op zoek naar nieuw soldeerstation

RAAF12

Golden Member

Tja, goedkoop blijkt vaak duurkoop. De ouderen onder ons, waar is me zelf ook toe reken, weten uit ervaring dat een blauwe Weller tientallen jaren mee gaat. Er worden er zat tweedehands aangeboden. Hier bijv. https://tinyurl.com/y3qp9ddo

Tja, moet je zelf weten.
Maar in dit loodvrije tijdperk zou ik toch voor een cartridge type gaan.
Voor de zekerheid, daar kan je ook lood mee solderen.
'k weet, val in herhaling, maar mocht je er ooit mee te maken krijgen, gaat veel beter dan die korte/holle punten types.

En nog wat herhaling:
https://www.eleshop.nl/aoyue-2901-soldeerstation-voor-loodvrij.html

Of nog budgetvriendelijker en vergelijkbaar met Hakko FX-951 (wat beter is dan blauwe Wellers, qua solderen toch.
Kwalitatief of levensduur... maar alle onderdelen los te koop, zelfs als bouwpakket te koop.
https://www.aliexpress.com/store/1486111

Ben er misschien wat fanatiek in, maar in t verleden teveel problemen met loodvrij rework.

Op 11 maart 2019 15:07:23 schreef Deusjevoo:
Had Kruimel niet een KSGER T12 besteld en ondertussen toegekregen?
Misschien die zijn ervaringen kan delen?

Ik wel: "Sinds een paar weken heb ik een T12 soldeerstation, maar op de een of andere manier willen 'dikke solderingen' niet goed smelten - terwijl ik wel meet dat hij 70W verbruikt. Alsof de punt toch slecht warmte geleidt naar mijn werkstik toe. Mijn Weller Magnastat doet dat wel zonder problemen - terwijl die een vergelijkbaar vermogen trekt (60W)."

Dus ben nu weer met de Weller aan de slag. Als ik weer moed heb gekregen, zal ik de T12 weer eens proberen.

maartenbakker

Golden Member

Die review zag ik, maar ook een hoop andere die wel een betere opwarming merken. Is de jouwe stuk?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 maart 2019 21:00:17 schreef maartenbakker:
Is de jouwe stuk?

Is gericht aan?

[Bericht gewijzigd door Roland11 op dinsdag 12 maart 2019 21:09:34 (23%)

maartenbakker

Golden Member

Op 12 maart 2019 21:09:24 schreef Roland11:
[...]Is gericht aan?

Ik begrijp uit hoe je het formuleert, dat jij de scrijver van de review was, in dat geval ais de vraag aan jou gericht, anders (waarschijnlijk zonder resultaat) aan de daadwerkelijke schrijver van de review.

Immers als een apparaat niet naar verwachting functioneert, zijn er altijd twee mogelijkheden. Dat het een structurele eigenschap van dat type is, of een exemplarische fout (stuk, bout proberen om te ruilen als mogelijke oplossing). Als de ervaringen tussen de reviews nogal verschillen, is de kans aanwezig dat het om een exemplarische fout gaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 6 maart 2019 12:27:53 schreef maartenbakker:
Nou heb ik me daarna verre van het merk gehouden omdat er zoveel andere goede zijn waar ik nul slechte ervaringen mee heb, dus de fout die door Dave Jones werd ontdekt was de eerste waar ik van hoorde. Er zullen er vast meer zijn, vandaar "tweedehands en alleen bewezen modellen". De ook wel bekende 'hangende magnastatschakelaar' zie ik daarbij door de vingers want dat is soort van slijtage en meestal wel te repareren zonder tweede hypotheek te moeten nemen.

Ook heb je bij het overwegen van de aanschaf van een Weller nog de Rifa-gunfactor: een bedrijf dat willens en wetens rommel uitbrengt, verdient geen klandizie aan hun betere producten.

Dan raad ik je de nieuwe stations van Weller zeker af, plastic fantastic en verkeerde bezuinigingen op materiaal, wat dacht je bijv van een gecombineerde pomp voor desolderen en hot-air... Verder slijt de pomp zelf heel snel wat je complete station vervuilt met zwarte troep...

Andere nadelen: Je hebt minmaal de 120W bout nodig, anders blijft je punt snel plakken. Hot-air met weinig capaciteit. Tweezers die aan multilayer printen blijven plakken. Slechte service van de importeur en Weller zelf, en zeer weinig te vervangen onderdelen van je dure set.

Gooi er €600 (ex btw) extra tegenaan en je hebt een uitgebreide JBC set met veel meer voordelen, en een goede ondersteuning van de importeur.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 12 maart 2019 21:14:22 schreef maartenbakker:
[...]Ik begrijp uit hoe je het formuleert, dat jij de scrijver van de review was, in dat geval ais de vraag aan jou gericht, anders (waarschijnlijk zonder resultaat) aan de daadwerkelijke schrijver van de review.

Ah, die 3 regels van mij noemde je een review ;-) Voelde bijna als te veel eer aan vandaar dat ik het niet meteen snapte...
Tsja, kapot? Hij verbruikt de juiste hoeveelheid vermogen en dat komt als warmte in de punt terecht klaarblijkelijk. Ik weet niet goed wat er dan nog fout zou kunnen zijn.
Misschien moet ik eens de temperatuur van de punt checken, dat kan ik nog bedenken.

maartenbakker

Golden Member

De punt zou stuk kunnen zijn en een slechte warmte-overdracht hebben waardoor de temperatuur snel inzakt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Waarom zou je een soldeerstation van een stikkermerk bij bol.com kopen?

[Bericht gewijzigd door markce op maandag 18 maart 2019 16:08:22 (16%)

Henry S.

Moderator

Als het via Bol moet, koop dan deze(welbekende Solomon). Maar die is goedkoper te vinden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De reden dat ik het soldeer station daar wil kopen is omdat ik cadeaukaart heb liggen daarvan

Bij een goedkoop station is het belangrijk dat je goede support van je leverancier krijgt. Je moet perse kunnen ruilen, ook gebruikt.

Shiptronic

Overleden

Op 18 maart 2019 20:04:26 schreef Henry S.:
Als het via Bol moet, koop dan deze(welbekende Solomon). Maar die is goedkoper te vinden.

Die heeft een stuk minder vermogen, en 80 Watt is toch wel fijn, ik vind 50W op het randje (of eigenlijk voor mij is het te weinig.

Beter stook je met meer vermogen dan met een hogere temperatuur, juist dan ga je spullen slopen.

Toolcraft vs. HQ, alle bij stikker plakkers. Afgelopen week was er een aanbeiding bij Li-Del , regelbaar voor 9,95 € :) ( https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Soldeerstation/p100249929 ) garantie en voorwaarden zijn daar geen probleem ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 18 maart 2019 21:40:45 schreef Shiptronic:
[...]Afgelopen week was er een aanbeiding bij Li-Del , regelbaar voor 9,95 € :) ( https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Soldeerstation/p100249929 ) garantie en voorwaarden zijn daar geen probleem ;)

Heb ik ook gehad. Levensduur van de tip is ongeveer 5 minuten.