rijskast doorgebrand

Beste,

IK ben een leek in electronica, maar er is iets doorgebrand in mijn rijskast (een apparaat met gloeispiralen on deeg in te laten rijzen).

Ik heb foto's gemaakt van de rijskast (oudje, kon verder geen elektronica schema's vinden).

Kan iemand mij vertellen hoe het onderdeel heet dat gesmolten is, en waar ik evt een nieuwe kan vinden. Heb van alle zijkanten foto's gemaakt voor de letters/tekens die er op staan.

Alvast bedankt

Gr. Melissa.

mel

Golden Member

Een ontplofte condensator van 0,22 Uf :), een zogenaamde X2 condensator.
Misschien werkt het zonder ook wel. Als het een ontstoorcondensator is.
Anders gewoon een nieuwe kopen, let wel op de werkspanning. Ik zou de werkspanning hoger nemen. Die dingen kosten een paar dubbeltjes.
Een beetje elektronikazaak heeft die dingen gewoon.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Inderdaad, een "Rifa® bommetje".
Ik zou die weerstand tegelijk ook maar vervangen, die heeft waarschijnlijk ook een flinke opdonder gehad: 1 Mega Ohm 2%, geschikt voor spanningen > 600V.
Je zult voor reparatie over een kabelschoentang moeten beschikken en bijbehorende AMP schuifklemmetjes.
Misschien kun je hulp krijgen, maar dan wel je mail en regio in je profiel zetten.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het lijkt me dat die condensator daar zit als ontstoring. Nou denk ik dat het wel mee zal vallen met de noodzaak te ontstoren, de thermostaat schakelt waarschijnlijk alleen de verwarmingselementen en die zijn vrijwel niet inductief. Blijft de ventilator over, maar die zal alleen door de hoofdschakelaar geschakeld worden. Ik zou de condensator er netjes tussenuit knippen en de rijskast verder gewoon gebruiken.
Ik heb er geen bezwaar tegen als anderen hier anders over denken. ;-)