gecorrodeerde IC pootjes schoonmaken

Hallo
ik heb een hele partij New Old Stock versterker IC´s gekregen
nu hebben deze jaren in een magazijn gelegen.
De pootjes zien er niet meer glimmend uit (beetje zwart geworden)
Bestaat er een vloeistof waar ik de pootjes in kan dopen zodat ze weer mooi schoon worden?
Groeten
Frank

Componenten te koop uit gestopte electronica werkplaats
mel

Golden Member

Als het spul nog werkt.. Zwart wil zeggen een aanslag op de pootjes, als je pech hebt, kan het ic zelf ook wel stuk zijn..
Maar je kan het met een borsteltje proberen..
Ik denk dat er geen vloeistof voor is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Natriumbicarbonaat (ook bekend als baking soda of zuiveringszout) oplossen in lauw water.
Ic met pootjes in een stukje alufolie steken, en het geheel in de oplossing leggen. Tijdje wachten, daarna schoonspoelen.

Het verwijdert de zwarte aanslag (zilversulfide) en verandert dat in aluminiumsulfide.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Ik gebruik Amoniac voor zwart uitgeslagen connectors. Zilver oxide schijnt wel normaal te geleiden maar het soldeert nogal beroerd.

Arco, kun je de pootjes daarna nog solderen ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Zilveroxide geleidt zelfs beter als zilver... ;)
Maar de zwarte aanslag is geen zilveroxide, maar zilversulfide... (en dat geleidt slecht)
De natriumbicarbonaat + alufolie verwijdert alleen de zilversulfide, dus pootjes blijven soldeerbaar.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Als je ze op voorraad wilt houden of wilt verkopen, zou ik eigenlijk niets aan de pootjes doen. Als je ze op stock houdt, corroderen de pootjes toch ooit weer en als je ze verkoopt dan kan de koper aan de pootjes zien dat het Nieuwe Oude Stok is en geen Chinese Namaak.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Dat zwart kon bij bepaalde transistoren toch ook naar binnen vreten, en de boel stuk maken ( tin whiskers?)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Op 14 maart 2019 16:49:22 schreef Arco:
Zilveroxide geleidt zelfs beter als zilver... ;)

Tis dat je er een ;-) bijzet.

Net zoals iedereen heb ik op school dat verhaaltje geslikt dat zilver toegepast deels werd omdat zilveroxide geleidt en koperoxide niet. En dat zo behalve de uitstekende geleidbaarheid van zilver het geleidende oxide de geleidbaarheid van het oppervlakte in tegenstelling met koper zou garanderen.
Zoals je terecht opmerkt is de zwarte aanslag op zilver grotendeels sulfide en gaat die vlieger zo al niet op. Zilveroxide zelf is ook geen extreem goede geleider zoals zilver,maar in zeer dunne lagen eerder een Ptype halfgeleider.

Het is niet zo dat deze laag de gunstige eigenschappen van het zilver overneemt. Dat zilver beter als contactmateriaal en als coating dan koper is, is vooral te wijten aan het feit dat het oxidelaagje extreem dun is en en het zilverlaagje beschermt,en dat men bij de minste druk doorheen dat laagje gaat en niet door de vermeende geleidbaarheid van het oxide dat eigenlijk meer sulfide is.

Doordat het zwarte laagje op het zilver zo enorm dun is heeft het ook geen merkbare invloed op het skin effect. Moest de laag dikker zijn zou je juist door de niet te verwaarlozen resistiviteit grote verliezen in je hf spoel krijgen.
En dan zou het middel erger dan de kwaal zijn.
Koperoxide is trouwens ook een halfgeleider en mogelijk met zilveroxide te vergelijken, maar de laag is veel dikker omdat koper minder edel is.

maartenbakker

Golden Member

Op 14 maart 2019 19:13:37 schreef Shiptronic:
Dat zwart kon bij bepaalde transistoren toch ook naar binnen vreten, en de boel stuk maken ( tin whiskers?)

Daar is de jury nog niet uit. Om te beginnen zijn tin whiskers niet zwart, en verder zijn er ervaren monteurs met de ervaring dat je een zwartpoottor eigenlijk alleen van buiten schoon hoeft te maken. Overigens zou je naar binnen vreten, niet echt kunnen voorkomen door van buiten schoon te maken, dus dan is de actie van de TS ook niet nuttig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Wat olie op het vuurtje :)

@Shiptronic
Tin whiskers wat hebben die te maken met zilveroxide/sulfide?
Het gaat over Tin!

Veel ic's hebben pootjes van vertind FERRO metaal. (goedkoop en plakken aan magneet)
(EDIT: FERRO toegevoegd na hint van @grotedikken) :)

Oudere ic's hebben (soms) messing pootjes (duurder) en die kunnen verzilverd zijn, maar ook vertind!
Tegenwoordig moet het goedkoop dus vaak metalen pootjes vertind, verzilverd of verguld.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Tin wordt niet zwartig. Zilver en sommige andere oppervlaktecoatings wel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je zou ze met een glasvezel borsteltje kunnen borstelen en tijdens het solderen even de boutpunt een beetje krassen tegen het pootje aan, dat moest ik altijd doen bij materiaal dat uit de bakjes kwam. Even het oxide huidje breken. heel soms hand je anders een soldering die er mooi uit zag en ook wel even werkte, maar later niet meer. Heb veel kleine series gebouwd voor n werkgever ooit.

zit sinds 2009 in de PV.
Anoniem

Op 14 maart 2019 22:42:00 schreef vergeten:
Wat olie op het vuurtje :)

@Shiptronic
Tin whiskers wat hebben die te maken met zilveroxide/sulfide?
Het gaat over Tin!

Veel ic's hebben pootjes van vertind metaal (goedkoop en plakken aan magneet)
Oudere ic's hebben messing pootjes (duurder) en die kunnen verzilverd zijn, maar ook vertind!
Tegenwoordig moet het goedkoop dus vaak metalen pootjes cvertind, verzilverd of verguld.

Je hebt het steeds over metalen pootjes.
Maar messing zilver zijn ook metalen hoor.
Je bedoelt waarschijnlijk ijzeren of stalen pootjes die vernikkeld, verzinkt, vertind zijn. Ik heb nog geen verzilverd ijzer gezien. Ijzeren pootjes aan componenten zijn niet nieuw. Al in 1975 had je 2N3055 waarvan de TO3 bodemplaat en kap in aluminium was ik denk Motorola,en deze van RCA hadden een veel dunnere vernikkeld stalen bodem en kap. Ook de pootjes waren in vernikkeld staal.

Wat is er mis met een niet pluizend doekje en wat metaalpoets? Nadien afspoelen onder de kraan en goed laten drogen.

Maar ook weerstanden die een tiental jaren en meer in de kastjes liggen oxideren, en solderen slecht.Moet je dan ofwel een paar duizend weerstandjes opvrotten of telkens je een weerstand uit het vakje neemt het busje Sidol boven halen?

Misschien wordt het toch hoogtijd ons te verwonderen over de recente wonderen der techniek en die oude onbetrouwbare onderdelen weg te kieperen.
Tis niet meer van deze tijd, net zoals die antieke koffiemolen, kolenkachel en een rustieke wandkast.

mel

Golden Member

Dus je doet je vrouw, waarmee je al 30 jaar mee bent getrouwd , ook weg? >:) :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hugo Welther

Moderator

Op 15 maart 2019 00:04:21 schreef andre1973:
Je zou ze met een glasvezel borsteltje kunnen borstelen ...

Ik maak dit schoon met een simpel vlakgum voor potlood of als het wat hardnekkig is een vlakgum voor inkt/balpen. Die laatste zijn harder.
Wel even de pootjes afvegen met een doekje na het schoonmaken.

Pootje van NOS buitvoetjes kunnen ook een soort niet te solderen laagje hebben. Daar heb ik een koperborsteltje voor in een Dremel.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Anoniem

Op 15 maart 2019 09:00:01 schreef mel:
Dus je doet je vrouw, waarmee je al 30 jaar mee bent getrouwd , ook weg? >:) :P

Natuurlijk niet, maar ik probeer mezelf te vergeefs te motiveren om eens een deel van die overbodige en sterk verouderde rommel die eens zo nuttig was weg te doen. Helaas krijg ik hier weinig steun. :-)

Maar ik ben op goede weg en heb al de helft van mijn onderbroeken in de voddenmand gegooid. Je neemt immers steeds dezelfde die vooraan in de schuif liggen en de andere hebben na jaren toch een vermolmde elastiek. Alhoewel ze verder niet versleten zijn. En zo is het met onderdelen ook.

maartenbakker

Golden Member

Zo organiseer ik mijn onderbroeken niet, en trouwens mijn onderdelen ook niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.