JBL GTO-6000 reparatieprobleem.

Op 6 maart 2019 08:39:52 schreef rew:
[...]Volgens mij is het de ruststroom door de driver-torren: Q614 & Q624 en dus niet die van de echte eindtorren.

De stroom zal dan dus iets van .25V / 150 Ohm = 1.5mA zijn. Best weinig, naar mijn idee, maar ik heb geen verstand van dit soort dingen. Met zo weinig spanning over R650 staan de eindtorren dus gewoon echt uit als ze niet gebruikt worden. Eens?

Helemaal mee eens.

[...]De eerste "er uit halen" is het meeste werk: Dan moeten de 10 mosfets en 12 eindtorren los van de koelribben/behuizing. Pas dan kan je bij de soldeerzijde van de print.

Lekker servicevriendelijk toestel :-(

Bij het "de print uit de behuizing halen" bleek dat 1 of 2 torren zich losgewerkt hadden van de print.

We hebben uiteindelijk de grote (zich losgewurmde) torren er uit gehaald en nu gaat ie niet meer in protectie.

We dachten dat ie op "kanaal 5 DC beveiliging" in de beveiliging schoot en hebben wat aan kanaal 5 zitten meten alvorens dat we er achter kwamen dat er in kanaal 6 een tor heet werd. Die wordt nu niet meer heet nu de eindtorren er uit zijn. Huidige theorie is dus dat de eindtorren zich door warm/koud cycli losgewurmd hebben uit hun soldering en daarna overleden zijn.

Mogelijk hebben we ons vergist wat kanaal 5 en wat kanaal 6 is op de uitgang.

Ik heb verse TIP35C en TIP36C besteld, dinsdag op z'n vroegst weer verder....

Bij nader inzien ben ik er niet van overtuigd dat Q614 en Q624 nog heel zijn. Weet iemand een plek waar ik KTD600K's en KTB631K's kan kopen? Of vervangers?

Update: De uitgesoldeerde TIP35/TIP36 hebben een HFE van bijna 50 volgens m'n multimeter. Misschien toch maar verder zoeken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha rew,

Zonder naar de behuizing te kijken KTD600 TIP47 in ieder geval in die trant.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik heb ook straks de complementaire nodig. Zou BD179 een vervanger zijn?

Hmm. Ik had de BD179 uitgezocht omdat ie 100HFe heeft, zou complementair zijn met de BD180, maar die heeft slechts een HFe van 40. :-(

Ik denk dat ik nu beter m'n weg begin te vinden in die oude torren. Is BD139-16/BD140-16 wat als vervanger voor de KTD600D/KTB631K?

Update: We hebben wat torren uit kanaal vijf geleend. Q614, Q615, Q625 waren niet kapot en hebben we weer teruggezet.

Q624 was kapot (*). Dus ik zoek nog een vervanger voor de KTB631K.... (Ik heb ondertussen "preventief" een BD140-16 aangeschaft).

Edit: Succes! Kanaal 6 doet het weer! Nu niet alleen "geen protect" maar gewoon muziek!

(*) HFE meet boven de 800! Dat kan ook!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dus toch een eindtrapje kapot...die originele drivers zijn origineel 120V Vceo en de BD139/BD140 zitten daar een stuk onder. Check daarom ook die spanning van die torren in de versterker , al denk ik dat het wel losloopt en je er zo in kan gebruiken.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Het is de driver van de eindtor. De eindtorren zelf hebben we weer teruggezet, omdat we alle hints hadden dat ze het nog deden.

De kanaal5/6 voeding is +/- 26V. De max spanning is derhalve 52V, al neem ik aan dat die 52V niet voor 100% gebruikt gaat worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik las dat je de TIP35/36 ging bestellen en dinsdag er mee verder ging, vandaar dat ik aannam dat ze stuk waren.

Met doormeten van transistoren kan je toch met aan grenzende waarschijnlijkhied bepalen of ze nog in orde zijn hoor. Eventueel wat verwarmen met een fohn en nog 's te kijken wat ie doet om de praktijk na te boosten.

Met 52V kan je de BD139/BD140 er zo inzetten.

Maar loskomen van de print of afbreken van de pootjes komt ook wel voor, sommigen monteren zo'n versterker op een subwooferkist in de auto. Paar jaar trillingen op 50Hz doet z'n werk dan wel..

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op zondag 17 maart 2019 23:47:14 (20%)

meer over car audio: www.12vhifi.nl

ik zou de HFe ook checken van de eindtorren, gebeurt niet vaak dat de stuurtorren eruit gaan zonder dat de eindtorren de voorzet hebben gegeven..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

We hebben zitten meten en zagen "rare spanningen" rond de eindtorren. Dat kon zijn dat er een driver raar zat te doen, maar ook dat er een basis van de eindtor veel te veel stroom zat te trekken. Dus vandaar de boel vereenvoudigd door de eindtorren er uit te halen. En een beetje in het kader van: liever gewoon verse d'r in, om zo min mogelijk te "hannissen" met de printplaat. Ik wilde het risico voorkomen dat we een stukke weer terugzetten, constateren dat ie toch kapot was, dan nog een keer moeten vervangen en daarbij de print dan beschadigen.

Wat verwacht jij van de HFe van de eindtorren? We hebben "bijna 50" gemeten. Leek me wel goed.

Om de versterker "normaal" te laten werken zonder eindtorren hebben we een BE overgang van een eindtor kortgesloten. De terugkoppeling geeft dan wat bias (0.6V) aan de eindtor-driver-stage, maar je kan wel gewoon meten aan een normaal teruggekoppelde versterker.

Edit: Ik denk: De powertor heeft zich losgewurmd. Doordat die het niet meer deed, is de drivertor zich uit de naad gaan werken om toch te proberen de spanning de juiste kant op te krijgen. De maximale dissipatie in die tor is dan ongeveer 7W, terwijl ie volgens het datasheet tussen de 1 en de 2W mag hebben (zonder koelplaat).

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 18 maart 2019 10:41:22 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vorige keer hebben we op de plek van de kapotte tor alvast een voetje er ingezet, zodat de print alvast weer in de koelvin geschoven kon worden.

Dit keer dus de BD140 in het voetje gezet en hij doet het weer. Allen bedankt voor de hulp! :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ben er nooit fan van, IC- en transistoren in voetjes..in een bewegende omgeving (auto). Maar het zal voorlopig wel weer werken.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

soms wel handiger om 1 of 2 pennen te solderen in t voetje, doe ik ook weleens bij ic's, diagonaal zodat ze niet loskomen door trillen. heeft allen bij de goede voetjes nut, die goedkope vernikkelde met amper veerkracht ben je beter kwijt in een trillende omgeving met vocht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer