rijskast doorgebrand

Beste,

IK ben een leek in electronica, maar er is iets doorgebrand in mijn rijskast (een apparaat met gloeispiralen on deeg in te laten rijzen).

Ik heb foto's gemaakt van de rijskast (oudje, kon verder geen elektronica schema's vinden).

Kan iemand mij vertellen hoe het onderdeel heet dat gesmolten is, en waar ik evt een nieuwe kan vinden. Heb van alle zijkanten foto's gemaakt voor de letters/tekens die er op staan.

Alvast bedankt

Gr. Melissa.

mel

Golden Member

Een ontplofte condensator van 0,22 Uf :), een zogenaamde X2 condensator.
Misschien werkt het zonder ook wel. Als het een ontstoorcondensator is.
Anders gewoon een nieuwe kopen, let wel op de werkspanning. Ik zou de werkspanning hoger nemen. Die dingen kosten een paar dubbeltjes.
Een beetje elektronikazaak heeft die dingen gewoon.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Inderdaad, een "Rifa® bommetje".
Ik zou die weerstand tegelijk ook maar vervangen, die heeft waarschijnlijk ook een flinke opdonder gehad: 1 Mega Ohm 2%, geschikt voor spanningen > 600V.
Je zult voor reparatie over een kabelschoentang moeten beschikken en bijbehorende AMP schuifklemmetjes.
Misschien kun je hulp krijgen, maar dan wel je mail en regio in je profiel zetten.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het lijkt me dat die condensator daar zit als ontstoring. Nou denk ik dat het wel mee zal vallen met de noodzaak te ontstoren, de thermostaat schakelt waarschijnlijk alleen de verwarmingselementen en die zijn vrijwel niet inductief. Blijft de ventilator over, maar die zal alleen door de hoofdschakelaar geschakeld worden. Ik zou de condensator er netjes tussenuit knippen en de rijskast verder gewoon gebruiken.
Ik heb er geen bezwaar tegen als anderen hier anders over denken. ;-)

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
GJ_

Moderator

Ik gok er op dat Gerard* gelijk heeft. :-)

Ik ga ook mee met het advies van Gerard,

Gewoon die ontplofte condensator eruitknippen met een kniptang.
Die weerstand er ook gelijk mee uitknippen.

99.5% kan s dat die kast dan gewoon weer werkt zonder verdere problemen.

Ik heb er ook geen bezwaar tegen als anderen hier anders over denken :)

Er ist wieder da...
Tidak Ada

Golden Member

Zit wat in en die weerstand heeft allen nut voor die condensator om die te ontladen.

Kip, knip dus....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

een bekende idd, zeker icm de heersende warmte in zo'n ding. doorgaans gebruikt als ontstoring, kan dus eruit. ding heeft wrs een fan aan boord, normaal zit er geen ontstoring in met alleen thermostaten en elementen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een RIFA geeft altijd vuurwerk! IDD verwijderen en testen. Indien je het toch weer origineel wilt een nieuw condensatortje plaatsen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Heersende warmte? Die is echt niet gigantisch. Een goede rijskast staat op ongeveer 37°C en 100% vochtigheid. Boven deze temperatuur begint de gist af te sterven. Net iets wat je niet wil.

@TS: is dit een natte of een droge verwarming? Natte zijn gevoeliger voor storingen als droge.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

een natte zo te zien aan die linker knop..

dat merk is voornamelijk pro horecaspul, toch heeft 80% van de keukens in NL een wasbak van dat merk :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik zou de weerstand laten zitten. Dan kun je altijd later nog weer een condensator plaatsen (liever wel MKP in plaats van oudpapier).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 15 maart 2019 20:04:05 schreef testman:
een natte zo te zien aan die linker knop..

dat merk is voornamelijk pro horecaspul, toch heeft 80% van de keukens in NL een wasbak van dat merk :)

Wel horeca, geen prof bakkersspul. Blijkbaar wel op 40/60 formaat. Bakkersspul is eerder Hein, WP, Bongard, Ooms, ... Geef mij maar de Hein.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Er tussenuit gehaald en werkt weer! bedankt voor het meedenken allemaal

Ondanks dat het "zonder ook werkt", zou ik adviseren om op je gemakje een vervanger te zoeken. Gewoon een X2, 450V 0.22uF condensator opzoeken, kopen en rustig monteren als je een kwartiertje de tijd hebt.

Ik heb "X2, 450V 0.22uF" in google getypt en werd verwezen naar mijn huisleverancier Farnell.
deze is wel 2x duurder dan de goedkoopste Deze[/url] is 2x duurder dan de goedkoopste maar heeft (op de foot) lange draden zoals het origineel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nog geen eurie! Is wel een goede hoor...