op zoek naar nieuw soldeerstation

Op 7 maart 2019 19:59:55 schreef Deusjevoo:
Zal niet zeggen Weller rotzooi is. Maar wel dat er betere keuzes zijn.
Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je vooral doet.
Voor mij was tipkeuze en snelle recovery belangrijk.
Iets wat ik bij Weller niet vond.

moet je beter zoeken :-) Weller wordt hier bijna afgedaan als antiek spul.

Als je wat wil uitgeven (ik dacht € 250) en heel snelle recovery, standby, meting en verwarming in de punt belangrijk zijn dan is de Weller WMS1 ook te overwegen. Heel licht in de hand en de supersnelle recovery laat toe om met heel lage temperatuur te solderen. Hij is "maar" 40 watt maar speelt mijn zwaardere bouten naar huis. Wisselen van de cartridge kan hot, zonder je vingers de branden.

Weller wordt hier bijna afgedaan als antiek spul

Duurzaam, en dan haalt het ook de leeftijd van antiek. :-)

Maarrrr, waar verkopen ze de WMS1?

Is overigens weer niet meteen een hobby prijsje.

Op 7 maart 2019 23:30:32 schreef marc1200:
is een ts80 een goeie optie?

die soldeerbout is aan te sluiten met usb c op een oplader.

de soldeerbout is 65 watt
https://www.aliexpress.com/item/MINI-TS80-Digital-Soldering-Iron-Stati…

Dit is vooral bedoeld als draagbare soldeerbout. Gebruikt ook weer custom made soldeer tips, ook weer dezelfde techniek aks T12 maar gezien ze custom made zijn minder keuze en weer duurder.

Nogmaals, een KSGER TS12, link in vorige post, gebruikt dezelfde STM32 controller, T12 tip techniek, is iets krachtiger, 75wat. Ze claimen zelfs 75-120w afhankelijk van de tip.
Gebruikt standard T12 tips dus meer keuze en goedkoper dan TS80. Kan je krijgen met enkel controller module waar je ook een (laptop) voeding kan op aansluiten of met ingebouwde voeding.
Het soldeert even goed als een Hakko FX-951 wat toch weer en upgrade is tov Hakko FX888 en Weller WS81, dus nogmaals, beter en goedkoper.
Wat wil je nog meer?

Beste keuze voor een budget station. Wil je beter moet je waarschijnlijk al naar Pace ADS200 of JBC gaan.

Op 7 maart 2019 23:40:24 schreef kris van damme:
[...]

Als je wat wil uitgeven (ik dacht € 250) en heel snelle recovery, standby, meting en verwarming in de punt belangrijk zijn dan is de Weller WMS1 ook te overwegen. Heel licht in de hand en de supersnelle recovery laat toe om met heel lage temperatuur te solderen. Hij is "maar" 40 watt maar speelt mijn zwaardere bouten naar huis. Wisselen van de cartridge kan hot, zonder je vingers de branden.

Spreek over 13-15j geleden. Toen had Weller dat type soldeerstations nog niet.
Heb trouwens op de Weller site gekeken, vind er niet veel over.
Heb je soms een link met wat meer info?
Ben wel benieuwd maar ga 't voorlopig toch bij mijn JBC houden denk.

JBC is definitief niet hobby segment. V.a Eur300 (Analoog) en Eur27 per tip moet je toch heel wat uren maken om dit tot z'n recht te laten komen.

Of je moet natuurlijk alleen het beste willen....

Op 8 maart 2019 00:54:06 schreef Deusjevoo:
[...]

Spreek over 13-15j geleden. Toen had Weller dat type soldeerstations nog niet.
Heb trouwens op de Weller site gekeken, vind er niet veel over.
Heb je soms een link met wat meer info?
Ben wel benieuwd maar ga 't voorlopig toch bij mijn JBC houden denk.

hier staat wat http://blog.spitzenpfeil.org/wordpress/2010/09/01/weller-wsm-1-solderi…

zelf heb ik de WSM1 C daar zitten als extra Li-IOn batterij in, die werkt dus geruime tijd zonder het net. Das handig als je op veel verschillende plaatsen moet solderen. Ben er na 1,5 jaar gebruik nog steeds heel tevreden over; (eerste punt blijft het doen..) De grote wellers, ersa, Pace en nog wat dingen staan nu vooral werkloos.

Originele Hakko stations zijn in NL te koop bij https://soldeerpunt.nl/. De FX888 is nu 129 euro, paar tipjes erbij kiezen en je hebt jaren plezier. Hele fijne houder met spons en krullen. Mijn tip is om ook het afstrijkrubber gelijk te kopen, (artikel B3474 Reinigingsrubber voor FX-888D).
Heb zelf deze Hakko en hij bevalt prima.

Op 7 maart 2019 19:26:28 schreef maartenbakker:
[...]Ze maken willens en wetens rotzooi, want voor de helft of minder heb je een veel betere budgetbout. Dan neem je als merkfabrikant bewust het risico dat je ook maar iets van verwachtingen schept over de kwaliteit van je product. De ontwerpfouten waar ik het meeste last van had, waren bovendien gewoon dat: ontwerpfouten. Een punt en een netsnoer moet je gewoon kunnen vervangen. De punt duurzaam vervangbaar maken kost een schroefje van 0,3 cent inplaats van eentje van 0,2 cent. Het netsnoer vervangbaar maken is misschien wat meer tricky.

En het probleem is ook: ontwerpfouten druppelen door naar duurdere modellen. Een niet afgezekerde trafo is gewoon dom.

Het probleem met die schroefjes in de rode bouten bestaat al zo lang ze die bouten maken en dat is minstens al 50 jaar. Ik noem het geen ontwerpfout, is gewoon de consequentie van marktpositionering van het product. Natuurlijk kun je vergelijkbare kwaliteit voor minder geld krijgen en dat lijkt mij dan ook de kern van argument. Jij vind Weller gewoon te duur en koopt liever iets wat minder kost, prima toch?

Maar dat is geen geldig argument om dan te zeggen dat al hun producten niet deugen, ik heb stations van Weller, JBC en Pace gebruikt en naast hun positieve eigenschappen valt er allemaal wel wat op aan te merken.

Overigens over welk model hebben jij het m.b.t. de transformator zekering?

This is the world we know best, the world of madness

Op 7 maart 2019 19:36:23 schreef markce:

Met Dave's rants heb ik het een beetje gehad sinds hij een verwarmingspaneel afkraakt door het als convectie verwarming te diskwalificeren. Het was een stralingspaneeltje...

Dave maakt 'gesponsorde' video's voor de views, dus die voegt er het nodige drama en marketing aan toe.

Sommige van zijn video's zijn wel interessant maar het meeste vind ik zonde van de tijd om er naar te kijken. Je tijd is beter besteed om even op het forum rond te kijken waar de echte techneuten zich zoal mee bezig houden ;)

This is the world we know best, the world of madness
maartenbakker

Golden Member

Op 8 maart 2019 10:45:47 schreef Blackfin:
[...]

Het probleem met die schroefjes in de rode bouten bestaat al zo lang ze die bouten maken en dat is minstens al 50 jaar. Ik noem het geen ontwerpfout, is gewoon de consequentie van marktpositionering van het product. Natuurlijk kun je vergelijkbare kwaliteit voor minder geld krijgen en dat lijkt mij dan ook de kern van argument. Jij vind Weller gewoon te duur en koopt liever iets wat minder kost, prima toch?

Alle goedkopere bouten hebben een betere constructie. Zelfs de Chinese rommel van 2,99 waar de punt misschien minder goed contact maakt maar waarbij het schroefje wel duurzaam is... Daardoor vervalt het idee van simpelweg te duur. Legacy bouten van andere merken hadden betere schroefjes, dus ook dan heb je het niet over een consequentie van een goedkopere constructie, maar over een ontwerpfout die al fout was toen ze hem voor het eerst maakten.

Maar dat is geen geldig argument om dan te zeggen dat al hun producten niet deugen, ik heb stations van Weller, JBC en Pace gebruikt en naast hun positieve eigenschappen valt er allemaal wel wat op aan te merken.

Ik schreef nergens dat al hun producten niet deugen. Ik raad zelfs aan om als je er graag een wilt, er gewoon eentje van een bewezen model tweedehands te kopen. Ik schreef dat er geheid elders ook ontwerpfouten zouden opduiken, en dat blijkt er inderdaad minstens 1 te zijn, en dat bedrijven die willens en wetens jarenlang rotzooi leveren zonder dat dat om een of andere reden nodig is, in principe niet voor mijn klandizie in aanmerking komen. Ik noem specifiek Rifa als voorbeeld. Ook zoiets waar je over zou kunnen argumenteren door excuses te bedenken, ook weer relatief duur maar voorzien van onnodige fouten, en ook al 50 jaar ongewijzigd.

Overigens over welk model hebben jij het m.b.t. de transformator zekering?

Aangetoond bij de 110V versie van de WE1010 als ik het uit m'n hoofd goed zeg. Het kan best dat die fout niet in 230V modellen voorkomt, dat weet ik niet, maar het lijkt me zinnig als je een station koopt voor zwaar gebruik dat je dat controleert.

Op 7 maart 2019 19:36:23 schreef markce:
Weller is geen rotzooi. Ook merkspul wordt op prijs gemaakt. Weglaten van een vervangbare zekering is discutabel.

Met Dave's rants heb ik het een beetje gehad sinds hij een verwarmingspaneel afkraakt door het als convectie verwarming te diskwalificeren. Het was een stralingspaneeltje...

Ik geloof dat ik die rant gezien heb en dat het iets ingewikkelder lag, maar los daarvan... Het ging niet om de rant of om het weglaten van een vervangbare zekering, het ging om de volledige afwezigheid van wat voor primaire zekering dan ook. Dat doe je als fabrikant gewoon niet, zelfs als er een loophole in de UL voorschriften zit waardoor je ermee weg zou kunnen komen (speculatie).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 8 maart 2019 12:47:15 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 maart 2019 12:40:43 schreef maartenbakker:
Aangetoond bij de 110V versie van de WE1010 als ik het uit m'n hoofd goed zeg. Het kan best dat die fout niet in 230V modellen voorkomt, dat weet ik niet, maar het lijkt me zinnig als je een station koopt voor zwaar gebruik dat je dat controleert.

Een zekering in het primaire circuit is ook niet verplicht als aan de secundaire zijde een zekering zit en of er slechts een beperkte vermogensopname mogelijk is. Het is dus geen ontwerpfout het is een ontwerpkeuze.

Dave was gewoon zo dom om de dubbele voedingsspanning op het apparaat aan te sluiten. Dave is kennelijk een gemakzuchtig mens die universal input als normaal verondersteld. Hij had natuurlijk aan het gewicht kunnen voelen dat er een transformator in zou zitten zoals bij ALLE Weller soldeerstations. Hij geeft dat later ook toe maar maakt vervolgens nog een video om even lekker te ranten over het gebrek aan een primaire fuse. Kennelijk had hij de views nodig om een nieuwe bout aan te schaffen ;)

Ik ga zelfs even uitleggen waarom het niet hebben van een primaire zekering zelfs veiliger is dan het wel hebben daarvan.
Bij een correcte afzekering van een transformator zal deze er niet uit horen te gaan, als de zekering er dus wel uitgaat is er meestal sprake van een defect met mogelijk gevaarlijke gevolgen. Zekeringen die er regelmatig uitgaan worden vaak vervangen door veel te zware zekeringen of zelfs met een permanente zekering. Dat kan vervolgens leiden tot ernstige gevolgen. Als fabrikant wil je niet door het slijk gehaald worden omdat een idioot jouw product tot een brandgevaar heeft gereduceerd.

Die transformator van Dave had niet in brand kunnen vliegen, er zit namelijk niets brandbaars in de transformator, zodra de primaire wikkeling zijn isolatie verliest spreekt de automaat vanzelf aan en daarmee is de veiligheid gegarandeerd. Bij een transformator die afgezekerd is met een permanente zekering is een serieuze vermogensoverdracht naar de secundaire zijde en mogelijk buiten de fire enclosure wel mogelijk en daarmee is de veiligheid niet gegarandeerd.

[Bericht gewijzigd door Blackfin op vrijdag 8 maart 2019 14:32:44 (34%)

This is the world we know best, the world of madness
maartenbakker

Golden Member

Op 8 maart 2019 14:22:37 schreef Blackfin:
[...]

Een zekering in het primaire circuit is ook niet verplicht als aan de secundaire zijde een zekering zit en of er slechts een beperkte vermogensopname mogelijk is. Het is dus geen ontwerpfout het is een ontwerpkeuze.

Een foute keuze is ook een keuze, dus ontwerpkeuze is een valide eufemisme voor ontwerpfout. En als die zekering echt niet verplicht is, is dat een loophole waarvan niet verplicht gebruik gemaakt hoeft te worden. Een fabrikant die er wel gebruik van maakt, begaat in veel gevallen een ontwerpfout. Het is niet voor niets dat alle iets zwaardere trafo's en de meeste wat lichtere in de regel primair afgezekerd worden. Inwendig thermisch, op stroom of allebei. Ook al in het jaar kruik waarin veiligheidsvoorschriften nog minder streng waren. Zelfs als je niets van trafo's weet is het een no-brainer: de zekering zit vóór het eerste onderdeel dat redelijkerwijs stuk kan gaan en bij defect minder stroom kan of zal trekken dan het net kan leveren. In Engeland is dat door ontwerpkeuzes het netsnoer, op het continent is dat meestal het eerstvolgende component achter het netsnoer.

Dave was gewoon zo dom om de dubbele voedingsspanning op het apparaat aan te sluiten. Dave is kennelijk een gemakzuchtig mens die universal input als normaal verondersteld. Hij had natuurlijk aan het gewicht kunnen voelen dat er een transformator in zou zitten zoals bij ALLE Weller soldeerstations. Hij geeft dat later ook toe maar maakt vervolgens nog een video om even lekker te ranten over het gebrek aan een primaire fuse. Kennelijk had hij de views nodig om een nieuwe bout aan te schaffen ;)

Ik wist dat je het op de persoon ging gooien, want dat doen mensen in zo'n geval vaak. Ik kijk ook met gemengde gevoelens naar Jones, maar dat gebruik op 240V voegt alleen nog maar toe aan het argument van de ontwerpfout: er zat een universele netingang op, dus dan weet je als fabrikant vantevoren dat een of andere idioot vroeg of laat de fout ingaat. Je kunt dan gokken dat zo iemand de schuld volledig bij zichzelf legt (google "you're holding it wrong") en de kas spekt door een nieuwe te kopen, maar je neemt als bedrijf ook bewust de gok dat de klant ontevreden achterblijft terwijl je dat doodsimpel had kunnen voorkomen. Verder krijg je hetzelfde effect als er een nul onderbroken raakt met overspanning als gevolg (in de VS zijn veel installaties 2- of 3 fasen), of als de trafo onverhoopt spontaan stukgaat. Je kunt het simpelweg niet op "een sukkel die iets fout doet" gooien.

Ik ga zelfs even uitleggen waarom het niet hebben van een primaire zekering zelfs veiliger is dan het wel hebben daarvan.
Bij een correcte afzekering van een transformator zal deze er niet uit horen te gaan, als de zekering er dus wel uitgaat is er meestal sprake van een defect met mogelijk gevaarlijke gevolgen. Zekeringen die er regelmatig uitgaan worden vaak vervangen door veel te zware zekeringen of zelfs met een permanente zekering. Dat kan vervolgens leiden tot ernstige gevolgen. Als fabrikant wil je niet door het slijk gehaald worden omdat een idioot jouw product tot een brandgevaar heeft gereduceerd.

Die transformator van Dave had niet in brand kunnen vliegen, er zit namelijk niets brandbaars in de transformator, zodra de primaire wikkeling zijn isolatie verliest spreekt de automaat vanzelf aan en daarmee is de veiligheid gegarandeerd. Bij een transformator die afgezekerd is met een permanente zekering is een serieuze vermogensoverdracht naar de secundaire zijde en mogelijk buiten de fire enclosure wel mogelijk en daarmee is de veiligheid niet gegarandeerd.

Dat is geen uitleg, maar een betoog dat het nooit goed kan, hoe de fabrikant het ook doet. Immers zonder zekeringen, krijg je idioten die daarover klagen en volgens jou met zekeringen ook.

In werkelijkheid, is het vrij algemeen bekend dat je geen te zware zekeringen in apparaten moet plaatsen en dat het anders fout kan gaan. En als je als fabrikant kunt kiezen tussen een slecht ontwerp en klachten of een goed ontwerp en klachten... Dan hoop ik dat de keuze duidelijk is. Trouwens, je kunt jouw scenario ook prima ondervangen door een zekering mee te wikkelen in de trafo. Dat is alweer een stuk minder aantrekkelijk voor mensen die er een te zware in willen zetten.

Wat de brandbaarheid betreft: natuurlijk zitten er brandbare materialen in en aan de trafo, maar als het meezit zijn die netjes zelfdovend of vlamvertragend zodat de installatiezekering er uitligt voordat er iets anders ontbrandt, maar waarom zou je het zo ver willen laten komen?

Het is net als Rifacondensatoren en Appleproducten echt een aantrekkelijk discussie-onderwerp voor goedpraters. Niets persoonlijks verder, ik vind het inmiddels gewoon grappig om te zien hoe dat werkt.

Voor de context: als ik zeg dat ik geen Weller, Apple of Rifa koop en ze ook niet algemeen zou aanraden, betekent dat niet dat ik geen respect heb voor de goede eigenschappen van hun producten of voor de keuzes die mensen maken die ze wel aanschaffen. Nogmaals, Weller heeft ook producten die in de praktijk prima voldoen en als je die dan gunstig kunt aanschaffen: waarom niet? Maar mensen moeten wel hun overweging kunnen maken en weten dat het niet zaligmakend is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 maart 2019 14:58:17 schreef maartenbakker:

In werkelijkheid, is het vrij algemeen bekend dat je geen te zware zekeringen in apparaten moet plaatsen en dat het anders fout kan gaan. En als je als fabrikant kunt kiezen tussen een slecht ontwerp en klachten of een goed ontwerp en klachten... Dan hoop ik dat de keuze duidelijk is.

Over het algemeen is het ook bekend dat je geen te hoge spanning op een apparaat moet aansluiten.

Heb nog steeds geen overtuigend argument gehoord waarom een primaire zekering beter is, tot dusver kom je niet verder dan jouw opinie dat een primaire zekering altijd een superieure oplossing is.

De superieure oplossing zou zijn dat er zowel primair als secundair een zekering gebruikt wordt maar dat is economisch misschien niet de juiste keuze. Een te duur product is misschien wel een superieur product vanuit technisch perspectief maar als niemand het koopt omdat ze liever minder geld uitgeven dan maak je als fabrikant ook een verkeerde keuze.

Mijn 'betoog' was bedoelt om je een voorbeeld te geven waarom het plaatsen van een primaire zekering geen garantie is voor een veilige werking van het apparaat. Foreseeable misuse is een belangrijk aspect binnen het veiligheidsdenken.

Bij normaal gebruik is de Weller WE 1010 absoluut veilig in het gebruik, ding is primair afgezekerd door de automaat, secundair door de interne zekering DUS zolang je die niet op een dubbele voedingsspanning aansluit compleet veilig. Jouw opmerking om de stekker er voor de zekerheid maar uit te trekken is niet gebaseerd op solide argumenten.

This is the world we know best, the world of madness
maartenbakker

Golden Member

Op 8 maart 2019 15:27:37 schreef Blackfin:
[...]

Over het algemeen is het ook bekend dat je geen te hoge spanning op een apparaat moet aansluiten.

Zoals je in mijn betoog boven al ziet, vind ik dat niet relevant. Een te hoge spanning, die in dit geval weliswaar erg makkelijk aan te sluiten was, kan ook spontaan verschijnen door een onderbroken nulleider. Ook kan de trafo zelf 'gewoon' stukgaan, bijvoorbeeld met windingssluiting. De enige aanwezige beveiliging is secundair en die helpt ook daar niet tegen. Dan kun je Dave Jones nog 100 keer een sukkel vinden, zoals hij zichzelf trouwens ook, maar dat is volstrekt niet relevant.

Heb nog steeds geen overtuigend argument gehoord waarom een primaire zekering beter is, tot dusver kom je niet verder dan jouw opinie dat een primaire zekering altijd een superieure oplossing is.

Superieur heb ik niet gezegd, beter is natuurlijk wel impliciet want anders zou ik er niet over beginnen. Als ik een enkel woord zou gebruiken voor dit geval, dan zou het 'noodzakelijk' zijn, of op zijn minst 'wenselijk'. En tsja, misschien is het een opinie, maar ik geloof dat ik die hier kort boven nog in het algemeen onderbouw. De zekering monteer je direct voor het eerste component dat kan falen zonder de installatiezekering er snel genoeg uit te laten knallen. Een netsnoer mag weliswaar continu maar 2,5A hebben maar als je het uiteinde kortsluit is het snoer niet stuk maar de zekering dus zo ver als in Engeland hoeven we hier niet te gaan. Een beetje stevige trafo waar je 16A doorheen jaagt raakt vaak niet netjes onderbroken en heeft voldoende koperweerstand om de rook te laten ontsnappen (de hoeveelheid rook en hoe snel na het aansluiten, verbaasde me eerlijk gezegd wel). Je moet dan vertrouwen op een harde wikkelingssluiting in de primaire om de installatiezekering op te blazen voordat er nog meer gevolgschade ontstaat. Ik hoop dat je snapt waarom ik dat ongewenst vind (en ik vermoed veel keuringsinstanties ook, maar UL misschien niet).

De superieure oplossing zou zijn dat er zowel primair als secundair een zekering gebruikt wordt maar dat is economisch misschien niet de juiste keuze. Een te duur product is misschien wel een superieur product vanuit technisch perspectief maar als niemand het koopt omdat ze liever minder geld uitgeven dan maak je als fabrikant ook een verkeerde keuze.

Economisch is het heel simpel. De kosten van de primaire zekeringhouder sponsor je door een vaste netkabel te gebruiken en/of de klunzig geplaatste (afterthought?) secundaire PTC zekering door iets anders te vervangen. Als je het echt op een budget wil doen, wikkel je de zekering gewoon mee. Dat schiet een deel van zijn doel een beetje voorbij maar is alsnog beter dan niets.

Mijn 'betoog' was bedoelt om je een voorbeeld te geven waarom het plaatsen van een primaire zekering geen garantie is voor een veilige werking van het apparaat. Foreseeable misuse is een belangrijk aspect binnen het veiligheidsdenken.

Een apparaat per ongeluk (of zonder eigen handelingen!) op een te hoge netspanning aansluiten is dan toch een minstens zo zwaar voorzienbaar misbruik? Of telt dat alleen als het bewust en expres is? Ik zou eerder zeggen dat je foutjes netjes moet opvangen in plaats van willens en wetens fout handelen. Als je willens en wetens fout handelen moet voorkomen dan krijg je alleen nog onwerkbare en onbruikbare apparaten. En trouwens, als ik doordenk dan zou ik uit jouw argumenten de conclusie kunnen trekken dat zekeringen in veel meer gevallen weggelaten moeten worden omdat ze foutief vervangen kunnen worden. Dat lijkt me een beetje raar.

Bij normaal gebruik is de Weller WE 1010 absoluut veilig in het gebruik, ding is primair afgezekerd door de automaat, secundair door de interne zekering DUS zolang je die niet op een dubbele voedingsspanning aansluit compleet veilig. Jouw opmerking om de stekker er voor de zekerheid maar uit te trekken is niet gebaseerd op solide argumenten.

Als er ook gewoon een netschakelaar opzit, hoef je de steker er inderdaad niet uit te trekken. De installatieautomaat biedt inderdaad ook enige mate van beveiliging. Het is duidelijk een geval van "het zal meestal wel goed gaan", maar waarom zou je daar genoegen mee nemen als zelfs de meeste Chinese prulfabrikanten zo'n basisdetail als dit "gewoon goed" doen, ongeacht een op andere punten misschien dubieuze kwaliteit. Verder benadruk ik nogmaals dat je geen sukkel nodig hebt om een foutconditie te krijgen waarbij de trafo op zin minst gaat roken. Er zijn minstens 2 andere mogelijkheden. Over het algemeen is het verstandig om je werkplaats uit te schakelen als je er niet bent, ongeacht of je dubieuze apparaten aangesloten laat.

En let wel: die simpele zekering kan in dit geval zelfs het verschil maken tussen total loss en na vervangen van de zekering gewoon nog te gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 maart 2019 19:22:41 schreef maartenbakker:

De zekering monteer je direct voor het eerste component dat kan falen zonder de installatiezekering er snel genoeg uit te laten knallen.

Je begrijpt hopelijk wel waarom de automaat in de installatie zit? En waarom er als dubbele beveiliging een hoofdzekering in de installatie zit? Is het je nooit opgevallen dat de automaat ook vaak aanspreekt bij een harde kortsluiting. Leuk dat er een zekering in zit maar als de boel echt hard sluiting maakt dan gaan ze vaak beiden. Een zekering is geen wonderding, het is een beveiliging 'of last resort'.

Ik beweer niet dat Dave een sukkkel is maar dat hij niet even de netspanning controleert duidt wel op gemakzucht in het veronderstellen dat elk apparaat maar universal input heeft. Hij als techneut hoort gewoon beter te weten. Vervolgens gaat hij wel als een klein kind zitten ranten, niet netjes gezien de invloed die hij heeft. Ik zou haast denken dat hij zich er voor heeft laten betalen om de firma Weller door het slijk te trekken. Hij had zich ook kunnen verdiepen in het waarom een zekering niet nodig is.

Ik heb nog steeds geen technische onderbouwing gehoord waarom een zekering weglaten uit het primaire circuit een 'fout' betreft. Ken jij de technische onderbouwing/overwegingen van de engineers die dit product ontworpen hebben?
Ken jij de specificaties van de gebruikte transformator, de behuizing en de circuits aan de secundaire zijde?

Er zijn vele aspecten die de veiligheid van een product bepalen, en de som daarvan bepaald of het product ook daadwerkelijk veilig is. Op magische wijze ergens een component plaatsen en er dan vanuit gaan dat het product ineens veilig is, is niets anders dan een kunstje nadoen.

Maar goed wij hebben beiden een ander inzicht en gaan daar ook geen consensus in vinden vermoed ik.

Ging TS nu voor een WS81? Prima keuze, punten gaan lang mee, zijn betaalbaar en goed beschikbaar.

This is the world we know best, the world of madness

.

[Bericht gewijzigd door markce op vrijdag 8 maart 2019 23:31:15 (98%)

TS was meen ik nu op zoek naar een betrouwbaar alternatief tussen Eur 100 en Eur 200 (het betere hobby segment). Hakko FX-888 (D) was de eerste zinvolle suggestie hiervoor.
Daar wil ik de (ja vloeken in de kerk) Aoyoue 3210 aan toevoegen.

maartenbakker

Golden Member

Ik vind het zinnig klinken. Beter dan de offtopic geraakte discussie over bouwkwaliteit waar ik aan meedeed (sorry!)

De gebruikersinterface van de Aoyue lijkt me prettiger dan die van de Hakko, maar de Hakko heeft wel weer wat meer features. Da's dus even een afweging. Ik heb zelf ook goede ervaringen met een heteluchtstation van Aoyue, het is een van de betere Chinese kloonmerken.

Het zijn wel allebei stations met conventionele punten, dus gezien mijn voorgenomen upgradepad zou ik ze niet kopen, maar ik zou ze zonder meer durven aan te raden.

P.S. Grappig detail van de Hakko (sorry, daarna hou ik echt op over de zinnige functie van zekeringen - merk trouwens op dat de zekering niet zomaar door een zekeringridder te vervangen is door een willekeurig zware) wordt genoemd op https://www.eevblog.com/forum/repair/hakko-fx-888d-120v-connected-to-2…

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zag op soldeerpunt.nl dat de FX888 niet meer geleverd wordt, alles wat aangeboden wordt zouden klonen zijn.https://soldeerpunt.nl/

Waarschuwing!
Er worden regelmatig namaak HAKKO FX-888, FX-888D en FX-951 stations aangeboden op het Internet. Dit is veelal namaak van Chinese makelij. De analoge FX-888 is bij geen enkele officiële HAKKO dealer meer verkrijgbaar. Dit station is door HAKKO uitgefaseerd. Ook de FX-888D stations van Aliexpress en Banggood e.d. zijn goedkope namaak stations van slechte kwaliteit. Onderdelen voor dit type stations hebben wij op voorraad maar leveren wij alleen aan klanten die hun (echte) station bij ons hebben gekocht. De echte stations gaan echter zelden of nooit stuk.

Wat heb je nou echt nodig voor hobby elektronica thuis?
Actieve tip is ideaal, maar ook kostbaar. Ik denk dat een WS81 al een goede stap beter is dan standaard (holle punten met een ver doorlopend element).
Maar meestal voldoet een 70-80W standaard station gewoon.
Zelf heb ik het tot nu toe gered met een goedkope 2e bout (100W) voor zwaardere bedrading en stekkers (niet voor PCB werk).

FX888 is vervangen door FX888D.

Op 9 maart 2019 00:25:11 schreef maartenbakker:
Ik heb zelf ook goede ervaringen met een heteluchtstation van Aoyue, het is een van de betere Chinese kloonmerken.

Zelfde ervaring hier, geen ervaring met hun soldeerstation, wel met hun heteluchtstation 852. Pre heater 853 is ook goed bruikbaar, temperatuursregeling van de mijne is niet heel goed mogelijk dat dit bij de huidige modelen beter is. Ik houd in ieder geval een IR thermometer bij de hand. De netschakelaar moest ik al wel eens vervangen, deze viel uit elkaar naar een paar jaar gebruik.

Op 9 maart 2019 13:39:22 schreef markce:
Wat heb je nou echt nodig voor hobby elektronica thuis?

Eem preheater kan ik aanbevelen, maakt het leven makkelijk met multilayer printen of als je wel eens met SMD en soldeerpasta werkt.

[Bericht gewijzigd door Blackfin op zaterdag 9 maart 2019 14:43:14 (19%)

This is the world we know best, the world of madness

Zal eens meevloeken.
Denk als je voor Aoyue gaat je dan beter een Aoyue 2930 of 2901 neemt. Die gebruiken nl ook actieve punten. Merk ook op dit de enige modellen zijn in hun loodvrije serie. Gebruiken denk wel een eigen versie, niet zeker T12 er in past. Misschien werkt een T12 boutje er ook wel op?
http://www.aoyue3d.com/en/pro/default.asp?id=308

Eleshop analoge versie:
https://www.eleshop.nl/aoyue-2901-soldeerstation-voor-loodvrij.html

Ben een fan van actieve punten en snap eigenlijk niet waarom deze niet vaker aanbevolen worden. Ok, vroeger waren het enkel de professionele die veel duurder waren. Maar tegenwoordig vind je ze soms al goedkoper dan merk hobby stations. Zoals bv de STM32 T12 versies, directe Hakko FX-951 clonen etc die echt wel beter presteren dan hobby Weller of Hakko FX888.
En vroeg of laat komt iedereen wel eens in aanraking met loodvrij. Holle punt stations trekken t dan niet altijd.

De aoyue 2901 presteren volgens uw dus even goed als vergelijkbare wellers?
in dat geval kies ik voor een aoyue

Op 9 maart 2019 14:41:36 schreef Blackfin:
[...]

Zelfde ervaring hier, geen ervaring met hun soldeerstation, wel met hun heteluchtstation 852. Pre heater 853 is ook goed bruikbaar, temperatuursregeling van de mijne is niet heel goed mogelijk dat dit bij de huidige modelen beter is. Ik houd in ieder geval een IR thermometer bij de hand. De netschakelaar moest ik al wel eens vervangen, deze viel uit elkaar naar een paar jaar gebruik.

[...]

Eem preheater kan ik aanbevelen, maakt het leven makkelijk met multilayer printen of als je wel eens met SMD en soldeerpasta werkt.

Dat heb ik niet gezegd. Ik reageerde op bovenstaande post.
Wou enkel laten weten dat Aoyue ook cartridge type soldeerstations hebben. Als je op hun site voor loodvrij kiest worden ook slechts die types getoond. Waarschijnlijk net omdat ze cartridges gebruiken en dus sneller reageren waardoor ook beter geschikt voor loodvrij. Zal in alle geval beter zijn dan de meeste korte/holle punttypes.
Denk niet ze standaard T12 tips gebruiken en je dus wel die van hun moet kopen.
Weet wel in t verleden verschillende contacten van holle tip stations naar oa Aoyue 2930 of 2901 overgestapt zijn en wel tevreden waren.

Een KSGER T12 station daarentegen gebruikt dan wel standaard Hakko T12 tips, waardoor je mochten de namaak tips niet zo lang meegaan je eventueel originele Hakko tips kan kopen.

Al de types ik tot hiertoe gegeven heb was omdat je blijkbaar toch liever niet een paar 100 euro uigeeft en dus budget stations genoemd die cartridges gebruiken.
Zelfs al zijn 't Chinese stations, het is een beter techniek dan holle punten. Presteren meestal beter en vaak ook nog goedkoper. Zels beter dan Weller en Hakko holle punt stations.
Voor jou toepassing, geen multilayers, geen loodvrij etc... wrs best ok.

Had Kruimel niet een KSGER T12 besteld en ondertussen toegekregen?
Misschien die zijn ervaringen kan delen?

Heb je trouwens deze link al eens bezien? Als je de commentaren leest, worden ook ervaringen van andere stations gemeld, zoals T12 cloon.
https://www.eevblog.com/forum/manufacture/newest-pace-ads200-productio…

Je vind ook eevblog ook nog wat topics over KSGER T12 of andere T12 clonen. Die komen dan meestal van gebruikers, dus geen Dave rants...
Vaak nuttige info, nogmaals, meeste zijn erg tevreden over de prestaties.
Maar het is Chinees en zit al wel eens eentje tussen die niet werkt.

ik denk toch dat ik voor een b-merk soldeerbout ga. De aoyue 9378. er zit nog een reserve element bij en andere soldeer punten zijn minder duur dan bij a-merk. Zijn ook veel goede reviews op eleshop.https://www.eleshop.nl/aoyue-9378-soldering-station.html