advies aansturing en motor

Beste forum leden,

Voor een schoolproject moet ik een rond bed aansturen (laten draaien) met een diameter van 40 cm. Dit bed moet over een bepaald aantal graden draaien (met een laag toerental). Het bed weegt ongeveer 2 a 3 kilo.

Iemand enig idee wat voor motor en aansturing ik hiervoor kan gebruiken. Het budget is uiteraard laag...

Alvast bedankt!

rbeckers

Overleden

Misschien is een 2ehands ruitenwisser motor iets.

GJ_

Moderator

Move schoolvragen.

ik zou een gewone draaistroommotor nemen met een flinke reductor, een IFM encoder en een CT M400 frequentieregelaar (heeft een encoderingang en een on-board codesys PLC)

Op 1 maart 2019 12:12:57 schreef Willem Vullings: Het budget is uiteraard laag...

Ow sorry, dar had ik even overheen gelezen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 1 maart 2019 12:27:38 (22%)

Het hangt er maar vanaf wat je bedoelt met laag toerental. In principe kun je een vrachtwagen voortbewegen met een modelbouwmotortje als je er genoegen mee neemt dat het heel langzaam gaat.
En verder, aansturen is ook een ruim begrip. Als het handmatig mag heb je alleen maar een schakelaar nodig.

GJ_

Moderator

Op 1 maart 2019 12:29:06 schreef KlaasZ:...Als het handmatig mag heb je alleen maar een schakelaar nodig.

precies. En als het heel nauwkeurig moet neem je een servo. Op een klein budget moet je hier rekenen op minimaal 2.500 euro.

Dus:
wat is de opgave en wat noem je een klein budget? En ook niet onbelangrijk, wat heb je zelf intussen al bedacht?

We gaan een Taartensnijder maken. De vlaai op het bed draait rond en een mes op een vast punt gaat op en neer om de vlaai te snijden. De opleiding die we doen is mechatronica, een mix van elektro en mechanica. Ons groepje bestaat uit vooral mechanische jongens dus missen we kennis op het gebied van elektro. Hoop dat de opdracht wat duidelijker is.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Een stappenmotor lijkt me handigst, die kunnen netjes langzaam draaien, relatief veel koppel leveren, kunnen nauwkeurig positioneren zonder feedback van encoders e.d., en zijn ook nog eens goedkoop.

Vanaf daar mag je het zelf uitzoeken, het is immers een schoolopdracht.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Voor een laag budget zit ik eerder aan een stappenmotor + reductor te denken. Stappenmotor drivers zijn genoeg te koop voor een laag budget.

Zeker als je een arduino+shield gebruikt kom je denk ik onder de 20 euro uit. Maar het is en blijft hobbywerk natuurlijk.

Voor een reductor kun je natuurlijk ook een tandriem gebuiken, op de stappenmotor een kleine poelie gebruiken en onder/om je schijf een hele grote tandriem poelie.

-edit- eh net 1 min te laat....

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
GJ_

Moderator

Er zal ook nog een reductor tussen moeten. Dat plateau heeft een flinke massatraagheid. Dat word een relatief grote motor of een relatief grote reductor.

Rustig accelereren en decelereren helpt ook. Je kunt een tandriem met de tanden naar buiten op de schijf lijmen en daar een tandwiel op laten lopen (opletten dat de overgang bij het einde van de tandriem goed gaat), of de schijf met tanden maken als je een lasersnijder tot je beschikking hebt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als het plateau steeds een vast aantal graden verder moet draaien kun je ook denken aan een speciale tandwielconstructie die bekend staat als het Maltheser kruis. Dan wordt het ineens wel voornamelijk een mechanisch probleem.

GJ_

Moderator

Of een cilinder met instelbare slag en een ratel

fripster

Golden Member

of een tandsnaar rond het hele ronde tafeltje. Dan een ritzel (klein tandwiel) op de stappenmotor die de snaar aandrijft. Heb je meteen een goede overbrenging. Stappenmotor sturen met L298 module en Arduino. Veel goedkoper wordt het niet.

[Bericht gewijzigd door fripster op vrijdag 15 maart 2019 14:33:50 (15%)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Lambiek

Special Member

Op 1 maart 2019 12:12:57 schreef Willem Vullings:
Voor een schoolproject moet ik een rond bed aansturen (laten draaien) met een diameter van 40 cm.

Toen ik dit las dacht ik gelijk aan een bed voor kabouters. :) Maar het is om een vlaai te snijden las ik later.

Iemand enig idee wat voor motor en aansturing ik hiervoor kan gebruiken. Het budget is uiteraard laag...

Ik zou het ook met een stappenmotor doen, ik kan je wel wat info geven, maar de rest moet je zelf uitvogelen.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pamwikkeling

Special Member

Een geheel andere benadering:

De ronddraaiende schijf voorzien van nokken over haar gehele omtrek.

Een 'hef-magneet' die tegen de nokken aanduwt.
Bij elke slag van de hef-magneet, worden de nokken een stap verder geduwd.

Een veer trekt de as terug in de hef-magneet.

De hefmagneet scharnierbaar opstellen.

Een eenvoudige teller maakt dat de schijf x stappen verder draait.

Bedankt voor de reacties! We gaan voor een Arduino besturing omdat deze het goedkoopst zijn. Hebben er alleen nooit mee gewerkt, weet iemand wat voor set ik het best kan kopen?

Op 19 maart 2019 08:57:49 schreef Willem Vullings:
Bedankt voor de reacties! We gaan voor een stappenmotor met Arduino besturing omdat deze het goedkoopst zijn. Hebben er alleen nooit mee gewerkt, weet iemand wat voor set ik het best kan kopen?

Lambiek

Special Member

Op 19 maart 2019 08:57:49 schreef Willem Vullings:
We gaan voor een Arduino besturing omdat deze het goedkoopst zijn.

En hoe ga je de besturing maken, en wat voor besturing wordt het?

Hebben er alleen nooit mee gewerkt, weet iemand wat voor set ik het best kan kopen?

Dat ligt eraan wat je er allemaal mee wil doen, zoek eerst uit hoeveel I/O je denkt nodig te hebben en daar zoek je de controller op uit. En een paar extra poorten is nooit verkeerd, dus kies het niet te krap. En kijk ook of je eventueel analoog nodig hebt, kan makkelijk zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
rbeckers

Overleden

Google op "arduino stepper motor" geeft wel wat info.

benleentje

Golden Member

Voor een laag budget zit ik eerder aan een stappenmotor + reductor te denken.

Een reductor lijkt me overbodig. Je moet niet de as van de schijf aan te drijven maar de motor met een rubber wieltje zo ver mogelijk aan de buitenkant van de schijf plaatsen. Dan kan je ook met een kleinere motor genoeg koppel leveren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.