Miele KM494 inductie kookplaat

Hallo,

Betreft een defecte inductie kookplaat.

Ik heb de 2 zwart geworden weerstanden nagemeten, deze zijn identiek, heb ze enkel opnieuw vastgezet.

De 2 mossfets met de opto driver die ervoorzit heb ik van 1 kanaal vervangen, ( fetts lagen in sluiting )

Kookplaat start wel op, maar als ik op de bertreffende pitten een pan zet geeft ie F . aan in het display... de andere 2 pitten werken wel zoals verwacht.

Iemand enig idee waar het verkeerd kan gaan ?
diodes en spoelen op de print meten in elk geval zoals verwacht.
klein relais schakeld wel goed. als de contacten raken geeft multimeter <1 Ohm..

het gaat verkeerd bij beide pitten die aan deze print gekoppeld zijn.
in att foto's van de defecte print

IMG_9683.HEIC

IMG_9682.HEIC

Waarom post je foto's in zo'n exotisch formaat? ik weet niet hoe ik dat zichtbaar moet krijgen.

Sorry, Ihpone doet dit zo ... k zal ze eventjes proberen om te zetten, ogenblikje

Kijk, dat ziet er een stuk beter uit, en nog behoorlijk scherpe foto's ook.
Ik zie er alleen niks bijzonders aan. Behalve die paar solderingen die je hebt overgedaan. Zijn die goed doorgevloeid?

Oja, toch wel iets te zien. Bij de twee buitenste transistors (rechtsboven op de tweede foto) zie ik brandsporen. Daar heeft misschien overslag plaatsgevonden.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op dinsdag 12 maart 2019 15:12:48 (29%)

Op 12 maart 2019 15:07:16 schreef KlaasZ:
Kijk, dat ziet er een stuk beter uit, en nog behoorlijk scherpe foto's ook.
Ik zie er alleen niks bijzonders aan. Behalve die paar solderingen die je hebt overgedaan. Zijn die goed doorgevloeid?

Ik heb de opto drivers en de mossfets vervangen van 1 kanaal, deze lagen volledig in sluiting.

als ik de weerstanden meet meet ik altijd een eilandje verder. hier heb ik de correcte waarde. denk dus dat t wel goed is.

bij beide uitgangen gaat t mis. denkend dat er nog iets verkeerd is ... relaitje klikt. dit heb ik nagemeten en lijkt te werken ( spanning komt op gelijkrichter )

Nog even ter info.

.HEIC is het nieuwe formaat van Apple vanaf IOS 11 voor fotos.
Betere kwaliteit en de helft opslagruimte.
Alleen is windows 10 nog niet in staat om er .JPG van te maken.
Met even googlen vindt je wel een converterprogramma.

Gr

Hugo

Dat het een nieuw opslagformaat is had ik al gevonden. En ook dat je het kan converteren, maar ik heb geen zin om een convertorprogramma te installeren om 2 foto's te kunnen zien.
Dat van die mindere opslagruimte waag ik ook te betwijfelen. De HEIC versie van de eerste foto is 2,2MB, de jpg blijkt 440kB te zijn.

k heb liever dat k mn kookplaat kan repareren ipv fileformaten ;)

ze zullen er vast n reden voor hebben gehad om die files te veranderen.
ze moeten immers ook opslaggeheugen verkopen ;)

iemand nog enig idee waar te beginnen ?

beetje vervelend om steeds t hele ding in elkaar te moeten zetten om iets te testen.