CE Keurmerk en Lekspanning

maartenbakker

Golden Member

Op 14 maart 2019 23:22:53 schreef kris van damme:
Maarten, de voeding is dubbel geïsoleerd. Het metalen frame duidelijk niet. wat is het probleem? Als het in de badkamer staat moet het wel geaard worden vanwege de verplichte potentiaalvereffening :-)

Hmm, zelfs als er in de regels staat dat het dubbelgeïsoleerde apparaat niet geaard mag worden, zou je inderdaad kunnen zeggen dat de tafel niet bij het apparaat hoort. Nouja, ik zou hem aarden. Wel pas na controle op defecten en een melding naar de fabrikant.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 maart 2019 00:56:51 schreef TonHek:
Is het altijd voelbaar, iedere keer dat je het aanraakt?
Is het altijd meetbaar, ook als je het net hebt aangeraakt?

Wel eens aan het schoeisel en de vloerbedekking gedacht i.v.m. statische ontlading?

TonHek

Is inderdaad continu voelbaar en meerbaar als je het aangeraakt heb. Dus gelijk erna weer.

Is de stelpoot ook voorzien van het dubbel geïsoleerd teken ?

mel

Golden Member

Een dubbel geisoleerd apparaat mag niet voorzien zijn van een R.A.steker..
Er staat nergens dat je het frame niet aan aarde mag leggen..
In verband met potentiaalvereffening , zou ik juist alles wat van metaal is , aan aarde doen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Aarden. En dus eerst controleren op defect en de fabrikant waarschuwen/raadplegen.

De stelpoot zal niet dubbelgeïsoleerd zijn als de voeding/controller dat al is. Tenzij het ding live is en vertrouwt op de isolatie van de stelpoot. Dat zou een domme constructie zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 15 maart 2019 08:58:14 (53%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 14 maart 2019 22:35:22 schreef Aart:
Om het te voelen hoeft het niet veel te zijn.

Ik had begrepen dat om het te voelen het ongeveer 1mA moet zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Maar als niet de tafel maar de gemeten aarde het probleem is,??(losse draad, zwevend) Dan zet die fout dus door op de tafel, maar dan keihard. En dat is dus juist waarom dubbel geïsoleerd aarden niet mag.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat lijkt een vreemde redenatie. Kunt u dat aannemelijk maken ?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een dubbel geisoleerd apparaat (toestel, machine etc.) is zo geconstrueerd dat er geen aanraakbare delen zijn die bij een defekt onder spanning zouden kunnen staan.
Sprekend voorbeeld zijn de apparaten die van kunststof (niet geleidende materialen) zijn gemaakt. Als je handboormachine doorbrand en helemaal naar zn mallemoer is! dan kan er nog geen spanning op de buitenkant staan.
Dat is toch redelijk veilig. Enige vorm van eigenverantwoordelojkheid is er natuurlijk wel, als er over de boormachine een vrachtwagen is gereden dan zou het maar zo kunnen zijn dat de boorkop (metaal, geleidend materiaal) onder spannig kan komen te staan. Maar het apparaat heeft dan al duidelijk zichtbare schade.

Dat kan niet bij alle apparaten, aparaten die van metaal gemaakt zijn. En die zijn er nogal wat! denk aan wasmachine, droger, oven, koffiezetter etc. Daarvan kan de buitenkant (aanraakbaar deel) onder spanning komen te staan bij een defekt. Om daar de gevaren van te verminderen wordt de buitenkant van het apparaat verbonden met aarde. Zodra het apparaat defect raakt, en de buitenkant onder spanning zou komen te staan wordt deze spanning afgevoerd naar aarde.
Zo is er dusgeen gevaarlijke situatie.

Maar...alles heeft zijn mits.
Als nu de aarding niet goed is, of defect is? Wanneer heeft u uw aarding nog gecontroleerd?
Dan ontstaat er een rare situatie. Stel dat de wasmachine aardsluitung maakt en daardoor onder spanning komt te staan, en de aarding is niet in orde. Dan staat ook ineens de koffiezetter (die helemaal niet defect is) onder spanning!
Zo wordt de spanning van het ene apparaat over gebracht naar een ander apparaat, men noemt dat spanningsversleping.

Helaas is daar niet alles tegen te doen, maar als de koffuezetter nu dubbel geisolleerd zou zijn dan kan die spanning van de defecte machine niet op de koffiezetter komen.
En dat is veelveiliger.
Dus een dubbel geisoleerd apparaat aarden maakt het apparaat veel onveiliger.

Dat is zon beetje de moraal van het verhaal.

En als je het verhaal snapt, dan weet je dat de aardlekschakelaar hier geen volledige bescherming tegen bied. En ook lang niet alle installaties zijn beveilligd met een aardlekschakelaar.

Noot, het is een beetje populistisch verhaal ( past wel bij de huidige verkiezingstijd)
Als ik alle ins en outs moet beschrijven dan wordt het wel een heel lang verhaal.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

tja, dan heet TS een probleem van heel andere "aard".

laat ons daar maar niet van uit gaan, want dan zal er nog mer in huis onveilig zijn, waar hij niet op aanstuurt.

Je moet de letter van de wet en het moreel van de wet onderscheiden, pilaarbijten heeft weinig zin

De letter van de wet zegt dat je een dubbel geïsoleerd toestel niet mag aarden omdat men er vanuit gaat dat de omstandigheden waarin het zal gebruikt worden de aarde twijfelachtig kan zijn (haspels bvb). (das net de reden waarom je dubbel isoleert, om met die twijfel komaf te maken)

Hier eindigt het toestel in een groot stuk metaal, wat weinig vandoen heeft met de dubbel geïsoleerde voeding, het is een samenstelling van delen.. en het wordt vast gebruikt . aarden zegt het moreel. wil je het tussen indoen, doe het dan via een 10 kOhm weerstand..

GJ_

Moderator

Die tafel mag toch gewoon geaard worden. Dat er toevallig een dubbel geïsoleerd apparaat op geschroefd zit doet daar niets aan af volgens mij.

Op 14 maart 2019 22:32:52 schreef kilzone:
Als je de hefkolom open schroef zit hier een electromotortje in met een printje met een aardedraad naar de metalen poot (buitenmantel hefkolom)

Dat is heel raar. Ik moest er even naar zoeken, maar in de installatiehandleiding staat expliciet dat het een dubbelgeïsoleerd apparaat is. En direct daaronder staat dat het niet de bedoeling is om het apparaat te aarden. Maar dan is het onlogisch dat er inwendig toch een aardverbinding is tussen de elektronica en de metalen poot. Ik zou maar eens contact opnemen met de leverancier want dit klopt gewoon niet.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 15 maart 2019 13:02:30 schreef GJ_:
Die tafel mag toch gewoon geaard worden. Dat er toevallig een dubbel geïsoleerd apparaat op geschroefd zit doet daar niets aan af volgens mij.

Iets aarden dat niet onder spanning kan komen te staan?
Dan heb je toch echt de essentie van mijn verhaal niet begrepen.

Je aard je fiets, je auto, je rvs aanrechtblad, je metalen deurposten, je balkon of tuinhek, je werkbank en ga maar zo door toch ook niet?
Om dezelfde reden als ik in mijn laatste betoog aangegeven heb.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

aarden zegt het moreel. wil je het tussen indoen, doe het dan via een 10 kOhm weerstand..

Oei, dat is wel een hele fraaie( maar niet heus).
Een 10 kOhm doet een aardlekschakelaar nooit uitvallen, ook een 30mA type niet. En 230V via een 10 KOhm vastpakken geeft een je een enorme optater. Formeel nog net niet dodelijk, maar informeer een heuse ervaring.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 15 maart 2019 17:10:27 schreef Toeternietoe:
[...]

Een 10 kOhm doet een aardlekschakelaar nooit uitvallen, ook een 30mA type niet. En 230V via een 10 KOhm vastpakken geeft een je een enorme optater. Formeel nog net niet dodelijk, maar informeer een heuse ervaring.

neeje, de 10kOhm is dan ook een tussenoplossing om van de schokken af te zijn zonder echt te aarde, speciaal om aan jouw wensen tegemoet te komen dat je het niet mag aarden :-)

Op 15 maart 2019 17:02:39 schreef Toeternietoe:
[...]

Iets aarden dat niet onder spanning kan komen te staan?
Dan heb je toch echt de essentie van mijn verhaal niet begrepen.

Je aard je fiets, je auto, je rvs aanrechtblad, je metalen deurposten, je balkon of tuinhek, je werkbank en ga maar zo door toch ook niet?
Om dezelfde reden als ik in mijn laatste betoog aangegeven heb.

Als ik er meppen van zou krijgen door influentie zou ik het wel aarden.

heeft in dit geval niet met veiligheid maar met comfort te maken. net zoals voor TS.

iets om over na te denken.: dubbel geïsoleerd en een schakelvoeding, dat gaat niet altijd goed samen. Das een stelling die ik al langer poneer.

Een ven de oudste dubbel geïsoleerde apparaat dat ik me herinner is een een elektrisch scheertoestel.
Beeld je in, plof daar een schakelende voeding in met de nodige X en Y condesatoren. loopt er naar de scheerkoppen een stroom van 1mA bij aanraking van de huid. technisch volgens NEn, maar praktisch onbruikbaar. Net zoals de audiouitgangen op een laptop PC tevens dodelijk voor Fire wire of HDMI aansluitingen voor heel wat van die dubbel geïsoleerde toestellen.

maartenbakker

Golden Member

Op 15 maart 2019 17:10:27 schreef Toeternietoe:
[...]

Oei, dat is wel een hele fraaie( maar niet heus).
Een 10 kOhm doet een aardlekschakelaar nooit uitvallen, ook een 30mA type niet. En 230V via een 10 KOhm vastpakken geeft een je een enorme optater. Formeel nog net niet dodelijk, maar informeer een heuse ervaring.

Met het risico dat een daarvoor ongeschikte weerstand doorslaat of onderbreekt. Ik zou er echt geen weerstand tussenzetten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ kilzone,

Al gekeken of het effect door 1 van de stel motoren wordt veroorzaakt?

Omdat dit iets is wat op en neer gaat heeft er geen kabel klem gezeten waardoor deze beschadigd is ?

mvdk

Golden Member

Wat zegt/adviseert de leverancier? Het gaat hier om een samenstelling van producten van één en dezelfde leverancier, dus géén eigen engineering.
Dan moeten zij toch raad of een oplossing kunnen bieden?

Op 15 maart 2019 00:02:40 schreef kilzone:
[...]

Tov Aarde in wcd waar de de stekker van de control box in zit.

Tussen punt A en punt B meet je een spanning.
Als je nu eens een gloeilamp van 230V neemt en deze tussen punt A en B hangt gaat de lamp dan branden?