Op 8 maart 2019 14:22:37 schreef Blackfin:
[...]
Een zekering in het primaire circuit is ook niet verplicht als aan de secundaire zijde een zekering zit en of er slechts een beperkte vermogensopname mogelijk is. Het is dus geen ontwerpfout het is een ontwerpkeuze.
Een foute keuze is ook een keuze, dus ontwerpkeuze is een valide eufemisme voor ontwerpfout. En als die zekering echt niet verplicht is, is dat een loophole waarvan niet verplicht gebruik gemaakt hoeft te worden. Een fabrikant die er wel gebruik van maakt, begaat in veel gevallen een ontwerpfout. Het is niet voor niets dat alle iets zwaardere trafo's en de meeste wat lichtere in de regel primair afgezekerd worden. Inwendig thermisch, op stroom of allebei. Ook al in het jaar kruik waarin veiligheidsvoorschriften nog minder streng waren. Zelfs als je niets van trafo's weet is het een no-brainer: de zekering zit vóór het eerste onderdeel dat redelijkerwijs stuk kan gaan en bij defect minder stroom kan of zal trekken dan het net kan leveren. In Engeland is dat door ontwerpkeuzes het netsnoer, op het continent is dat meestal het eerstvolgende component achter het netsnoer.
Dave was gewoon zo dom om de dubbele voedingsspanning op het apparaat aan te sluiten. Dave is kennelijk een gemakzuchtig mens die universal input als normaal verondersteld. Hij had natuurlijk aan het gewicht kunnen voelen dat er een transformator in zou zitten zoals bij ALLE Weller soldeerstations. Hij geeft dat later ook toe maar maakt vervolgens nog een video om even lekker te ranten over het gebrek aan een primaire fuse. Kennelijk had hij de views nodig om een nieuwe bout aan te schaffen
Ik wist dat je het op de persoon ging gooien, want dat doen mensen in zo'n geval vaak. Ik kijk ook met gemengde gevoelens naar Jones, maar dat gebruik op 240V voegt alleen nog maar toe aan het argument van de ontwerpfout: er zat een universele netingang op, dus dan weet je als fabrikant vantevoren dat een of andere idioot vroeg of laat de fout ingaat. Je kunt dan gokken dat zo iemand de schuld volledig bij zichzelf legt (google "you're holding it wrong") en de kas spekt door een nieuwe te kopen, maar je neemt als bedrijf ook bewust de gok dat de klant ontevreden achterblijft terwijl je dat doodsimpel had kunnen voorkomen. Verder krijg je hetzelfde effect als er een nul onderbroken raakt met overspanning als gevolg (in de VS zijn veel installaties 2- of 3 fasen), of als de trafo onverhoopt spontaan stukgaat. Je kunt het simpelweg niet op "een sukkel die iets fout doet" gooien.
Ik ga zelfs even uitleggen waarom het niet hebben van een primaire zekering zelfs veiliger is dan het wel hebben daarvan.
Bij een correcte afzekering van een transformator zal deze er niet uit horen te gaan, als de zekering er dus wel uitgaat is er meestal sprake van een defect met mogelijk gevaarlijke gevolgen. Zekeringen die er regelmatig uitgaan worden vaak vervangen door veel te zware zekeringen of zelfs met een permanente zekering. Dat kan vervolgens leiden tot ernstige gevolgen. Als fabrikant wil je niet door het slijk gehaald worden omdat een idioot jouw product tot een brandgevaar heeft gereduceerd.
Die transformator van Dave had niet in brand kunnen vliegen, er zit namelijk niets brandbaars in de transformator, zodra de primaire wikkeling zijn isolatie verliest spreekt de automaat vanzelf aan en daarmee is de veiligheid gegarandeerd. Bij een transformator die afgezekerd is met een permanente zekering is een serieuze vermogensoverdracht naar de secundaire zijde en mogelijk buiten de fire enclosure wel mogelijk en daarmee is de veiligheid niet gegarandeerd.
Dat is geen uitleg, maar een betoog dat het nooit goed kan, hoe de fabrikant het ook doet. Immers zonder zekeringen, krijg je idioten die daarover klagen en volgens jou met zekeringen ook.
In werkelijkheid, is het vrij algemeen bekend dat je geen te zware zekeringen in apparaten moet plaatsen en dat het anders fout kan gaan. En als je als fabrikant kunt kiezen tussen een slecht ontwerp en klachten of een goed ontwerp en klachten... Dan hoop ik dat de keuze duidelijk is. Trouwens, je kunt jouw scenario ook prima ondervangen door een zekering mee te wikkelen in de trafo. Dat is alweer een stuk minder aantrekkelijk voor mensen die er een te zware in willen zetten.
Wat de brandbaarheid betreft: natuurlijk zitten er brandbare materialen in en aan de trafo, maar als het meezit zijn die netjes zelfdovend of vlamvertragend zodat de installatiezekering er uitligt voordat er iets anders ontbrandt, maar waarom zou je het zo ver willen laten komen?
Het is net als Rifacondensatoren en Appleproducten echt een aantrekkelijk discussie-onderwerp voor goedpraters. Niets persoonlijks verder, ik vind het inmiddels gewoon grappig om te zien hoe dat werkt.
Voor de context: als ik zeg dat ik geen Weller, Apple of Rifa koop en ze ook niet algemeen zou aanraden, betekent dat niet dat ik geen respect heb voor de goede eigenschappen van hun producten of voor de keuzes die mensen maken die ze wel aanschaffen. Nogmaals, Weller heeft ook producten die in de praktijk prima voldoen en als je die dan gunstig kunt aanschaffen: waarom niet? Maar mensen moeten wel hun overweging kunnen maken en weten dat het niet zaligmakend is.