waarom geen bougie vonk overslag

hoi,

ik vraag mij af waarom ik geen schok krijg als ik mijn hand op de cilinder naast de bougie leg terwijl de motor loopt ?

vervolgvraag op de 1e vraag; zou ik dan zelfs de 6kant (massa)van de bougie kunnen aanraken zonder een schok te krijgen wanneer de motor loopt ?

mvg, ben.

GJ_

Moderator

Dat kun je doen, al is er weinig reden toe. Er is een stroomkring van de bobine naar de bougie, het blok, en weer terug naar de bobine. Allemaal lekker geleidende materialen. Die elektronen hebben helemaal geen zin om een omweg te nemen langs die slecht geleidende kluiven van jou.

--edit--
Ow, mijn "stroomkring" is niet echt een perfecte natuurlijk. De stroom gaat een stukje "door de lucht" bij de bougie en net voor het vonken loopt de spanning aan de kant van de bougiekabel akelig hoog op. Daar moet je dus wel van afblijven :-)

Het motorblok en de buitenkant van de bougie zijn verbonden met de massa van het systeem.

De energie wil van een hoog potentiaal naar een laag potentiaal. In dit geval wordt het hoge potentiaal gemaakt in de bobine, de massa is het "laagste" punt van het systeem.

er is in principe geen pad van de bobine naar de massa, totdat de spanning zo hoog wordt dat hij door de lucht doorslaat (de vonk die je wil). Eenmaal in het blok aangekomen is het potentiaal al weg. Het heeft voor de energie geen zin meer om ook nog door jou heen te gaan. Het is immers al op het laagste punt.

Als de zelf aan de elektrode zou zitten, dan ben jij ineens een "mogelijke uitweg" richting een lager potentiaal. Dan krijg je een optater. Tenzij je jezelf weer isoleert van de omgeving. De energie kan dan immers niet door jou ergens anders heen.

Dat is ook het idee van de aardedraad in een huis. Op de kast van bijvoorbeeld een wasmachine kan spanning komen te staan door een defect. Als er dan geen aardedraad is en jij raakt de kast aan. Dan zal er stroom door jou gaan vloeien. De aardlek merkt dit (er gaat energie heen door het ene draad, maar komt niet terug via de andere vanweg het lek) en gaat uit. Het aardedraad doet niets anders dan die energie bij voorbaat al weg laten lopen. Dat aardedraad geleid immers vele malen beter dan jij zal doen. Voordeel is ook dat de aardlek er dan al direct uitspring ipv zodra je de kast aanraakt.

Het chassis, de motor en de zeskant zijn metallisch met elkaar verbonden. als je slechts een zijde van een spanningsbron aanraakt loopt er geen stroom en voel je niets.
Als jezelf goed geïsoleerd bent, krijg je ook geen schok als je de draad van de bobine aanraakt. Er is altijd wel een (hooohmig) pad waardoor een kleine stroom kan vloeien, vuile banden , de aarde en de schoenen, waardoor je feitelijk met het chassis van de auto verbonden bent. Raak je dan de bobinedraad aan, dan is er een stroomking en krijg je een optater.
Het is ook de reden waarom een vogel gerust op hoogspanningsdraden kan zitten. Er is geen gesloten circuit.

toch heb ik als puber wel eens een optater gehad als ik een bougiedop of kabel aanraakte van een brommer/auto ?
hoe kan dat ?
ps, de bougie was gewoon goed en gaf mooie vonk bij later controle.
ps, wat is een een (hooohmig) pad ?

wel, aan de bougiekabel staat een lekkere hoge spanning, die komt op de bougie, maar er is geen pad naar de massa van het blok. tenzij de vonk overspringt op het smalle deel van de bougie (waar die hoort te vonken).
als nu echter de isolatie van de bougiekabel slecht is geworden en jij raakt die aan, dan kan de stroom van de bougiekabel via u naar het motorblok geraken (als je die tenminste ook vastneemt).
als die weerstand lager is, dan het overspringen aan de bougie, dan krijg jij dus die optater

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

grootste gevaar is een brandblaar op je vinger :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 15 maart 2019 19:00:25 schreef benbijcircuitsonline:
ps, wat is een een (hooohmig) pad ?

Stroom kiest de weg van de minste weerstand. Een pad met veel weerstand (ohm) noemen we dus een hoogohmig pad.

grootste gevaar is een brandblaar op je vinger :)

Als je geen pacemaker of ander kwetsuur aan je hart hebt kan dat zo zijn ja.

Gesloten stroomkring nog niet als antwoord gezien.. Hou die bougie maar eens in je hand zonder het chassis aan te raken. Doe hetzelfde trucje en raak met je andere hand het chassis eens aan, optater verzekerd.

Gr.

Erik

ik mis hier de waarschuwing met betrekking tot veiligheid
met de huidige elektronische ontstekingen moet je met enige voorzichtigheid om gaan , sommigen zijn ronduit gevaarlijk , enkelen kunnen zelf dodelijk zijn .

bij de meesten jeukt het en maak je een ongecontroleerde beweging maar hou je er niks aan over :p

zelfs voor omstanders kan het gevaarlijk zijn ...
ik was ooit eens met een brommer bezig, en de buurman zat er met zijn goed bedoelde adviezen iets te dicht bij ..... ik kreeg optater .. elleboog vloog achteruit ... buurman een week lang met botox lippen rond gelopen :)

[Bericht gewijzigd door klaasy op zaterdag 16 maart 2019 08:38:21 (30%)

en vooral geen bougiekabel lostrekken om de motor stil te leggen. heb ik 1keer gehad met een camino, motor wou niet stoppen als ik decompressieklep in drukte.
dus ik op handen en knieën, 1hand om het frame tegen te houden, en het andere om de bougiekabel los te trekken.
de motor stopte, en ik maakte verder geluid op hetzelfde toerental

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mel

Golden Member

Das een kleinigheidje :P Motor stopte toch ? >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Hand op de luchtinlaat is meestal ook wel genoeg om de meest hardnekkige motor te laten stoppen... ;)
Theoretisch is het natuurlijk mogelijk dat de hele brommer een potentiaal krijgt t.o.v. massa, de hele boel staat tenslotte netjes geisoleerd op rubber bandjes.
(hoewel ik dat nooit tot op schokkende hoogte heb meegemaakt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 maart 2019 22:10:06 schreef Shiptronic:
grootste gevaar is een brandblaar op je vinger :)

Zoals TS de vraag stelt (Hand op de cilinderkop naast de bougie) krijgt die sowieso brandblaren.. ;)

dus als ik het goed begrijp, als ik netjes op goede rubberen zolen sta, geen zweetvoeten, niet in een plas water sta, geen fysiek contact met aarde/motor/chassis maak, dan zou ik in theorie nooit een optater kunnen krijgen, al zou ik de bougie met blote hand beet pakken want geen stroomkring ?

en zou ik wat voelen als ik de bougie eruit haal en laat vonken op het chassis en een vinger onderaan tegen de massa-elektrode van de bougie heel dichtbij daar waar de vonk overspringt te houden, zonder de vonkbrug te verhinderen ?
gaat alle energie 100% door de bougie of gaat het toch iets (een paar %) jeuken aan mijn hand ?

dus zou ik in principe ( niet dat ik het ga proberen !) met blote hand ook een stalen pen op 1 pool in het stopcontact steken zonder problemen mits ik goed geïsoleerde zolen heb ? nogmaals, ik ga dat echt niet proberen dus safety-goeroes kunnen zich een reactie besparen :-),het is maar een overdreven stelling om het voor mijzelf te begrijpen.

[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op zaterdag 16 maart 2019 13:49:20 (24%)

mvdk

Golden Member

Denk niet dat je het goed begrijpt. Maar probeer het.

Edit: ik raak het spul niet aan, ik heb al te vaak een optater gehad.
En ik moet oppassen met grapjes maken, want dat kost m'n laatste vingers.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zaterdag 16 maart 2019 13:43:18 (58%)

Op 16 maart 2019 13:41:02 schreef mvdk:
Denk niet dat je het goed begrijpt.

leg uit aub als ik het verkeerd snap ?

[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op zaterdag 16 maart 2019 13:52:15 (12%)

mvdk

Golden Member

Je gaat 'm echt voelen, ook al ben je nog zo goed geïsoleerd. Het begint er al mee dat je lijf als condensator werkt, het volgende is dat er altijd wel een kruipspoor is. Er word hier ook af en toe het voorbeeld gegeven van die vogeltjes op telefoon en elektriciteitsdraden. In mijn vakantieland zie je ze op de 13kV draden zitten. Maar je ziet nooit vogels op 220 en 380kV lijnen zitten, dat schijnen ze toch onaangenaam te vinden.
Deze discussie is hier jaren geleden al eens geweest, toen was het een Belgische jongeman die wat aanklooide met hoogspanningspoelen en magnetron trafos. Ik ga niet weer melige antwoorden geven, want dan worden anderen boos.

Op 16 maart 2019 13:59:02 schreef mvdk:
Het begint er al mee dat je lijf als condensator werkt,

dus eigenlijk net zoiets als dat je door statische elektriciteit geladen wordt door bv te wrijven over een pvc-pijp/ballon en daarna per ongeluk contact maakt met een geaarde cv-plaat in je huis ?

dus met het voorbeeld van de bougie hoef je niet meteen een optater te krijgen maar kan het ook op een later tijdstip zijn zodra je contact maakt met de chassis, etc... ? begrijp ik het zo goed ?

ps, bedoel je niet 380v ipv 380kv ?

mvdk

Golden Member

Wat wil je nou eigenlijk weten?

Okee. Er zijn twee paden van de hoogspanningsdop via jezelf naar massa.

Pad 1: via je schoenen (die niet bedoeld zijn om de 60.000v die een onbelaste bobine kan geven, tegen te houden), banden (met metalen wapening er in) ben je met de massa van de auto verbonden en krijg je dus een forse schok als je de hoogspanningsaansluiting aanraakt.

Pad 2: een capacitief pad. Je bent een kleine condensator van een paar honderd picofarad. Door de hoogte van de spanning, is er nog best wat energie over te brengen door capacitieve koppeling tussen jezelf, de aarde en het voertuig. Bij iedere puls ervaar je de laadstroom van jezelf. Beetje als de tik van statische elektriciteit.

Pad 1 kan je uitsluiten door op een daarvoor geschikte isolator te gaan staan. Denk aan een dikke plastic plaat.
Pad 2 kan je niet uitsluiten, maar die tikken zijn een stuk kleiner.

Ter zijde: veel ontstekingssystemen vinden het niet prettig om onbelast te werken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Vogels zitten op de bliksemdraad.
Spanningsvoerende lijnen, afhankelijk van de stroom een meer of minder magnetisch veld rond de geleiders, daar zijn de vogels blijkbaar gevoelig voor.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 maart 2019 15:39:42 schreef mvdk:
Wat wil je nou eigenlijk weten?

ik probeer wat meer van deze materie te begrijpen/leren, meer niet, uit nieuwsgierigheid zeg maar.

ik wil iedereen bedanken voor de input, heb ik toch weer wat bij geleerd.

mvg, ben.

dus zou ik in principe ( niet dat ik het ga proberen !) met blote hand ook een stalen pen op 1 pool in het stopcontact steken zonder problemen mits ik goed geïsoleerde zolen heb ?

Ja zeker, dat kan zonder problemen.
In mijn werkplaats heb ik een houten vloer en heb dus geen problemen als ik de fase van het stopcontact aanraak.
Voorwaarde is uiteraard dat je met je andere hand nergens aan komt.