Vraag over veiligheidscategorie

Dag allemaal

Ik ben een eindejaarsstudent die bezig is met zijn stage.
Mijn stage gaat over veiligheid van elektrische machines.
In het bedrijf waar ik mijn stage doe maken ze gebruik van een veiligheidsrelais op de opstelling. In onderstaande linken kan je de aansluitingen zien van de veiligheidsrelais.

Situatie schets:
Y 32= aangesloten aan PLC als input
aansluitingen op S34= reset van de veiligheidsrelais
aansluitingen 13 en 23: onderbreken contactors van de motoren.

De veiligheidsrelais
https://gyazo.com/b3c29caa96edb1f4b6e4b22bf168a84a

De noodstoppen aangesloten op ingang (S11 en S12, S21 en S22= dubbelpolige uitgevoerd)
https://gyazo.com/5c91951a7014811f137c3ffd0d91126a

Zoals je kan zien zijn de ingangen dubbelpolig uitgevoerd, maar zijn de contacten van de contactors niet aangesloten op de veiligheidsrelais. Hiermee bedoel ik de controlecontacten van de contactor.
In principe zal de veiligheidsrelais dus nooit kunnen zien of de contacter vastplakt. (klopt deze redenering?)

Mijn vraag is nu: hoe het nu getekend is op de schema's, is de opstelling uitgevoerd volgens veiligheidscategorie 1 of 2? En is dit veilig genoeg?

Alvast bedankt.

GJ_

Moderator

Op 8 maart 2019 14:05:10 schreef Willemdes:..is de opstelling uitgevoerd volgens veiligheidscategorie 1 of 2? En is dit veilig genoeg?.

De categorie heeft niks met de uiteindelijke veiligheid te maken, daarvoor word een Pla tm Ple of een SIL1 tm SIL3 gebruikt.
De tijd dat we de veiligheid konden bepalen aan de hand van de gebruikte architectuur ligt al ver achter ons.
Met een categorie 2 architectuur is bijvoorbeeld best nog een PLd haalbaar.
En welke Pl nodig is voor het predicaat "veilig genoeg" is zonder de rest van de papierwinkel niet te achterhalen.

De architectuur in dat schema is een rare omdat er geen testfunctie op zit. En dat is vanaf CAT 2 nodig. Met die dubbele contacten lijkt het of CAT 3 getracht is te behalen maar dat werkt zo dus niet. Dit is gewoon CAT 1.