Inductie kookplaat defect

Geacht forum, bet gaat om een Gaggenau inductie kookplaat CI380-114. Hele keuken tweedehands met alle apperatuur. Nu ingebouwd en aangesloten. Er staat stroom op maar geen enkele plaat doet het, indicative lampjes knipperen het geen betekent dat er geen stroom wordt gegeven, volgens boekje . Pannen zijn goed. Heb op forum gelezen over printplaten en solderen maar dat was een andere storing. Help

je hebt dus inductie geschikte pannen? zit je voeding van het fornuis wel goed? het is een 5 pits toestel, wrs heeft ie 3 fasen nodig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat voor een netspanning heb je?
Je hebt grote kans dat je kookplaat voor een andere aansluiting gemaakt is dan dat jij hebt.
Dus heb je:
3 fase 230/400 Volt, of
3 Fase 130/230Volt ( komt in belgie nog wel voor) , of
1 fase 230 Volt met een in Nederland gangbare kookgroep?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Als er een Perilex steker op zit( zo'n "gek" stekkertje met 5 pinnen),
Dan zijn er veel mogelijkheden om aan te sluiten.
Het is net wat Toet zegt, is het 1 -of 3 fasen? uit de meterkast.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Wat is z'n Er-nummer? https://www.gaggenau.com/global/appliances/downloads
(daar staat ook een link voor hoe je het er nummer moet opzoeken).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

E nummer staat op foto, ik doen dat het 3 fase, tussen de fases staat 400 volt. De perikel stekker heb geprobeerd op verschillende manieren maar dan slaan de stoppen door. Tot zoveel en bedankt voor de genomen moeite! John

Anoniem

Op 10 maart 2019 11:09:01 schreef Bobbels:
De perikel stekker heb geprobeerd op verschillende manieren maar dan slaan de stoppen door.

Dan hoop ik niet voor je dat de plaat hierdoor overleden is.

goed kans op met 400V op de perilex, daar is menig fornuis mee opgestookt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

En de meeste doe het zelvers denken dat elektriciteit een simpel vak is.. :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ga een nieuw printplaat bestellen, op speeltje zit een bruin vlekje, denk doorgebrand. Zie foto. Wordt vervolgt

die bruine vlek op de trafo linksonder? dat is hars en is normaal..

deze stuurprint maakt oa 5V, dat is te meten. maar gezien je pitten niet willen denk ik eerder dat het iets anders is. maak eens een foto van het ding met de bovenkant eraf zodat de printen zichtbaar zijn, vaak ingekocht spul..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 10 maart 2019 12:22:11 (63%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Elektra werk is zeker voor een leek als ik moeilijk, maar de elektricien kreeg het ook niet voor elkaar, vandaar op forum. De vraag is nu waar kan ik printplaat kopen c.q. laten repareren. Begin maar bako IJmuiden of Gaggenau ? Tips?
Bijlage: foto achterzijde

Anoniem

Ik ga er vanuit alleen bij Gaggenau, alleen ben wel bang dat de prijs voor het printje behoorlijk tegen zal vallen.

Ik zou eerder een hobbyist opzoeken, wel erg kostbaar voor een plaat van begin van deze eeuw.

Tidak Ada

Golden Member

Die diode naast R72 R73 ziet er raar uit op de foto. Klopt dat?
Zoals ik het zie na uitvergroten, is daarvan een stukje weg.

Bovendien zijn er lege plaatsen rondom (Q21; R74; R75 en C15)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 11 maart 2019 23:06:46 (28%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik wil iedereen heel vriendelijk danken voor het meedenken maar de beslissing is genomen. Ben bij elektronica winkel geweest, kunnen er niets mee, heb Gaggenau gebeld, hebben niet eens meer de onderdelen en een module kost al gauw 400 en dan moet de monteur nog komen. Gezien de opmerking eerder over de leeftijd van de kookplaat wordt het nieuwe kookplaat. Allen dank! Gr John

Tidak Ada

Golden Member

Nog een punt:
Is het nu zo of lijkt het maar zo dat die inductie kookplaten zo snel stuk gaan? Ik zie het onderwerp opmerkelijk vaak voorbij komen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 12 maart 2019 11:14:45 schreef Bobbels:
Ik wil iedereen heel vriendelijk danken voor het meedenken maar de beslissing is genomen. Ben bij elektronica winkel geweest, kunnen er niets mee, heb Gaggenau gebeld, hebben niet eens meer de onderdelen en een module kost al gauw 400 en dan moet de monteur nog komen. Gezien de opmerking eerder over de leeftijd van de kookplaat wordt het nieuwe kookplaat. Allen dank! Gr John

Je moet hem nog wel correct aansluiten. Zomaar wat proberen met de aansluitsteker kost je snel weer een nieuwe plaat........

Turbokeu

Golden Member

Op 12 maart 2019 12:27:47 schreef Tidak Ada:
Nog een punt:
Is het nu zo of lijkt het maar zo dat die inductie kookplaten zo snel stuk gaan? Ik zie het onderwerp opmerkelijk vaak voorbij komen...

Die indruk krijg ik ook sterk als ik alle topics over inductiefornuizen lees...

Pas twee maandjes geleden eindelijk een nieuw gasfornuis aangeschaft.
Een vrijstaand, volledig inox, gemengd Bosch HXS59IH50 fornuis, half geschonken voor mijn verjaardag.
Vier gasbranders (waarvan één wokbrander van 4KW) en een elektrische multi-functie warme-luchtoven, ideaal!
Het oude (ook gemengd gasfornuis) was ondertussen meer dan 35 jaar oud (ooit tweedehands aangekocht in de jaren -negentig voor 200€ van een collega) en was actueel niet meer om aan te zien (in de oven zijn gegarandeerd 1000-en kippen gebakken, het glas van het ovenraam was compleet zwart geworden door de rondspattende aangebrande volle boter :D).

Een (echte) kok kookt toch niet op een elektrisch fornuis?

PS: Als ik ooit zou verhuizen en er lokaal geen stads/aardgasnet aanwezig is installeer ik, zonder enige twijfel, 2 butaan/propaangasflessen voor het keukenfornuis...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

t was vandaag nog in t nieuws, NL heeft afgelopen jaar voor t eerst meer gas geimporteerd als geexporteerd. oa in BE gaat de kraan vanuit NL langzaam dicht, dus ombouwen naar russich gas of naar elektra gaan, wat wrs ook uit NL komt, gezien die kerncentrales in BE uit t jaar dat de gasbel in slochteren werd ontdekt :P

men kookt in restaurants dan wel op gas, maar op inductie kook je met net zoveel kracht en snelheid. geen poetsen van die ellende zware rekken op t fornuis, waar altijd allerhande prut onderzit. geen open vuur wat lekker pan handvaten laat smelten, of uitwaait als de keukendeur opengaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Steeds meer koks stappen IDD over naar inductie. Snel, gemakkelijk schoon te houden en goed te regelen.

@ Tidak: Yep, maar we praten meestal wel over platen van begin deze eeuw dussss. Mag het een keer stuk??

Wel jammer dat er geen hobbyist of repair cafe word ingeschakeld. We zijn hier juist om de afval berg kleiner te maken, niet groter! Anders kunnen we wel stoppen met di forum.

[Bericht gewijzigd door smd op woensdag 13 maart 2019 19:43:35 (30%)

Tidak Ada

Golden Member

@Turbokeu:
Je zal de koks niet moeten voeden, die elektrisch (moeten) kokken!
Het is in en grootkeuken wel gemakkelijker omdat er zo veel kookplaten zijn kan je gemakkelijk verschillende temperaturen hebben en kun je pannen wisselen. Dat ging/gaat net zo op hout en kolen gestookte kachels.

Inductie gaat bijna even gemakkelijk als gas, want de bron geft gn warmt; allen de pan wordt warm.

4kW is tamelijk weinig voor een wok; Een echte wokbrander kan wel 15kW leveren!
Er zijn wel elektrische wokbranders, maar daar zit een prijskaartje aan. Een kleine van 3,5kW kost al gauw €1.200,- ....

Deze kost dus €1.224,-

Een wok met een platte bodem is geen wok, maar en sudderpan :(

@smd:
Ons eerste gasfornuis heeft 30 jaar gefunctioneerd en wij kóken en niet allen water >:)

Ik denk dat het probleem bij inductie voornamelijk ligt in de omgevingstemperatuur, smd-componenten en de korte verbindingen, die hf vereisen.

Misschien wordt het in de toekomst wel eens iets met golfpijpen (?) Dan kan de elektronica verdeer van de kookplaat komen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

Op 13 maart 2019 23:33:51 schreef Tidak Ada:
Dat ging/gaat net zo op hout en kolen gestookte kachels.

Mijn (ondertussen wijlen) Zwitserse tante Suzanne bezat een 'echt' houten chalet (ca. 5x5m) met een buiten-WC op een groot stuk dennenwoud hoog in de bergen te Château-d'-Oeux, zonder enige elektriciteit/water/gasaansluiting.
Naast de grote eettafel en een paar stoelen was er geen los meubilair.
Kasten, zitbank rond de tafel, 2x2 persoons stapelbed maakten vast deel uit/waren samen met het chalet gebouwd.
Verlichting gebeurde met kaarsen/campinggaslampen/petroleumlampen.
Drink/bad/kookwater haalden we met emmers uit een ijskoude bergbron 100m hoger langs de weg (een buis uit de bergwand met een uitgeholde boomstam eronder).
Later heeft mijn tante vanuit dezelfde bergbron een waterleiding tot net vòòr het chalet laten aanleggen met een kraan en eveneens een uitgeholde boomstam eronder.
Als we aanwezig waren stond de kraan altijd volledig open en liep het overtollige water uit de boomstam gewoon naar het beekje een paar meter lager (ik hoor graag het geklater van water).

Koken/braden gebeurde op een houtkacheltje met oven als hieronder, in, aan de buitenkant zwartgeblakerde, koperen steelpannen met een bolronde bodem.
De beide kookopeningen van de kachel bestonden uit een klein rond gietijzeren deksel en 4-5 concentrische ringen die je naargelang de grootte van de pan moest verwijderen zodat deze stabiel in de opening paste.
Hierop koken was een echt avontuur...
https://i.pinimg.com/236x/b7/cc/4b/b7cc4b49c0f695813831901f3931a03e--portable-stove-antique-stove.jpg?b=t
Moest je wel eerst genoeg brandhout gaan sprokkelen/hakken...
's Winters kwa temperatuur geen probleem, de kachel was tevens de verwarming.
's Zomers was dit wel even anders...
Gelukkig was er ook nog een campinggasbrandertje voor heet water voor de koffie 's morgens...
Vermits er ook geen koelkast aanwezig was moesten we quasi dagelijks gaan boodschappen (40-45 minuten te voet naar het dorp beneden, 60+ minuten bergop terug...).
Drank/melk e.d. konden we wel koelhouden in de uitgeholde boomstam met het ijskoude bronwater.

Waren desondanks héél fijne vakanties!

Inductie gaat bijna even gemakkelijk als gas, want de bron geeft geen warmte; alleen de pan wordt warm.

Dat geef ik grif toe.
Moesten inductiekookvuren even betrouwbaar zijn als gaskookvuren had ik er lang één aangekocht (al moet ik dan tevens al mijn kookpannen/braadpannen vervangen...).

4kW is tamelijk weinig voor een wok; Een echte wokbrander kan wel 15kW leveren!

Besef ik ook...
Een echte wokbrander heeft zo'n vlam van een halve meter en maakt het geluid van een roofingbrander...
4kW is altijd beter dan de standaard 3kW van de 'grote' gasbrander.
Nochtans kook ik mijn wokgroenten/wokvlees, in tegenstelling tot vele wokrestaurants, nooit vòòr (enkel de droge Chinese noedels).

Voordeel van gas is dat je tevens het volle vermogen op alle branders tegelijk kan benutten (8.5kW in mijn geval).

Een wok met een platte bodem is geen wok, maar en sudderpan :(

Klopt!

Ons eerste gasfornuis heeft 30 jaar gefunctioneerd en wij kóken en niet alleen water >:)

Dat verwacht ik van elk fornuis (i.i.g minstens 10-15 jaar)...
Mijn Bosch HXS59IH50 gemengd gasfornuis is trouwens mijn eerste nieuw fornuis (half januari laatstleden aangekocht).
Het enige elektronische eraan is de klok/timer die trouwens niets schakelt.
Daarvoor heb ik enkel een paar perfect werkende afdankertjes/okkazies gehad (ik ben ondertussen 63).

Ik denk dat het probleem bij inductie voornamelijk ligt in de omgevingstemperatuur, smd-componenten en de korte verbindingen, die hf vereisen.

Tja...
Ik heb al lang géén vertrouwen meer in hedendaagse consumptie-elektronica.
Alles moet steeds goedkoper, het bekende 'you pay peanuts, you get monkeys' principe.
Bestaan er trouwens (duurdere) inductiefornuizen zonder gemeenschappelijke elektronica voor de verschillende kookzones?

Mijn (nagenoeg niet smart) Samsung UE32B7020 LCD-TV werkt ondertussen reeds 10 jaar zonder enig probleem (én hopelijk nog véle jaren). Kostte indertijd (2009) ca. 1500€ voor een 32" (toendertijd dè eerste LED-backlighted) TV.
Van een actueel 200-300€ kostende (uitstervende) 32" LCD-TV kan ik dit zeker niet meer verwachten.
Ik kan mij spijtig genoeg, plaatsgewijze gezien, géén grotere LCD-TV dan 32" veroorloven.
Ik zit dus in een impasse en dus zal ik mij waarschijnlijk als volgende TV een goede 32" computermonitor aanschaffen.

PS: Mijn droomfornuis, moest ik de ruimte èn het geld hebben, is iets als dit, of nog liever dit.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 12 maart 2019 12:27:47 schreef Tidak Ada:
Nog een punt:
Is het nu zo of lijkt het maar zo dat die inductie kookplaten zo snel stuk gaan? Ik zie het onderwerp opmerkelijk vaak voorbij komen...

Ik denk dat er diverse processen zijn waardoor we ze hier wel eens langs zien komen.
* Gasfornuizen zullen behoorlijk betrouwbaar zijn, maar als ze kapot gaan komt men niet hier klagen.
* elektrische, niet inductie-fornuizen zijn effectief gewoon een verwarmingselement. Geen elektronica. Kortom gaat NOOIT kapot.

Dus als inductiefornuizen "normaal" kapot gaan net als wasmachines, koelkasten en versterkers dan zijn ze ineens veel vaker in zicht dan andere fornuizen.

Daarbij komt dat het power-electronica betreft die (zeker in het begin) opereert rond de max haalbare frequentie. Daar zullen allicht onderdelen in zitten die dicht bij de rand van de SOA gebruikt worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/