spanning naar (3 fase) motor meten.

Hallo allemaal, ik heb thuis een 3 fase motor die is aangesloten dmv 3 kabels op een motor regelaar. de motor regelaar krijgt zijn voeding van een 48v batterij. Ik wil graag de uitgangsspanning naar de motor weten. Jammer genoeg staat en geen enkele informatie op de motor regelaar. Mijn idee was om de uitgangsspanning te meten met een multimeter maar ik weet niet hoe ik deze moet aansluiten op de 3 uitgangsdraden van de regelaar naar de motor. Kan ik hierdoor kortsluiting krijgen? Moet mijn multimeter op gelijkspanning of wisselspanning modus? Kan iemand mij op weg helpen? Alvast bedankt! Mvg, Simon van den Berg.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als het een 3 fase motor is, dan is de spanning altijd wisselspanning.
Maar weet je het zeker dat het een 3 fase motor is?

Natuurlijk kan je kortsluiting krijgen, oppassen is belangrijk.
Kijk eerst of je meter op Volt staat, en of de meetsnoeren in de juiste meetbussen zitten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Beste Toeternietoe,
Bedankt voor je reactie. Ik weet niet zeker of de motor een wisselspanning of 3 fase motor is. De motor komt uit china via een reseller. Zij beweren dat het een Brushless DC motor is. Maar ik weet niet of deze informatie juist is. Er lopen 3 kabels(geel,groen,en blauw) naar de motor dus ik denk dat het een 3 fase motor is. Is er een manier om hierachter te komen zonder de motor uit elkaar te halen? misschien met een doormeet functie in de multimeter? alvast bedankt.

Als ik de multimeter op continuïteit modus zet, en de meetpennen willekeurig op de 3 draden van de motor aansluit meet ik via elke pin een stroomkring. Dit duidt erop dat het een fase motor is toch?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 15 maart 2019 21:29:21 (17%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Tja, zonder verder wat te kunnen zien blojft het moeilijk.
Het aantal draden zegt ook niet veel.
Als je leverancier aangeeft dat het een DC motor is dan zal het toch wel een DC motor zijn?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Glazen bol topic.

Ze zijn hier dol op een fotootje. Zo op deze manier ga je niet ver komen.

Geef eens ene link naar de webpagina waar die motor wordt aangeboden. Dan weten we snel genoeg wat voor ding het is.

De motor zit in een elektrisch jetboard uit china. De fabrikant heeft de motor weer via een andere partij gekocht. Ik heb al meer informatie geprobeerd op te vragen maar ik wordt daar niet veel wijzer van. Internet pagina's met informatie over de motor zijn niet te vinden. De motor zelf is compleet zwart gespoten en zit ingebouwd hier is dus ook niet meer van af te lezen dan alleen 3 dikke kabels die de motor in gaan.

mvdk

Golden Member

Maar wat is dan het probleem wat opgelost moet worden?

Er is ook niet echt een probleem. Ik wil alleen de uitgangsspanning meten/weten naar de motor.

als het het lees denk ik dat het een brushless DC motor is.
Dat DC slaat alleen op de accu spanning.
Tussen de accu en motor zal toch wel een regelaar zitten ?

alles wat ik maak, kan beter.

Een brushless motor heeft altijd een soort sturing nodig. Je kan er niet zonder meer accuspanning op zetten zoals bij een gewoon gelijkstroommotortje met borstels.
Ga eens zoeken op brushless DC motor. Genoeg leesvoer te vinden.

mvdk

Golden Member

Er zijn een aantal mogelijkheden om motor en stuurunit met elkaar te verbinden: klemmen of plug op de motor, klemmen of plug op stuurunit, of uit stuurunit én motor komen drie draden die elke kant in een plug zitten of met kroonsteentjes aan elkaar zitten. Maar ik gok dat er aan die stuurunit klemmen zitten. En ik heb al eerder gezegd, ze zijn hier dol op fotoos.

Edit: Met stuurunit bedoel ik de regelaar waarvan in een eerdere post sprake was.

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 15 maart 2019 23:43:58 (10%)

Tja een foto kan heel verduidelijken. En nog beter is een link naar de website waar dat ding wordt aangeprezen of verkocht.

Met een voltmeter kun je gewoon de spanning meten. Daar hoeft niets door stuk te gaan. Alleen zul met een gewone meter waarschijnlijk rare of geen waardes meten. Als het ding pwm gestuurd is wordt het meten met een multimeter echt wel lastig ben ik bang.

Bijgevoegd een foto van de motor regelaar. De regelaar heeft 2 ingangen namelijk één kabel voor voeding en één kabel voor een pwm signaal. En verder drie uitgangen blauw,groen,geel. Verder staat er geen informatie op de motorregelaar. De motor bevat ook geen etiket of informatie.

Op 16 maart 2019 00:20:47 schreef Ex-fietser:
Alleen zul met een gewone meter waarschijnlijk rare of geen waardes meten.

Zolang je je meetsnoeren nergens op aansluit meet je geen waarde(s). Kan dus met iedere meter.

mvdk

Golden Member

Ja, dat is nou jammer. Ik hoopte op een ding met klemmen, daar kan je soms ook iets aan herkennen.