veiligheidsschakelaar op kolomboor maken

Beste mensen, ik heb hier een kolomboor op 380V en daar wi ik een veiligheidsschakelaar op maken die ik met min voet of knie kan bedienen. Daarvoor heb ik hier gebruikt aangeschaft een trekschakelaar van Steute ZS 71 2O VD. Nu blijken daar echter maar 2 geschakelde contacten in te zitten en met mijn 5 draden moet ik er vrees ik toch 3 geschakeld hebben?
Of hoeft dat niet en is 2 voldoende?

GJ_

Moderator

Je hebt 2 verbreekcontacten in die schakelaar, daar kunnen dus 4 aders op. Welke 5 heb je het over?

En wat er "moet" valt niet te zeggen. Voor privegebruik moet je niks, voor professioneel gebruik, als er personeel mee werkt, moet je van alles. Bij dat "van alles" hoort niet het zelf een beetje op goed geluk upgraden van de veiligheden.

Omdat het een veiligheids schakelaar betreft zou ik minstens vier draden willen kunnen schakelen.

Met twee contacten ga je het zondermeer niet redden. Grote kans dat de boormachine zelfs gewoon blijft draden als je maar twee fasen uitzet. De fase en de nul voorzien je boormachine dan van voldoende spanning om hem nog te laten draaien.

Dus met de dubbele schakelaar is van veilig afschakelen in het geheel geen sprake.

Ja was ik al bang voor. Maar als ik 3 verbrekende contacten heb is het toch wel voldoende of is 4 echt nodig?
En waar haal ik zo'n 4-polige (voet)schakelaar vandaan en hoe noem je zo'n schakelaar?

G.J. ik bedoel de vijf draden van de stekker die aan de kolomboor zitten.

GJ_

Moderator

Met die schakelaar kun je de motor niet direct uitzetten. Hem tussen de motordraden zetten kan dus niet.

Op 17 maart 2019 11:44:54 schreef Ex-fietser:...Grote kans dat de boormachine zelfs gewoon blijft draden als je maar twee fasen uitzet...

Hoe moet ie dan blijven draaien??? Bij veel takels is dit zelfs de gangbare manier.

Er moet minimaal een magneetschakelaar bij om die motor af te schakelen. En als je het daarbij laat hebben dubbele contacten geen enkel nut.

Is het voor privé of professioneel?

Op 17 maart 2019 11:57:00 schreef duitshuisje:
G.J. ik bedoel de vijf draden van de stekker die aan de kolomboor zitten.

Je kunt met de veiligheidschakelaar een vierpolig relais aansturen, dan kun je 3x fase en nul onderbreken, zoals het hoort, De vijfde draad is de veiligheidsaarde, die mag nooit afgeschakeld worden.
Er bestaat een heel kleine kans, dat een relais weigert af te vallen, maar die kans is niet groter dan de werking van bijv een ALS. Voor privé toepassingen dus wel bruikbaar.

mel

Golden Member

Als je bang bent , dat een relais blijft "plakken" ,kan je er 2 met de kontakten in serie zetten.(spoelen wel par. natuurlijk :) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het is voor privégebruik. Het gaat erom dat als ik een wat groter gat boor en het werkstuk niet heb gefixeerd (behalve met mijn hand) en de boor gaat dan vastzitten (boormachine is riem aangedreven en niet met tandwielen anders had ik een veel groter probleem). Dan kan ik eigenlijk moeilijk bij de schakelaar komen omdat ik niks kan loslaten. De meest logische oplossing zou zijn om het werkstuk altijd goed vast te zetten dat klopt. Maar ik weet dat ik dat niet altijd zal doen en dan is het goed als ik met mijn knie of voet het geheel kan uitzetten.
Moet er een relais tussen en hoe heet zo'n ding in de winkel/handel? Of bestaat er ook een 4-polige schakelaar?
Probeer nog de schakelaar van het apparaat op de foto bij te voegen

GJ_

Moderator

Op 17 maart 2019 13:31:52 schreef duitshuisje: Of bestaat er ook een 4-polige schakelaar?

Zoals ik al zei: met deze schakelaar kun je de motor niet direct schakelen. Er moet een relais tussen.

Daar komt bij dat als je hem direct schakelt de motor gaat draaien na het herstellen van de stop. Dit is bij professioneel gebruik verboden, bij privé gebruik ernstig onverstandig.

Op 17 maart 2019 13:06:12 schreef mel:
Als je bang bent , dat een relais blijft "plakken" ,kan je er 2 met de kontakten in serie zetten.

Voor privé leuk, voor professioneel gebruik nutteloos: dan moet je ook nog zorgen voor een controle op afschakeling. Zonder dat heb je nog altijd een CAT 1 architectuur en daar zijn twee contactoren onnodig.

Ik krijg die verd………..raaide foto's er niet op. Doe iets verkeerd, maar wat. Te groot? Moet ik uitvinden. Zodra het lukken wil zet ik ze er op.

Bij de upload gaat wordt wel het balkje blauw, maar na enige tijd weer wit. En ik zie dan geen foto staan...…...

mel

Golden Member

Op 17 maart 2019 13:41:19 schreef GJ_:
[...]Zoals ik al zei: met deze schakelaar kun je de motor niet direct schakelen. Er moet een relais tussen.

privé leuk, voor professioneel gebruik nutteloos: dan moet je ook nog zorgen voor een controle op afschakeling. Zonder dat heb je nog altijd een CAT 1 architectuur en daar zijn twee contactoren onnodig.

uiteraard, maar het is niet voor professionele doeleinden :)
En anders een PILZ er bij maken .:P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Na het uploaden van de foto, moet je hem nog in de text plaatsen

Jacques van Montfort

Zie het nu, dank je.
Hierbij de foto van de schakelaar op de boor.

[Bericht gewijzigd door duitshuisje op zondag 17 maart 2019 18:33:25 (28%)

GJ_

Moderator

Op 17 maart 2019 14:27:35 schreef mel:
[...] uiteraard, maar het is niet voor professionele doeleinden :)

Dan nog heeft het geen enkel nut om twee magneetschakelaars in serie te zetten.

ook nooit alle 5 aders van de voeding schakelen, de aarding mag je niet schakelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Ik zie nu op de foto's dat er helemaal niks aan sturing op zit. Dat betekend dat je er toch een bescheiden extra doos op moet zetten met een magneetschakelaar. Dat kan gewoon een standaard driepolige zijn, meer heb je niet nodig om die motor uit te schakelen.
Als je dan toch bezig ben zou ik in diezelfde kast een motorbeveiliging inbouwen en een start en een stopknop. De kast die je nu hebt kan dan gewoon vervallen.

Helaas zegt het begrip sturing in dit verband mij niets evenals motorbeveiliging. Waar vind ik zo'n standaard driepolige magneetschakelaar? Als ik daarop zoek krijg ik van allerlei onbegrijpelijk apparaatjes waarvan ik niet kan beoordelen of ze geschikt zijn voor wat ik zoek

ik neem aan dat je dan bijv. iets bedoelt als

https://www.installatievakwinkel.nl/schneider-electric-t-tesys-k-magne…

maar daar heb je ook weer 24 volt voor nodig en die heb ik niet. Wordt dan dus bewerkelijk en duurder

die relais heb je ook in uitvoering met 230V spoel, neem er een met een NO hulpcontact, dan kun je een aan/uit sturing met nulstroom beveiliging maken met een aan ( NO ) knop en uit ( NC ) knop.

bijv de LC1K0910P7 voor 230V

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Heb je wel een Nul op je boormachine?
Je kunt ook magneetschakelaars nemen met 400V spoelspanning.

Dit merk motorbeveiligingsschakelaar ken ik niet, maar je zou er een kunnen nemen met een nulspanningsspoel.
Een nulspanningsschakeling is ook verplicht op een kolomboormachine.
Dan kun je deze gelijk gebruiken voor je aanvullende veiligheidsschakelaar.

Allemaal verkrijgbaar in 400 Volt, dus nix met een Nul van doen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dat je dat merk pkz niet kent verbaast me niet, de foto zegt zat, zon ding uit china met pg11 wartels..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb ff de stekker open gemaakt en heb idd maar 4 draden dus dat heet geloof ik dan dat ik geen nul heb. Maar ik wordt hier wel erg overschat want de meeste dingen over de benoeming van contacten en schakelingen gaan mij de pet te boven.
Ik heb dan aan een 3-polige schakelaar genoeg, denk ik?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het beste, cq eenvoudigste, oplossing is je motorbeveiligingsschakelaar vervangen door een met een nulspanningsschakelaar.
Een nulspanningsschakelaar is ook verplicht op een kolomboormachine.
Het nulspanningsschakelaar bestaat ook in 400 Volt en kan dus tussen twee fasen.
De stroom naar de nulspanningsschakelaar kun je onderbreken door een (extra) noodstopschakelaar. Die (extra) noodstopschakelaar moet je dubbelpolig uitvoeren, je nulspanningsschakelaar moet in beide fasen onderbroken worden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)