Smartcard

Er zit veel verschil in de kwaliteit van de tuners van een LCD/LED TV. Vaak zijn die inderdaad van bedroevende kwaliteit.

In theorie is SD via zowel digitaal als analoog gelijk. In de praktijk is analoog zichtbaar slechter doordat er ook nog ruis enz ontstaat doordat het analoog getransporteerd wordt.

De resolutie is bij analoog en digitaal SD gelijk: PAL. Wel wil er nog wel eens verschil zitten tussen 4:3 en breedbeeld. Breedbeeld kon in 4:3, waardoor je bij een 16:9 verhouding effectief maar 432 actieve beeldlijnen had.
PALPlus gebruikte 576 lijnen en 'plette' het weer tot een 16:9 waardoor het beeld verticaal 576 lijnen bleef. Horizontaal bleef het echter 765. Met een WSS indicator wist de TV dat ie het dan verticaal moest 'platmaken' ipv knippen.

Tegenwoordig is analoog een ondergeschikt signaal. De generatie van een analoog signaal vind ook plaats uit dezelfde bron als het digitale signaal. Alles komt digitaal binnen (Multicast of ASI) en wordt vanaf daar omgezet naar digitaal (DVB-C, al dan niet met compressie) en naar analoog.

maartenbakker

Golden Member

Ik vergelijk analoog 576i (dat geen 720 pixels per lijn kent tenzij het daarnaartoe gedownscaled is voordat het analoog werd) met digitaal 576i. Dat 720 of 1080 lijnen digitaal al snel beter zijn lijkt me logisch, al kun je door te comprimeren alsnog in de problemen komen.

Nou vraag ik me opeens wel af hoe je 720 pixels per lijn vergelijkt met een bandbreedte zoals van toepassing bij een analoog signaal. De baudrate zou als ik het goed beredeneer dan met 720/52us overeen moeten komen, dus elke 72ns een signaalwisseling. Analoog zou je dan 14MHz bandbreedte nodig hebben terwijl die in de praktijk minder dan 1/3 daarvan is, of reken ik verkeerd? Hoe dan ook haal je die bandbreedte ook in het digitale geval bij lange na niet, zie mijn opmerking over het laagdoorlaatfilter hieronder:

@djsmiley: waar je bij analoog wat ruis kunt hebben, kun je bij digitaal artefacten hebben. Minstens zo hinderlijk, of het nu kleine artefacten zijn of de blokvorming die je hebt daar waar je bij analoog eens wat strepen of zwaardere ruis in beeld zag. Bovendien moet de boel, zeker bij MPEG2, door een stevig laagdoorlaatfilter geperst worden om de hoeveelheid artefacten nog een beetje binnen de perken te houden (vandaar de reclame dat je bij Digitenne geen rimpels in gezichten ziet). Bij het huidige MPEG4 met H264 of HEVC codecs zal het allemaal wel redelijk loslopen, maar toen digitaal een ding werd, was de stand van de techniek er nog lang niet aan toe in combinatie met de bekende bezuinigingsdrang van KPN en consorten. Nu in combinatie met de bezuinigingsdrang van Ziggo, zal het al wel een stuk beter zijn (maar ontvangst op de kabel was ook in de begintijd al vaak beter dan direct uit de lucht, dat was een van de redenen dat de kabel ontstond).

Op 13 maart 2019 19:47:51 schreef flipflop:
[...]
Ja juist, snap ik. Dat is de PAL resolutie. Als je analoog kijkt krijg je die resolutie. Het digitale signaal is HD, dus pakweg 2x in beide dimensies. Daardoor is het veel scherper.
Ja, en dat het niet komt door het feit dat het analoog is, snap ik ook nog wel. Daar ging m'n punt ook niet over.

Digitaal heb je ook in SD. Om het eerlijk te houden gebruik ik dat signaal voor mijn vergelijkingen. In SD is het horizontaal in theorie ruim 3 keer zo scherp als mijn bovenstaande redenatie een beetje wil kloppen, maar in de praktijk wordt de bandbreedte altijd beperkt en dat hoeft bij digitaal zeker niet minder mee te spelen dan bij analoog.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 13 maart 2019 20:56:48 schreef maartenbakker:

@djsmiley: waar je bij analoog wat ruis kunt hebben, kun je bij digitaal artefacten hebben. Minstens zo hinderlijk, of het nu kleine artefacten zijn of de blokvorming die je hebt daar waar je bij analoog eens wat strepen of zwaardere ruis in beeld zag. Bovendien moet de boel, zeker bij MPEG2, door een stevig laagdoorlaatfilter geperst worden om de hoeveelheid artefacten nog een beetje binnen de perken te houden (vandaar de reclame dat je bij Digitenne geen rimpels in gezichten ziet). Bij het huidige MPEG4 met H264 of HEVC codecs zal het allemaal wel redelijk loslopen, maar toen digitaal een ding werd, was de stand van de techniek er nog lang niet aan toe in combinatie met de bekende bezuinigingsdrang van KPN en consorten. Nu in combinatie met de bezuinigingsdrang van Ziggo, zal het al wel een stuk beter zijn (maar ontvangst op de kabel was ook in de begintijd al vaak beter dan direct uit de lucht, dat was een van de redenen dat de kabel ontstond).

Alleen is digitaal in principe storingsvrij tussen het headend en de klantaansluiting (mits de SNR binnen de perken blijft). Een versterker veroorzaakt geen signaaldegradatie.

Artifacts komen pas als het digitale signaal te beroerd is, en/of door interferentie in de kabels.

Analoge TV wordt ook geheel analoog getransporteerd, waarbij elke stap (in enige mate) beeldkwaliteitsverlies oplevert.

Ik ben wel met je eens dat artifacts veel beroerder zijn dan een beetje ruis :)

Het analoge signaal wordt overigens nog altijd uit een SD (MPEG2) stream gegenereerd, in ieder geval in de headends die ik ken.

Het oude digitenne was een mooi voorbeeld van de nodige crappy filters om te verbergen dat je bitrate eigenlijk kansloos was. Met zo'n uitgesmeert afgevlakt beeldje zie je de blokken minder.

De huidige digitenne (DVB-T2 met Hevc) is kwa beeldkwaliteit een stuk verbetert (Maar nog altijd een budgetoplossing)

Maar goed, die bezuinigingsdrang zie je ook op DAB+ . De technieken zijn prima, maar dan moet je het wel gebruiken (En niet een 32Kbit stream op DAB+ of een 4Mbit TVstream op glasvezel). Dan is digitaal zoveel slechter :)

Een HD beeld is niet scherper, het is gewoon meer beeld. Althans zo kan je het ook bekijken.

De resolutie van analoge tv is berekend op de boogminuutresolutie van het oog en dat bij een zeker schermgrootte en afstand.
Ondertitels zijn ook bij een jaren 50 tv vlijmscherp, als alles goed is.

Behoud je dezelfde kijkafstand en ga je over naar HD, dan mag het scherm 4 keer groter zijn voor dezelfde resolutie. Het beeld is dus niet scherper geworden, maar je hebt dus meer beeld.

Maar meesten doen het anders, scherm wordt geen 4 keer groter. beeld wordt dan scherper dan wat het oog aankan. Je mag dus wat dichterbij gaan zitten , tot je weer de oude scherpte terugvind. :X

maartenbakker

Golden Member

Op 13 maart 2019 21:15:43 schreef DJSmiley:
[...]

Artifacts komen pas als het digitale signaal te beroerd is, en/of door interferentie in de kabels.

Dat is principieel onjuist. Althans in de studio klopt het wel, maar eens door de MPEG-encoder zitten er ALTIJD artefacts in. Dat hoort bij de compressie. Nou kun je die artefacts als alles goed ingeregeld is (er niet bezuinigd is op de bitrate), in de meeste beelden niet zien, maar vooral hoge frequenties (kleine details) en snelle bewegingen (veel verandering t.o.v. de keyframes) laten artefacten duidelijk zien.

Over de artefacts bij signaalverlies zijn we het inderdaad eens dat die bij digitaal irritanter zijn :)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 14 maart 2019 01:48:05 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoe het digitaal allemaal werkt dat heb ik niet bijgehouden. Met analoog werd om de bandbreedte te beperken pixel plus toegepast. Dat betekent dat niet alle beeldinformatie werd uitgezonden, maar dat via een matrix informatie werd aangeleverd waarbij het toestel zelf bepaalde waar nog een pixel zou moeten staan. In elk geval heb ik vandaag alles aangesloten met echte kabels van Ziggo en is het beeld perfect en zijn thans alle zenders aanwezig.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Weer een stap in de moderne tijd! Ik kijk soms nog wel analoog totdat het stopt...

Vanavond kwam ik er achter dat SBS9 niet in de lijst voorkomt en met wat experimenten kreeg ik plaats smart-card. Deze zit er dus niet in, dat wil zeggen hij zit er wel in, maar ligt ergens los in het toestel omdat de houder ontbreekt. Maak ik verder ook geen probleem van, want in de slaapkamer krijg ik hem wel.Waar ik af en toe gestoord van wordt voor zover ik nog niet gestoord ben, is de tekst: voer pincode in. Dat gebeurt soms spontaan bij het wisselen van zender. Wat voor zender dat is maakt niet uit.
Soms moet je 4 tot 5X zappen om deze tekst er uit te krijgen en dan weer 4 of 5X terug gaan om het programma te bekijken wat ik zien wilde. Ik begrijp eerlijk gezegd de functie hier niet van, het enige dat ik kan bedenken is voor hotels dat niet iedereen instellingen kan wijzigen. Hoe kan ik dat veranderen? RTFM, maar dat heb ik al gedaan en het staat er niet in.

Groetjes Hans

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Heel vreemd. Waarom zou je de pincode moeten inkloppen?? Staat er geen kinderfunctie aan OID?? Eventueel een software update uitvioeren van de TV ( Of heb je een los kastje??)

Kinderslot staat wel in het menu en daar heb ik nog niet aan gedacht, BEDANKT!
Dankzij de tip van SMD ben ik er uit. Het is inderdaad een kinderslot functie en staat niet in de manual. Wel bij het hoofdstuk storingen en daarbij staat dat met de standaard code 8888 de blokkade wordt opgeheven. Dat was alles.
Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op dinsdag 19 maart 2019 15:18:42 (54%)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Frederick E. Terman

Honourable Member

't Is net een ouwe mop: als je 'm nog niet kent, is ie nieuw.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org