probleem met schrikdraadapparaat gallagher

Ik weet niet welk type zener maar hoe weet je dat ze defect is? stomme vraag misschien maar toch..
Dat zou de meest linkse diode in de tekening zijn... en moest ik niet aan de gegeven geraken zou ik beginnen met 12V/1w en als de puls op de omheining niet sterk genoeg is dan naar 15V ...18V

Niet te hoog gaan want de PUT kan maar max 40V aan.

LDmicro user.

AMD bedankt voor je replay.

Ik heb de weerstand van de zenerdiode met een multimeter gemeten en in beide richtingen mat ik een lage weerstand van100-65 Ohm dus kortgesloten.
www.learningaboutelectronics.com/Articles/How-to-test-a-zener-diode

m.v.g.
Kristiaan

Misschien een goede foto plaatsen, staat er echt niks op? kleurringen of zoiets?

LDmicro user.

Ik heb hem uit gesoldeerd maar jammer genoeg niets te merken.

Dan zal het wachten zijn op iemand die het weet of misschien heeft Arco toen de spanning gemeten.

LDmicro user.
Anoniem

Heb je ook de verdachte zenerdiode nog eens uitgemeten nadat je hem uitgesoldeerd hebt? In circuit staat ie antiparallel met de andere diode die in serie staat met een elektrolyt met vrij grote capaciteit. De kans dat je bij in-circuit meten een verkeerde conclusie trekt is hier relatief groot.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 maart 2019 13:07:16 schreef grotedikken:
Heb je ook de verdachte zenerdiode nog eens uitgemeten nadat je hem uitgesoldeerd hebt? ..

Gezien de verwijzing van hoe een zener werkt veronderstelde ik dat hij goed op de hoogte is hoe je zoiets moet uitmeten ;)

Spanning erop en meten is de beste oplossing.

LDmicro user.
Anoniem

Gezien hij een document heeft moeten opsnorren over zeners bewijst eerder dat hij er geen ervaring mee heeft.Hij schrijft ook dat hij alle diodes heeft uitgemeten, dus ik neem aan dat hij niet alle componenten heeft losgesoldeerd, maar in circuit gemeten en op basis daarvan de zener als defect heeft verondersteld. Mijn vraag of ie de zener naderhand na uitsolderen nog gemeten heeft is dus relevant.
En als dat zo is,ga ik ervan uit gezien hij dit document hanteert , hij dat ook opeen correcte manier gedaan heeft.

Zeners uitmeten met een universele meter is zowiezo tricky. Afhankelijk van de meter kan de meetspanning in diodestand hoger zijn dan de zenerspanning.

Mijn trouwe Fluke 83V heeft op het Ohmbereik een meetspanning van 1,5V maar op de diodestand 7,25V.
Een zener <7V zal dus slecht meten op diodestand.
Tis te zeggen , hij zal in sperrichting de zenerspanning aanduiden tot 7V en daarboven dan weer oneindig aanduiden.
Geen betrouwbare methode dus voor een onbekende zener.

Als je een waarde verwacht van 12V of hoger kan je de zener zonder bezwaar uit circuit doormeten met de universele meter. Hij moet dan hetzelfde meten als elke andere Sidiode.

Een defecte zener is overigens niet de meest voor de hand liggende fout.
Bij een buitenapparaat is het vaak een gebroken soldering, ook de seriecondensator verliest wel eens capaciteit en een kanshebber is de thyristor of de condensator in het HS circuit. En tenslotte de transfo zelf.
De afbeelding is ook geen foto van het bewuste onderdeel maar een "google image" van iets wat er op lijkt.

Bedankt voor jullie aanwijzingen!
Ik heb die zenerdiode vervangen door een zenerdiode van 13V en het werkt.