Hoe filter je windgeruis uit.

Nou ja wind geruis zeg maar gerust een storm. Wat wil het geval ik heb een paar van die leuke LPDs aan geschaft voor op de motor. Probleempje boven de 110 komt er zover wind ruis in de mic dat deze het stem geluid finaal overstemd.

Is dat simple uit te filteren.

Hans

Hmmm...zou haast zeggen;

Motor in garage, deur dicht en een spuitbus siliconenkit dan stormt het nooit weer en is de ruis voorgoed voorbij :P

Volgens mij zijn er wel filters voor, sommige telefoon toestellen hebben het ook, dan wordt achtergrondruis onderdrukt, maar ja ik sta niet elke dag met mijn telefoon in windkracht 11 te bellen dus of het dan ook nog helpt weet ik niet.

Kijk eens in Elektuur, of www.google.nl

SWS

A long answer is not short!

Ik neem aan dat je in de helm kleine microfoontjes hebt zitten. Deze zou je kunnen voorzien van een windhoesje. Dit is een klein schuimrubber achtig hoesje wat geheel over de microfoon komt te zitten. Zo VERMINDER je het windgeruis, maar spraak komt er gewoon nog kraakhelder door.

TV- en radiostations gebruiken ook dergelijke dingen, volgens mij heten ze plopkappen. Ook al staat de verslaggever in windkracht 11 te praten (zoals Paulusma tijdens de zware storm op de afsluitdijk), dan hoor je minder wind, maar een goed stemgeluid.

Kijk maar eens bij je locale electro-boer op de hoek of in de Conrad gids.

Roland.

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!

Die wind kapjes zitten er standaard bij maar dat helpt dus niet genoeg.

Hans

High met Henk

Special Member

hmm toch probbie

windgeruis zit net als spraak rond de 1khz, dus, als je die filtert, filter je je stem meej vrees ik. Maare, een idee is iets wat conrad heeft: de parabool microfoon. Deze doet precies het tegenovergestelde van wat jij wilt, maar het omgekeerde moet dna ook kunnen. Hij neemt zwakke signalen harder en hardere signalen zwakker.
Zo kun je van veraf al horen wat mensen zeggen.
Als je nu de harde signalen harder maakt en de zwakke zwakker (klinkt simpel he, maar ik weet ook niet hoe, maar kijk eens hoe conrad het doet) MAybe is het iets, of heeft iemand hier een idee

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hoi,

Ik heb even gekeken op de website maar er staat niets over het versterken van specifieke signalen tov andere.

Daarnaast heb je er een paraboolspiegel bij nodig. Ik denk dat ik dan niet meer veel zie.

Hans

Filteren gaat echt goed, ik heb wel eens een communicatie systeem gemaakt waarbij de personen een masker met een soort stofzuiger ophadden (filtersysteem) Door maar een gedeelte van de spraak uit te filteren was het prima verstaanbaar.

Een ander voorbeeld is de intercom in motor vliegtuigen en helicopters. Hier is ook een hoop herrie maar dit gaat ook goed.

Er zijn andere manieten om het probleem op te lossen (geluid in tegenfase) maar filtering is het makkelijkste te realiseren.

Rob

wat je misschien kan doen is een verschil versterkertje bouwen. Je neemt 2 microfoontje, een buiten je helm, en een in je helm, als je die twee signalen dan van elkaar aftrekt, dan hou je je stem nog over.

Tis maar een idee, heb geen idee of dit werkt hoor :)

High met Henk

Special Member

hmm het idee is best wel tof ja, maar of het werkt. Je filtert misschien ook iets van de stem weg, bat gevaar bestaat wel. En wat als de externe microfoon nu net uit de wind zit?

Het blijft een groot probleem. Misschien met een self biassing circuit erbij waardoor hij zorgt dat de signalen in het begin even hoog zijn ofzo?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???