Smartcard

Het is zover, ik moet er toch aan gaan geloven. Altijd analoog TV gekeken en nu heeft Ziggo besloten het analoge signaal af te sluiten. Dus heb ik een andere TV over genomen, maar er zit geen smartcard in. Kan deze TV werken op digitale signalen indien er een smartcard in gestoken wordt en waar kan ik een dergelijke card verkrijgen? De TV is een Philips 32 pfl 5206H/12.
Verder heb ik nog een 32 inch met beeldbuis in de aanbieding, een EM2 van Philips en een KT3 42cm stereo welke geheel gratis zijn op te halen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
bprosman

Golden Member

Voor het standaard pakket heb je geen smartcard meer nodig. DVB-C tuner in de TV is genoeg. Signaal staat "open" op de kabel.
Voor zover ik weet levert Ziggo geen losse smartcards meer , (Fantomaz weet dat ) , dus heb je geen DVB-C tuner in je TV zul je aan de gehuurde decoder moeten.

De TV is een Philips 32 pfl 5206H/12.

Lol , ik weet niet hoe lang je je al zit te "behelpen" op analoog maar je had al lang digitaal kunnen kijken, zit een DVB-C tuner in , laat hem eens zenders zoeken :-) :-)

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 20 februari 2019 15:40:59 (29%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De decoder hoeft niet perse gehuurd te worden, een 2e hands exemplaar van marktplaats werkt ook (in het oude Ziggo gebied in ieder geval).

bprosman

Golden Member

@Red arrow, hoe kom je dan aan een kaart ? Of bedoel je zonder kaart voor ht standaard pakket ? Ja kan ook, bij ons bij de kringloop staan ze voor 12.50,-

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 20 februari 2019 15:42:34 (57%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zonder kaart, en dan alleen standaard pakket.

dijkmane

Golden Member

ik heb evt nog een nieuwe Humax ontvanger incl smartcard te koop.

en er zijn nog diverse oude Humax, Samsung of Cisco ontvangers te koop, veelal incl smartcard aangeboden.

even een berichtje naar Ziggo dat ze de card met nummer...xxx.. op jouw naam zetten en je kunt kijken.

In no Sense, Nonsense

Dat is snel, binnen 15 minuten al 4 antwoorden en daarmee is mijn vraag beantwoord. Allen bedankt, ik ga hem proberen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

En een 5de er bij. IDD zonder kaart gaat TV wel werken. Kijk wel even welk netwerk je moet invullen in je omgeving, 5555 of 9999

Op 20 februari 2019 16:17:05 schreef dijkmane:

even een berichtje naar Ziggo dat ze de card met nummer...xxx.. op jouw naam zetten en je kunt kijken.

doet ziggo al jaren niet meer als ze dat ooit gedaan hebben, wel kun je bij ziggo extra smard cards aaan vragen . ik meen 3 maximaal

Op 20 februari 2019 15:38:52 schreef Red_Arrow:
De decoder hoeft niet perse gehuurd te worden, een 2e hands exemplaar van marktplaats werkt ook (in het oude Ziggo gebied in ieder geval).

kijk eens in de elektro container bij nhet breng station , daar liggen ze met bosjes in compleet met smard card , en zolang de vorige eigenaar zijn abonnement niet heeft opgezegd en de smardcard niet langer als 3 maanden in ongebruik ( na 3 maanden moet je de card opnieuw activeren als die zolang niet is gebruikt ) is kun je gewoon tv kijken.
zo kijk ik al jaren op mijn hobby kamer op een card van iemand anders

dijkmane

Golden Member

echt wel.
die cards staan, eenmaal geactiveerd, via het nummer op jouw account, die kun je ook zien bij "mijn producten".
je kunt een kaart overdragen, dan zetten ze die over naar een andere abonnee, dit heb ik al een paar keer laten doen, werd nooit moeilijk over gedaan.

je hoeft dit niet te doen als de kaart het gewoon doet, maar als je dan een extra zender o.i.d. wilt bestellen, dat gaat dan niet.
of je moet nog ergens een card vandaan hebben die nog niet geactiveerd is, dan kun je dat nog zelf doen en zo op jouw naam krijgen.

In no Sense, Nonsense

Op 20 februari 2019 20:09:22 schreef dijkmane:
echt wel.
die cards staan, eenmaal geactiveerd, via het nummer op jouw account, die kun je ook zien bij "mijn producten".
je kunt een kaart overdragen, dan zetten ze die over naar een andere abonnee, dit heb ik al een paar keer laten doen, werd nooit moeilijk over gedaan.

je hoeft dit niet te doen als de kaart het gewoon doet, maar als je dan een extra zender o.i.d. wilt bestellen, dat gaat dan niet.
of je moet nog ergens een card vandaan hebben die nog niet geactiveerd is, dan kun je dat nog zelf doen en zo op jouw naam krijgen.

heb dat een jaar of 2 geleden geprobeerd , doen ze echt niet meer
ik kon praten als brugman maar overschrijven doen ze niet meer .
kaart was trouwens van mijn moeder in dat geval en niet uit de container .

Alles geïnstalleerd en het werkt. Dat wil zeggen voor de publieke zenders, maar bij de commerciëlen krijg ik gecodeerde uitzending.Als ik iets wil gaan veranderen vraagt het toestel een pincode. Bij het openen van het zenderpakket vroeg hij dat ook en ik wist nog van de oude decoder dat het 0000 was. Bij wijzigingen werkt deze code niet, dus wie geeft raad? Ik heb geprobeerd met de smartcard van mijn oude decoder of het daarmee wel werkte, maar mij card verdween in het toestel, want achter de gleuf waar de card in hoort te zitten, daar zit niets, dus kaart zoek!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Een smartcard past niet direct in de TV.

Een TV heeft een CI module. De smartcard (Afhankelijk van de provider en het soort codering, meestal Irdeto of Nagravision) gaat weer in deze CI+ module

Smartcard wordt door de provider geleverd. Bij Ziggo geloof ik in combinatie met een CI+ module (tegen een maandelijks bedrag)

Maar zoals gezegd, voor het basispakket heb je die niet nodig. Let wel: Het basispakket is alleen SD (Alleen Nederland 1-2-3 en Ziggo sport zijn HD)

Als je de normale zoeklijkst gebruikt zitten de SD zenders op 925 en hoger
Kanaal 4 is dan RTL4 HD maar dan krijg je dus een smartcard melding.

Makkelijker is om op een TV zonder smartcard een ander netwerkID op te geven tijdens het zoeken: 5555 of 4444 in plaats van de 43xxx netwerk ID's
Dan heb je gewoon RTL4 op 4 (Wel SD)

Dat kan ik niet rijmen dat de commerciele zenders een pincode nodig heeft, dit is eerder een decoder probleem.Reset deze eens volledig en installeer opnieuw. Zonder of met kaart?? Met Humax gaat het altijd OK ook zonder kaart.

Verkeerde zenderlijst geladen door onjuiste netwerkID!

Als je netwerkID 5555 gebruikt, krijg je alle HD zenders vooraan. Gebruik je netwerkID 4444, dan staan alleen de drie publieke HD zenders (NPO1, NPO2 en NPO3) vooraan, gevolgd door de Free-to-air SD-kanalen van de commerciële zenders.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik heb 5555 netwerk code gebruikt en daarbij heb ik alleen NPO 1 2 en 3 plus ziggo sport in HD kwaliteit. Er zullen er nog wel meer zijn, dat heb ik nog niet geprobeerd. Er zijn zoveel mogelijkheden op deze TV, het duizeld mij een beetje, daarbij komt nog dat ik gister nacht niet naar bed ben geweest in verband met een spoed opname van mijn vrouw. Dat betekent dus dat ik nu horizontaal ga en morgen zien we wel weer.

Groetjes Hans

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Ziggo geeft veel signalen gratis door.
NPO 1, 2 en 3 in HD omdat we daar belasting voor betalen.
De commerciele spelers moeten wat verdienen en daarom heb je voor die kanalen een SC nodig.

Omdat er max 4SC's per huishouden mogen, heb je soms die extra TV in de slaapkamer zonder kaartje. Dan mis je kanalen wat onhandig is.
Analoog is een oplossing maar zoals je al aanhaalt, wordt dit uitgefaseerd.
Om die reden heeft Ziggo een speciale regiocode in het leven geroepen die álle gratis kanalen op een logische volgorde in de TV zet.
Uiteraard heb je dan niet alles, maar de meest gangbare kanalen kun je ontvangen.
Welleswaar in SD ipv HD (Muv NPO 1,2 & 3 natuurlijk), maar altijd nog beter dan analoog én een aantal meer.

Die code is 4444 ipv 5555 bi TV's waar wel een kaartje in gaat.
LET WEL! dit is in oud Ziggo gebied. vm UPC gebied kan dit ook, maar dan met andere frequenties en (een) ander regiocode(s).

Kaartjes kun je niet meer via de winkels oid krijgen en ook toevoegen van oude kaartjes kan niet meer.

Als je nu toch regiocode 5555 gebruikt, vind je die FreeToAir kanalen op 925, 926 etc,
Soms is een kaartje defect of zit de klant in een transitie tussen twee decoders oid. Dan help ik de klanten door alles op voorhand te programmeren maar op een manier dat de klant er wel gebruik van kan maken, Totdat de nieuwe ontvanger/module binnen is.
Wij noemen dat de 924 methode.
Je telt 924 op bij het kanaal wat je wilt zien. SBS6 is dus 924+6=930.
Dat werkt voor de eerste grofweg 20 kanalen.

Ik gebruik het ook wel als er door reflecties door slechte lassen bepaalde transportstromen/frequenties verstoord zijn. Dan kan men BV geen RTL4 in HD kijken, maar wel op 928 als alternatief tot de schade is opgelost.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Het probleem is opgelost door een andere netwerkcode op advies van Ziggo. Met 04444 heb ik nu alle zenders dus ik ben happy. IEDEREEN BEDANKT!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

En wat een superstrak beeld is dat toch, vergeleken met analoog ha? Poe, ik schakel voor de grap nog wel eens terug naar analoog, om te huilen echt. Dat we daar ooit naar gekeken hebben!

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Dat ligt niet aan analoog of digitaal, maar aan de resolutie en de bandbreedte. Een ruisvrij analoog 576i signaal is per definitie altijd even goed of beter dan een digitaal 576i signaal. In het beste geval (DVB-C met een fatsoenlijke bandbreedte) even goed, in het slechtste geval (DVB-T MPEG2 met schraalhansbandbreedte) wint het analoge signaal het altijd, zelfs als er wat ruis inzit.

Het enige minpunt is dat analoog niet altijd mooi gerenderd wordt op een LCD-TV.

En vanaf HD resolutie is het beeld digitaal natuurlijk wel bijna altijd veel mooier. Zelfs als er wat artefacten inzitten, helpt de hogere resolutie alsnog wel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik snap dat het best beter kan zijn, een analoog signaal. Maar Ziggo zendt dat niet uit. Kijk gewoon eens naar de ondertiteling, da's gewoon wazig. En he, dat was vroeger via de hark op dak geen snars beter. Het digitale signaal wat ik hier heb is heel heel heel veel beter.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik had op veel analoge TV's een goed analoog beeld, zelfs van Ziggo.
Het is opvallend dat een analoog signaal op een LCD TV niet om aan te zien is
Ook RGB via scart is op flat screen vaak slecht, en op een oude beeldbuis TV veel beter.

@ Flipflop: dat probeert Maarten je nou precies uit te leggen. Die wazige ondertiteling heeft NIETS met analoog of digitaal te maken, maar met de resolutie.
De commerciëlen worden gewoon als digitaal signaal verstuurd, maar dan in een standaard resolutie als je daar niet voor betaald: zal wel iets van 720 x 576 of zo zijn. Dát veroorzaakt de wazige ondertitels, omdat het scherm 1080 pixels hoog bij 1920 pixels breed is. Dat wordt dus verspreid.
Maar ik vind dat niet storend. Zo boeiend is het meeste wat ze uitzenden nou ook weer niet...

Zou je alles wat je nu in SD-kwaliteit kan zien en digitaal binnenkomt, op een beeldbuis van 4:3 plempen, dan zal dat er weer net zo scherp uit zien.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 13 maart 2019 19:16:06 schreef weardguy:
...zal wel iets van 720 x 576 of zo zijn. Dát veroorzaakt de wazige ondertitels,

Ja juist, snap ik. Dat is de PAL resolutie. Als je analoog kijkt krijg je die resolutie. Het digitale signaal is HD, dus pakweg 2x in beide dimensies. Daardoor is het veel scherper.
Ja, en dat het niet komt door het feit dat het analoog is, snap ik ook nog wel. Daar ging m'n punt ook niet over.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein