Vonkgeluid en plastic geur wasmachine

Er was een heel vreemde geur toen ik langs de wasmachine liep. En zodra de trommel draait, ratelt er iets.

Mijn voorlopige conclusie is dat er domweg wat staat te vonken en dit iets van plastic in de buurt aan het smelten is.

Dus maar uitgezet...

Enig idee wat er aan de hand is? Koolborsteltjes bijna op? Veel verder kom ik nog niet...

Bosch Maxx 6 van een jaar of 10-12 oud. Uiteraard is dit een vreselijk moment om te overlijden... er moet nog een en ander gewassen worden voor het weekend (de vrouw en ik aparte verplichtingen buitenshuis). En ook vanavond verplichtingen, dus pakweg 15 minuten de tijd om het op te lossen :) totdat we na het weekend evt naar een nieuwe kunnen omkijken.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Openschroeven, ruiken, kijken naar verkoolde onderdelen. Niets te zien?
Aanzetten en voorzichtig kijken of je iets ziet dat vonkt of rookt.

De onderdelen waar veel stroom door lopen zijn het meest verdacht. Check allereerst:
- Netfilter (indien aanwezig, papiercondensator-netfilters worden nog steeds toegepast)
- De solderingen of connectors voor de relais van motor en verwarmingselement
- Connectors van verwarmingselement en evt. motor
- Aan/uitschakelaar.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

ik denk dat koolborstels weleens goed kans maken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 maart 2019 19:03:12 schreef Ledlover:
Openschroeven, ruiken, kijken naar verkoolde onderdelen. Niets te zien?
Aanzetten en voorzichtig kijken of je iets ziet dat vonkt of rookt.

De onderdelen waar veel stroom door lopen zijn het meest verdacht. Check allereerst:
- Netfilter (indien aanwezig, papiercondensator-netfilters worden nog steeds toegepast)
- De solderingen of connectors voor de relais van motor en verwarmingselement
- Connectors van verwarmingselement en evt. motor
- Aan/uitschakelaar.

Misschien niet te ver zoeken, de netsteker, de wandkontaktdoos, kan naar plastic en of bakeliet stinken.

Deksel eraf, kort wasprogramma, trommel draait niet. Ook bij alleen centrifugeren draaide de trommel misschien één hele ronde en dat was alles.

Dus kan ik niet luisteren waar nu het gevonk vandaan komt... Maar ik zal de koolborstels eens nakijken als ik hem ver genoeg naar voren krijg.

Alvast bedankt voor de snelle antwoorden en tips!

EDIT: koolborstels zijn 1cm en 1,5cm. Het lijkt erop dat ik een nieuw setje heb van 3-4cm. Ga even passen of dat werkt.

Ik kan nog niet helemaal de plastic geur verklaren als het dat geweest zou zijn...

EDIT-2: ik heb met een schuifmaat de afstand van de bevestigingsschuif van de koolborstel tot de as gemeten en deze afstand was op het ook gelijk aan de maximale lengte van de schuif, de koperen draad en de koolborstel: oftewel ALS de koolborstel nog contact maakte zat hij echt op het uiterste. (Maximale lengte van de koolborstel was gelijk aan de afstand tot de as, terwijl dit een paar cm langer moet zijn zodat de koolborstel kan slijtel en toch lang genoeg blijft).
Na vervangen van de koolborstels (wat een hel om dat blind te moeten doen...) draait hij weer. Dus dit was inderdaad het probleem. Nu maar hopen dat er niets belangrijks gesmolten is.

je kunt het al zien aan de borstels, 1 ervan zal dan dof op de kop zijn. ze moeten blinken. die lucht voorspelt niet veel goeds, ik zou het ding een ronde laten lopen zonder was erin, dan kunnen de borstels inlopen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Geur kwam dus duidelijk van de motor. Was om de motor goed te laten werken eerste rondes met nieuwe borstels een lege trommel en op lage centrifuge toerental. Daarna weer opbouwen met halve was etc

Inmiddels weer een wasgang gedraaid (na een paar minuten testdraaien) en alles werkt weer als vanouds.

Ik vraag me wel af waar ik dat extra setje koolborstels vandaan had. Ik zit te dubben of het een boormachine was, maar daar lijken ze erg groot voor. (Zoals gezegd ooit twee identieke setjes besteld vanwege flinke verzendkosten, kan me dus niet herinneren waar ik eerste setje voor nodig had).

Hoeveel sets 'standaard' koolborstels zijn er eigenlijk? Kun je met 5 sets van verschillende maten misschien wel 90% van de motoren repareren??? (Zo ja, welke maten dan... ;) )

Deze zijn 12,2mm bij 4,8mm (en een paar cm lang).
@testman: inderdaad! Goed om te weten voor de volgende keer. Overigens is het kleur/reflectie-verschil niet door de verschillende hoeken t.o.v. de flitser maar was onder elke hoek vergelijkbaar.
Onderste is de kortste die dus heeft staan volken en deze is heel dof.

https://i.imgur.com/sI1EaJ3l.jpg

er zijn nogal wat soorten koolborstels, echter kun je veel wel op maat maken, als je de juiste soort borstel maar toepast. voor motoren als in wasmachines met hoge toerentallen heb je borstels die niet te zacht zijn nodig.

heb er zelf ook al vaker ter plekke op maat gemaakt, borstels van een aeg in een indesit of samsung kan gewoon. vaak beetje afschuren/ vijlen en soms de litze oversolderen, als die maar zo lang is dat de borstel niet meer verder kan voor de litze als enige nog tegen het anker zit, dat knettert nogal.

zet je een borstel die te zacht is in de motor, dan zie je die als poeder eruit waaien met het nodige toerental..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 19 maart 2019 22:19:53 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer