pic12F509 osccal probleem

Ik ben bezig met een simpel projectje met een pic12f509
heb een led op de GPIO.2 poort gezet
wil hem in de pic schrijven maar ik krijg een OSCCAL fout melding
ik laat de pickit2 automatisch een nieuwe schrijven en dat lukt
maar het moet in mijn programmatje een OSCCAL waarde gezet worden tussen mijn code de vraag is hoe schrijf ik dat?
zo dat het probleem niet meer voorkomt als ik een aangepaste code wil schrijven
Ps ik werk met een interne clock en die werkt op maximum 4 Mhz bij een 12f509
Zie dit is min simple code

pic basic code:

[Device 12F509           


Config INTRC_OSC, WDT_OFF, MCLRE_OFF,
ALL_DIGITAL TRUE 


High GPIO.2
End                           


]
Arco

Special Member

De osccal waarde wordt normaal gesproken voor het programmeren uitgelezen, en bij het programmeren weer teruggezet.
Is een fabrieksinstelling voor calibratie, werkt ook zonder alleen niet zo naowkeurig.
(als je die instelling kwijt bent en 'm terug wilt zul je opnieuw moeten calibreren)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In assembler wordt het zoiets;

pic asm code:


org 0x3FF
movlw 0x8A

Niet iedere programmer of software kan direct naar 0x3FF schrijven, dan zou je

pic asm code:


org 0x000
movlw 0x8A
movwf OSCCAL

kunnen proberen. 0x8A is een voorbeeldwaarde.

Verder spreek ik geen PIC-DUPLO.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Henry S.

Moderator

Hier staat onderaan een heel stuk over OSCCAL.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Arco

Special Member

Normaal hoef je osccal niet zelf te schrijven, is zoals gezegd pre-programmed in de fabriek.
(die waarde leest je programmer uit voor programmeren en zet die waarde weer terug)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
JoWi

Special Member

Op 18 maart 2019 22:34:47 schreef Arco:
Normaal hoef je osccal niet zelf te schrijven, is zoals gezegd pre-programmed in de fabriek.)

Ik moet hem vaak opnieuw programmeren als ik hem controleer met een frequentie counter. Volgens mij zet Microchip er de waarde in voor 3.3V en is ie bij 5V altijd iets te snel (of te traag, kan ik met niet herinneren). Met 3.3V klopt ie vaak wel.

Ignorance is bliss
Arco

Special Member

Is logisch; 5v wordt niet veel meer gebruikt... (bijna alle peripherals die je koopt zijn 3.3v)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

inderdaat op 3.3v werkt het wel ik heb af en toe nog problemen maar het werkt beter als er voor
Ik ben blij dat ik weer iets bijgeleerd heb
Bedankt jongens.
Ik zou er nooit opgekomen zijn.

Arco

Special Member

Meestal als je een precieze oscillatorfrequentie wilt, ben je beter af met een kristal i.p.v. tweaken van osccal.
(de interne rc oscillator is tenslotte ook nog temperatuurgevoelig qua afwijkingen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com