Het solderen en desolderen van elektronica

Hallo iedereen,

Ik had een vraag over welke spullen je nodig hebt als je soldeert of desoldeert.

Over het algemeen weet ik wel dat je een soldeerbout/station en tinzuiger nodig hebt, maar meer dan dit weet ik ook niet.

maartenbakker

Golden Member

Desolderen kan ook met een soldeerbout en zuiglitze. Je hoeft dus in eerste instantie niet persé een slobberbout (desoldeerbout) of tinzuiger te kopen en ik vind het sowieso handig om altijd zuiglitze bij de hand te hebben (chem-wik is een goed merk). Met losse tinzuigers heb ik trouwens matige ervaringen dus dan zou je sowieso op een desoldeerbout uitkomen als je dat wilt.

Als je een beetje aangeeft aan wat voor dingen je wilt gaan solderen en hoe intensief je ermee aan de slag wilt (dagelijks meerdere uren, of een paar keer in de week een klein klusje), dan zijn er gerichtere adviezen mogelijk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 14 maart 2019 16:51:02 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Helemaal akkoord met @maarten: het ligt er maar aan wat je wilt gaan doen. Zoals velen gebruik ik om te solderen een Weller WECP-20, al zeker 20 jaar, misschien wel 30. En dat is belangrijk: een goed soldeerstation is onontbeerlijk. En mits je vlot stiften kunt verwisselen kun je met één bout wel ongeveer alle werk aan, behalve het allerfijnste; daar begin je over hetelucht en zo, dat is een andere wereld. Wel overweeg ik een tweede bout bij te kopen, om niet zo vaak te moeten van stift verwisselen.

Desolderen komt veel minder voor - het is maar te hopen dat er van elke 100 solderingen toch 90 nooit meer losgemaakt worden! Alnaargelang het materiaal kan een losse tinzuiger best voldoen, ik heb het jaren met niets anders gesteld. Pas recent ben ik zuiglitze beginnen toepassen, vooral bij mijn (zeer aanvankelijke) pogingen met SMD.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Ik kan aan je profiel niet zien van waar je bent, maar ik zou zeggen, ga a.s. zaterdag hier eens kijken:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/144066, keus genoeg zowel oud als nieuw!

Veel snuffel plezier!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik werk al heel wat jaren met een oude weller magnastat. Ik heb daar vier punten bij. Een hele fijne lange dunne. Een korte dunne, een middelmaatje, en een hele erge dikke punt. En daar doe ik eigenlijk alles mee. Om te desolderen vertrouw ik jaren op mijn tinzuigpompje. Ook daar heb ik een dikke en een dunne van. De dikke heeft gewoon een groter lucht volume. en verder gebruik ik tinzuiglitze.

Met deze gereedschappen doe ik alles. Oude buizen versterkers waar alles vroeger met een gloeiende pook gesoldeerd werd t/m moderne smd technologie. Eigenlijk alles soldeer en desoldeer ik hiermee.

Vorig jaar heb ik op de radiobeurs in Rosmalen echter speciaal voor het hele fijne smd werk een heel fijn en klein boutje gekocht en dat doet het voor het hele fijne soldeer werk best goed. Voor smd desoldeerwerk gebruik ik mijn 50 watt weller met dikke punt. Vaak zijn smd delen over een groot oppervlak vast gesoldeerd waardoor veel warmte nodig om ze los te krijgen. Als je onderdelen moet los solderen is dat meestal omdat ze al stuk zijn. Dus hoef je bij het los solderen niet bang te zijn om ze per ongeluk op te roken. Desondanks moet je wel snel zijn om te voorkomen dat de print te veel oprookt. Maar meestal gaat dat heel goed. Ook het solderen van nieuwe onderdelen gaat vaak beter door heel snel heel veel warmte toe te voeren. Dan vloeit alles in een keer vast. Door het heel snel te doen blijven de onderdelen heel.

Voor het zeer extreme werk heb ik ook nog een superzware 200 watt sterke ouderwetse pook liggen. Die heb ik ooit gebruikt om een oude WS19 die 70 jaar in een oude vochtige schuur had gestaan werkend te maken. Bij dit apparaat waren dus alle soldeerverbindingen heel erg aangetast door corrosie. Het soldeer was gewoon een beetje poederig geworden.

Ik denk je voorlopig genoeg hebt aan een gewoon soldeerstation van ongeveer 50 wat met een aantal verschillende maten punten erbij. Koop wel iets van een of ander merk zodat je verzekert bent dat je altijd nieuwe vervangende punten kunt kopen.

Verder is het al gezegd. Zaterdag aanstaande is er in Rosmalen een beurs voor techneuten en radio figuren waar ook altijd stands staan met alle mogelijke soldeermeuk. Loepen, vergrotende cameras, speciale soldeerspullen voor het nieuwe silversoldeer desoldeerstions enz. Van alles staat er wel wat.

Ga niet voor achterlijk dure dingen. Als je niet kunt solderen gaat met goedkope spullen net zo beroerd als met hele dure spullen. Je zult misschien ook je soldeerskills moeten ontwikkelen.

Lucky Luke

Golden Member

Een goedkoop setje desoldeernaalden kan soms ook aardig van pas komen bij dingen met veel pootjes. Niet de fluxresten die litze achterlaat, en niet het nadeel van het moeten legen van een tinzuiger. Maar het past niet altijd.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

SMD (met veel pootjes) loshalen doe ik altijd met hete lucht.
Vastzetten weer met een gewone bout.

maartenbakker

Golden Member

aavulling: Er is hier recent nog een topic over geweest, kan je zo terugzoeken. Een van de (vele) conclusies: er is echt heel veel te koop in alle prijsklassen. Ook veel meer dan Weller, dat ik voor een beginner hooguit tweedehands zou aanraden en dan alleen bewezen goede modellen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De tijd dat ik soldeer of desoldeer is wisselend, soms een uur en soms uren achter elkaar.

Alvast bedankt voor de informatie die jullie mij hebben gegeven, ik ben hier erg blij mee.

Over het algemeen soldeer of desoldeer ik gewoon de componenten van de printplaat af

maartenbakker

Golden Member

Wat voor componenten en wat voor printplaten? En ook SMD? En zo ja wat voor SMD?

Hoe dan ook zit je in de groep die regelmatig soldeert. Je kunt dan in de prijsklasses vanaf 50 euro terecht, goedkoper heeft niet echt zin.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Deze club: https://www.eleshop.nl/solderen.html staat morgen ook op de Rosmalen beurs, dan hebben ze altijd leuke aanbiedingen, en tot nu toe een betrouwbare leverancier gebleken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De soort componenten die ik desoldeer zijn,

diodes (klein en groot)
weerstanden (klein en groot)
trafo's (klein en groot)
spoelen (klein en groot)
leds (klein en groot, dit component desoldeer ik niet vaak omdat hij niet zoveel voorkomt)
condensators (klein en groot, alle soorten)
eigenlijk heel gevarieerd

Soorten printplaten
vrijwel PCBA

SMD
Ik wil er wel mee beginnen. als ik er mee begin dan desoldeer ik gewoon alle soorten SMD

Bedankt voor de link voor de shop voor spullen te kopen,

(stiekem had ik deze online winkel al gezien, maar nu weet ik zeker dat dit een goeie winkel is).

Desolderen doe ik ook over het algemeen voor de lol en mijn tijd een beetje in te vullen.

Bijvoorbeeld ik heb een printplaat, heel vaak PCBA. dan soldeer ik gewoon alle componenten van de plaat af.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 maart 2019 20:27:12 (29%)