lasapparaat laat ene zekering trippen andere niet

Mijn lasapparaat (type elektra beckum co2 120/15) liet in mijn eerste werkplaats vrij vaak de zekering automaat trippen, bij een lang verlengsnoer tussen laspost en stopcontact gebeurde dit niet. Een installateur heeft toen de b karakteristiek automaat vervangen voor een c karakteristiek. Dit heeft vervolgens altijd perfect gewerkt.

Nu heb ik sinds kort een nieuw werkplaats aan huis, bij het aanpassen van de groepenkast heb meteen een automaat laten plaatsten met c karakteristiek.

Tot mijn verbazing gaat deze er soms toch nog uit bij lassen. Dit is niet altijd maar toch vaak genoeg om behoorlijk irritant te zijn.

Nu keek ik op het typeplaatje en zag dat het lasapparaat 2,8 Kva is (zie foto). Nu weet ik dat lastrafo's bij opstarten wat meer dan vermeldde vermogen kunnen vragen, maar dit is wel erg veel.

Vragen:

  • Hoe kan het dat de ene C automaat er wel uitvliegt en de andere niet.
  • is het uberhaupt niet raar dat zo'n relatief licht lasapparaat de automaat laat uitslaan. kortom kan daarin iets fout zitten?
Met vriendelijke groet, Rob
mel

Golden Member

De ene c-karakteristiek is de andere niet, er zit nogal spreiding tussen.
En ook kan de voedingsspanning een andere waarde hebben dan je oude werkplaats.
Idd, een lange kabel ertussen zorgt voor een bepaalde weerstand, waardoor de opstartstroom beperkt word.
Aan je las machientje mankeert dus niks :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha Robvansuilen,

Staat er nog meer verbruikers op de groep die van tijd tot tijd aangaan?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
GJ_

Moderator

Eventueel kun je nog een D karakteristiek proberen. Die is meer voor trafo's.

Als je in de oude werkplaats een C20 had en nu een C16 kan het daar aan liggen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

of zit de verlichting en een deel van t thuis er ook nog bij, of evt elektrische kachel in de werkplaats?

een hogere netspanning helpt ook wel, als je eerst nog 223V had en nu 246V dan wil zo'n oude trafo een hogere inschakelstroom trekken.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 6 maart 2019 18:01:57 (40%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dank voor de suggesties helaas is van het volgende sprake:

-Zelfde dorp ongeveer km van elkaar dus verschillen in netspanning lijkt mij van niet
-Beide werkplaatsen c16 automaat wel van verschillende merken, oude werkplaats Häger nieuwe werkplaats E-mat (compleet nieuwe groepenkast in huis).
-Ik heb in mijn werkruimte 2 groepen +verlichtingsgroep, de ruimte wordt nu ingericht dus er stonden geen andere verbruikers op de groepen.

Is het überhaupt normaal dat een 2,8kva belasting een 16A automaat uit laat slaan?

De suggestie van GJ om naar d-karakteristiek te gaan, is dat veilig? de groep is niet gereserveerd voor het lasapparaat allen, de helft van de stopcontacten van de ruimte zitten erop. (op moment van lassen was er niets aangesloten dat ook verbruikt)

Met vriendelijke groet, Rob

Op 6 maart 2019 18:00:55 schreef testman:
of zit de verlichting en een deel van t thuis er ook nog bij, of evt elektrische kachel in de werkplaats?

een hogere netspanning helpt ook wel, als je eerst nog 223V had en nu 246V dan wil zo'n oude trafo een hogere inschakelstroom trekken.

hihi mijn werkplaats heeft warmwater vloerverwarming...

Met vriendelijke groet, Rob

zet er maar een een hager in dan, emat is budget spul..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

-Zelfde dorp ongeveer km van elkaar dus verschillen in netspanning lijkt mij van niet

Dat zegt weinig. Soms zie je zelfs in dezelfde straat redelijke verschillen.
Heb dat gezien bij een bedrijf wat aan een uitloper van het net zat in een industriegebiedje.

Schijnbaar dunne kabels, want de netspanning varieerde enorm (licht zwakker/feller, constant klaaglijk piepende UPS'sen)
Vijfhonderd meter verderop was alles wel goed. Is diverse malen gemeten, maar het viel 'binnen acceptabele normen...'

(erg prettig is het niet als de lichtsterkte constant op en neer jojoot en de UPS'sen piepen... :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jinny

Golden Member

Fatsoenlijk materiaal gebruiken ipv Emat zooi.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 6 maart 2019 21:40:09 schreef Jinny:
Fatsoenlijk materiaal gebruiken ipv Emat zooi.

Wat is er precies mis met e-mat. Heb je er zelf negatieve ervaringen mee of is dit (niet lullig bedoeld) napraterij? Lijkt me toch gewoon spul wat aan de Nederlandse/europeese richtlijnen moet voldoen?

Met vriendelijke groet, Rob
Jinny

Golden Member

Kwaliteitsverschil tov meer fatsoenlijke merken.
Er zit bv meer spreiding in de specs.
Een C moet tot 10 maal de initiële waarde kunnen hebben voor 0.1 seconde.
Bij bokkiwokkie merken schort het daar nog al eens aan.
Daarbij telt ook dat er geen wet is.
Je mag op je automaten plakken wat je wilt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Er is misschien nog een afwijking in de verschillende automaten, nl. de breedte van de automaten….Bij Hager is die waarschijnlijk een keer zo breed. nl, 2 modulen ipv 1.. Hij kan daardoor iets beter zijn warmte kwijt...en is daardoor iets minder gevoelig...

De hoogte van de spanning kan ook een oorzaak zijn.nl hoe hoger de spanning hoe lager de stroom wordt...om HETZELFDE vermogen te krijgen..
de formule luidt: I = P / U.

Of in geschreven de stroom wordt bepaald door het vermogen te delen door de spanning.

Ik laat bewust de cos phi buiten beschouwing. Ga puur vanuit een Ohmse belasting.

Dus een elk. kachel bijvoorbeeld... stel die heeft een vermogen van 2300W gedeeld door de spanning zeg maar 230V dan wordt de stroom dus 10 Ampere.

En zeker de kabellengte kan ook een factor zijn...door een langere kabel treedt er, een soort van demping op van de inschakelpiek.
Uiteraard zijn er ook nog andere automaten verkrijgbaar. Die nog moeilijker uitschakelen dan de C karakteristiek. Nl een D of H...

Goedkoper en bijna het allerbeste is gewoon de zekering van vroeger...die porseleinen/ stenen, die je er gewoon indraait.. Uiteraard wel even 1 nemen met een Slak er op. Dat is nl de trage uitvoering.
Wij plaatsen voor hoogfrequent acculaders nog altijd deze bij voorkeur...
Gaan er nooit uit....Behalve er iets is met de lader zelf...

buckfast_beekeeper

Golden Member

2800VA bij 220V = 12.72A. Wel heel kort bij de 16A. Zo een apparaat kan beter achter een 20A automaat. Een apart stopcontact is ook geen overbodige luxe. Hier draait de laspost op 400V. Scheelt een slok op de borrel.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 10 maart 2019 18:46:51 schreef Jinny:
Kwaliteitsverschil tov meer fatsoenlijke merken.
Er zit bv meer spreiding in de specs.
Een C moet tot 10 maal de initiële waarde kunnen hebben voor 0.1 seconde.
Bij bokkiwokkie merken schort het daar nog al eens aan.
Daarbij telt ook dat er geen wet is.
Je mag op je automaten plakken wat je wilt.

De spreiding in de specs zou natuurlijk mijn problemen kunnen verklaren een C karateristiek moet 5 to 10 maal Ln kunnen hebben. Dus het zou kunnen zijn dat de emats maar krap 5x Ln halen. Of dat nou persé een zaak van slechte kwaliteit is is discutabel (het valt dan immers binnen de specs)

Ik begrijp dat je emat een bokkiewokkie merk vind. Nogmaals de vraag heb je er zelf ervaring mee of heb je meetgegevens om deze bewering te ondersteunen?

Ik vraag dit omdat enerzijds mijn hele meterkast emat is en ik me als wat jij zegt klopt en als je dat echt kunt onderbouwen ik me misschien zorgen moet maken. Anderzijds ik (eerlijk is eerlijk) een beetje allergisch ben voor mensen die roepen dat duurder en al lang op de markt beter is dan nieuw/onbekend en wat voordeliger.

emat is al een keer ter discussie gesteld in dit dit topic en daar kwam behalve een bevestiging van vooroordelen niets hards aan bewijs tegen emat uit.

Met vriendelijke groet, Rob

Op 10 maart 2019 18:57:10 schreef buckfast_beekeeper:
2800VA bij 220V = 12.72A. Wel heel kort bij de 16A. Zo een apparaat kan beter achter een 20A automaat. Een apart stopcontact is ook geen overbodige luxe. Hier draait de laspost op 400V. Scheelt een slok op de borrel.

ik dacht dat 12,72 en 16 a nog een redelijk verschil was, maar ik begrijp uit jouw antwoord dat het logisch is dat een automaat hierop tript.

Ik kan hiermee dus uit sluiten dat er daadwerkelijk iets met het lasapparaat mis is en dat deze teveel vermogen trekt?

Denk dat ik op advies van Jinny en Testman de automaat een ga vervangen voor een häger uit mijn oude werkplaats. Dan kunnen dar mooi de originele B karakteristieken weer in.

[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op zondag 10 maart 2019 19:11:40 (13%)

Met vriendelijke groet, Rob

Toen u dit lasapparaat kocht zat daar een normale 230V stekker aan?? of zo`n CE stekker? Ik noem het voor het gemak altijd de blauwe camping stekker. Deze blauwe stekker mag bij bepaalde uitvoeringen en merken 20A voeren. De gewone stekkers en wandcontactdozen MOGEN NOOIT HOGER af gezekerd worden dan 16A. een B,C,D,H karakteristiek maakt niet uit. De stroom wordt nl. begrensd op maximaal 16A. Alleen de uitschakeltijd wordt mede door de tijd en inschakel piek bepaald. Vandaar de verschillende soorten zekeringen (Snel en Traag) en automaten met een B,C,D,H karakteristiek.

Op 10 maart 2019 19:08:55 schreef Fiat:
Toen u dit lasapparaat kocht zat daar een normale 230V stekker aan?? of zo`n CE stekker? Ik noem het voor het gemak altijd de blauwe camping stekker. Deze blauwe stekker mag bij bepaalde uitvoeringen en merken 20A voeren. De gewone stekkers en wandcontactdozen MOGEN NOOIT HOGER af gezekerd worden dan 16A. een B,C,D,H karakteristiek maakt niet uit. De stroom wordt nl. begrensd op maximaal 16A. Alleen de uitschakeltijd wordt mede door de tijd en inschakel piek bepaald. Vandaar de verschillende soorten zekeringen (Snel en Traag) en automaten met een B,C,D,H karakteristiek.

Ik heb het apparaat tweedehands overgenomen, maar er heeft altijd een normale stekker aangezeten.

Het probleem is in mijn ogen (zoals beschreven) te wijten aan inschakelpiek. Op een andere automaat met C karakteristiek (in mijn oude werkplaats, waren er geen problemen.

Overigens klopt wat u schrijft over begrenzing op max 16A in mijn ogen niet helemaal; zie artikel op wikipedia Wat ik hieruit begrijp is dat inschakelpieken voor een korte tijd (<0,1) sec veel hoger kunnen zijn dan 16A, afhankelijk van de karakteristiek van de automaat in kwestie. Dit geldt zelfs voor de thermische overbelasting.

Met vriendelijke groet, Rob
maartenbakker

Golden Member

Op 10 maart 2019 19:03:52 schreef Robvansuilen:
[...]

emat is al een keer ter discussie gesteld in dit dit topic en daar kwam behalve een bevestiging van vooroordelen niets hards aan bewijs tegen emat uit.

Als ik het zo snel eens lees, is 100% zeker dat het een bokkiewokkiemerk betreft. Of het ook een slecht bokkiewokkiemerk is, moet zich nog bewijzen. Het kan ook 'goed genoeg' zijn. Het punt is denk ik meer dat je voor je veiligheid niet per definitie wilt vertrouwen op componenten die zich nog niet hebben kunnen bewijzen en de schijn tegen hebben. Een belangrijke motivatie achter de vooroordelen is de lage prijs. Je kunt maar tot een bepaald punt bezuinigen zonder dat de kwaliteit eronder lijdt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 maart 2019 19:16:47 schreef maartenbakker:
[...]Als ik het zo snel eens lees, is 100% zeker dat het een bokkiewokkiemerk betreft. Of het ook een slecht bokkiewokkiemerk is, moet zich nog bewijzen. Het kan ook 'goed genoeg' zijn. Het punt is denk ik meer dat je voor je veiligheid niet per definitie wilt vertrouwen op componenten die zich nog niet hebben kunnen bewijzen en de schijn tegen hebben. Een belangrijke motivatie achter de vooroordelen is de lage prijs. Je kunt maar tot een bepaald punt bezuinigen zonder dat de kwaliteit eronder lijdt.

Dan lees jij toch echt anders dan ik, er staat geen enkele gemeten bewijzen in of zelfs maar praktische negatieve ervaring. Alleen horen van en het is goedkoop dus dan zal het wel niet goed zijn achtige sentimenten. In het tweede topic word zelfs positief gerefereerd aan het merkt in de zin van 5 jaar geleden geïnstalleerd en tot nu toe geen problemen.

Mijn punt is; ik snap je redenatie, maar een gevoel of sentiment is totaal iets anders dan bewijs.
Mijn gedachtengang is; Het is op de nederlandse markt, het heeft KEMA goedkeuring. Dat lijkt mij toch objectieve info over (minimale )kwaliteits eigenschappen?

Met vriendelijke groet, Rob
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 10 maart 2019 19:08:55 schreef Fiat:
Toen u dit lasapparaat kocht zat daar een normale 230V stekker aan?? of zo`n CE stekker? Ik noem het voor het gemak altijd de blauwe camping stekker. Deze blauwe stekker mag bij bepaalde uitvoeringen en merken 20A voeren. De gewone stekkers en wandcontactdozen MOGEN NOOIT HOGER af gezekerd worden dan 16A. een B,C,D,H karakteristiek maakt niet uit. De stroom wordt nl. begrensd op maximaal 16A. Alleen de uitschakeltijd wordt mede door de tijd en inschakel piek bepaald. Vandaar de verschillende soorten zekeringen (Snel en Traag) en automaten met een B,C,D,H karakteristiek.

Dat is 1 van de grote verschillen met BE. Daar mag een standaard zekering 16A of een automaat 20A op 2,5mm2. C is hier ook een standaard geplaatste automaat. B ga je hier niet snel vinden.

@TS: bij veelvuldig trippen wordt een automaat ook nog eens gevoeliger. Veelvuldig aanslaan geeft ook meerdere stroom pieken na elkaar.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Jinny

Golden Member

Ik heb nog eens een berg van die Emat kastjes op moeten hangen.
Was er niet kapot van.
Meetgegevens heb ik niet.
Maar de toenmalige opdrachtgever ging voor de prijs, bodemprijs....
NEN1010 was ook maar overbodige ballast....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

heb onlangs zo'n C16 alamatje van emat ergens overgehouden, ding zou ook nog 6kA zijn, geloof ik ook niet echt. nergens staat waar het is gemaakt, dat zegt ook al snel made in china. de behuizing is van zacht kunstof, zoals oa hager dat is, maar toch vlamvertragend kan ik zeggen na een test.

nu is er ook nog eens de ingestelde lasstroom, of je nu 1,6mm of 3mm elektroden gebruikt scheelt wel voor de opgenomen stroom..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 10 maart 2019 20:25:30 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer