3 fasen zonder nul naar 230V

Totale beginner

Golden Member

Hallo,

Een oude verlichtingsinstallatie wens ik graag te vervangen naar LED. De oude lampen werken op 380V en zijn aangesloten op 3 fasen zonder nulgeleider.

De nulgeleider is ook niet beschikbaar. De nieuwe drivers kunnen ook op 400V werken en dus op de 3 fasen worden aangesloten. Echter moet er een sturing bij welke op 230V werkt.

De sturing zelf trekt minder 50W. Ik weet echter niet goed welk onderdeel ik kan gebruiken om van die 3 fasen een 230V beschikbaar te maken. Bestaat er hiervoor een DIN-rail module/trafo?

Mvg,
Daan

mel

Golden Member

Een (auto)trafo? :P
En ja, die zijn er ook voor DINrail montage :)

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 15 maart 2019 08:55:02 (57%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Die trafo's wil je eigenlijk niet op een rail. Gewoon boren en tappen.
Voor bijvoorbeeld 24Vdc zou het eenvoudiger zijn. Er zijn genoeg voedingen voor 350..500Vac naar 24Vdc die geschikt zijn voor railmontage.

pamwikkeling

Special Member

Zoek eens naar een (éénfazige) scheidingstrafo

vermogen : +/- 63VA
primair : 0-230-400V 50Hz
secundair : 0-230 V

Laagspanning (24V) zoals GJ voorstelde is nog beter

zonder enig financieel voordeel en wellicht zijn er nog goedkopere oplossingen : Legrand art nr 044222

De primair (400V) van de trafo sluit je dan aan op twee fazen, de nul heb je niet nodig.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op vrijdag 15 maart 2019 09:56:10 (16%)

GJ_

Moderator

Die Legrand trafo's zijn idd erg mooi.

tevens kunnen die doorgaans ( niet te grote modellen ) ook op dinrails gezet worden. pas nog een 160VA model voor centrale verlichting sturing gebruikt.

alleen 400V zonder 0 aanwezig klinkt als zo'n grote lichtmast met hpi lampen erop, die dingen werken vaak op 400V.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Totale beginner

Golden Member

Hallo iedereen,

De legrand trafo is perfect wat ik nodig had. Bedankt voor de snelle hulp.

Mvg,
Daan

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 15 maart 2019 10:00:18 schreef GJ_:
Die Legrand trafo's zijn idd erg mooi.

En duur...

Maar ze passen dan wel weer op een (verhoogde) DIN-montagerail

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Dat valt nogal mee toch? Prijzen vergelijkbaar met Belpa en ETI. Bovendien hebben we het over 100VA of zo, da's minder dan 4 tientjes.

heb er ook al eens 1 besteld voor een klant die deze in 230/230V had in zn tuinverlichting, door vocht in oude armaturen klapte anders de aardlek eruit. hij was echter vergeten dat de stroom uiteindelijk gaat oplopen als de boel gaar zat is, en toen kwam ie erachter dat een zekering om de trafo te beveiligen maar weg te bezuinigen verkeerde zuinigheid was :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer