Dynaco 416 versterker USA 120v -naar 240v

Ik ben een Dynaco 416 stereo aan het repareren.
En staat op 120 volt en moet maar 240 volt omgezet worden en heb een engels,
schema en er moeten van de trafo een zwarte of bruine draad verwijderd worden, die in een los soldeer eilandje solderen.

En de oranje draad op pin 9 van voeding print PC 30 gesoldeerd worden,
en zo in het schema zie de trafo nu op 240 volt staat.

Bandje 66.

Vraag je nu wat of........
De tekeningen in het schema blinken ook niet uit in duidelijkheid. Éen draad fout en de versterker kan zomaar exit zijn.

[Bericht gewijzigd door buzzy op zondag 17 maart 2019 20:56:32 (70%)

Arco

Special Member

Link naar schema is wel zo handig. Heb geen zin om het internet af te zoeken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Heren op uw bordje! nu is het niet moeilijk meer.

Edit: niet moeilijk dacht ik, maar ik snap er zo op het eerste gezicht niets van, dus ik begrijp dat TS bevestiging zoekt. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 17 maart 2019 22:34:34 (16%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Enige trafodraden overzetten naar de ongebruikte gaten op de print. Deze is voor de 120V USA trafo, in het schema staat een voorbeeld van aansluiting op 220V van de worldwide trafo.

Hoge kwaliteit schema staat op https://www.hifiengine.com/manual_library/dynaco/stereo-416.shtml
Als je het niet vertrouwd kan je natuurlijk alle wikkelingen/aftakkingen markeren en ohms doormeten. Dat vind ik veiliger dan naar gekleurde draden turen. Nameten en vervolgens de twee 120V wikkelingen in serie zetten.
edit @vergeten was 1 minuutje vlotter :-)

Op 17 maart 2019 21:34:27 schreef RAAF12:
Enige trafodraden overzetten naar de ongebruikte gaten op de print. Deze is voor de 120V USA trafo, in het schema staat een voorbeeld van aansluiting op 220V van de worldwide trafo.

[bijlage]

Hoge kwaliteit schema staat op https://www.hifiengine.com/manual_library/dynaco/stereo-416.shtml
Als je het niet vertrouwd kan je natuurlijk alle wikkelingen/aftakkingen markeren en ohms doormeten. Dat vind ik veiliger dan naar gekleurde draden turen...
Vervolgens 2 120V wikkelingen in serie zetten.
edit @vergeten was 1 minuutje vlotter :-)

Deze schema's heb ik, maar niet echt duidelijk dacht ik zo.

RAAF12

Golden Member

Nee, vandaar de latere suggestie om de trafo door te meten. Weet je zeker dat het goed zit...
edit die extra weerstanden en circuitbreaker had ik nog niet gezien. Tis ook een beest van een versterker..

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 17 maart 2019 21:59:57 (37%)

Op 17 maart 2019 21:56:01 schreef RAAF12:
Tis ook een beest van een versterker..

Valt naar de huidige begrippen van tegenwoordig wel mee hoor. Een paar kilowatt in een 1 HE behuizing staat niemand meer van te kijken.