Verlengkabel 400V

Beste mensen ,

Ik wil een verlengkabel maken 400V voor mijn lasapparaat , in de handleiding staat dat het minstens een 4 mm moet zijn .

terwijl het snoer dat aan het apparaat standaard voorzien is slechts een 5G1,5 is .

de leiding van de zekeringskast naar het stopcontact is een 5G2,5

Kan ik dan niet gewoon een verlengkabel maken van 5G2,5 ?
hier wat gegevens van het apparaat het gaat om de 200-4s

Doc1.docx

Hoe lang wil je die verlengkabel maken.

mel

Golden Member

Hoe langer de kabel, hoe meer spanningsverlies.Dit komt door de weerstand van de kabel.
Als je de kabel dikker maakt, kan je hem langer maken met hetzelfde spanningsverlies.Dan is de weerstand per meter minder ,als je een dikke kabel neemt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hoe lang moet dat verlengsnoer worden ?
En wat is de huidige afstand tussen zekering/automaat en wandcontactdoos waar je dit op aansluit ?

alvast bedankt voor de reactie .

Misschien ook even vermelden dat het stopcontact in mijn werkruimte staat , de aanvoer van de hoofdzekeringskast naar mijn werkruimte is een kabel 5G 4mm , daar heb ik een klein zekeringskastje geplaatst om zo heel de werkruimte te voorzien van stopcontacten 230 V , verlichting en één stopcontact 400 V

de afstand van dat kleine zekeringskastje naar het stopcontact 400 V is ongeveer 6 meter , dit is een kabel 5G 2,5 mm .

had gedacht aan een verlengsnoer van max. 20 meter

Mvg
Marc

Gewoon die 5x2,5 gebruiken, maar niet op rol of haspel laten liggen/zitten !
Dit i.v.m. warmte ontwikkeling.

Dat had ik ook in gedachte , zo'n zwaar toestel is het nu ook niet .
maar omdat in de handleiding staat dat je een verlengsnoer van niet minder dan 4mm mag gebruiken dacht ik " toch even navragen "

Bedankt voor de info

de lengte is ook bepalend voor de geleiderdikte. als je gaat lassen, zakt de netspanning in over veel dunne kabel. daar kan je nu goed niks van merken, maar wel als je een keer vol vermogen gaat lassen. zeker een elektronisch toestel gaat dan haperen. gebruik ook aderhulzen in de stekkers, en geen ymvk kabel gebruiken om een verlengsnoer te maken!

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman , bedankt voor de info

ik gebruik neopreen kabel hiervoor , en aderhulzen heb ik ook dat is geen probleem .

Nu ik las meestal in mijn werkruimte dus zonder verlengsnoer .

Is enkel sporadisch als ik buiten de werkruimte iets moet lassen , is dus zeker niet voor dagdagelijks gebruik uren aan één stuk .

op vol vermogen las ik weinig