veiligheidsschakelaar op kolomboor maken

Op 17 maart 2019 13:31:52 schreef duitshuisje:
Het is voor privégebruik. Het gaat erom dat als ik een wat groter gat boor en het werkstuk niet heb gefixeerd (behalve met mijn hand) en de boor gaat dan vastzitten (boormachine is riem aangedreven en niet met tandwielen anders had ik een veel groter probleem). Dan kan ik eigenlijk moeilijk bij de schakelaar komen omdat ik niks kan loslaten. De meest logische oplossing zou zijn om het werkstuk altijd goed vast te zetten dat klopt. Maar ik weet dat ik dat niet altijd zal doen en dan is het goed als ik met mijn knie of voet het geheel kan uitzetten.
Moet er een relais tussen en hoe heet zo'n ding in de winkel/handel? Of bestaat er ook een 4-polige schakelaar?
Probeer nog de schakelaar van het apparaat op de foto bij te voegen

Als veiligheidsschakelaar, zou ik dan een voetschakelaar nemen, met een kap. Na het aanzetten van de machine gaat deze pas draaien als je de voetschakelaar bedient. Het is gemakkelijker om in geval van nood, de voet van de schakelaar te halen, dan dat je ook nog moet kijken waar de schakelaar op de grond ligt, om er vervolgens de voet op te zetten.Bovendien zou de machine dan weer gaan draaien als je de voetschakelaar loslaat.

Voor huis tuin en keukendoeleinden is het wel in orde denk ik.
Ik heb een zeer eenvoudig schema gemaakt.

vergeten

Golden Member

Als -- @duitshuisje -- dan toch goed bezig is maak dan ook een verbreek schakelaar op de kap die de V snaren beschermd. Zet die in serie met de "voetschakelaar" (in het stuurstroom circuit)
Want de machine mag niet kunnen draaien met open kap.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Waar woon je? In verband met eventuele hand en span diensten.

Jacques van Montfort

niet kunnen draaien met open kap is in bedrijfs situaties zo, deze dingen heb ik nog niet 1 gezien die een veiligheidsschakelaar in de kap had. gezien de machine in een schuurtje lijkt te staan hoeft dit dus niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op mijn kolomboormachine zit een schakelaartje, die het contact verbreekt. Hierdoor valt het 3 polig houd-relais af bij het openen van het snarendeksel. Het is gewoon een simpele HBM16.

Jacques van Montfort

Ik snap die tekening zo waar geloof ik!
In de tekening zie ik zeg maar als het niet klopt:
- een driepolige schakelaar bekrachtigd door een
- 400V spoel, die wordt bediend door een
- voetpedaal
Paar vragen natuurlijk weer.
-Welke draadkleuren hebben R-S en T. Bij mij staat alleen de l1, l1 en l3
-Staat tussen S en T alleen ook 400 Volt?
- Welke dikte moeten de draden naar de voetschakelaar hebben
- Toch weer de vraag hoe ik kom aan zo'n driepolige schakelaar met 400 V spoel

Het idee van de schakelaar in de deksel is wel een goede maar voor mij een beetje teveel van het goede. De vraag is altijd hoe ver je moet gaan......

Woon overigens in Bloemendaal bij Haarlem

-Welke draadkleuren hebben R-S en T. Bij mij staat alleen de l1, l2 en l3
meestal blauw/zwart/bruin. Als de fases verwisselt zijn, draait de boor links om. Dan 2 fases omdraaien.
-Staat tussen S en T alleen ook 400 Volt? JA
- Welke dikte moeten de draden naar de voetschakelaar hebben. Dus draad 1mm2 is maar een stuurstroom voor het relais
- Toch weer de vraag hoe ik kom aan zo'n driepolige schakelaar met 400 V spoel?
met dit relais moet het lukken. Het heeft een 400V spoel. Er zit ook een extra NO contact op dat je kunt gebruiken voor een schakelaar om het relais te laten afvallen (bv. kap open of noodstop) verder heb je 2 knoppen nodig
groen bedrijf en rood noodstop https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…

Overigens: de afstand Roelofarensveen Bloemendaal is niet zo groot.

Ik weet niet hoe een persoonlijke mail werkt op dit forum.

Jacques van Montfort

Op 17 maart 2019 22:29:11 schreef duitshuisje:
Ik snap die tekening zo waar geloof ik!
In de tekening zie ik zeg maar als het niet klopt:
- een driepolige schakelaar bekrachtigd door een
- 400V spoel, die wordt bediend door een
- voetpedaal
Paar vragen natuurlijk weer.
-Welke draadkleuren hebben R-S en T. Bij mij staat alleen de l1, l1 en l3
-Staat tussen S en T alleen ook 400 Volt?
- Welke dikte moeten de draden naar de voetschakelaar hebben
- Toch weer de vraag hoe ik kom aan zo'n driepolige schakelaar met 400 V spoel

Het idee van de schakelaar in de deksel is wel een goede maar voor mij een beetje teveel van het goede. De vraag is altijd hoe ver je moet gaan......

Voor de relaisspoel heb ik twee willekeurige fasen genomen, R,S en T (of zo je wil L1,L2 en L3) hebben onderling allemaal 400 volt. Voor de voetschakelaar kun je gewoon een stuk rubber werkplaats kabel gebruiken, twee aders en aarde, om de behuizing van de voetschakelaar te aarden. Drieaderig snoer heeft meestal een van de aders een blauwe kleur, die als nul ader dient. Misschien moet je gewoon een stukje vier of vijfaderig kabel gebruiken en dan bijv bruin en zwart voor de draden die geschakeld worden, geelgroen is altijd aarde. De spoel gebruikt nauwelijks stroom, dus 0,75mm2 is meer dan genoeg, maar ik denk dat in een werkplaats 1,0 of 1,5mm2 meer op zijn plaats is, vanwege de mechanische sterkte.
Elektro installateurs die in de industrie werken kunnen je zeker helpen. Het is gewoon standaard materiaal. Als ze je willen matsen hebben ze waarschijnlijk op de sloop ook schakelkasten liggen waar die dingen die je nodig hebt gewoon in zitten.

Als je de relais spoel via een transformator aan sluit, bijv 400V naar 24 Volt, dan kun je een relais nemen met een spoel van 24 volt. De bedrading naar de voetschakelaar is dan ook 24 volt, en dan is elk stuk stevig snoer voldoende.
De schakeling verandert niet, alleen de aftakking van 400 volt wordt een trafo en het circuit met de relaisspoel en de voetschakelaar komt dan aan de 24 volt kant. Een transformator van een 10VA is vermoedelijk ruim voldoende.

GJ_

Moderator

Dat schema valt niet zoveel op aan te merken. Eventueel kun je die trekschakelaar nog in serie met dat voetpedaal zetten.

Op 17 maart 2019 21:00:47 schreef Toeternietoe:
Het beste, cq eenvoudigste, oplossing is je motorbeveiligingsschakelaar vervangen door een met een nulspanningsschakelaar....

...De stroom naar de nulspanningsschakelaar kun je onderbreken door een (extra) noodstopschakelaar. Die (extra) noodstopschakelaar moet je dubbelpolig uitvoeren, je nulspanningsschakelaar moet in beide fasen onderbroken worden.

Dit is eigenlijk nog het simpelste. Alleen, waarom moet die nulspanningsschakelaar dubbel uitgevoerd?

mel

Golden Member

Dat vraag ik me ook af.Het is geen dubbel noodcircuit, dat redundant is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hallo Jacques1956, ik kan je geen mail sturen omdat je bij je gegevens een vinkje hebt staan bij "verbergen email voor anderen" oid. Had ik ook maar die heb ik nu weggehaald.

Beste allen, ik heb een magn. schakelaar besteld en daar ga ik het mee doen. Als het kan icm. de trekschakelaar die ik heb en anders met een nog aan te schaffen schakelaar.
Erg bedankt voor jullie suggestie's, ben een stuk wijzer geworden!
Groet, Govert

Shiptronic

Overleden

[edit] ,te vroeg, er was nog een blz. ;)

PS. je bent wel verkeerd bezig, en je bent het je bewust maar handelt er vreemd naar. Je geeft aan dat je met tandwielen een nog grote probleem zou hebben.

oplossing: fixeer je materiaal !!

https://www.circuitsonline.net/forum/file/5704

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 18 maart 2019 22:18:56 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Heb je gelijk in. Ik bekijk het van de positieve kant en zie het zo dat ik een in principe onveilige situatie een stukje veiliger maak. Het is ook een glijdende schaal. Ik neem aan dat het ongebruikelijk is om als je een gaatje van 3 mm in alu moet boren dat dat dan vastgezet wordt. En 6 mm in ijzer, 10 mm? Maar blijft staan dat je gelijk hebt!
Dank ook voor je schema!

Jacques, ik krijg de melding dat je emailadres niet klopt, kan dat?

Beste mensen, Ja ik weet het, het heeft een tijd stil gelegen. Maar de vraag gaat nu over het volgende. Ik heb hier een contactor Van ABB de A9-30-10. En een voetschakelaar. Hiermee ga ik de 3 draden van de boor schakelen. Dus dat is L1, L2 en L3. Nu staat er bij de spoelcontacten A1 en A2 380-400 V. Ik heb getest en hij schakelt ook op 220 V. Ik dacht wel 220 V aan te treffen maar tussen L1 L2 en L3 staat alleen 400 V. Ik ga ervan uit dat de spoelschakeling dus die 400 kan hebben.
Vraag is dus welke draden ik gebruik voor A1 en A2 en de voetschakelaar? Groet, Govert

Dat type dat je noemt is 230V spoelspanning en gaat bij 400V erg roken, zitten er in de toevoerkabel 5 aders?

GJ_

Moderator

Op 6 april 2021 16:04:53 schreef rwk:
Dat type dat je noemt is 230V spoelspanning...

Op 6 april 2021 15:40:50 schreef duitshuisje:Nu staat er bij de spoelcontacten A1 en A2 380-400 V.

Er staat toch 380-400V zegt ie? Uit het genoemde typenummer kun je geen spoelspanning herleiden.

Maak eens een foto van de spoelaansluiting/spanning die er op staat.

De eerste foto laat zien dat de oude handbediende schakelaar gehandhaafd blijft. de nieuwe magneetschakelaar staat er parallel aan. Dan kan ik kiezen welke ik wil gebruiken. In de preview kan ik de fotos niet vergroten, hopelijk wel als ze geplaatst zijn.
De M is van de motor en de A de aanvoerende stroom. A zit aan de rechter kant van de schakelaar en de M aan de linker kant. De tweede foto moet eigenlijk een kwart slag rechtsom gedraaid En dan is tussen de A1 en A2 380-400 V te zien. Kunnen jullie het ook zien? Zonder vergroten gaat het niet en ik kon niet dichterbij komen.

GJ_

Moderator

Prima foto's, gewoon 400V spoel dus. Geen 230 gebruiken!

Het schema van Shiptronic is goed. De 1 boven het thermisch contact op één voedende fase, A2 van het relais op een andere voedende fase. Ik zou er wel een tweepolig automaatje tussen zetten (dus geen 1ph+N)

Voor alleen een voetschakelaar met verder niks gewoon één fase op de schakelaar, vandaar naar A1. En dan A2 op een andere fase.
Ook hier weer bij voorkeur met een automaatje er tussen.

Ok dank je! Ik begrijp dus bijv. L1 ook naar A1 brengen en dan L2 via de voetschakelaar naar A2. Klopt dat?

En wat is een automaatje......?

Sine

Moderator

Tja, met dat soort dingen ga je makkelijk te ver.

Ik weet ergens een kolomboormachine die afvalt als je de spindel los laat ...
Welke flapjo bedacht heeft dat dat veiliger zou moeten zijn??