CE Keurmerk en Lekspanning

Goede dag, een apparaat wat een CE norm heeft, mag dit een lekspanning hebben van 160vac met een ampairage wat niet meetbaar is met een multimeter?

Als je de aarde vast pak, en het apparaat aanraak voel je duidelijk schokjes. Waarschijnlijk ontladingen van condensatoren ect aan een frame wat niet aan aarde hangt.

Wie kan mij vertellen of dit frame aan de aarde gelegt moet worden, en of en hoeveel lekspanning er mag zijn naar aarde toe?

Alvast bedankt.

Björn

Lekspanning is alvast een verkeerde uitdrukking en denkwijze. 't is de stroom die van belang is.

Een metalen frame... is dat met een stekker zonder aarde? over wat voor apparaat gaat het eigenlijk?

GJ_

Moderator

Topictitel "...CE keurmerk...": bestaat niet, het is geen keurmerk

Op 14 maart 2019 18:51:08 schreef kilzone: een apparaat wat een CE norm heeft

Een apparaat heeft geen CE norm.

Maar om antwoord te geven op je vraag: een lekstroom is heel normaal. De stroom is minimaal en als je met een multimeter gaat meten kan het best gewoon de volle 230Vac zijn. Dit is geen probleem: met de minste belasting zakt die spanning wel in naar een veiliger waarde.

Als je een metalen frame vastpakt zou je normaal gezien eigenlijk niks moeten voelen. In vrijwel alle gevallen zal dat frame nl geaard zijn.

Dan nog maar een keer die CE:
Het is een CE markering. In de meeste gevallen plakt de fabrikant die er zelf op om aan te geven dat hij voldoet aan de geldende richtlijn of verordening.
In dat geval moet er ook een EC verklaring bij zijn waar in staat aan welke richtlijnen en verordeningen het voldoet.
Een fabrikant mag meestal zelf weten hoe hij dit doet, maar het vrijwillig gebruik van normen is meestal de handigste manier.
Een richtlijn is bedoeld voor de wetgevers van de lidstaten: deze moeten de inhoud hiervan in de eigen wet opnemen. Daarom kun je een richtlijn zien als een wet, omdat hij ergens in de eigen wet staat. Formeel is de richtlijn zelf dus geen wet.
Een verordening is bindend zonder dat het in de wetten van de lidstaten is opgenomen.

mel

Golden Member

Een apparaat met RA steker, dient aangesloten te worden op een WCD met aarde..
Waarschijnlijk voel je de lek van een netfilter. Indien 2 polige steker:
Apparaat is dubbel geisoleerd, en dus aanraakveilig.

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 14 maart 2019 18:58:07 (23%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shiptronic

Overleden

Als er aanraakbaar metaal is , moet dit geaard zijn, of dubbel geïsoleerd zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Op 14 maart 2019 18:51:08 schreef kilzone:
Goede dag, een apparaat wat een CE norm heeft, mag dit een lekspanning hebben van 160vac met een ampairage wat niet meetbaar is met een multimeter?

Als je de aarde vast pak, en het apparaat aanraak voel je duidelijk schokjes. Waarschijnlijk ontladingen van condensatoren ect aan een frame wat niet aan aarde hangt.

Wie kan mij vertellen of dit frame aan de aarde gelegt moet worden, en of en hoeveel lekspanning er mag zijn naar aarde toe?

Je moet iets specifieker zijn, maar als het om een dubbelgeïsoleerd apparaat gaat, dan mag je het niet aarden. Wel moet de lekstroom binnen bepaalde grenzen blijven en de isolatiesterkte moet zo'n 4 a 5kV zijn tegen 2 a 2,5kV voor een geaard apparaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Goede dag, het gaat om 4 Linak Actuators die op een gepoedercoat frame gemonteerd zijn. Dus een werktafel die je hoog en laag kan sturen.

De linak control box is dubbel geisoleerd, en heeft een ongeaarde stekker.

Hier aan hangen de 4 actuators 10-40 DC, en het geval is dus dat als je het frame aanraak je schokken naar aarde.

Het frame hangt dus niet aan aarde, maar wel is er tussen het frame en aarde 160vac te meten, maar kwa ampaire niet meetbaar met multimeter.

Moet je dit frame aan aarde leggen, of is dit niet persee nodig?

Alvast bedankt.

een werktafel die met motoren wordt versteld heeft doorgaans wel aarding idd, tenzij dubbel geisoleerd. en dat heb je niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De vraag blijft alleen, hoe kan er 40-160vAC op het frame komen, ook al is de uitgaande spanning naar de actulatoren 10-40v DC en meet ik AC op het frame.

Een schok krijgen van het frame is niet erg lekker, vandaar de vraag.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Waar meet je mee en hoe meet je?

Het “probleem” met hoogohmige voltmeters is dat deze als een spanning aangeven terwijl deze nauwelijks aanwezig is. Een draad in de lucht, als een soort van antenne is vaak ook al genoeg om een spanning te meten.

Als je beschikking hebt over een oscilloscoop dan kun je dat heel goed uitproberen.
Een draad op de ingangsbus, en dan vasthouden. Dat je 50 (of nog meer) volt meet is heel normaal. Wordt nog leuker als je onder een TL staat.

Ook je opmerking, de stroom is niet te meten met je universeelmeter, wat is het meetberijk van de stroommeter?

Als je apparaat dubbel geisoleerd is dan MAG je de tafel NIET aarden!

Heb je er wel eens aan gedacht dat je aarde onder spanning staat, en er wellicht ten onrechte er vanuit gaat dat een toestel onder spanning staat?

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 14 maart 2019 20:43:58 (16%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
maartenbakker

Golden Member

Op 14 maart 2019 20:20:59 schreef kilzone:
De vraag blijft alleen, hoe kan er 40-160vAC op het frame komen, ook al is de uitgaande spanning naar de actulatoren 10-40v DC en meet ik AC op het frame.

Een schok krijgen van het frame is niet erg lekker, vandaar de vraag.

De massa van de DC spanning naar de actuatoren, hangt met Y2-condensatoren aan het net, dus staat er de halve netspanning op. Wat voor aarde pak je beet zodat je er last van hebt? Staat er wel een dubbelgeïsoleerd symbool op de voeding?

Het kan natuurlijk dat de lekstroom te hoog is (defect), en het kan ook dat het bureau wel geaard mag worden (navragen bij de fabrikant).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Waarom mág je een dubbel geïsoleerd apparaat eigenlijk niet aarden?

(Daarna is het niet dubbel geïsoleerd meer, wellicht. Maar wordt het er ook onveiliger door?)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Controller: https://www.linak.nl/producten/controleboxen/cbd6s/

4x poot (Hefkolom): https://www.linak.nl/producten/hefkolommen/dl6/

Gemeten met een Fluke 115 True Rms meter.

Tussen aarde van het stopcontact en het frame. Hier meet ik dus 160v ac op.
De Appraten stekker van de controller heeft geen aarde (controller ook niet)

Als je de hefkolom open schroef zit hier een electromotortje in met een printje met een aardedraad naar de metalen poot (buitenmantel hefkolom)

Mag toch niet zo zijn dat je schokken krijg (net als je als mens electrostatisch geladen ben, en de deurklink vast pak. Beetje dat effect.

Als ik de 4 stekkers van de Hefkolommen loskoppel van de Control Box, is de spanning tussen frame en aarde zo goed als 0v.

Voor lekmetingen door netfilters gebruikte ik wel eens een shunt van 1k, dat geeft dus 1V per mA.
Om het te voelen hoeft het niet veel te zijn.

Gezien het feit dat de gemeten spanning hier meer dan de halve netspanning is vermoed ik dat het om een c gaat over de transformator van een dubbelgeïsoleerde voeding, van primaire min naar GND.

Sine

Moderator

Op 14 maart 2019 22:22:55 schreef Lucky Luke:
Waarom mág je een dubbel geïsoleerd apparaat eigenlijk niet aarden?

(Daarna is het niet dubbel geïsoleerd meer, wellicht. Maar wordt het er ook onveiliger door?)

Als zo'n ding mij 'kietelt' reken er maar op dat er dan aarde aan komt.

Op 14 maart 2019 20:07:12 schreef kilzone:

Moet je dit frame aan aarde leggen, of is dit niet persee nodig?

Alvast bedankt.

Het is niet nodig, maar voor je comfort kan je dat wel doen. Het moet daarom niet "hard aan de aarde", maar bvb via een weerstand van 10kOhm. ben je van de schokken vanaf.

Op 14 maart 2019 22:40:10 schreef Sine:
[...]

Als zo'n ding mij 'kietelt' reken er maar op dat er dan aarde aan komt.

Jij zeg dus als een apparaat schokken geeft, dat jij dit altijd aan aarde zal hangen?

Op 14 maart 2019 22:42:10 schreef kris van damme:
[...]

Het is niet nodig, maar voor je comfort kan je dat wel doen. Het moet daarom niet "hard aan de aarde", maar bvb via een weerstand van 10kOhm. ben je van de schokken vanaf.

Je doel hiermee om het aan te sluiten als ESD?

Zoiets. ESD afvoer is met hogere weerstandswaarde.

Hier wil je een zeer kleine stroom afvoeren om je comfort te verbeteren. 10kOhm zal goed voldoen, schat ik.
Recht aan de aarde mag van mij ook :-)

maartenbakker

Golden Member

Op 14 maart 2019 22:22:55 schreef Lucky Luke:
Waarom mág je een dubbel geïsoleerd apparaat eigenlijk niet aarden?

(Daarna is het niet dubbel geïsoleerd meer, wellicht. Maar wordt het er ook onveiliger door?)

Het wordt er mijnsinziens niet onveiliger door. Ik praat alleen maar na wat ik denk dat de voorschriften zijn. Als ik er zeker van was dat er geen defect is, zou ik het in zo'n geval waarschijnlijk wel aarden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten, de voeding is dubbel geïsoleerd. Het metalen frame duidelijk niet. wat is het probleem? Als het in de badkamer staat moet het wel geaard worden vanwege de verplichte potentiaalvereffening :-)

Shiptronic

Overleden

Op 14 maart 2019 20:20:59 schreef kilzone:
De vraag blijft alleen, hoe kan er 40-160vAC op het frame komen, ook al is de uitgaande spanning naar de actulatoren 10-40v DC en meet ik AC op het frame.

Een schok krijgen van het frame is niet erg lekker, vandaar de vraag.

40-160V t.o.v. wat ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 14 maart 2019 23:54:07 schreef Shiptronic:
[...]

40-160V t.o.v. wat ?

Tov Aarde in wcd waar de de stekker van de control box in zit.

Is het altijd voelbaar, iedere keer dat je het aanraakt?
Is het altijd meetbaar, ook als je het net hebt aangeraakt?

Wel eens aan het schoeisel en de vloerbedekking gedacht i.v.m. statische ontlading?

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.