Het hangt er natuurlijk van af wat je smeert. Plastic tandwielen worden best veel gebruikt in cassetterecorders. Voornamelijk voor bedieningsfuncties, soms ook voor de spoelschotelaandrijving. Daar zie ik vaak een soort wit smeervet op zitten, ietsje dunner dan lagervet. Een beetje als vaseline (maar ik zou geen vaseline als smeermiddel gebruiken).
Dat witte vet zie je ook veel op schuivende onderdelen, al zie je soms ook zwart grafietvet op die plek. Grafietvet is prima voor schuivende delen.
Bronzen zelfsmerende lagerbusjes zijn vaak na al die jaren drooggelopen. Indien smering daarvan nodig is, kun je ze het best demonteren, schoonmaken, en in een bad minerale olie van ca. 80 graden leggen voor 20 minuten. Ik meen dat THN olie van SAE 70 voorschrijft, maar ik kan het juiste document niet meer vinden. In ieder geval moet het vrij dun zijn.
In de praktijk is het demonteren niet de moeite waard, of heel veel werk...
Het lijkt zo'n simpele vraag, en als je effe gauw iets werkend wil maken is het antwoord 'WD40'. Maar als je het echt goed wil doen, en dat geeft natuurlijk veel voldoening, is het antwoord iets ingewikkelder.
Stiekem gebruik ik mijn blik lagervet voor alles dat geen glijlager is
en tot nu toe geen problemen er mee. Die komen misschien 10 jaar later hihi.
Naaimachineolie of zuivere paraffineolie heb ik wel eens voor grammofoonmotortjes gebruikt. Maar die zijn lastig tevreden te houden omdat ze zo'n klein vermogen hebben...