Kodi op raspberry met hifiberryamp

Ik gebruik Kodi op een raspberry met hifiberryamp. Het geluid van mijn TV is wat matig maar het geluid van de hifiberry met speakers is natuurlijk veel beter. Er is een nadeel aan deze setup: geen bass of treble regeling. Vooral bij het kijken van praatprogramma's is dat een gemis (omdat er teveel "laag" is). Kodi heeft geen (werkende) DSP plugin.

Kan iemand hier een oplossing voor bedenken? Kent iemand een audio HAT voor de raspberry waar iets van een (beperkte) toonregeling mee mogelijk is?

Een oplossing is natuurlijk een audio HAT (zoals een hifiberry zonder eindversterker) met daaraan een analoge versterker met toonregeling gekoppeld.

Zijn erandere oplossingen?

Hensz

Golden Member

Op 18 maart 2019 13:46:29 schreef rocus: maar het geluid van de hifiberry met speakers is natuurlijk veel beter.
.....
Zijn erandere oplossingen?

Ja, speakers mét toonregeling, een zgn. versterker (met luidsprekers).

Don't Panic!
Blue Sky

Cableguy

Op 18 maart 2019 13:46:29 schreef rocus:Een oplossing is natuurlijk een audio HAT (zoals een hifiberry zonder eindversterker) met daaraan een analoge versterker met toonregeling gekoppeld.

Die combi heb ik zelf, met een digi+, en die zit met een coax op een kenwood receiver aangesloten. Dat werkt prima en ik denk, mits je zelf een versterker hebt, dat dat ook een betere oplossing is dan de amp.

Gezien het formaat van de amp (klein printje waar 60 watt af komt) denk ik dat dat meer een speledingetje is, bijvoorbeeld in de vorm van een soort bluetooth speakers waarbij kwaliteit er niet zo veel toe doet. Maar ik kan het mis hebben want ik heb hem zelf niet ;-)

Waar rook is, is stroom

Het is inderdaad opmerkelijk dat uit zo'n klein systeempje 60 of 50 watt komt. Classe D versterker. Het geluid is, in mijn ogen, goed. Ik zie overal mensen die het zeer goed vinden. Het leuke is natuurlijk dat uit zo'n klein systeempje
van nog geen 100 euro zeer goede resultaten komen. Er zijn wel mensen bezig geweest met een DSP plugin voor Kodi, maar dat projekt is verlaten. Ik hoef overigens geen DSP met tig kanalen en settings; een eenvoudig laag/hoog filter zou voldoende zijn. Ik heb trouwens niet echt een idee hoe dat in digitale systemen gaat en of daar veel rekenpower voor nodig is. Wat in analoge systemen eenvoudig met een paar condensatoren en weerstanden gaat, is waarschijnlijk niet zo simpel als alles digitaal gaat. Een mogelijke oplossing is een hifiberry met analoge uitgang en een eenvoudige versterker met treble en bass potmeter. Een beetje rare oplossing omdat veel digitaal gaat behalve waarschijnlijk de potmeters in het versterkertje (wat waarschijnlijk ook weer een class D eindtrap heeft).

Ik hoop nog iets van een simpele DSP te vinden die je op een raspberry kunt draaien (en niet te veel CPU power vraagt). Het hele Alsa verhaal op linux vind ik trouwens behoorlijk ingewikkeld...

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Heeft zo'n Raspberry genoeg cpu-power voor DSP, bij aanvaardbare kwaliteit? Dat lijkt mij twijfelachtig. Mijn idee zou zijn om een toonregeling te maken met I2C-aansturing, dat kan dan recht aan de Raspberry SDA/SCL. Kijk bv. eens naar TDA7439, al weet niet gelijk of die chip nog courant is.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Hensz

Golden Member

Ik zat ook al te denken: heeft Kodi dan zelf geen equaliser o.i.d.?
Kennelijk voorziet het in allerlei toeters en bellen, maar niet in toonregeling. Er wel een add-on: Kodi Audio Mixer

Don't Panic!

Die addon lijkt mij een kodi interface naar amixer (een exe). Standaard kan amixer alleen maar volumes veranderen. Maar het opent wel mogelijkheden als je uitbreidingen voor amixer kunt vinden. Moet ik naar kijken. Bedankt!