snelheidsafhankelijk aan/uit schakelen van 12v relais

Shiptronic

Overleden

Op 8 maart 2019 11:37:04 schreef MGP:

Voor een aangepast autorelais zorg jij ook, liefst een met blusdiode ingebouwd als dat bestaat.

Ja die bestaan, vaak in een groen jasje.

link: https://www.rdae.nl/2741-relais-maak.html , (idd niet groen :) 0

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 8 maart 2019 11:47:50 (14%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

MGP, bedankt voor uw interesse in de materie en de beloftevolle vragen:
- Voor de juiste puls opname verkies ik een hall sensor. Ik verkies echter een inductieve sensor omdat een metalen pen toevoegen gemakkelijker gaat dan een magneet. Een bevestiging voor de sensor is geen probleem en het aanbrengen van metalen pennen ook niet.

- bij stilstaan mag de ventilator blijven draaien.

- een vertraging bij inschakelen is niet nodig, bij uitschakelen is 30 sec een goed uitgangspunt.

- relais is geen probleem, een externe diode kan ook.

Op 8 maart 2019 11:58:37 schreef EDCE:
- Voor de juiste puls opname verkies ik een hall sensor. Ik verkies echter een inductieve sensor ...

Rare opvatting 2x verkiezen ;)

Zoek er eens ene uit op een of andere website...

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

Je hebt ook halsensoren met ingebouwde magneet, die reageert ook op een pen/bout.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Misschien was ik te vaag. Ik neem een inductieve sensor.

Arco

Special Member

Het is verbazend wat je met een enkel cmos ic kunt doen.
Ook nog naloop-timer erbij (tegen zenuwachtig schakelen), en temp. correctie. (bij hoge omgevingstemperatuur gaat 'ie tot hogere snelheid aan)
Had helaas geen 4093 meer liggen, anders had ik 't even uitgetest... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, heb je ook even getest hoe de schakeling zich gedraagt bij 5, 6, 7 of 8Hz, anders moet ik mij dit WE niet teveel vermoeien als dat goed werkt. ;)

LDmicro user.

Arco, goed gezien van die toevoeging van een temperatuurgevoelige weerstand en de naloop. Er bestaan inderdaad hall-sensors met ingebouwde magneet. Als de inductieve sensor wat bokkesprongen zal maken kan ik altijd nog overschakelen op een dergelijke geartooth hall-sensor.

MGP, Arco, ik zie er niet tegenop om 6 x eenzelfde metalen beugeltje onder 6 schroeven te klemmen. Dus je mag uitgaan van 6 pulsen per toer.

Zopas het programmaatje gemaakt voor gebruik met een pic 16F88 met 2 instelpot's (0-100sec delay OFF en 1-200km/h speed).
Heb 1 imp/tr gehanteerd, heb telaat uw post gelezen.

In het WE een testopstelling maken maar zou graag eens weten hoe je aan die 7,6 Hz komt aan 40km/h...maw hoeveel is de omtrek van uw band waarmee je gerekend hebt? ... in mm.

LDmicro user.

40km/h = 11,11m/s = 11111mm/s
wielomtrek is 1840 mm
11111 : 1840 = 6 tr/s

Ik hoop dat ik het zo juist heb.

Ik had eerst de wielomtrek berekend aan de hand van de bandenmaat (125 x 13) en kwam daardoor aan 7,6 tr/s. Gisteravond heb ik de omtrek gemeten en kwam uit op 184 cm.

Deze voormiddag een testopstelling gemaakt en hier is het resultaat.

Je ziet in de achtergrond een display die de berekende Hz (omw/sec) toont, het getal is 1 cijfer na de komma (komma wordt niet getoond).
Het verschil met het ingangsdisplay(generator) wordt veroorzaakt omdat ik reken met integer getallen maar dat doet niks af aan de werking.

Het filmpje toont een led ipv een relais en de delaytime staat op 1sec.
Je ziet ook dat de led soms uitgaat maar dat wordt veroorzaakt door de generator die zijn waarden wegschrijft.

Eerst had ik gedacht om een mosfet te gebruiken om het autorelais direct aan te sturen maar aangezien de GND van de 12v dan via de print loopt heb ik daarvan afgezien en een relais gebruik om een potentiaalvrij contact te krijgen.

De UART(2400b) uitgang zit erin geprogrammeerd en kun je gebruiken als je wilt, het was voor mij enkel een hulpmiddel.

**edit
1 imp/omwenteling!
Het wiel moet bij de start 2 omwentelingen gedaan hebben vooraleer de schakeling in bedrijf gaat om te vermijden dat bij een koude start de ventilator begint te draaien.
De manualschakelaar kan ook een NO temp-sensor zijn.

**

Het schema en filmpje zeggen genoeg denk ik.

Je kan de 16F88 van mij afkopen tegen kostprijs + verzending of zelf laten programmeren met bijgevoegde hex-file, maar je hoeft natuurlijk niks, je kan ook zelf eens experimenteren met Arco's schema.

https://youtu.be/pS2l1HYBV10

EDIT: De hex-file werd aangepast naar de nieuwere versie op 15/03/19

LDmicro user.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Is een goedkope GPS-sensor met kleine µC niet veel eenvoudiger te realiseren? Eventueel een extra temperatuur sensor om niet nodeloos te koelen bij koude motor. Kan ook gewoon een clixon zijn. Een NO type met een sluittemperatuur van bijvoorbeeld 75°C.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
High met Henk

Special Member

Chapeau voor MGP en zijn effort

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 10 maart 2019 12:51:34 schreef buckfast_beekeeper:
Is een goedkope GPS-sensor met kleine µC niet veel eenvoudiger te realiseren?..

Waarschijnlijk wel, heb je daar een voorbeeld van of voel je u geroepen om dat te programmeren?

Iemand die niet kan programmeren zal daar maanden voor nodig hebben, de meesten vergeten dat en iemand die kan programmeren stelt zo'n vragen niet, die neemt een controller en begint eraan.

edit: niet vergeten dat een GPS module niet onder de motorkap kan.

edit2: µC pin nummering in schema was verkeerd, is aangepast.

LDmicro user.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Er zijn vele libraries voor GPS te vinden. Het is ook geen rocket scene om de NMEA string te ontcijferen. In een 2CV zullen er weinig plaatsen zijn waar de GPS geen ontvangst heeft. Moet alles sowieso onder de kap? Kan 2 draadjes naar het relais toe niet voldoende zijn? Eventueel een extra draadje voor de clixon. Deze kan gewoon naar massa trekken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 10 maart 2019 14:25:16 schreef buckfast_beekeeper:
Er zijn vele libraries voor...

Een dooddoener....wordt veel teveel gebruikt mijn inziens :)

LDmicro user.

Aan MGP : uit de kunst design. Twee opto-couplers maken het gebruik van de microcontroller mogelijk. Daardoor ook een compact design. En inderdaad het filmpje is erg overtuigend. Komt bij uitgang 11 dezelfde puls als bij 9 ?.En ik genoeg aan één metalen pulsplaatje, da's ook weer meegenomen.

Shiptronic

Overleden

Een Arduino word afgeschoten, maar dit komt toch op het zelfde neer? Alleen heeft ts nu geen programmer, geen print en rand onderdelen. O in plaats van een AVR een PIC, beide kunnen het klusje simpel klaren. Met een Arduino had TS zelf simpel wijzigingen kunnen door voeren?

En dat ook voor de prijs van een postzegl: https://nl.aliexpress.com/item/WAVGAT-hoge-kwaliteit-UNO-R3-MEGA328P-C…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 10 maart 2019 16:14:28 (40%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Met een Arduino had TS zelf simpel wijzigingen kunnen door voeren?

Met de hardware-only versie ook... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 maart 2019 15:05:42 schreef EDCE:
Komt bij uitgang 11 dezelfde puls als bij 9 ?.

Het verschil tussen 9 (~60km/h) en 11 (~73km/h) is het aantal tr/sec.
De software meet de tijd tussen 2 opgaande flanken van de puls, die puls moet zeker 1ms duren maar dat is voor de praktische kant geen probleem denk ik(een breder plaatje maken).
De omzetting is dan makkelijk te maken.

@Ship. een arduino wordt niet afgeschoten, verre van, maar ik kan dat niet en de TS ook niet, wat wil je dan?.... wie is er wel bereid om zoiets te programmeren?

Weetje:
Ben zopas thuis van een repair cafe en heb daar wat staan keuvelen met de techniekers, toeval... 1 ervan was de oom van Vincent Himpe, voor vele CO'ers een bekende, die werkt nu in de Teslafabriek, printen ontwerpen voor die auto's.

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

Ik snap je insteek en waardeer je effort! , was ook geen kritiek, maar ik zie dat je het ermee eens bent dat het dezelfde insteek is. Het voordeel zou zijn de software kant, hoe goed de opgave ook is, er zijn toch altijd kleine aanpassingen nodig ( aantal sensoren , afgelegde afstand/puls e.d.) nu moet de pic heen en weer, anders post je gewoon even de inhoud die TS er dan zelf in kan schieten. Maar TS heeft nu ook een leuke oplossing.

En iets uit de hoek van FreeE , jammer dat hij hier niet meer komt, kon wel van zijn posts genieten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Free_electron dat was zijn nicknaam, kon er niet opkomen.Thx

De pic zal wel van eigenaar veranderen, TS heeft een mail gestuurd en ik denk dat er geen software updates zullen nodig zijn, er zit meer software in dan hij gevraagd had in zijn post ;)

Het enige waar hij moet op letten zijn de onstoringscondensatoren op de voedingsleidingen, in auto's heikel punt.

LDmicro user.

Vooreerst : toch aangenaam te horen dat er vele mogelijkheden zijn. Natuurlijk merk ik wel verschil tussen de denkers en de doe-denkers op CO. Voor mij wordt de keuze tussen de verschillende oplossingen niet gemakkelijker. Een voordeel is dat ik geen enkele oplossing a priori aan de kant moet schuiven. Werkt één oplossing niet dan kan ik altijd de andere nog proberen.
De oplossing van MGP is aangetoond dat die werkt, dus die is compleet en die krijgt dan ook de voorkeur. Bedankt daarvoor MGP ! Nu nog de onderdelen zoeken en dan aan de slag met solderen, monteren en testen.

Arco

Special Member

Had nog een oude 4093 gevonden om even te testen. Met aangegeven waardes schakelt de uitgang ongeveer op 6Hz bij 25 graden.
Nalooptijd is 10 seconden. Getest met een HEF4093.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com