inderdaad, de koeling is zelfs zo goed middels de rijwind, dat een ventilator niks toevoegt. Ik heb vanmiddag enkele ritten gemaakt zonder een ventilator. De olie werd niet warmer dan 108 grad.
Mijn hobby is Citroen 2cv. Ik heb daar nu een Visa motor ingelegd en vervang alle mechanische bedieningen door electrische, gewoon voor de fun, voor de hobby. Omdat het een hobby is stelt men niet de vraag of iets echt nodig is...….
Alle lampen zijn nu LED's. De benzinepomp is nu electrisch, originele ontsteking is vervangen door een moderne uitvoering met uitlezing (GPS gemeten snelheid, toerental, ontstekingsvervroeging, batterijspanning) via een app. Nu is dus de ventilator aan de beurt.
De e-ventilator die al gemonteerd werd, draait alleen bij warme olie en wanneer de snelheid lager is dan 30 km/u. De temperatuursensor wordt nu uitgeschakeld door een simpele schakelaar die door de rijwind wordt bediend. Dus deze mechanische schakelaar wil ik vervangen door een toerental geregeld relais (met de mogelijkheid het in- en uitschakelen te vervroegen of te verlaten).
Een Visa motor is zeker geen vooruitgang. Is de slechtste motor ooit gemaakt. Heb er niks anders dan problemen mee gehad.
Golden Member
Mijn ouders hebben jaren met een Dyane gereden.
Met drie kinderen op de achterbank naar Bretagne (+/-700km) op vakantie.
Doet zoiets nu en je wordt van de weg geplukt door de politie en je gaat 'viral'.
aan Buckfast_beekeeper : weet je ook wat er zoal fout was ? motor, carburator, ontsteking ? Met dichtgeslipte oliekoeler gereden ?
aan evelo : goede ervaringen gehad zo te merken.
aan beiden : kan je iets toevoegen aan de electrische schakeling ?
Overleden
@EDCE , hier schrijf je :
Op 5 maart 2019 21:05:47 schreef EDCE:
De benzinepomp is nu electrisch,...…. originele ontsteking is vervangen door een moderne uitvoering met uitlezing (GPS gemeten snelheid, toerental, ontstekingsvervroeging, batterijspanning) via een app.
Heb je een link naar die Onsteking? Lijkt me trouwens een leuk project waar je mee bezig ben !!
PS. we zijn gek op foto's . In welke omgeving zit je?
aan Shiptronic : wat het project betreft ga ik alles uit de doeken doen in het forum "forum2cv.nl" Dat forum gaat over de auto. CircuitsOnline gaat over allerhande electronica oplossingen.
Doch alvast : Voor de ontsteking kijk je best naar "123 Ignition"
Overleden
Ik zie daar geen ontsteking die de GPS binnen krijgt, mag ik vragen wat je voor de GPS snelheid gebruikt ? of hoe/waarmee die verwerkt word?
"123 ignition" is volgens mij een stand alone onsteking systeem, dat afhankelijk van het toerental (en misschien ook afhankelijk van onderdruk in inlaatspruitstuk) het ontstekingstijdstip regelt.
Klopt de gewone versie heeft een draai schakelaar waar diverse curves mee gekozen kunnen worden.
De ‘tune’ versie kan je programmeren zowel bij te programmeren toerentallen en/of spruitstuk druk.
Werkt goed voor lichte standaard motoren voor opgevoerde motoren zijn er wel aanpassingen nodig.
Op 7 maart 2019 16:35:11 schreef EDCE:
aan MGP : Ok voor een inductieve sensor. Ik kan gemakkelijk de pulsen verdubbelen door 2 magneten (hall) of 2 metalen pennen (inductieve sensor) te plaatsen.
Volgens mij ga je er niet komen met die schakeling van Arco als je de pulsen/tr niet redelijk verhoogt, 1Hz verschil maakt al ~8km/h verschil en die 1Hz zal je met die schakeling niet kunnen onderscheiden.
Anders zul je een µcontroller nodig hebben en de tijden tussen de 2pulsen moeten meten als je de snelheid binnen redelijke perken wilt meten.
OK, Inderdaad MGP, met één puls per omwenteling is er een shift van 6 Hz tot 16 Hz (van 40 tot 110 km/h). Verdubbeling betekent een mogelijke shift van 12 tot 32 Hz. Dat is misschien nog onvoldoende. Ik zal eens bekijken of ik een tandkrans kan bevestigen.
Een tandkrans aanbrengen is bijna onmogelijk. Door een kleine aanpassing kan ik 6 pulsen per omwenteling verkrijgen. Dus van 36 Hz tot 96 Hz variatie. Zou dit voldoende zijn of moet dan nog een µcontroller toegevoegd worden ?
Ga dit weekend dat eens bekijken om iets te programmeren voor 1 imp/tr.
Ik zet er geen tijd op want ik heb nog veel ander werk
Ik zou toch graag eens weten welke sensor je gaat gebruiken, deze moet natuurlijk >=20Hz aankunnen, kwestie van de ingangsschakeling te kunnen maken.
Wat zie je zelf zitten? inductief, hall ..enz. mij is het eender want er moet ook voor een goede bevestiging gekeken worden.
Vraagjes:
Wat moet er gebeuren met het relais bij stilstaan? want stilstaan is ook lager dan 40km/h.
Moet het relais een vertraging hebben bij inschakelen of uitschakelen? het heeft ook geen zin om om de ventilator gedurig in en uit te schakelen als je in file zit.
Voor een aangepast autorelais zorg jij ook, liefst een met blusdiode ingebouwd als dat bestaat.