compressor laat na 2 minuten draaien aardlekschakelaar afslaan

pamwikkeling

Special Member

Ik denk dat het tijd geworden is om een isolatie ohm meter te gaan zoeken.
Alle draden los maken,

Wikkeling meggeren met 1000 Vdc, minimale meetwaarde 50 Mega ohm (uit het vuistje).

Condensatoren meggeren met 250 Vdc, minimale meetwaarde 10 Mega ohm (ook uit het vuistje).

Op 13 maart 2019 22:15:12 schreef donbrodka:

Hij heeft voorgesteld om de zekering van de garage achter die van 300 te zetten en zo te proberen. Dit zou perfect mogen modat garage niet wordt beschounw als vochtige ruimte. Dus dat is het volgende dat ik ga proberen.

Tenzij jullie een reden kunnen geven om dit niet te doen?

Het is een beetje symptoombestrijding, omdat er waarschijnlijk wel iets niet 100% juist gaat zijn met het motortje.

Maar ik zou het zeker eens proberen persoonlijk.

Wat je gedaan hebt door die motor alleen achter een automaat te hangen (zonder differentieel) is wel echt gevaarlijk.

mel

Golden Member

Waarom zou dat gevaarlijk zijn? Normaal zijn motoren vast aangesloten ZONDER aardlek..Wel met een veiligheidsaarde.
In de industrie doen ze niet anders...

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 14 maart 2019 16:10:42 (15%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

O.a. omdat de behuizing op een gevaarlijke spanning kan komen te staan.

Er zijn redenen voor dat ze in de industrie geen differentieels gebruiken voor machines (gebeurt soms wel trouwens), maar die zijn vooral technisch/economisch.

mel

Golden Member

Op 14 maart 2019 16:26:15 schreef willem van belgie:
O.a. omdat de behuizing op een gevaarlijke spanning kan komen te staan.

Er zijn redenen voor dat ze in de industrie geen differentieels gebruiken voor machines (gebeurt soms wel trouwens), maar die zijn vooral technisch/economisch.

lezen is een kunst..;)
Ik schreef : WEL een beschermingsleiding gebruiken...Of heet dat in Belgie anders? :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Voor woonhuizen zijn de richtlijnen strenger. Bij een industrie-situatie kan je zeggen: we weten wat we doen, we weten dat het zowiezo gevaarlijk is maar door maatregelen als: zonder diploma XXX niet aan YYY zitten houden we het veilig.

In een woonsituatie gaat dat niet op. Dus strengere eisen. En die zijn alleen maar zo gegroeid omdat het een keer fout is gegaan (men dempt de put als het kalf verdronken is.).

Voor woonhuizen komen de richtlijnen er op neer dat er naar gestreefd wordt dat een enkele "fout" niet voor een gevaarlijke situatie kan zorgen. En dat die enkele fout door "overlast" voor de gebruiker opgemerkt wordt en verholpen zodat niet her en der verborgen fouten zitten die kunnen wachten op een tweede fout zodat de boel dan wel gevaarlijk wordt.

Op 14 maart 2019 16:09:43 schreef mel:
Normaal zijn motoren vast aangesloten ZONDER aardlek..

Die zijn dan dubbel geisoleerd of in een industriele omgeving waar je kan zeggen: alleen voor gediplomeerd personeel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Uiteraard...Thuis heb ik geen motor nodig :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Tis België hé. Zet die compressor achter de 300mA aardlek, maar zorg ervoor dat je overige stopcontacten in die schuur achter een 30mA aardlek zitten. Wel zo verstandig. Die 300mA aardlek zit er, omdat de maatschappij en de keuringsinstanties de Belgische aardvoorzieningen niet zo geweldig vinden. Een 300mA zal wel trippen bij een volle aardsluiting direct achter de meter, maar of de patronen van de maatschappij bij een volle aardsluiting en bij ontstentenis (afwezigheid) van die 300mA diff zullen doorsmelten, wel, dat is maar afwachten. In België, begrijp ik, houden ze niet zo van TN stelsels, je eigen aardvoorziening moet 't maar doen. En als ik dan vragen lees zo van: moet ik m'n aardlus doortrekken onder die garage die ik er ook bij bouw, jazeker. Staat gewoon in de AREI.
Zet gewoon als Belg zoveel mogelijk van je installatie achter 30mA diff's.
Dit topic is daar een mooi voorbeeld van, hoe gevaarlijk Belgische installaties eigenlijk zijn. In de meeste landen zit gewoon álles achter een 30mA

Edit: ja sorry hoor, ik kon 't weer eens niet laten...

Misschien heb ik 't toch niet helemaal goed gelezen. Als de 300mA tript van die compressor, dan istie gewoon kapot. Niet mee verder gaan.

Edit2: heb nog even de post van dinsdag 12 maart 2019 12:42:58 doorgelezen.

Dank allen voor de nuttige info. Ik heb veel bijgeleerd de laatste dagen.

Ondertussen ben ik in contact geweest met een bedrijf dat de motor kan nakijken/Uitmeten, wat ik ook ga doen.

En heb hem ook eens getest achter 300ma en geen problemen ondervonden.

Dus had mijn huis net iets anders bedraad geweest had ik het nooit geweten :)

Hensz

Golden Member

Of: later geweten. Tot het moment dat je 300mA aardlek ook afslaat. Als in 2 min die motor ong. 30mA 'lekt' dan vind ik het niet denkbeeldig dat het in een (half) uur 300 mA geworden is.

Don't Panic!

Als dat kastje die de start condensator uit schakelt ( stroom relais of tijdrelais) een netfilter heeft en de compressor niet geïsoleerd op de betonvloer staat kan deze de ALS ook doen trippen zonder aangesloten aarde.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 14 maart 2019 19:43:58 schreef mvdk:
Tis België hé.
Dit topic is daar een mooi voorbeeld van, hoe gevaarlijk Belgische installaties eigenlijk zijn. In de meeste landen zit gewoon álles achter een 30mA

Edit: ja sorry hoor, ik kon 't weer eens niet laten...

't sss dat artikel heeft niets met de normen in BE te maken. Een badkamer is in BE even veilig als in NL.. en toch vallen er in beide landen doden.

mvdk

Golden Member

Als je in NL een verlengsnoer in een wcd doet en mee neemt naar de badkamer, en daar je telefoon mee gaat opladen, loopt dat mogelijk anders af dan in B.
Ik vind 't gewoon eigenaardig dat alleen natte ruimtes in B achter een 30mA zitten. En dat er dan ook nog over nagedacht gaat worden over of iets wel of niet een natte ruimte is. Gewoon, zet voor je eigen veiligheid en gemoedsrust de boel achter een diff met een veilige waarde.

Waar is een diff van 300 mA eigenlijk goed voor?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 14 maart 2019 18:51:22 schreef mel:
[...]lezen is een kunst..;)
Ik schreef : WEL een beschermingsleiding gebruiken...Of heet dat in Belgie anders? :P

Je bedoelt een aardingsgeleider?

Kan je mij dan ook vertellen hoe die de veiligheid gaat garanderen in een TT net?
Want de foutstroom gaat niet altijd groot genoeg zijn om je automaat te laten uitvallen.

Op 15 maart 2019 06:34:37 schreef Gerard*:
Waar is een diff van 300 mA eigenlijk goed voor?

Weet je waar zekeringen vroeger (*) voor bedoeld waren? "Als er kortsluiting ontstaat, dan vliegt ie er uit". Dat was toen ook de bedoeling voor "kortsluiting naar aarde".

Men dacht vroeger dat een verbinding er was of niet. Binair. D'r tussenin is onmogelijk/onwaarschijnlijk.

Tegenwoordig weten we wel beter, dat er ook "fouten" in apparaten kunnen komen te zitten waar niet direct 16A+ door gaat lopen. En dat kan best gevaarlijk zijn. Een 300mA diff (500mA in FR) is al veel gevoeliger dan een 16A stop.

(*) En nu nog steeds natuurlijk. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 15 maart 2019 06:34:37 schreef Gerard*:
Waar is een diff van 300 mA eigenlijk goed voor?

eenvoudig.

Een toestel met een aardlek doet in principe voldoende stroom lopen om de zekering te doen springen. Lukt alleen als de aardweerstand voldoende laag is. tevens zijn in de loop de jaren de 6A zekeringen 16A geworden... Zodus werd zo een 50 jaar geleden de diff ingevoerd om bij een lek te trippen, zelfs al is de aardweerdstand wat hoger.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 14 maart 2019 19:34:23 schreef mel:
Uiteraard...Thuis heb ik geen motor nodig :P

Ik wil ze geen eten geven die thuis wel een motor hebben staan.

@TS: als je toch aan een nieuwe motor toe bent, kan je dan niet beter voor een 3P exemplaar gaan? Moet je uiteraard wel de beschikking hebben over 3P+N. (of 3P 230V zoals op sommige plaatsen)

De regels zijn in BE wat je minimaal MOET doen. Niemand houd je tegen meer te doen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 15 maart 2019 06:34:37 schreef Gerard*:
Waar is een diff van 300 mA eigenlijk goed voor?

Die beperkt de aanraakbare spanning voldoende voor niet-vochtige omstandigheden.

Een residentiele aarding mag maximaal 30ohm zijn in belgie.
Beveiligen op een foutstroom van 300mA zorgt er dan voor dat de maximale aanraakspanning van de geaarde delen maximaal 30x0.3=9V is.

9V is veilig voor niet-vochtige omstandigheden.
Die 9V is ook het slechtste geval: de aarding is namelijk lager dan 30ohm, en de foutstroom is lager dan 300mA.

edit: een 30mA is natuurlijk wel veiliger. Ik vind het altijd zo vreemd dat er zoveel verschillen zijn in wetgeving daarover tussen buurlanden.

[Bericht gewijzigd door willem van belgie op vrijdag 15 maart 2019 12:15:48 (11%)

Hensz

Golden Member

Als dat waar zou zijn, dan zou er al 7,5A van één van de fasen naar aarde lopen. Tegen die tijd zou de ALS toch wel aangesproken moeten zijn.
Volgens mij zijn ALS-sen bedoeld om mensen te beschermen tegen elektrocutie in geval dat er, om wat voor reden ook, een aanraakbaar deel niet geaard is en wel onder spanning staat. Hoe hoog de aardweerstand is doet er dan totaal niet toe.
Als leek snap ik ook niet waarom er hier en daar gedacht wordt dat een mens 300mA door het lichaam zonder schade kan overleven, als je van 15 mA al serieuze schade kunt ondervinden en bij 100mA de kans op overlijden levensgroot is.

Don't Panic!
mvdk

Golden Member

Hoeveel stroom er door het lichaam loopt bij aanraking van een onder spanning staand onderdeel, hangt van meerdere factoren af. Maar de opgedrukte waarde op een RCD, diff, aardlekschakelaar, of hoe je em wil noemen, is niét een van die factoren. Als een 30mA tript door aanraking van een fasedraad of een defect, niet geaard apparaat en je zit op dat moment met een bezweet lijf met een voet op een geaard onderdeel, kan 't makkelijk zo zijn dat er 100mA kortstondig door je lijf gaat. Duurt kort, maar toch. Die 300mA doet 't waarschijnlijk net niet.

Op 15 maart 2019 13:29:38 schreef Hensz:
Als dat waar zou zijn, dan zou er al 7,5A van één van de fasen naar aarde lopen.

Jij gaat er weer van uit dat er een harde kortsluiting is tussen een fase en de behuizing.

De belgische beveiliging met 300mA is nog steeds niet volgens de nederlandse norm dat 1) er minimaal twee fouten moeten zijn voordat het gevaarlijk wordt. 2) een enkele fout "overlast veroorzaakt" zodat de gebruiker het laat fixen (anders is het wachten op de tweede fout en het WEL gevaarlijk wordt).

In belgie kan er bijvoorbeeld een kortsluiting ontstaan tussen de behuizing en de ene pool van een 25W gloeilampje. De andere zit toevallig aan de 230V lijnspanning (als de stekker andersom in het stopcontact had gezeten was het de nul geweest, maar toevallig is het vandaag de fase). Als er dan een onderbroken aarding is, dan raak je de buitenkant aan met je natte net-gedouchte lijf en krijg je 50-100mA door je bast. Geen aardlek automaat die er iets van zegt.

Voor de Belgen zou ik willen adviseren om, als je toch aan het klussen bent, de nederlandse norm met 30mA aardlek automaten te hanteren. Strenger dan de Belgische regels: prima. In andere gevallen zijn de regels niet compatible: er was iets met in belgie MOET een automaat ook de nul onderbreken, in nederland MAG een automaat NIET de nul onderbreken. Dan moet je je aan de locale regels houden. Hier is ook niet direct duidelijk dat 1 regel duidelijk beter is dan de andere: in sommige gevallen dat er iets dubbel misgaat heb je liever het belgische systeem en in andere liever het nederlandse.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 15 maart 2019 09:13:10 schreef rew:
[...]
Weet je waar zekeringen vroeger (*) voor bedoeld waren? "Als er kortsluiting ontstaat, dan vliegt ie er uit". Dat was toen ook de bedoeling voor "kortsluiting naar aarde".

Men dacht vroeger dat een verbinding er was of niet. Binair. D'r tussenin is onmogelijk/onwaarschijnlijk.

Tegenwoordig weten we wel beter, dat er ook "fouten" in apparaten kunnen komen te zitten waar niet direct 16A+ door gaat lopen. En dat kan best gevaarlijk zijn. Een 300mA diff (500mA in FR) is al veel gevoeliger dan een 16A stop.

(*) En nu nog steeds natuurlijk. :-)

Is het dan niet zo dat als er een forse stroom gaat lopen tussen de fasen in de diff daar juist niet op reageert?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
mel

Golden Member

Een aardlekschakelaar. Of Diff zoals de zuiderburen zeggen, reageert op het VERSCHIL tussen de voedende en de afgaande fase.Immers, bij een goede gesloten stoomkring is de stroom overal gelijk.
Als er ergens een lek is, naar Aarde, of Maan van mijn part, dan krijg je een VERSCHIL tussen aankomende, en teruggaande stroom.DAAR tript de ALS op.
Het zal dat ding een worst wezen of er 1 A , of 16 A doorheen loopt,als beiden maar gelijk zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 maart 2019 08:22:55 schreef mel:
Een aardlekschakelaar. Of Diff zoals de zuiderburen zeggen, reageert op het VERSCHIL tussen de voedende en de afgaande fase.Immers, bij een goede gesloten stoomkring is de stroom overal gelijk.
Als er ergens een lek is, naar Aarde, of Maan van mijn part, dan krijg je een VERSCHIL tussen aankomende, en teruggaande stroom.DAAR tript de ALS op.
Het zal dat ding een worst wezen of er 1 A , of 16 A doorheen loopt,als beiden maar gelijk zijn.

Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden. Blijft toch mijn vraag over wat een 300mA diff kan bijdragen aan de veiligheid.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.