Herstelling GNB 2100 SP oplader 24V/8A

Ik heb wat hulp nodig voor de herstelling van een GNB 2100 SP oplader (24V/8A). Om een of andere reden knalt een nieuwe zekering er onmiddelijk uit. Nogtans zijn de contactpunten van zekeringhouder relatief hoogohmig, zeker niet kortgesloten.
Heb alle condensators, variators, bruggelijkrichter, andere vermogencomponenten met koelblok gemeten, maar niks is kortgesloten. Verder zijn er geen componenten met zichtbare schade.
Nu zit ik helaas beetje vast. Is er iemand die mij op basis van volgende foto's in juiste richting kan wijzen aub?

vergeten

Golden Member

Je kan zelf je eigen berichten editen met de editknop.

Verwijder alles per bericht en vul alleen een puntje in of zo, dan ruimt het al lekker op! :).

Als de zekering "springt" en er is niets kortgesloten, dan meet je verkeerd.
De hoge stroom die de zekering doet springen loopt niet door de lucht.

Wel goede foto's dat is wel eens minder!

Meet ook eens op het netsnoer de weerstand als er een zekering is geplaatst.
Schakel de voeding in met een gloeilamp van 60 watt in serie. Gaat hij fel branden dan is er nog steeds wat mis, er gaat verder niets kapot en het scheelt zekeringen. zo kan je testen.
Als je lader goed zou zijn gaat bij inschakelen de gloeilamp even fel branden en daarna bijna uit of heel weinig licht geven.

Meet ook eens de geel omlijnde onderdelen door op kortsluiting of een (te)lage weerstand.
En dat onderdeel op dat zwarte koelplaatje zitten daar geen barstjes in, hoe klein ook?
En kijk goed naar andere onderdelen die mogelijk barstjes of scheuren hebben.

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 13 maart 2019 22:36:24 (17%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dat van die weerstand klopt dus wel. Met nieuwe zekering erin meet ik op netsnoer 120kOhm. Op diodestand een spanningsval van 1900mV in beide richtingen.

vergeten

Golden Member

Dat lijkt niet verontrustend.
Onderdelen goed nagekeken en gloeilamptruuk al geprobeerd?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

wat meet je over plus en min van de brugcel?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Plus en min zijn de buitenste twee pinnen. Weerstand is meer dan 1 MOhm. In ene richting spanningsval 690mV andere richting oneindig. Lijkt me in orde..

De aangeduide onderdelen op foto zijn ook oké.

vergeten

Golden Member

Als je over de plus en min van een gewone brugcel meet (met diodetest) moet je ruim 1 volt meten (2 diodes).
Meet je minder dan zou er 1 diode in sluiting kunnen liggen en daar lijkt het op met die gemeten 690mV.
Als het een schottky brugcel is kan deze gemeten waarde wel goed zijn voor 2 diodes. Die hebben namelijk een lagere drempelspanning.

Zoek de datasheet van de brugcel op.

Eventueel brugcel eruit halen en per diode meten tussen een wisselaansluiting en de plus en andersom vanaf de min.

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 14 maart 2019 00:19:02 (13%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Bruggelijkrichter is de GBU8K. Heb tussen alle pinnen gemeten, er ligt niks in sluiting.

iets gaat pas in sluiting als er spanning opkomt, kan ook achter de pfc zitten. die zit achter de brugcel. een fet en diode, dat is de pfc en dan komt de smps schakelfet of transistor pas met de HF trafo. achter de pfc heb je ook meer spanning, doorgaans een 380-400VDC.

heb je dat rode schijfje bij de netingang al nagezien? een varistor kan toch stuk zijn zonder sluiting te meten. als dat rode schijfje tussen fase en nul zit is het een varistor, en in serie met fase is het een ntc. ik denk het eerste, want bij gebrek aan dikke elco's in deze lader heb je geen hoge inschakelstroom. als het een varistor is, dan kan die ook losgesoldeerd worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De condensator van 3.3uF tussen de twee spoelen zorgde voor de grootste kortsluiting. Maar ook nadat ik deze had verwijderd ging de lamp nog vrij fel, maar iets minder, branden. De lader startte ook nog steeds niet op.
Heb de bruggelijkrichter er nu uitgehaald, want die begon heel erg heet te worden (lichte rook), en tijdelijk vervangen door twee diodes. Zie foto.
De lader doet nu nog steeds niks, maar de lamp gaat nu helemaal niet meer aan.
Iemand idee voor volgende stap? Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat er meer schade kan zijn dan die condensator.. Of is die condensator groot genoeg om lamp te doen branden?

vergeten

Golden Member

Op 14 maart 2019 19:57:06 schreef Memorex:
De condensator van 3.3uF tussen de twee spoelen zorgde voor de grootste kortsluiting. Maar ook nadat ik deze had verwijderd ging de lamp nog vrij fel, maar iets minder, branden. De lader startte ook nog steeds niet op.
Heb de bruggelijkrichter er nu uitgehaald, want die begon heel erg heet te worden (lichte rook), en tijdelijk vervangen door twee diodes. Zie foto.

In een bruggelijkrichter zitten 4 diodes die kan je niet vervangen door 2, je moet de brugcel "imiteren" en dat kan alleen met 4 diodes.

De lader doet nu nog steeds niks, maar de lamp gaat nu helemaal niet meer aan.

Dat komt omdat je nu 2 diodes tekort komt :)

Iemand idee voor volgende stap? Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat er meer schade kan zijn dan die condensator.. Of is die condensator groot genoeg om lamp te doen branden?

Dat is hij wel ja, maar hoe fel hij dan brand zou uitgerekend moeten worden door de Xc (wisselstroomweerstand) te berekenen bij 50Hz. (nu ff geen tijd voor)

Je kan het testen door alleen de condensator in serie met de lamp aan te sluiten op de netspanning dan zie je hoe fel hij brandt.

Doe deze test niet met elke willekeurige condensator hij moet wel tegen de netspanning kunnen en van het X2 type zijn!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik weet het niet hoor maar ik vind dat je levensgevaarlijk aan het prutsen bent. Zoals al een paar keer is gezegd dat de meest voorkomende storingen in dit soort schakelingen in het netfilter, eventuele VDR's en NTC's, de gelijkrichter en schakelende halfgeleider te vinden zijn.

In al die dingen die ik heb gerepareerd is het echt zeer zelden de condensator geweest. De condensator is wel voor voor een hoge spanning geschikt maar staat altijd rustig op 100Hz zijn werkt te doen. Hij wordt dus niet zwaar belast ofzo en hoeft dus ook niet heel bijzonder te zijn. Alleen als alles zo klein is samen gebouwd waardoor de warmte niet weg kan kun je een probleem krijgen.

Als je die grote condensator in series met een gloeilamp op het net aansluit gaat de gloeilamp gewoon branden. De wisselstroomweerstand van een condensator is doorgaans laag hoe groter de condensator hoe lager de weerstand. Als jij een brugcel vervangt door twee diodes????? Waarom in godsnaam????? behalve een gevaarlijke actie zet je gewoon die condensator rechtstreeks op de het net en dus op wisselspanning en ja dan gaat er een grote stroom lopen. De isolerende laag wordt afgebroken en door de negatieve spanningen en je condensator daarna stuk. Het kan door elektrolyse zelfs zo erg uitpakken dat je condensator explodeert. Je hebt mazzel dat die gloeilamp er nog tussen zat en dat die netjes zo fel is gaan branden. maar je condensator heeft nu wel een opdonder gehad en is nu dus waarschijnlijk stuk. Je merkt het waarschijnlijk (nog) niet maar je zult hem moeten vervangen

Een brug gelijkrichter bevat vier diodes die als een brug geschakeld zijn. Die kun alleen maar vervangen door een andere brug of vier losse diodes die je ook schakelt als brug. Ik heb wel eens bij iemand die ook niet erg handig bezig was een grote condensator van de print zien opstijgen zoals de challenger spaceshuttle destijds opsteeg. Een zeer groot geluk dat deze persoon er toevallig net niet met zijn gezicht en ogen boven zat. Anders was het leed niet overzien geweest. Nu was alleen een gat in het plafon het gevolg.

De secundaire condensators worden in dit soort schakelingen altijd zwaar belast die krijgen met een hoge frequentie heel veel steile spanningspieken te verwerken en slijten daardoor veel sneller dan de primaire condensators. Doorgaans zijn de secundaire C's ook duurdere low esr en high temperature typen. Maar in het secundaire circuit zit je probleem niet. Dus blijf daar voorlopig maar van af.

Ik gok dat als de al genoemde dingen (varistor, vdr, ntc, filter C's enz.) inderdaad niet defect zijn gewoon je schakelende halfgeleider defect is.

Sorry voor mijn ietwat negatieve verhaal maar als ik lees wat er hoe gebeurt ben ik een beetje bang voor boze brokken.

Ik vind dat jullie een beetje overdrijven, maar toch bedankt voor de waarschuwingen. Ik let goed genoeg op bij wat ik doe. Nadat de netstroom verwijderd is, wacht ik zeker 5 minuten om alles te laten ontladen.

Had nu even geen passende glijkrichterbrug liggen, dus heb ik hem (tijdelijk, om te testen!) half gebouwd via diodes. Mij leek het niet zo'n probleem dat maar de halve sinus gelijkgericht wordt, aangezien de oplader verder niet belast wordt. Vandaag komt als alels goed gaat een vervangend exemplaar binnen.

Op de + en - kant van de gelijkrichter staat nu trouwens wel een mooi vlakke spanning van +-330V.

vergeten

Golden Member

Op 15 maart 2019 05:41:59 schreef Ex-fietser:
In al die dingen die ik heb gerepareerd is het echt zeer zelden de condensator geweest. De condensator is wel voor voor een hoge spanning geschikt maar staat altijd rustig op 100Hz zijn werkt te doen. Hij wordt dus niet zwaar belast ofzo en hoeft dus ook niet heel bijzonder te zijn. Alleen als alles zo klein is samen gebouwd waardoor de warmte niet weg kan kun je een probleem krijgen.

Als je die grote condensator in series met een gloeilamp op het net aansluit gaat de gloeilamp gewoon branden. De wisselstroomweerstand van een condensator is doorgaans laag hoe groter de condensator hoe lager de weerstand.

Vergis je je niet en heb je het over de verkeerde condensator? Hij (die grijze X2) zit tussen de vier chokes en staat op de 50Hz netspanning?

Dit is geen grote condensator maar een van 3,3µF (geen elko) dan gaat de lamp niet volledig aan maar brand op lagere sterkte.
Zijn Xc is bij 50Hz ±964Ω dus de lamp zal echt minder licht geven!

Als jij een brugcel vervangt door twee diodes????? Waarom in godsnaam????? behalve een gevaarlijke actie zet je gewoon die condensator rechtstreeks op de het net en dus op wisselspanning en ja dan gaat er een grote stroom lopen. De isolerende laag wordt afgebroken en door de negatieve spanningen en je condensator daarna stuk. Het kan door elektrolyse zelfs zo erg uitpakken dat je condensator explodeert. Je hebt mazzel dat die gloeilamp er nog tussen zat en dat die netjes zo fel is gaan branden. maar je condensator heeft nu wel een opdonder gehad en is nu dus waarschijnlijk stuk. Je merkt het waarschijnlijk (nog) niet maar je zult hem moeten vervangen.

Deze condensator gaat niet ontploffen omat hij in de schakeling ook al op de netspanning staat. (grijze X2)

Een brug gelijkrichter bevat vier diodes die als een brug geschakeld zijn. Die kun alleen maar vervangen door een andere brug of vier losse diodes die je ook schakelt als brug.

Had ik ook al geschreven. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.