compressor laat na 2 minuten draaien aardlekschakelaar afslaan

Dag allemaal,

Ik heb een probleem met een net aangekochte tweedehands kompressor.

Als hij ongeveer 2 minuten draait slaat aardlekschakelaar af (30mA).
Als ik ze terug opzet en probeer nogmaals slaat ze dadelijk af.
Als ik wacht tot de volgende dag doet hij het weer 2 minuten.

Ik heb alle aansluitingen nagelopen en alles zit hoe het hoort.
Echter als ik mijn multimeter op 2000k ohm zet en ik meet tussen de aarding en de stroomdraden van de motor kom ik rond de 500 en dit loopt traag op.
Dit is volgens mij niet normaal? Wil dit zeggen dat er intern in de motor een probleem is?

Motor in kwestie is 1 fase 2.2kw 2800rpm.

Ik heb hem bij de verkoper getest en geen problemen ondervonden. Maar volgens mij was dit op een stekker zonder aarding, en het was ook nogal een oud huis dus misschien geen aardlekschakelaar? Dit is misschien de reden dat er bij hem geen problemen waren.

Als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Thanks!

pamwikkeling

Special Member

Hoe lang heeft de compressor bij de koper als test gedraaid ?

- juist aan en terug uit
- enkele minuten
- tot de tank vol was
- meerdere volle tanken na elkaar

Hoe groot is de tank trouwens ?
Bij welke druk start en stopt de compressor ?

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op dinsdag 12 maart 2019 00:07:04 (20%)

lekke opstartcondensator?

Jacques van Montfort

Aangezien het een 1f motor is, heeft deze dus een aanloopcondensator.
Heeft deze condensator een aardeaansluiting? (via metalen behuizing of draad)

Het kan zijn dat de condensator doorslaat naar aarde wanneer de condensator na die 2 minuten een bepaalde temperatuur bereikt.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Bij de verkoper heeft hij 1 volle tank gedraaid. Tank is 200l, op 9 bar slaat hij af en start terug rond de 6.

Er zitten 2 condensatoren op, en voor zover ik me herinner hebben die geen aarde aansluiting. Ik kijk dit morgen na en zal wat fotos posten hoe ze eruit zien.

Bedankt alvast om mee te denken

Waarom heb je voor een compressor een 30mA differentieel gebruikt?
Normaal ga je daar een 300mA voor gebruiken (en gaat waarschijnlijk het probleem opgelost zijn).

Edit: het is ook mogelijk dat het een technisch probleem met je motor is natuurlijk, zoals ergens een hoog-ohmige kortsluiting tussen een fasedraad en het chassis of een lekkende condensator, ...
Een differentieel kan ook reageren op bv. hoge opstartstromen, maar dan zou je het probleem verwachten direct als de compressor aanspringt, niet na 2 minuten.
Wat je beschrijft (na twee minuten pas een fout, daarna meteen terug fout, na een dagje wachten geen fout meer) klinkt als iets dat bv. warm wordt en dan uitzet, en dan een fout contact maakt. Dus misschien is er wel meer aan de hand.

Ik zou als eerste optie eens testen achter een differentieel van 300mA, 30mA wordt normaal alleen gebruikt voor natte groepen.

[Bericht gewijzigd door willem van belgie op dinsdag 12 maart 2019 11:48:32 (15%)

Omdat er hoogstwaarschijnlijk de gebruikelijke 30mA diff in de huisinstallatie gebruikt is. Ik neem aan dat de TS in NL is.

Mijn 2 compressors (één gloednieuw en één uit 1945) draaien bij mij ook achter een 30mA diff.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 12 maart 2019 11:42:18 schreef willem van belgie:
Waarom heb je voor een compressor een 30mA differentieel gebruikt?
Normaal ga je daar een 300mA voor gebruiken (en gaat waarschijnlijk het probleem opgelost zijn).

In NL is een 30mA ALS gebruikelijk. De ALS heeft weinig te maken met het vermogen of de aanloopstroom van de compressor. De ALS reageert als de retourstroom afwijkt, ic er is een stroomlek buiten de ALS om naar aarde bijv. Dat wijst op een isolatiefout.
Een overigens levensgevaarlijke test kan dat uitwijzen, door de compressor aan te sluiten zonder veiligheids aarde, Dan blijft hij waarschijnlijk wel werken, maar let op de behuizing kan dan onder de volle netspanning staan. Met een megger komt een fout waarschijnlijk wel aan het licht.

Op 12 maart 2019 11:48:29 schreef Nightwalker:
Omdat er hoogstwaarschijnlijk de gebruikelijke 30mA diff in de huisinstallatie gebruikt is. Ik neem aan dat de TS in NL is.

Mijn 2 compressors (één gloednieuw en één uit 1945) draaien bij mij ook achter een 30mA diff.

Die van mij 1975 2,2 kw draait er ook gewoon achter....

Denk motor rot omdat het temperatuur gevoelig is... warm = sluiting..

voor de zekerheid toch gewoon eerst even condensator controleren, als die niet lek is naar aarde ben ik bang dat de motor stuk is.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Op 12 maart 2019 11:51:34 schreef buzzy:
[...]In NL is een 30mA ALS gebruikelijk. De ALS heeft weinig te maken met het vermogen of de aanloopstroom van de compressor. De ALS reageert als de retourstroom afwijkt, ic er is een stroomlek buiten de ALS om naar aarde bijv. Dat wijst op een isolatiefout.

Dat klopt, maar toch zijn aardlekbeveiligingen gevoelig voor hoge stromen, door kleine assymetrien in de torus. Je kan types kopen die daar minder gevoelig voor zijn. (maar daar het in het geval van de topicstarter niet aan liggen.

Hey,

Bedankt allemaal voor het meedenken! Ik ben van Belgie :). Ik heb net het electrisch schema van mijn huis eens bekeken en voor zover ik het zie zit enkel mijn kookfornuis achter 300ma en al de rest achter 30ma.
Als ik spuitwerk uitvoer gebruik ik normaal 2 100 liter compressoren tesamen, samen met nog 2 zware ventilatoren, en dat geeft nooit problemen. Ik heb deze compressor gekocht ter vervanging voor plaatsbesparing en minder lawaai.

Heb net eens gekeken en er zit geen aarding aan de condensatoren. Op de witte (zie foto) is er precies onderaan wel een aarding voorzien maar die is afgeslepen.

Ook heb ik de weerstand eens uitgemeten met de condensatoren afgekoppeld en dit maakt geen verschil, nog steeds 500 en oplopend.

En ook heb ik met de nodige voorzichtigheid de compressor laten draaien zonder aarding, maar hetzelfde resultaat..

Bijgevoegd fotos van de specificaties, mogelijks is dit nuttig voor de experts :)

thanks!!

Kan je ook een foto trekken van de aardlek die uitvalt?

zie hieronder, het is die van 30ma dat uitvalt..

Shiptronic

Overleden

Even bij de buren proberen, als het daar goed gaat, zit het in de aardlekschakelaar

Op 12 maart 2019 12:42:58 schreef donbrodka:
Op de witte (zie foto) is er precies onderaan wel een aarding voorzien maar die is afgeslepen.

Dat is geen aarding maar gewoon bevestigingsbout, hier eraf geslepen omdat het anders niet past.

Ook heb ik de weerstand eens uitgemeten met de condensatoren afgekoppeld en dit maakt geen verschil, nog steeds 500 en oplopend.

Hoe er waar heb je dat gemeten. daar zit waarschijnlijk je probleem!
.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

dit klopt niet heb ik het idee, die zwarte condensator hoort niet op een motor die nog zo jong is, dat is voor een centrifugaal schakelaar motor.

die blauwe fastons horen er ook niet te zitten. de vorige eigenaar heeft eraan zitten prullen, wrs omdat er iets aan was..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is dit een motor met een centrifugaal schakelaar? Ik bedoel dit zie plaatje van testman 23/2/2015 https://www.circuitsonline.net/forum/view/124957

Jacques van Montfort

Testman heeft gelijk, die zwarte 180µF condensator hoort er niet in.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Sorry maar mijn kennis is veel te beperkt om het plaatje van testman te interpreteren. Geen idee of hij een centrifugaalschakelaar heeft.

Indien die zwarte condensator er niet thuishoort, moet ik hem vervangen door een andere of gewoon weglaten of?

En om te antwoorden op de vraag van shiptronic, als ik mijn multimeter op 2000k zet en ik meet tussen de aarding van de motor en een stekkerpin dan geeft mijn meter rond de 500 aan en stijgt lichtjes. Ik heb dit ondertussen eens uitgemeten op 1 van mijn werkende kompressors en daar blijft de multimeter op 1 staan.

En die blauwe kabelschoenen heb ik gedaan, er waren enkele draden waar de isolatie niet meer zo fris was dus heb deze maar vervangen.

Alleszins al hartelijk bedankt!

Het is wel degelijk een motor met start en bedrijfscondensator. Of dit de juiste waardes zijn is een andere vraag, die zwarte kan al eens vervangen zijn...

Langs de andere kant, die regelaar die erin zit, geen idee of dit de juiste is.

Die zwarte box die erin zit zou de condensator moeten afschakelen na korte tijd.

Meer info: http://www.aseg-antriebstechnik.de/pdf/Lafert/single_phase.pdf

Hoe de aansluitingen moeten zitten, geen idee. Persoonlijk verdenk ik de condensator als eerste. Maar mocht ik het zijn, ik ging langs bij een wikkelbedrijf, motor en sturing effe laten uitmeten.

als die motor een start en bedrijfscondensator heeft, is het een 3 fase motor. er lopen maar 5 draden de motor in.

als de compressor pas na 2 min aardsluiting maakt zou het een wikkeling zijn die na opwarmen doorslaat op de lak van de wikkelingen..

de condensatoren hebben geen aandeel in na 2 minuten aardsluiting veroorzaken, het bakje waar ze inliggen is van kunstof..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die condensator van 180µF staat ook niet op het typeplaatje, alleen die van 50µF. De compressoren van dit vermogen die ik onderhanden heb gehad hadden maar een condensator. Alleen met een centrifugaalschakelaar heb je er 2 maar dan had dit ook op het typeplaatje gestaan. Daarnaast is het ook verdacht dat de 180µF een oud 220Vac type is.

En ook heb ik met de nodige voorzichtigheid de compressor laten draaien zonder aarding, maar hetzelfde resultaat..

Meet met een amperetang de stroom eens, de aardlek zou in dit geval namelijk niet uit mogen vallen.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op dinsdag 12 maart 2019 21:42:57 (23%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Lafert AMME 90L DA2, effe opzoeken... Ik heb de pdf erbij gelinkt.

Motor met 2 poolparen, monofase, start EN bedrijfscondensator, GEEN centrifugaalschakelaar maar wel een elektronische schakeling om de condensatoren aan te sturen...

Voor de rest, met de aarding los tript de aardlek ook, dus doorgeslagen wikkeling gaat het ook niet worden gok ik.

Wel stond er iets op de site van de fabrikant dat deze motoren de aardlek KUNNEN doen trippen door de SMPS voeding. Al lijkt me dat met een losse aarddraad ook lastig te verwezenlijken.

Schakelende voeding in de motor dus, gevoelige aardlek, nog enkele schakelende voedingen of FO's en je hebt prijs daarmee... Ik zou die toch effe (laten) testen of proberen 'bij de buren'. Volgens mij is de aardlek (ook) niet helemaal fris. Hier konden we een 30mA eruit gooien met een emmer heet water onder de diepvries te laten lopen. Die mocht er dus ook uit en de nieuwe bleef er wel in.
Op werven maken we vaak het omgekeerde mee, de aardlek in de paddenstoel gaat er niet meer uit, overbelast geweest.

Update!
Ik heb hem zonet getest via een andere stroombron. Deze is gewoon de electriciteitsmeter, 1 zekering van 16A, met daaraan 2 stopkontacten een een lichtkring. Dus geen differentieel.
En zo werkt hij perfect normaal!

ook heeft een kennis mij verteld dat, in belgie alleszins, enkel vochtige ruimtes achter 30ma moeten, de rest mag achter 300ma. Ook zij hij dat het mogelijk is dat diff van 30ma defect zou kunnen zijn maar dat lijkt me sterk, de installatie is 12 jaar oud. Of kan dit?

Hij heeft voorgesteld om de zekering van de garage achter die van 300 te zetten en zo te proberen. Dit zou perfect mogen modat garage niet wordt beschounw als vochtige ruimte. Dus dat is het volgende dat ik ga proberen.

Tenzij jullie een reden kunnen geven om dit niet te doen?

Groetjes

Het is de waarschuwing dat er iets mis is. Je kunt je 'probleem met je remmen' lampje uit je dashboard schroeven, want hij remt toch prima? Het is wel je enige indicatie dat er iets niet klopt. Stel je toch eens voor dat je een niet goed geaard apparaat gebruikt (strijkijzer van de buurman die jij even nakijkt in de schuur) en omdat je tegen de geaarde compressor aan staat, blijf je erin. Dat wil je ook niet? Je diff schakelt nu uit bij een onveilige situatie.

Tenzij jullie een reden kunnen geven om dit niet te doen?

Die heb je zelf al gegeven:

En om te antwoorden op de vraag van shiptronic, als ik mijn multimeter op 2000k zet en ik meet tussen de aarding van de motor en een stekkerpin dan geeft mijn meter rond de 500 aan en stijgt lichtjes. Ik heb dit ondertussen eens uitgemeten op 1 van mijn werkende kompressors en daar blijft de multimeter op 1 staan.

Ik sluit me verder aan bij maus0611

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.